{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.840 visninger | Oprettet:

kartoffelmos for dummies... :) {{forumTopicSubject}}

Jeps - kort og godt... FORKLAR mig lige hvordan i laver kartoffelmos til jeres 5 mdr's barn..?? smiley Hvor mange kartofler af gangen.. putter i andet grøntsager i..?? hvad for noget fedtstof bruger i...?? Og putter i mælk/erstatning i..??

Hvordan opbevarer i mosen, hvis i har fået lavet for meget..??

Kom så med jeres erfaringer... smiley

Mvh.. Anja, der er noget forvirret og vist bare skal have det skåret ud i pap... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kartoffelmos for dummies... :)
  • #1   8. mar 2009 Jeg tager en kartoffel (mellem størrelse) og skære i små stykker. Putter i en gryde. Tager lidt grønsager som babygulerødder, broccoli, blomkål osv og putter ved, bare et par stykker. Så hælder jeg lidt vand med og husk ingen salt. Så koger jeg det i et kvarter og hælder vandet fra. Blender det med min stavblender. Hælder en smule mælk ved afhængig af hvor tynd man vil have mosen. Jeg bruger sødmælk men det er først fra 6 måneder. Ellers blander du bare lidt mælkeerstatning og putter i.

  • #2   8. mar 2009 kog en kartoffel godt blød, hæld vandet fra og mos den. kom smør i og en lille slat sødmælk eller mme.. smiley

  • #3   8. mar 2009 Koger kartofler.
    Tager ca 2 kartofler, moser med gaffel ( blender kan også bruges ) Hælder MME ved mens jeg moser , til det når den ønskede konsistens.

    Laver store portioner ad gangen. Kartofler og så hvad der ellers lige er i køkkenet af grønsager.
    Deler op i portioner i små bøtter og fryser ned.
    Så er de lige til at tage op og putte i mikroovnen når det er tid til noget mad ...

    Fedtstof er smør eller jomfru oliven olie ( SP siger at oliven olie er det bedste )


  • #5   8. mar 2009 Jeg lavaer bare 2 kg og deler det op i små bøtter med forskellige grønsager i og jeg putter sødmælk og smøre i..
    fryser de bøtter ned jeg ikk bruger


  • #6   8. mar 2009 Jeg tager og skære en stor kartofel i små stykker, tager lidt grønsager og kommer det i en gryde med vand, vandet skal kun lige dække det,
    Når det er kogt hælder jeg en smule vand fra, så der stadig er lidt vand ved (da det er meget sundt), og kommer mme i, og moser det =)


  • #7   8. mar 2009 Ogselvfølgelig en smule olie.

  • #8   8. mar 2009 tak for svar... Skulle nemlig líge til at spørge troede nemlig ikke at kartofelmos kunne fryses....

  • #9   13. mar 2009 MÅ IKKE BLENDE KARTOFLER, siger sp. det gør stivelsen længere og det kan give stoppelse i halsen, svært for barn at synke..

  • #10   16. mar 2009 jeg laver katoffelmos til 2 aftener, jeg bruger 3-4 katofter og 1-2 gulerødder (hvis jeg har nogle friske koger jeg dem med, ellers har jeg nogle som er moste i isterningbakker i fryseren, så tager jeg sådan en op og optør i mmicro ovnen)
    så deler jeg potionen op, og stiller halvdelen af mosen i køleren til næste dag...
    så tilsætter jeg ca. 30 ml mme og lidt raps olie...

    vupti!


  • #11   16. mar 2009 fantastisk... smiley Sofie har nu fået kartoffelmos i en god uge - og hun ææælsker det... smiley

    Men lige et sidste spørgsmål.. Kan man fryse det efter der er kommet mme i...?? eller tilsætter i det når i har tøet en portion op...???

    Anja


  • #12   17. mar 2009 Kan hirsegrød fryses når det er hjemmelavet???

    Vi har nu prøvet
    Hirsegrød M/svesker (mums)

    Hirsegrød m/æbler-banan (Mums)

    Æble-banan mos (uha da det er surt, hun ryster over hele kroppen)

    Gulerods og kartofelmos (Det er hun bare vild med, det var det vi startede med...)

    gulerods og brocolli og kartofelmos (det køre ned)

    Kartofel og brocolli(det er bedst hjemmelavet så kan det glide ned, men det på glas vil hun sku ikke have)

    Hun er 5 mdr. i dag....


  • #13   17. mar 2009 jeg putter først mme i efter det er optøet.... jeg tror ikke man må fryde det... men jeg ved det faktisk ikke...

Kommentér på:
kartoffelmos for dummies... :)

Annonce