5. nov 2010 Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
Gylpebarn, skemad og flaske? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg er godt nok lidt spændt på om det kun er et problem her.
Vito har fra start været gylpebarn. Den dag min mælk løb til, begyndte han at gylpe. Typisk kom der råmælk op, og det var tydeligt at der ikke kunne være både rigtig mælk og råmælk i maven på ham.
Efterfølgende har han stadig gylpet med dårlige og gode perioder.
På flaske har han også hele tiden gylpet, dog er der kommet mere kontrol over det, og han har i en lang periode kun gylpet lidt. Og ikke projektil-gylp, som han ellers ofte var god for.
Nu er vi startet skemad, og nu er vi på den igen!!!
Før fik han 5 flasker på 200 ml +/- om dagen, omkring 1050 ml i alt.
Nu får han 3-4 flasker med noget mindre i, morgen og aften for han 240 men i løbet af dagen får han små flasker, med 120-150 i.
Men han kan IKKE indtage skemad og væske samtidig? Hvis han får flaske 2 timer før eller efter maden gylper han helt amok, det hele kommer op igen - både mælk og mad.
Som regel er han ikke god til at drikke vand, men i går lykedes det ham at drikke et helt glas vand til maden (et stort shotglas, så 4 ml. vand). Da han var færdig med maden gylpede han al vandet op af flere omgange, og derefter gylpede han det meste af grøden op.
Jeg er jo klar over at løsningen her og nu, er at holde væske og grød langt væk fra hinanden, men jeg håber at det på det lange sigt vil ændre sig?
Er han den eneste, eller er det normalt?
Jeg synes det er vildt underligt at han ikke kan have to typer føde i maven samtidig.
Jeg havde rigtig troet at han ville stoppe med at gylpe, når han startede skemad, men det var jo ikke ligefrem hvad der skete...
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 121 Svar: 550
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
Er på nippet til at kravle, møffer rundt alle steder, vender, drejer sig og vil stå op af os hele tiden..
Jeg forsøger at holde ham i ro den første halve time efter maden, men det er lidt svært, for han gider ikke bare sidde og glo..
Det bedste er helt klart, hvis jeg kan få ham til at sove efter maden!..
Men det blev bedre med tiden?
For jeg synes jo det er dybt frustrerende, dels fordi det sviner og er irriterende, men samtidig når jeg tænker i forhold til hans væskebehov.
SP har i forvejen foreslået at jeg giver ham vand på andre tidspunkter (han er så fokuseret på maden at han skriger hvis jeg fjerner det for et glas).
nov 2010
hvis jeg kan få ham til at sove, så ligger han ned. Ellers sidder han hos mig hvis han gider.
Hvis han ikke gider sidde hos mig, kommer han ned på gulvet hvor han leger på maven, hvilket jo slet ikke hjælper på gylperiet..
Kan være jeg skulle prøve zoneterapi, det er jo altid et forsøg værd.
Han har altid fået hvad han skulle have, på trods af det voldsomme gylperi, så udover at være en stor irritation, har det aldrig rigtig bekymret mig. Men nu synes jeg godt nok det er frustrerende.
nov 2010
Jeg har (eller havde) et hvidt gulvtæppe.
Og når han så har fået grød og bærmos, og gylpet over det hele er det ikke ligefrem pænt jo..
Og så er det jo også generende for ham.
Glæder mig at det bliver bedre! Og at han ikke er den eneste som gør det. Jeg bliver jo helt håbløs. Er rigtig glad for at han er altædende, og spiser rub og stub, men det er ærgerligt når det kommer op igen.
*22,
ja, det er jo noget med lukkemusklen.. Men jeg troede at det ville forsvinde ved et trylleslag, når han fik skemad. Er glad for at andre også har døjet med det samme.
Tror jeg vil kigge nærmere på noget zoneterapi.
nov 2010
Tror dog først det vil kun lade sig gøre for mig, at finde tid i det nye år. Synes vi har en del om ørerne pt!..
nov 2010
nemlig
Lenchick,
altså, Vito er MEGET madglad. Pt. får han grød og mos tre gange om dagen, for han hjerner det ned og bliver helt hysterisk. Han tømmer altid skålen, men jeg vil helst ikke give ham større portioner, da jeg frygter lidt at han foræder sig og får ondt i maven. Så hellere mange portioner.
Han får nok 2 dl. pr. måltid og spiser det hele.
Han blev vejet til 8 kg for en uge siden - har allerede taget 500 gram på efter vi startede på skemad!..
Han kaster det ikke op? Han gylper det op.. Men så stor forskel er der jo ikke når alt kommer til alt. Generende er det i hvert fald!.
Jeg havde sådan glædet mig til at han ville stoppe med at gylpe, når han fik fast føde.. Men ak, sådan skulle det ikke være..
nov 2010
hehe, ja, han er meeeget glad for mad!.. Sådan har han kørt det ned fra start..
Hvis jeg laver det flydende, gylper han det op.. Jo tykkere jo bedre. Det skal helst være, så jeg kan vende skålen på hovedet uden at det ryger ud - så bliver det i maven..
Men i forvejen vil han ikke så gerne drikke vand midt i maden (man skal jo spise!!) så SP siger at han bare skal have vand på andre tider, f.eks efter en lur osv..
Jeg var jo meget bekymret for væskebehovet, hun sagde dog at så længe han stadig får 3-4 flasker om dagen, så får han væske nok.
dec 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 10 Svar: 527
dec 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 10 Svar: 527
Gylpebarn, skemad og flaske?