{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.750 visninger | Oprettet:

No name
No name
Tilmeldt:
25. feb 2010
Følger: 1 Emner: 208 Svar: 1.058

Min datter er undervægtig!!! {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg står i det problem, at min datter er utrolig tynd!
Hun er nu 2 år gammel, bruger str 98 i tøj, men et par bukser i str 74 falder stadig ned på hende..
Med andre ord, er hun altså virkelig tynd!
Vi har taget lægekontakt flere gange og går til vægtkontrol.. Men mere sker der så ikke!!!! De siger, at så længe hun udvikler sig som hun skal, er der intet for.. Og hun er langt fremme i både sprog og motorik.
MEN jeg er altså bekymret!!!
hun spiser ikke ret meget..

Morgenmad : et kvart stykke franskbrød, eller få skefulde youghurt.

Middagsmad : 1/2 - 1 stk. rugbrød (af de små skiver)

Aften : 1/2 kartoffel og 1/2 stykke kød.

Og tit og oftest, så spiser hun mindre, eller slet ingenting.
Andre gange kan hun så spise lidt mere..


Hun er absolut ikke kræsen! Men finder det ikke interessant at spis. Hun gider ikke og har ikke tid.

Vi har snart afprøvet ALT!!!, selv TV mens hun spiser, bare for at få hende til at spise lidt..


Jeg er virklige ved at være frustreret, bekymret og trænger til HJÆLP..

Vi skal til 2 års undersøgelse her på fredag, og vil self. tage det op igen. men ved jo på forhånd at det vil blive fejet hen.

Har hørt om at flere og flere små børn bliver diagnostiseret med spiseforstyrrelser??
Nogen der ved noget om det??



MVH er meget bekymret mor


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min datter er undervægtig!!!
  • No name
    No name Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 208 Svar: 1.058
    #2   11. sep 2012 Jo frugt og små snacks.. Og frugt ryger ned uden problemer..
    Vi har også forsøgt at fjerne mellemmåtider for at se om hun så ville spise mere, men det var stadig samme resultat


  • No name
    No name Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 208 Svar: 1.058
    #4   11. sep 2012 Jeg kender ikke hendes mål præcist, men ca 95 høj og vejer 10-11 kg.
    Både mig selv om min kæreste var tynde børn..
    Men det er som sådan heller ikke det der bekymre mig, men det at hun ikk vil spise..



  • #7   11. sep 2012 Følger hun sin kurv?

  • #8   11. sep 2012 Nena vejer ca 10.5-11kg og er 90cm ca. (:
    Hun er også en meget slank pige, og bukser og sådan skal strammes ind i livet og sådan ellers ryger de ned..

    Hun spiser heller ikke sådan voldsom meget, nogle gange spiser hun helt vild og andre gange spiser hun ingenting..

    Jeg tror det meget normalt, og jeg fik samme svar som dig af lægen (:


  • No name
    No name Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 208 Svar: 1.058
    #9   11. sep 2012 Er heller ikke bekymret over at hun er så slank.. Men at hun ikke spiser...
    Hvis hun nu bare spiste, så måtte hun jo gerne være tynd.


  • #12   11. sep 2012 Men bare hun følger sin egen kurve så er hun jo i trivsel (:

    Hvis hun virker sund og rask, og lægen ikke tager det så 'tungt' så har du ingen grund til at bekymre dig tror jeg (:

    Sådan er der rigtig mange børn der er (:


  • #13   11. sep 2012 Min datter er også 2 år hun bruger str 80 i tøj ca nu og hun passer også helst bukser i str 74 smiley
    Hun vejer ca 10 kg og er nogle 90 cm høj

    Og hun spiser heller ingen ting men ok hun er glad og trives og det kan ses så jeg frygter det ikke så meget både min mand og jeg er heller ikke store så folk siger hvor skal hun få det fra når I også er små smiley


  • #14   11. sep 2012 Bonussøn er 4 1/2, vejer 14kg og er lige knap 100cm høj. Han er en lille splejs, men ellers sund og rask. Det svinger meget hvormeget han spiser i nogle perioder næsten ingen ting og andre gange er han ved at æde os ud af huset;)

  • #16   11. sep 2012 Lucas er 4 år og vejer 13,8 og er 1 m høj. Han har heller aldrig været en stor spiser, men det er blevet bedre og han trives som han skal:)


  • #17   11. sep 2012 Hej.
    Jeg kom til at tænke på en sygdom, en jeg kender har.. Den er utrolig sjælden, men altså den her teenage pige var meget undervægtig og forældre plus læge troede hun havde anoreksi fordi hun slet ikke udviste tegn på sult og spiste meget lidt når hun blev "tvunget"
    De fandt så ud af efter lang tid at det faktisk var fordi hendes krop ikke producerede det stof der gør at du bliver sulten, hun nåede at blive meget syg af det.. Men har det okay nu hvor de har fundet ud af hvad det var galt...
    Desværre kan jeg slet ikke huske hvad sygdommen hedder - den er opkaldt efter gutten som opdagede den... men igen den er MEGET sjælden. Den læge der behandler min bekendte har kun set ET eneste andet tilfælde.

    Så det var ikke for at male fanden på væggen, men bare lige en tanke der slog mig - nu dit indlæg handler mere om at din datter ikke udviser interesse for mad. smiley held og lykke med at få lidt mere mad i hende.


  • #18   11. sep 2012 Ingen børn i Danmark dør frivilligt at sult! Så selvom hun ikke spiser så må hun jo få det hun skal have.. Man kan jo ikke tvinge hende til at spise mere bare fordi du synes det er for lidt! smiley

  • #19   11. sep 2012 Min dreng bliver 2 til nov. og vejer 11,5 kg og er 87 lang. Vi bliver fulgt af både sp og Herning sygehus. Hjalte interessere sig ikke for mad, og han kan sagtens gå en dag uden at spise, hvis vi ikke gør opmærksom på at vi skal spise. Vi har fået at vide vi bare skal give ham det han vil have at spise. Han får fløde i hans grød, får sødmælk og masse af smør i kartofler og sovs osv. Ved godt at folk vil dømme mig nu, men her hjemme får han både, is, chips nutella osv. for at få vægten op.. Det er i samråd med sygehuset og sp at vi gør det.

  • No name
    No name Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 208 Svar: 1.058
    #20   11. sep 2012 Mor til Hjalte :
    Er det dig fra Ulforbg jeg kort var i mødregruppe med??? smiley
    Hvordan fik i det trumfet ind?
    Mener.. Linea er højere og vejer mindre... Så jeg burde jo os kunne få hende fulgt lidt tættere.. (det vil da gøre mig mere tryg, uanset hvad andre mener er normalt osv osv.. For det gør mig stadig ik tryg ;))


  • #21   11. sep 2012 nej jeg bor i Holstebro. smiley Men vi arbejder på at flytte til ulfborg hehe

    Hjalte er født 11 uger for tidlig så derfor bliver vi fulgt tæt, og det fortsætter så når han ikke vejer mere. Men kan du ikke banke i bordret overfor læge og sige du gerne vil høre hvad Herning sygehus mener ?? Ellers prøv evt. at skifte læge.??

    For ja i burde også at kunne få hjælp til hvad i skal gøre.. Vi har været ved en ekspert inden for mad da de var bange for at hjalte havde en spiseforstyrrelse.. Heldigvis har han ikke det, men han har bare ikke lyst til mad.. Vi sidder og læser i bøger osv. for at få fokus væk fra maden smiley


  • No name
    No name Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 208 Svar: 1.058
    #22   11. sep 2012 Nå okay smiley Vi bor os i Holstebro.
    Ja, vil da bare gerne ha hende undersøgt, så jeg VED hun er undersøgt..
    hun er nemlig også meget syg.. Hvilket jo er klart, når hun ik har mere at stå i mod med.
    Men det var lægen svar på : "små børn kan godt være syg i 3 mdr. af gangen uden man skal gøre noget..."
    Hvortil jeg så spørger om hvo tit det må ske, da hun i en periode var konstant syg i et halvt år.. "De kan godt have enkelte raskedage inden de bliver syg igen.."
    Hvor jeg tænker, jamen HALLO?!?!?! Hvornår fanden skal man så gøre noget?? smiley

    Nu er hun heldigvis ik lige så meget syg. Men hun er stadig mere syg end andre børn. Mest forkølelse, hoste og feber..


  • #23   11. sep 2012 ja det kan jeg godt forstå smiley okay vildt, vi har en aftalte med syghuset om at vi bare kan komme direkte der op hvis Hjalte er syg så vi skal ikke omkring en vagtlæge osv. Jeg ville ikke lade mig spise af på den måde din læge gør, som du selv siger så skal børn altså ikke være syge så længe uden de bliver undersøgt...

  • No name
    No name Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 208 Svar: 1.058
    #24   11. sep 2012 Nej.. I en periode på 4 uger var vi ved lægen 2 gange i ugen, og følte virkelig de fejede mig hen og ikke ville undersøge hende.. Som om de stemplede mig "mor der hypokonder over sit barn"
    Vi har dog været indlagt på HE sygehus med mistanke om menigitis.. Men det var det ikke.. Men de fandt aldrig ud af HVAD det var.. Hun havde store bylder, 41 i feber og næsten uden kontakt.. Det stod på i 3 dage.. Siden har vi oplevet det en gang mere.. men der ville de ik indlægge, da de mente det "bare" var en allergisk reaktion.. Igen uden undersøgelse, de ville knap nok se på hende!

    Så efterhånden er jeg ved at føle mig magtesløs..
    Nu har vi så skiftet læge, og håber på en bedre forståelse på fredag.


  • #25   11. sep 2012 Hold da op sikke en omgang. Da vi endelig blevet sendt hjem på orlov den 23 dec 10 fik vi kun lov til at være hjemme i 17 dage så blev Hjalte alvorlig syg. Han havde udslet i hele hovedet og flere steder på kroppen ville ikke spise, og græd 24-7. De mente også at jeg var rigtig pylret, men holdte på at der var noget i vejen og ganske rigtig han var alvorligt syg, i var syg fra januar til maj. Vi var indlagt flere gange og endte med at opsøge mange læger osv. Inden vi blev sendt til Århus hvor de fandt ud af han var i zink underskud. Bagefter har de erkendt at han faktisk kun e være død af det, da hans blodprocent var meget lav. Efter det får vi det som vi vil have det.

  • No name
    No name Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 208 Svar: 1.058
    #26   11. sep 2012 Okay? smiley Ja det er sgu sindsýgt at der skal så meget til, før man bliver taget alvorligt!!! Altså, hvad er det lige de er her for???

  • #27   11. sep 2012 Carina ja det er vildt at der skal så meget til, Jeg var der oppe med ham hverdag en periode fordi de ikke ville gøre noget, til sidst opsøgte jeg hudlæge her i Holstebro som ringede til sygehuset og vi blev indlagt akut. De mente at det var fordi han mistrives at han fik udslet, de har virkelig været hårde ved os.. Nu har fået den bedste børnelæge de har, og kan til enhver tid kontakte ham, og han følger os hele tiden når vi skal have nr. 2 fordi de er bange for at "DEN" også kan blive syg.

    Har i nogen kontakt med jeres gamle sp ?? De kan nemlig også tit hjælpe smiley


  • No name
    No name Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 208 Svar: 1.058
    #28   11. sep 2012 Jeg spørger ikke om jeg SKAL bekymre mig.. Men AT jeg bekymre mig...!
    Søger hjælp til at støtte hende i at spise.. Og hvis du læste alle indlæg, ville du os se at hun er meget syg smiley
    Og som også nævnt flere gange, er det ikke hendes vægt der bekymre mig, men hendes spisemønster og manglende interesse i mad.


  • No name
    No name Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 208 Svar: 1.058
    #29   11. sep 2012 Ja vi har snakket med SP, hun siger at vi skal give hende alt usundt uden at tænke over det som ellers.. At vi bare skal fylde på hende.. Men ikke som erstatning for "rigtig" mad.. Men det har hun heller ikke interesse i smiley

  • #30   11. sep 2012 Nej Hjalte får det heller ikke som erstatning for alm. mad men får det som mellem måltider.. og de dage hvor han ikke har lyst til kartofler osv. Hvad med at lege med hende mens hun skal spise ? ( og ja ved godt jeg er meget upædagogisk hehe) Altså her får Hjalte f.eks. vingummi nogle dage da han helst ikke vil tygge på maden..
    Det er meget vigtig at de får en positiv oplevelse med mad og man endelig ikke presser dem smiley Hjalte får kiks, boller, chips osv. når han går rundt her hjemme samt når vi kører bil osv. så der er ikke er fokus på maden men man bare bruger det til at hygge med smiley Hjalte spiser f.eks. ikke rugbrød, så derfor får han grød til middag. Nu er vi endelig kommet dertil hvor han synes et stykke spegepølse er spændende men stadig uden brød.


  • No name
    No name Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 208 Svar: 1.058
    #31   11. sep 2012 Heldigvis vil Linea spise alt.. Og vi lokker også, både med tv, majs, ærter osv.. Hvad hun lige vil have.. Nogen gange chokopops.. Så handler vi. At hun skal spise en mundfuld, og så får hun 1..

    Vi læser bøger, synger, klapper og holder fest når hun spiser af sig selv.. Så hun virkelig føler det er godt at spise.. Vi OVERDRIVER virkelig.

    Men ja, som sagt så spiser hun stadig ik det vilde...


  • #32   11. sep 2012 Nu skal man jo ikke se på vægten alene og hvis hun altid har spist så lidt og stadig trives - ja så er hun blot en pige der ikke har behov for så meget...

    Hvis hendes krop ikke fik næring nok ville hun gå i stå i vækst og det lader det jo ikke til med den fine højde hun har...

    Frederic har desvære en spiseforstyrelse de ikke kan hjælpe ham - da de ikke kan finde problemet til han ikke spiser/drikker nok. Da han lige efter 1 års undersøgelsen tabte over 1 kg, ville egen læge ikke være med mere og vi har siden været tilknyttet kolding både spiseteam - amb og afd. Han er blevet tjekket i hoved og numse flere gange - været indlagt hvor spiseteam ville følge os og ham. Han gik helt i stå i vækst mæssigt og end ikke fødderne voksed.

    Han drikker og spiser så lidt at hans egen mave/tarm ikke kan fungere på egen hånd og får derfor dagligt aff pulver. Hans krop har vænnet sig til den lille mængde at det ikke kan ses på hans forskellige prøver...

    Dertil bliver han hurtigere træt og sover meget.

    Er du nervøs - bekymret og egen læge ikke lytter -så skift læge..


  • #33   11. sep 2012 Vejledning - en fridk start på spisning.
    Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres. Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.

    Det vigtigste er;
    - vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget.
    - tro på at det nok skal spise det, det har behov for.
    - giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning.
    - undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.

    Måltidet;
    - lad dit barn spise i fred og ro
    - respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult.
    - vær diskret rollemodel.
    - undlad ris/ros, belønning/ straf.

    Rammerne;
    - skab en rolig atmosfære
    - sluk tv, dvd, video, radio
    - undlad legetøj på bordet
    - placer jer, så barnet kan se dig spise
    - sørg for så få forstyrrelser som muligt.

    Maden;
    - sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide.
    - lad dit barn selv øse op.
    - sørg for at barnet har eget bestik.
    - ingen kommentarer om mad eller spisning.
    - ingen krav om at smage eller spise op.

    Sansning;
    - lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage)
    - lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)

    Omgivelserne;
    - bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur.
    - bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur..


  • #34   11. sep 2012 Jeg kan nu godt forstå din bekymring, min mellemste er lige sådan, ingen interesse for mad. og når hun endelig spiser nipper hun kun. hun har aldrig spist en kartoffel elelr et helt stykke kød (eneste kød hun indimellem spiser er en halv frikadelle!) hun har aldrig rørt andre former for kød. det er frustrerende når man føler der er noget galt. hun er lille i forhold til de andre og blegere sys jeg. og har 2 andre der spiser rigtig godt og som normale børn sfl også har perioder hvor de ikke gider aftensmad osv, men det er slet ikke på samme måde :s hun skal til 3 års her til november hvor jeg har tænkt at tage det med lægen igen, jeg gjorde det også ved hendes 2 års men hun sagde hun så fin ud og nogle børn bare slet ikke spiser som andre osv. min plan er så at skrive ALT ned hvad hun indtager i uge til 14 dage både hjemme og i dp. så lægen kan se hvor lidt det faktisk er hun spiser. man er jo skide bange for om de får de mineraler proteiner vitaminer osv som jo er hammer vigtige for kroppen.

  • #35   11. sep 2012 Vi havde tæt sammearbejde mellem dp - spisepædagog og os. Og både børne afd og amb har snakket med hende op til en kontrol...

    Her havde han stort set samme vægt ved både 1 og 2 års undersøgelsen.

    Vi har nævnt det fra den dag han kom ud at der var noget 'galt' med ham, da han aldrig er vågnet og bare skreget af sult - aldrig meldt sig selv og sov derfor igennem inden vi tog hjem fra barsels afd. Vi havde faste ammetider, så jeg var sikker på at han trods alt fik noget... Blev konstant lovet at det nok skulle blive bedre når vi begyndte på grød mm. Men nej, der begyndte det da først at blive en opgave...


Kommentér på:
Min datter er undervægtig!!!

Annonce