{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.982 visninger | Oprettet:

Hvilke "pligter" har jeres mænd..? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg simpelthen været ned i kuld kælderen den sidste uges tid, så nu vil jeg lige høre om det er mig der er noget galt med..?

Vi blev forældre til en fantastisk pige Lørdag d. 19/6-10 (8 uger siden).

(Nikoline får sutte flaske)
I de 8 uger, hvoraf han har haft barsel i 2uger + 3ugers sommerferie og så har weekend Lørdag-Søndag, har han kun stået op til Nikoline én enkelt gang om natten. Hvis han vågner af hun græder, skubber han til mig, for at være sikker på at jeg er vågen/har hørt hende. Jeg har allermest lyst til at sige til ham, at han selv kan stå op, men gider ikke diskutionen smiley
I hans ferie var det også mig der stod op med hende, når hun ikke ville sove mere om morgenen og så sov han til ved 10tiden. Når han så stod op, var jeg allerede irriteret på ham, fordi det var mig der fik afbrudt min nattesøvn HVER NAT og samtidig skulle stå tidlig op, selvom han havde ferie.

I hverdagene føgler jeg overhovede ikk at jeg har overskud smiley
Nikoline er ikke særlig god til at sove om dagen og når hun så sover, så er det max 3 kvarter af gangen, så det er begrænset hva jeg har af frie hænder til huslige opgaver (vores hus er 190m2).
Men stå alligevel med det alene. Kan være heldig at han støvsuger 2 gange i ugen, hvis jeg ber ham om det.
Det eneste han gør af sig selv er at slå græsset og vaske og passe/pleje vores bil (han er vild med biler).
Hver eneste aften når Nikoline er kommet i seng (ca. kl 21:45) så ordner jeg flasker, så de er klar til dagen efter, får ryddet det værste op i huset m.m, da jeg ved at jeg ikke gider stå op til et fx. rodet sofabord. I mens jeg gør dette, sidder han ved computeren.
Jeg har sagt flere gange til ham, at han altså godt må hjælpe og rydde op efter sig selv, men så skal han liiige noget andet.

Så ja, de sidste 2 uger har jeg faktisk ikke ikk bedt ham om tingene, fordi jeg ikke gider diskutionen, så er det nemmere bare selv at gøre det. Men når det så er gjort, så fortryder jeg, for er jo træt hele tiden og har aldrig tid, hvor jeg bare sidder for mig selv og slapper af.

Ja og der er flere ting, nu var det bare lige det her jeg havde brug for at komme ud med.
Og så tænkte jeg, om det bare er mig den er galt med, eller om det virkelig er så hårdt at blive mor..?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilke "pligter" har jeres mænd..?
  • #1   14. aug 2010 Uhh er endnu ikke blevet mor, men jeg kan sagtens høre hvor du kommer fra. Har fra flere veninder og fra min søster hørt de samme problemer. BORTSET FRA AT: Alle disse børn er blevet ammet, og derfor er det jo moren der SKAL OP. Min søster ammede til min niece var 6 uger, så kom hun på flasken istedet. Derefter var det lige så meget min svoger som stod op, dog mest i weekenderne, da han mødte kl 5 om morgen.
    Alle bortset fra min svoger hjalp IKKE med de huslige pligter. Tror ikke de mænd har begreb om hvor hårdt det er at blive mor. De lever i troen om at du jo bare går hjemme, og at det da ikke kan være så krævende at passe 1 barn.

    Jeg har talt med min kæreste om de ting du beskriver, og han kiggede helt underligt på mig, og svarede DET ER JO IKKE KUN DIG DER HAR FÅET EN BABY.


  • #4   14. aug 2010 K & T * Nikoline 19.06.10

    Der er ikk noget galt med dig.. min kæreste står heller ikke op når vores dreng vågner eller det vil sige at vi ikke sover sammen da han ikke kan sove sammen med vores dreng da han vågner flere gange om natten men jeg ammer så kæresten kan jo ikk hjælpe der..

    min kæreste hjælper heller ikke særlig meget til han laver kun aftensmad og passer bilen og tager opvasken engang imellem og han computer værelse.. men synes du skal tag en snak med din kæreste sådan du kan få noget mere søvn ellers kan det jo gå galt...=)


  • #5   14. aug 2010 min erfaring siger mig, at aftaler er vejen frem:-)
    mænd gør desværre ikke nogen ting naturligt af sig selv... her har vi aftaler om, hvad han skal gøre herhjemme og hvilke dage.
    og mht at stå op med børnene, aftaler jeg det med ham, hvis jeg synes, det er min tur til at sove længe. vi tager ikke diskussionen om morgenen, for så medfører det bare en masse sure miner...

    noget helt andet er, at snak da med din sp om, hvis du ikke synes, hun sover helt nok. Det kan jo give moren mere overskud, hvis der kommer nogle gode lange træk om dagen. natteroderiet slipper man jo desværre ikke sådan lige for..


  • #6   14. aug 2010 ja nu er det så 3 gang jeg venter mig og kan desværre ikk gi dig nogen råd ind sådan er de fleste mænd bare for de ved a vi er nødt til a gøre det.. men tror oz det handler om de føler sig overflødige for faktis er det er ret meget de kan gøre.. når de er så små og de fleste begynder først a intresser sig for sådan rigtig når de er 2 3 år.. og i følge min mands enget udsavn så føler de sig faktis oz a vi ikk giver dem nok plads og de faktis er nervøse for a skifte dem og hva man nu ellers ska fodi de ikk føler de gør det godt nok fordi vi kvinder har tendens til når de endelige gør hænger vi over deres skulder og forklare og forklare a sådan og sådan ska du og sådan ska du ikk.. så det bedste a la ham tag det i sit tempo og lad ham skifte hende eller bade hende plejer de faktis gidt a ku li .. men la dem være alene når de gør det unden a blande dig..
    min mand sagde faktisk så sent som igår aftes til min veninde a han stadig havde det sådan nogen gang selv om vores liner er 3


  • #7   14. aug 2010 og nej det er ikk noget galt med dig de flste mødre kan nikke genkendene til det jeg kan 100%

  • #8   14. aug 2010 har du prøvet at sove sammen med hende om dagen ? kan være det hjælper hvis du lægger dig sammen med hende, til og sove længer..

  • #9   14. aug 2010 joan K:
    Nej det er ikke kun mig der har fået en datter smiley Han er også god til at tage sig af hende, når han har fri smiley Pånær om natten smiley

    Pernille *22+ *:
    Har prøvet det med at lade tingene være, men efter et døgns tid, så kan jeg ikke holde det ud mere smiley

    henriette rohde C:
    Vores opvaskemaskine er max igang hver anden dag, så det hjælper mig desværre ikke smiley

    Louise L:
    De gange jeg har spurgt ham har det også været inden vi går i seng (i weekender og ferie) om det er min tur til at få søvn, hvor kan så svare surt at det kan han da godt. Hvor jeg så siger til ham, at jeg vil da ikke tvinge ham til det, han skal gøre det af lyst. Plus jeg for det meste vågner ved den mindste lyd og så vil jeg jo ikke vække ham for at tage hende...
    Tror desværre ikke at det er fordi hun mangler søvn, for hun sover godt om natten (ca 22 - 4:30 & 5 - 9).

    liane N:
    Det er ikk tingene med Nikoline han ikke hjælper med, det er det huslige rengøring oprydning m.m).
    Nå han giver mad, bader, skifter, leger m.m. blander jeg mig slet ikke i, det gør han på sin helt egen måde smiley


  • #10   14. aug 2010 nå oki smiler .. dejligt a høre har været rigt go til a blande mig ind til han simpehen sendt mig ua a huset smiler..

    ang det huslige hvis du finder en måde så send endeli en pb.. dådan et råd ku jeg oz bruge her he he,,


  • #11   14. aug 2010 kan du ikke snakke med ham om det? Foreslå, at du sover længe en af dagene i weekenden så du har mere overskud til resten af ugen. Så vil de fleste mænd da forstå det smiley
    Tror bare det handler om at man siger tingene som de er, ja det er måske træls at bede om tingene og man ville ønske mændene selv tænkte så langt. Men det gør alle mænd altså ikke smiley så du må sige tingene, men ikke kommandere smiley f.eks når den bette skal puttes om aftenen siger jeg. Nå nu skal Frida vist i seng, vil du ordne vasketøjet eller putte hende? Ved ikke om du kan følge min tankegang, men jeg vil ikke kommendere, men jeg spørger hvad han vil så føler jeg ikke at jeg er hans mor og han føler også han har lidt at skulle have sagt smiley Sådan gør vi her hjemme og det fungere for os der er ingen sure miner over det og jeg føler ikke jeg står med det hele smiley


  • #13   14. aug 2010 Jeg har ikke rigtig nogle råd, andet end at snakke med ham og alligevel tage diskussionen , hvis du vil ændre på noget.. ;(

    Men kan ikke selv nikke genknede til det, godt nok stod jeg op HVEr nat, (stod op og stod op ?) Ammer jo, så malou skulle bare over i vores eng, have babs i et godt stykke tid og så sov hun videre, det gjorde hun 3 gange om natten ca, men jeg var totalt smagret, men brokkede mig ikke, for det er jo mig som har babserne til at give hende mad;)

    Mht det huslige, har vi altid deles om det, men tror næsten Mark laver mere end mig, maden deles vi om at lave, med mindre en af os gerne selv vil, støvsuge er mest ham, tøj på plads er mig, vaske tøj er os begge, lægge sammen er mest ham tror jeg, rydte køkkenet det gør jeg i en ruf, pudse spejle og vinduer osv os begge, men Mark er os go til det;) vaske gulv er mig, ordne selve toilettet er mig, vaske og rengøre badeværelset er os begge men mark gør det tit, kattebakke nu er Mark da jeg er gravid. han ordnet os ALT udenfor, som alle 3-4 græsplæner, kælderrum, værktsted, gårsplads, fyrrum, hække, ukrudt mm, han hygger sig tror jeg, men engang imelle hjælper jeg os, jeg bliver bare sååå dårlig af varmen desværre, især nu under graviditeten ogaå, .. Så synes enlig jeg er pænt tilfreds med hvordan vi gør det her hjemme, ingen af tingene er aftalt, vi gør det bare, og der er ingen diskutioner, så det er skønt at vi begge gør det af fri vilje;) Mark handler os tit på vej hjem fra arbejde, ellers kommr han hjem og så kører vi sammen ind og handle, det er så hyggeligt sådan noget, og så får man en lille tur ud af det;))



  • #14   14. aug 2010 Mht vores datter, for det meste giver jeg hende mad, servere det for hende og sidder tættest, men det gør mark os tit, det er nu bare en vane, han tager hende hvis hun har brug for ny blee ellers spørger han mig hvis ikke jeg tager hende først, det er nok bare først til mølle haha, han kan os sagtens finde tøj og give hende på hvis vi skal noget, og så er han go til at lege med hende og rigtig hygge sig og forkæle hende også smiley

    jeg gåt tit i bad med Malou , men han gør det nok lige så tit som jeg gør, tænderne tager vi i fældesskab, da hun er en hystade mth det;) Hvis hun har slået sig er han faktisk den bedste til at trøste! smiley


  • #15   14. aug 2010 Min mand har ingen pligter, han er i sg selv ganske huslig, mere end jeg faktisk smiley

    Men når næste baby kommer til december, så er det heller ikke ham der står op om natten da jeg ammer, og han kan ofte også finde på a sove til klokken 10-11 stykker..

    Når nu jeres datter får flaske vil jeg da mene at din mand godt kune gøre sit nyttig og give hende flaske mv, så du kan holde lidt fri, gøre rent eller hvad du vil.. Jeg overvejer at købe en brystpumpe så jeg kan komme ud og ride, og manden så kan fodre barn imens..

    Og ellers så må han da igang med noget af det huslige.. Et hus på 190 m2 er altså ret meget.. Vi har kun 99 men det er rigeligt at gøre rent, rydde op mv.


  • #16   14. aug 2010 jeg er en af dem der ikke burde klage over min mand - han har ikke taget børnene meget on natten fordi jeg altid har ammet dem meget længe, men til gengæld har han altid stået op med dem i wekenderne så jeg har kunnet sove længe hvis jeg ville.

    vores huslige pligter deltager han i mindst ligeså meget som mig, altså rengøring, vasketøj og lign. men maden står jeg for 6 ud af 7 dage om ugen, han rydder til gengæld altid op efter maden - til gengæld slår jeg ikke græs, ordner "udendørsting" eller biler ( medmindre det kan gøres i en vaskehal)

    det har altid ligge naturligt for min mand at deltage i disse pligter såvel med børnene som med det huslige - så jeg kan ikke give råd om hvordan man får demtil det smiley


  • #17   14. aug 2010 Herhjemme plejer jeg at sige: "Vil du underholde/se efter Fabian eller f.eks skifte kattebakke?" Så reagerer han ikke på samme måde som hvis jeg bare beder ham om ting. Og det kan være en hel befrielse lige at få lov til at hænge vasketøj op uden at blive afbrudt hele tiden smiley
    Og mht natteroderi. Jeg kan alligevel ikke sove hvis Fabian er vågen, og er altid den der vågner plus jeg ammer. Så det er altid mig der tager ham. Til gengæld sover jeg også altid med ham der ved 11-12 tiden. Han tager også kun to længere lure i løbet af dagen på ca. tre kvarter. Og ellers bare et par power naps.. Så han hænger i bæreselen når jeg gør rent, hvis ikke han gider ligge i kravlegården. Han er snart et halvt år og kan næsten sidde selv, så jeg håber inderligt det kan gøre at han kan underholde sig selv mere end 10 min. ad gangen! smiley


  • #18   14. aug 2010 lidt usselt han ikke er der for dig i hverken hans ferie eller BARSEL!

    Jeg er der for min kone så meget som jeg får lov til og rydder op, leger med vores ældre søn, tager vasketøj, laver aftensmad og tager opvaskemaskinen.. Og hjælper med at skifte hende om natten hvis jeg vågner tids nok smiley

    mænd kan godt, spark til ham smiley
    jeg forventer ikke hun har gjort noget ved hjemme når jeg komme hjem, men har hun bliver jeg glad og samtidig lidt sur på hende for i mit hoved kan et lille barn være meget krævende så jeg mener lidt at hvis tiden er til det skal hun slappe af når den er der smiley


  • #19   14. aug 2010 min kæreste stod/står aldrig op til den lille når hun vågner... han siger han ikk kan høre hende... hmmm siger jeg bare.....

    han laver ikk en skid herhjemme, kun hvis jeg beder ham om og så skal jeg være utrolig heldig hvis han gør det.....

    han kan også finde på at sige jeg skal nok gøre det og så sker der ikk mere.....

    han er jo glad nok for det når jeg rydder op, men at holde det, det kan han bestemt ikk ! er så træt af det.....

    så nogle gang lader jeg bare tingene ligge og flyde, i håb om at han så tager det... men næ nej det gør han ikk.... så hvis jeg ikk rydder op herhjemme, ja så sker der ikk noget.....

    så ved udemærket hvordan du har det og det er bare at blive ved med at sige at han skal deltage og skubbe til ham og sige at i er fælles om det... det hjælper nogle gange herhjemme ......


  • #20   14. aug 2010 Jeg kan slet ikke se et skulle være typisk mænd.. Samtlige mænd jeg kender hopper og spriger for deres kone.. Det er bare ikke alle der værdsætter at manden bruger 3 timer en aften på bilen, for dem kunne han jo bruge på baby, husholdning og kvinden. Men bilen trænger til at blive ordnet, og manden trænger til at være si selv, have "fri" med videre..

    Jeg kan sagtens finde ting at bitche over,for eks. at min mand arbejder 3 uger ad gangen plus ekstra vagter, så i den tid ser jeg ham ikke.. Men det er hans job, som han er vild med, og det respektere jeg.
    At han brugte to aftener på bieln og et anlæg, jamen jeg får mere glæde at det end ham..

    JEg kan satens se at det ikke er fedt med en mand der sidder på sin flade, og ikke gider deltage.. Gjorde min mand det, fik han valget "deltag eller pak og skrid".
    Hvis man alligevel føler at man er ene om tingene, og manden nætger at hjælpe, hvorfor så beholde ham. Der er jo ikke noget ved at skulle være sur hele tiden alligevel. Man får intet ud af sit forhold så. INTET.. Og manden har slet ikke samme tankegang som jer..

    Prøv engang at sætte jer og læs Joan Ørtings "ta' mig".. Jeg synes selv den er super, hvis man ser bort fra sexdelen smiley


  • #21   14. aug 2010 manglende bogstaver må i leve med.. Mit tastatur er dårligt..

  • #22   14. aug 2010 altså her i huset er jeg vel "faren" og jeg tager en eller to nætter i weekenderne, alt efter hvor travlt en uge jeg har haft, til hverdag laver jeg så stortset INTET udover støvsuge om onsdagen, og aflevere storebror om morgenen og nogle dage hente ham også. Nå ja og vaske op... Så har jeg babyen engang imellem men er ret ophængt med studie og firma, og prøver at dække storebrors behov for kontakt også.. Min kæreste har alle nattevagterne , rydder op igennem dagen, laver aftensmad (De kan ikke lide min mad så det er "selvvalgt"), vasker op nogle af dagene, og har baby på fuldtid... Vi har så hushjælp udefra 2 timer om ugen til at gøre mere grundigt rent, så det slipper vi heldigvis for smiley

  • #23   14. aug 2010 det er selvfølgelig nemt at sige når man ikke selv står i jeres sko - men jeg tror altså ikke jeg ville finde mig i det......i en familie må man jo alle tage sin tørn for at få tingene til at fungere. både min mand og jeg arbejder, gik jeg hjemme kunne det være det var anderledes ( ikke barsel for der "arbejder" man jo med sit spæde barn) men eftersom vi begge arbejder må vi begge deltage på lige fod i hjemmets arbejde også.


    flamingotrip: sjovt at du ikke mener du laver noget og så remser du lige op...ha ha


  • #24   14. aug 2010 Bonnie - Jaa men det er jo ikke så meget på en uge hvis man tænker over hvor meget man laver i et hjem :-S Stod alene med det hele i vinters og der var satme meget, især fordi vi roder en del, og min kæreste vil bo ryddeligt og pænt haha

  • #25   14. aug 2010 Selvom jeg laver bil indimellem, specielt lige nu da der snart er syn så laver jeg stadig lige så meget husarbejde! Alt andet er bare dårlige undskyldninger!! smiley

  • #26   14. aug 2010 Flamingo: haha, ja jeg tænkte sku os lige at du da laver en del i forhold til at sige at du ikke laver en skid! ;D Tror der er mange som ville være PÆNT tilfredse med den hjælp du yder der hjemme ;D

  • #27   14. aug 2010 ved begge vores har det altid været mig der stop op om natten og det har jeg det egentlig fint med, så sov jeg bare med børnene om dagen, eller sagde til ham han lige måtte stå for bebs mens jeg fik en time eller 2 op ad dagen (det var han dog ik særlig begejstret for ved den første, men mest fordi han var bange for og gøre noget forkert smiley

  • #28   15. aug 2010 Hos os var det mig der tog dem om natten mens de var små, da jeg ammede, og så kunne jeg lige så godt skifte dem selv også.

    Fra den ældste var ca. 5 måneder, lavede vi dog en aftale om at han stod op med hende tidligt morgen når hun vågnede en af dagenen i weekenden og jeg den anden. På den måde har vi begge en dag om ugen vi kan sove længe.
    nu har vi to piger (nu 4½ og 2½) og vi gør det stadig på den måde at vi sover længe en dag hver i weekenden. Og i ferier skiftes vi fra dag til dag. Vi skiftes også til at have dem om natten nu, hvis der er mareridt eller en tabt sut hvis vi begge arbejder.
    Pt går jeg sygemeldt og der er det mig der i hverdagenen tager dem om natten hvis der er noget, da manden står op kl. 4, så det synes jeg er fair.

    Som mike skriver, så er min mand også sådan at er der dage hvor jeg intet har lavet, så siger han intet til det, men bliver glad for de ting jeg laver på mine gode dage.
    Derudover er han super god til selv at vaske tøj, ligge tøj sammen, støvsuge osv og det er ham der ordner alt det udendørs med at klippe hæk og slå græs osv.

    K&t, du skal ikke sige til ham at han ikke skal, hvis han skal tvinges, men at du vil have han skal gøre det af lyst.
    Undskyld, men der er da vel ingen der "har lyst" til at blive vækket om natten..... Det er bare hans pligt at hjælpe dig lidt derhjemme, uanset om det i jeres familie så er om natten, eller at du kan tage et par timer på øjet når han kommer fra arbejde.


  • #29   15. aug 2010 fru munsh..
    det er da oz rigtig sådan du siger siger min mand oz til mig når jeg brokker mig.. men men vi andre er jo oz væk 7 timer på job og vi kan jo ikk bare ligge oz en time på sofaen når vi kommer hjem ska jo hente unger handle lave mad ordne det man ikk lige ku nå om morgen .. og det samme i weekeden hvor de bare kan holde fri .. hvor hans dag starter kl 6 og slutter 16 når han kommer hjem hedder min arbejds dag alså kl 6 til 2030 når den lillle bliver puttet så har min fridtid fra 2030 til 2230..

    og jo seføli vil jeg da gerne ha bilen kan køre og seføli har ret til fritid men det har vi ander sku da oz nogen gang..


  • #30   15. aug 2010 mike ..
    'respekt til dig sådan nogen mænd har jeg desværre aldrig mødt.. klap dig selv på sklderen..


  • #31   15. aug 2010 Her hjemme laver han hvad han har lyst til, resten klare jeg smiley
    Tilgengæld er han rigtig god til at tage initiativ til at ordne forskellige ting... også er det trods alt ham der stort set forsørger Noah og jeg, arbejder meget, så jeg kan være tidligt hjemme hos Noah, men så vi samtidig har råd til at gøre stort set de ting vi har lyst til...

    Dog har han ikke været ret god til at stå op om natten med Noah, og bliver det sikkert heller ikke med Nicki... Men, når man arbejder så meget som Jesper gør, synes jeg ikke det er fair han også lige skal stå op om natten...
    Dog når jeg er nået dertil hvor jeg er virkeligt udmattet, så er han rigtig god til at give mig en morgen i weekenden hvor jeg sover længe, også plejer de gerne at sørge for morgenmad på sengen til mor....

    Så alt i alt, så klager jeg bestemt ikke, for der hvor han måske mangler lidt i det huslige gør han op i andre ting...


  • #32   15. aug 2010 og ja seføli som sonne skriver så er det fari nok det ikk er ham som stå op om natten når han oz arbejder og jeg er på barsel når vi når der til igen.. han gjoer det godt nok 2 dage i træk da line blev født fordi han ikk havde job på det tidspunkt der havde jeg så maklet ud men det var ovehovdet ikk en succe for hun ville ikk tag flasken og han blev helt panisk og mor lå inden i seng vågen og tænkte ååhh nej .. så dert gør jeg

  • #33   15. aug 2010 Nu er jeg studerende og bruger en del tid både i skole, og hjemme på opgaver.. Jeg er mere end hamrende smadret når dagen den er omme, men jeg klare mig da fint uden hans hjælp i de tre uger han er væk adgangen... Jeg synes nu ikke det er værre end hvad man gør det til.

    Derud over har jeg også hund som jeg skal tage mig af, og hestene er jeg også med til at passe, pleje med videre..


Kommentér på:
Hvilke "pligter" har jeres mænd..?

Annonce