{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.919 visninger | Oprettet:

jeg er i riskogruppen.. {{forumTopicSubject}}

har fået svar fra mine blodprøver og de viser at jeg er i risikogruppen for at få et barn med down syndrom.

og er nu blevet tilbudt en prøve af moderkagen.

er blevet forklaret det sådan her...
min hedder at der er 1 ud af 273 % chance for at jeg har et parn med down .
og normal siger man 1 ud af 300 % chance for down og bliver ikke tilbudt moderkage prøve.

Jeg er så ulykkelig over nyheden at jeg slet ikke ved hva jeg skal stille op...

Er der nogle herinde som har prøvet at være i risikogruppen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  jeg er i riskogruppen..
  • #2   17. jun 2010 en af mine veninder fik 1 til 50
    og fik en sund og rask datter, du skal tænke på at selv med et tal der hedder 1 til 273 er chancen for et rakst barn MEGET større end for at få et der fejler noget, men kan godt forstå at du er ked af det


  • #3   17. jun 2010 Kan ikke sætte mig ind i hvor dan du har det lige nu, men jeg kan sagtens forstå du er ked af det, men husk at risikoen for et sundt barn er langt større end risikoen for et barn med down.

    Det er rigtig synd for dig, men hvis du er meget bange så kan du få lavet en moderkage prøve.

    Jeg krydser fingre for dig og ønsker jer virkelig alt godt !


  • #5   17. jun 2010 Jeg føler med dig og ved hvordan det føles. Et halvt år efter de indførte tilbud til alle om nakkefoldsscanning blev vi gravid og vi takkede ja selvom vi ikke havde noget i familien, men du ved "for at være sikker". Da vi så fik resultaterne viste det sig, at chancerne var 1 til 48 for at det var en med down syndrom smiley Vi var så ulykkelige. Vi fik tilbudt fostervandsprøve og vi besluttede at få den lavet og inden vi fik resultatet satte vi os også ned og snakkede om hvad vi ville hvis det viste sig at have down. Vi ville beslutte det inden vi fik resultatet, for hvis det havde down, så ville vi ikke stå og skulle tage beslutningen mens vi var kede af det på samme måde. Vi besluttede at vi ville have abort hvis det var en med down. Det var det desværre. Vi fik en abort og vi har ikke fortrudt det siden. Vi har nu 2 dejlige piger og jeg har ved begge af de graviditeter også fået en fostervandsprøve. Jeg var i øvrigt 21 da jeg fik den abort og Kent min forlovede var 23, så det var ikke alderen der var inde og spille en rolle.

    Jeg vil i hvert fald takke ja til moderkageprøven/fostervandsprøven hvis jeg var dig, om ikke for at være forberedt på de ting du vil komme ud for hvis du vælger at få barnet selvom det har down.

    Jeg har stor respekt for de mennesker som kan klare at få et barn med down, for det kræver meget. Vi valgte ikke at få det, fordi vi ikke ville sætte et barn i verden, som måske ville få et kort liv pga. alle de følgesygdomme som dem med down tit har. Og at den lille måske ville tilbringe størstedelen af sit liv på et sygehus. Desuden tænkte vi også på, at vi gerne ville have et barn mere, og det ville jo aldrig få ret meget opmærksomhed. Det var vores valg, og det har vi ikke fortrudt, for det var det rigtige valg for os. Vælg hvad dit og din partners hjerte siger jer er rigtigt.


  • #6   17. jun 2010 1000 tak for jers svar!
    Vi vil sige ja tak til alle de undersøgselser vi vil blive tilbudt. for lige som jer (jemkem) føler vi at det er det rette at gøre.


  • #8   17. jun 2010 jeg var også i risokogruppen med tallet 78 eller 87, tallet har jeg lykkelig glamt nu smiley Vi tog imod moderkagebiopsien, og ventetiden er værre end selve undersøgelsen.
    Det er da ikke rart, men det føles faktisk bare lidt som mens smerter når de tager prøven. Og så er det bare med at slappe af bagefter, men de siger de også til dig. Held og lykke med det, krydser fingre for alt er som det skal være..


  • #9   17. jun 2010 Forstår godt du er ked af det og ved fra egen erfaring at det er frygteligt at stå i den situation- men hvis det kan være til nogen hjælp, så er det meget sjælent at der virkelig er noget galt selvom man er i risikogruppen.
    Jeg selv havde et tal der hed 1:200 - vi takkede ja til moderkagebiopsi - og alt var heldigvis i den skønneste orden. vi har nu den dejligste pige, som er sund og rask:)
    Og jeg kender mange...... der har været i risikogruppen og fået helt raske børn - til genæld ingen med det modsatte!
    Min nevø var født med down syndrom (døde kort efter fødslen) - og der havde prøver ikke vist nogen risiko derfor - så...... det kan altså også være omvendt.
    Held og lykke....


  • #10   17. jun 2010 Jeg forstår ikke det med nf scanning for børn kan fejle så meget andet end de kan se på den skide fold og forstår ikke hvorfor man skal gøre sig til herre over liv og død det er ikke etisk korrekt i min verden.

    Jeg har besluttet at jeg ikke vil have nf nogensinde men igår fik vi af vide der er 1-2% risiko for at vi får et barn mere med samme kromosom fejl som Sigrid og min kæreste har besluttet at vi skal have en fostervandsprøve ved næste barn i uge 10 som vi bliver tilbudt og så tage risikoen der er for abort ved den og få tjekket for netop Sigrids kromosom fejl som hun er den eneste i verden der har. Og vælge abort hvis det ufødte har den samme fejl.

    Jeg er ikke hellig men risikoen i jeres tilfælde er jo minimalt men man skal gøre op med sig selv om man magter opgaven. Der er rigeligt med anbragte handikappede børn fordi folk ikke magter at være forældre fordi barnet er lidt anderledes.


  • #12   17. jun 2010 sigrids mor...
    Jeg tror ikke jeg forstår hvad du skriver, for du skriver først at det er etisk ukorrekt at gøre sig til herre over liv eller død og bagefter at du selv vil have en fostervandsprøve ved næste graviditet. hvad er forskellen så? For man får vel fostervandsrøven for at vælge bagefter ligesåvel som man får nf scanningen? Med nf scanningen undgår man bare de mange aborter det ville forårsage hvis alle fik taget prøven.
    Må man spørge hvad det er for en kromosomfejl sigrid har? Og mir indlæg skal ikke læses surt forstår bare ikke hvad du enegtlig mener smiley


  • #14   17. jun 2010 Marianne netop fordi vi har et barn med kromosom fejl som kræver rigtig rigtig meget af os er vi nødt til at tænke på hende og vælge prøve og muligvis abort hvis næste barn fejler det samme.

    Hun har en ukendt kromosom fejl som vi risikere at næste barn også får.

    Jeg havde valgt at jeg ikke ville have nf da jeg ikke synes man kan tillade sig at vælge medmindre der er en god grund til at tro der er noget galt som f.eks et handikappet barn, høj alder eller lignende. Jeg synes ikke det valg burde være et alle kan tage for hvad bliver det næste? Hårfarve? Interesser? Ja stiller det lidt hårdt op men det er for at vise hvorfor jeg tænker som jeg gør.


    Men tilføjer endnu engang at jeg synes det er op til hver enkelt at tage stilling til hvad de kan magte og vælge derfra. Så er min mening jo ligegyldig smiley


  • #15   17. jun 2010 man vælger jo heller ikke medmindre nf viser der er noget der kan være galt, og så vælger folk jo prøven der viser med 100% sikkerhed om noget er galt. Folk får jo ikke en moderkagebiopsi eller fostervandspræve medmindre der er mistanke om noget er galt, men tvivler da også på at folk efter nf scanning vælger barnet fra bare pga tallet, de går vel til videre undersøgelser.

    min risiko å jo have været 22% for at barnet fejlede noget. og det er ikke kun downs syndrom de tjekker for i nakkefolden.


  • #16   17. jun 2010 Marianne der er også stor forskel fra dit tal og til grænsen for hvornår man kalder det et dårligt talt smiley

  • #17   17. jun 2010 det er sandt men uden nf scanningen havde vi jo aldrig vidst at risikoen var der smiley ja i mit tilfælde var det jo så ligemeget, men i f.eks annesofie t´s tlifælde.. Men det er nu også ligemeget jeg syntes nu det er fint de tilbyder nf scanninger smiley
    Vidste i så fra sigrid var helt spæd at der var kromosom fejl? eller har i først fundet ud af det senere?


  • #18   17. jun 2010 Marianne vi fik af vide da hun var 4 dage gammel at hun ikke blev et år fordi en læge mente hun var meget alvorligt handikappet men det vidste sig at han tog fejl og Sigrid er under udredning nu og vi får hele tiden lidt mere viden men da hun er den eneste i verden, ihvertfald i den verdensdækkende server dicepher, med hendes kromosomfejl er det svært for dem at vide noget om smiley

    Maiken J Du må ikke opfatte hvad jeg skriver som hårdt og koldt. Synes det er rigtig træls for jer at være i risikogruppe men risikoen er jo minimal.


  • #19   17. jun 2010 okay går du hjemme med hende elller er hun i dp så? du må sige hvis jeg spørger for meget, er bare nysgerrig.. men dvs i ved slet ikke hvad det indebære altså mht hvad hun kommer til at kunne både motorisk og sprogmæssigt eller? det m¨å ha været forfærdeligt, da lægen sagde hun ikke blev 1år puha godt han tog fejl

  • #21   25. jun 2010 jeg synes overhoved ikke man skal lytte eller se på de tal, for ved vores første dreg fik jeg tallet på 1:27000 og da blev der ikke opdaget at han havde ds og alvorlig hjertefejl, og det var i 2008, men ved oliver vi fik her i januar var vores tal lav og vi fik en rask dreng.

  • #22   26. jun 2010 Anne Mai - det var nøjagtig det samme min bror/svigerinde oplevede - deres dreng fik også fine tal, men blev født med ds og alvorlig hjertefejl, samt flere sygdomme og døde desværre kort efter fødslen.
    Så man kan ikke altid gå efter tallene....


  • #23   26. jun 2010 De tal er jo sådan set også bare en guide til hvordan det højest sandsynligt bliver. Og hvis de er lave er der jo en fostervandsprøve som kan vise om der ér noget galt. Desværre er der jo de gange hvor det viser fejl den forkerte vej smiley

Kommentér på:
jeg er i riskogruppen..

Annonce