Mormor... {{forumTopicSubject}}
ja, jeg ville lige høre om andre sidder i samme sitution som mig... Og hvad i gør ved det?...
Det er sådan at jeg har et kanon forhold til min mor, hun er nærmest blevet en kanon veninde her de sidste par år... Jeg bor ca. 50 km væk fra hende, ser hende sjældent, men snakker med hende hver dag...
Hun startede med at være imod min graviditet, men siden hen er hun helt ellevild, og var med til fødslen, og eeeeelsker Theo helt vildt!
Efter Theo er blevet født, er det bare som om, når vi ses, at hun prøver at overtage min moder rolle... Fx, hvis vi er derhjemme, eller hun er hos os, og jeg siger, nu skal Theo og spise, eller nu skal han sove, så siger hun mig imod, og siger han ikke er træt, eller ikke er sulten... Hun underminere min rolle som mor! Det gør mig faktisk rigtig ked af det... Og når jeg konfronterer hende, bliver hun sur, og mener bestemt ikke at det er hvad hun gør...
Hun er stadig min fortrolige, føler mig bare utryg ved faktisk at snakke om Theo med hende efterhånden, da jeg ikke kan fortælle at han måske e lidt snottet, uden næste gang vi ses, skal hun sige at han ikke har nok tøj på... (selvom han altså har varmt nok tøj på!)
Årh... Vil helst ikk glide væk fra min mor, men hun skal altså "kende hendes plads"... Jeg er mor til Theo, hun er mormor...
Hvordan tackler jeg det?
Ved det er lidt langt, men er bare ret sur og fortvivlet
dec 2010
Følger: 22 Følgere: 21 Emner: 331 Svar: 3.176
mange vil komme med råd og sige hvad er bedst. men det er kun dig som ved det der er bedst for jer og det er der ingen som skal lave om på. og helt ærligt hvis hun bliver sur er hun altså bare selv uden om det !! du skal ikk tage hensyn til det - du skal sige det ligeud og fortælle hende at det gør dig meget ked af det. og så må hun indrette sig og vide hun er mormor og ikk mor !!!
jan 2011
Følger: 16 Følgere: 16 Babyer: 1 Emner: 122 Svar: 601
Min mor er bar ikk god til at tage kritik... Jeg siger det på den pæneste mulige måde, men hun bliver fornærmet, og kommer med forklaringer på at hun har forstand på at være mor, og jeg er ny... Gider bar ikk høre mere på det nu... Men vil stadig gerne ha det forhold som jeg har til hende... Føler bare måske at det umuligt nu
dec 2010
så jeg ville sætte mig ned og sige sådan og sådan - og hvis hun ikk kan tage det må hun jo bare blive sur og gå. du skal jo være mor for dit barn og ikk hende !! sådan er det desværre. nogle gange må man såre andre for at de forstår det!!
Gode råd er altid dejligt men det er ikk altid meningen at man skal bruge dem og tro mig alle har deres råd og mening - men du finder dine egne og vil derfor altid gå andre veje måske *G*
jan 2011
Vil nok os li mene, at hvis mormor/farmor kalder sig selv for mor er det helt galt på den tror jeg næsten ville blive lidt ked faktisk... og chokeret...
jan 2011
Ja, må nok bar stå fast... Det er bar svært, da jeg virkelig bruger min mor meget i hverdagen, snakker om alle ting (self ikk alt) men ved hun ville blive så fornærmet, at jeg højest sandsynligt ville få et ændret forhold til hende...
Er det virkelig sådan det skal ende...?
apr 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 40 Svar: 911
Theas mor
Det er bare for strengt, rettede hun ikke sig selv, eller ignorerede hun det bare? Nøj hvor er det strengt!
dec 2010
jun 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Babyer: 1 Emner: 47 Svar: 1.140
Min mor har det også med at 'blande' sig lidt for meget i forhold til hvad vi gør og ikke gør selvom han trives og så videre... Men hvis jeg siger noget til hende på en pæn måde siger hun det samme som din mor, at hun har prøvet det før da hun selv er mor og bla bla bla.... Det er virkelig træls at høre på, da man som du siger er ved at være tryg i det man gør og man ved altså bedst selv, og skla nok spørge hvis man mangler råd!
Min mor er også dårlig til at tage kritik, men hvis hun bliver ved, har jeg da også tænkt mig at sige det igen til hende at nu gør mig og min mand det på vores måde, og det fungere fint, og hun må gerne komme med råd, men det kan også blive for meget...
Men ja du må bare blive ved med at sige det til hende igen, til hun forstår det..
jan 2011
Folk kommer med deres råd, jeg sorterer selv hvad jeg kan bruge, og hvad jeg ikk vil bruge...
Men ja, må nok bar stå fast, og HÅBE at min mor kan se sig ud over at jeg har mine egne meninger
Thea:
Puuuha, det skal der ihvertfald holdes øje med da... så det ikk tager overhånd... Det er ihvertfald helt forkert, især hvis det sker igen da! Så må din kæreste gå ind og sige noget, hvis det er hans mor...
jan 2011
Det er bare ikke sjovt at ha det sådan med ens mor... må bar blive ved selvom jeg bestemt ikk synes det er sjovt med de konfrontationer.. puha
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 53 Svar: 1.257
sep 2010
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 33 Svar: 419
starte med at spørge, tror du ikke det måske var en talefejl ??
og ellers så kan jeg forstille mig at jeres mor/svigermor har det lige som jeg selv, det er en meget meget stor følelse at skulle ha barnebarn og de gør det hele måske i en god gerning (tror de selv) jeg selv vil så gerne være med i det hele og får lov måske det er det samme med jers mor/svigermor
personligt så oplevede jeg det aldrig med min egen mor, meen min svigermor (som meget sjælent har haft noget med os/vores børn at gøre) var over mig altid, når vi endelig så dem, jeg fortalte hende at jeg kendte mine børn bedst så vidste godt om jeg gjorde noget forkert eller rigtigt...
jeg selv håber jeg ikke blir sådan og har sagt til både min datter og svigersøn at hvis de syntes jeg er for meget så skal de sige fra over for mig. tror også de vil gøre det hvis jeg nu blev for meget
jun 2010
Nej det er det ikke.. Og nej de konfrontationer er bare ikke sjove, når man VED de ikke er så gode til at modtage kritik
Men håber at det bliver bedre Det gør det jo nok jo ældre de små bliver ku jeg forestille mig?
Kommende mormor til en dreng:
Ja det er selvfølgelig i den bedste mening de gør det I , er jeg sikker på Men det er stadig irreterende at det skal være sådan synes jeg, da man jo godt vil vise man kan selv og gør et godt arbejde Og når der ingen problemer er, vil man også gerne høre fra sin mor/svigermor at man gør det godt og ikke hører på alle de ting DE ved og som man skal gøre efter deres mening
Men dejligt at høre at du glæder dig sådan til at blive mormor og at du også skal være med så meget som muligt, for det er bestemt også dejligt at have sin mor med på sidelinjen når der er brug for gode råd
jan 2011
Mener bestemt ikke at det er i ond mening, det må da os være svært for vores mødre, som er vant til at vi er dem som skal rådes og guides til hvad der er det rigtige, så ikke at blive ved... Tror det er svært, på det punkt at lave fuglen flyve fra reden..? Men hvis bare de stoler på, at hvis der er det mindste, skal man nok komme, og ikke at de kommer én i forvejen og belærer... Og tillykke med den snart ny tittel, min mor er ihvertfald meget stolt...
Louise:
Jeg håber at det kun bliver bedre med alderen, tvivler bare... For når Theo begynder at forstå, og snakke, kan hun SÅ HURTIGT lave mig til den "dumme" mor, hvis hun fortsætter som nu... Du ved, hvis man siger nej til slik, og mormor siger jo, nedværdigende overfor mig... og self er det det bedsteforældre gør, men til tider tager det nu os overhånd, hvis man underminerer MOR..
jan 2011
Hehe, det sys jeg er en sjov og go måde at lave lidt fis med mormor, da det stadig er ment sarkastisk, kan være min mor kan forstå det hvis det bliver sagt sådan (mellem linjerne) og nej, hun gør det bestemt ikke i ond mening, tror bare jeg ihvertfald har haft brug for at føle, at det jeg gør, er godt nok, i hendes øjne..
jun 2010
Ja det er rigtig nok, at det nemt kan tage overhånd, og det ville ikke være ret sjovt hvis hun kom til at gøre dig til den 'dumme' mor.. Forstår fuldt ud hvad du mener når du skriver det, for det kan man nemlig godt 'føle' sig lidt som, at når jeg siger/gør noget så gør/siger hun noget helt andet og det er jo ikke fedt Og ja man har nemlig meget brug for at høre fra især sin mor at man gør det godt nok, og det kan min mor godt komme til at glemme at fortælle mig, hun går lidt mere op i nu hvordan vi gør tingene og sådan og komme med 'råd' hehe, (med måde self) men det er nu alligevel træls, for man føler sig lidt 'overvåget' eller hvad man nu skal kalde det Men ja vi kan jo bare håbe på at det bliver bedre, ellers må man jo sige noget til de kære mødre
Smuk'sak:
Netop sådan har jeg prøvet at sige det lidt, sådan hentyde til at det var træls, men hun er stadig ikke ret god til at tage kritik så hun siger bare noget i retning af : Vil jo bare hjælpe... jeg ved jo hvordan.... og så videre og den kommer tit... hehe
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
Men har du brugt konkrete eksempler for hende?
For umiddelbart lyder det jo som om hun mener det godt, og måske bare har lidt svært ved at se dig som en voksen mor, fremfor hendes lille pige?
jeg tænker at du kunne forklare hende konkret hvad du mener f.eks ved at sige "når du siger at han har for lidt tøj på, føler jeg du overtager rollen som mor. Og når du mener han ikke er sulten, når jeg siger han er, virker det som om du tilsidesætter mig, og overtager forsørger-rollen"
jan 2011
Hun mener det ikke ondt, tror jeg da... For vi står hinaden meget nært, men ja, hun har svært ved at give slip på mig (hendes lille pige) men, jeg kan bare ikke klare det længere nu...
Mormor...