1.410 visninger
|
Oprettet:
Jobsamtale. Skal man fortælle.. {{forumTopicSubject}}
Hvor vidt synes I man skal fortælle til en jobsamtale at man er gravid?
Jeg er i uge 6 og er ikke mærket af det endnu.
mar 2008
Følger: 48 Følgere: 46 Emner: 49 Svar: 1.601
men hvor fedt er det at starte et sted og så ikke være ærlig.. syntes jeg ikke selv er en god start.. må jeg indrømme..
men det er jo heldighvis op til dig selv..
og der er jo mange der går et par måneder uden at hvide at man er gravid;-)
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 146 Svar: 1.065
Synes det er lidt svært..
mar 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Babyer: 1 Emner: 4 Svar: 51
mar 2008
Så jeg er mere eller mindre tvunget til at søge fast arbejde nu, selvom jeg trives med det.
Det er dælme svært, for jeg synes jo de har ret til at vide det, men om vendt set vil jeg heller ikke få et nej af den grund.
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 2 Emner: 19 Svar: 115
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 51 Svar: 455
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Babyer: 3 Emner: 70 Svar: 2.091
Desværre gik han konkurs og den nye ejer ikke vil have mig...
En af dem jeg var der sammen med var gravid da de nye åbnede og fortalte dem det ikke da de var til samtale alle sammen. Det synes jeg ikke man kan være bekendt..
mar 2008
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 261 Svar: 1.278
Son nogen andre skriver så kan man blive noget upopulær ved ledelse og kollegaer når man så fortæller det...
Jeg har en kollega som ikke fortalte det til ansættelsessamtalen og da hun startede var der kun 2 måneder til hun skulle på barsel. Dette skyldes det fysisk hårde job vi har. Det var ikke ligefrem populært. Specielt fordig vores sektor (social & sundheds) er hårdt ramt af mandefald. Det er ikke nemt at få ansat folk og der er ikke mange der gider arbejde til den løn vi er underlagt. Derfor ville jeg sige det som det er. Så må det være op til ledelse at bestemme og vurdere hvor meget de har brug for dig.
*Lotte*
apr 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 57
Ligegyldigt hvad er man under ingen omstendighedder forpligtet til at sige noget som helst til arbejdsgiver, før tidligst 3 måneder før termin (ærgeligt for arbejdsgiver hvis det ikke kan ses og kvinden føder meget før tid) Det gælder faktisk også hvis man er på en overførselsindkomst.
Om man så vil fortælle det alligevel afhænger meget af hvad firmaets sybn er på den side af livet, og af ens personlige holdninger, samt af hvor gerne man vil have jobbet, for faktum er at største delen af arbejdsgiverne, takker nej til den bedst kvalifiserede hvis denne er gravid, lige så er de slemme til ikke at antage fædre med udsigt til barsel, hvis fædrene siger at de vil holde mere end de der 14 dage. Men om lige det sted man søger er en del af flertallet (for der kommer heldigvis flere og flere som ikke er så kede af gravide og mødre) ved man jo ligesom ikke (sjældent) på forhånd, og så må man jo veje under samtalen.
Personligt ville jeg intet fortælle før aller aller tidligst efter 12 uge, men nu har jeg også prøvet at være næsten 3 måneder henne før jeg viste besked (fordi jeg fik menses som normalt) Og kender en pige som mistede sin "foster"pige 14 dage før terminen, så jeg er nok også lidt mere... hvad skal jeg fortælle det efter? det er ikke alle der ved de er gravide så tidligt, lige som sansynligheden for at miste faktisk er pænt stor, oven i er der en lov der beskytter den gravide, så selv om at hun venter (hvilket er vedtaget ved lov at man gerne må) ja så kan hun ikke fyres på det grundlag.
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 203 Svar: 2.935
dog ja så tror jeg ikke de fleste vil ansætte en der er gravid med mindre at de virkeligt ønkser denne person så det er en svær situation du står i
mar 2008
Ja det er svært. Jeg arbejder som sagt som vikar og de giver ikke barselspenge, så skal jeg vel have fat på min fagforenings a-kasse eller kommunen?
mar 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 168 Svar: 2.135
Jeg har ik forstand på det med sidder ig "læser" i HK's overenskomst og der kan du i hvert fald læse det jeg skrev.. Men kan jo så ik lige huske alle reglerne indenfor graviliitet..
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Babyer: 1 Emner: 18 Svar: 133
en arbejdsplads dømmer jo også ud fra du er gravid ogdet må de heller ikke. der er klart der ikke er nogen der ville ansætte folk der går på barsel lige snart..
min menning
mar 2008
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Babyer: 1 Emner: 99 Svar: 747
mar 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Emner: 29 Svar: 487
mar 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Emner: 29 Svar: 487
jeg ville også vælge en fra som allerede var gravid, jeg ved dog at en del arbejdspladser laver en aftale hvis man er gravid og man lige netop er den arbejdspladsen søger.
Jobsamtale. Skal man fortælle..