{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
997 visninger | Oprettet:

Lade barnet handle selv {{forumTopicSubject}}

Kan huske da jeg var barn, boede i en lille by, og der var ikke så langt til butikken. Vi gik ofte selv hen og hentede mælk eller lign. Ofte glemte vi hvad vi sku ha og kom hjem med noget andet. Et eks. Jeg måtte købe en bold, og resten af pengene der blev tilbage måtte jeg købe slik for.
Bolden var så meget billigere end min mor vidste, for jeg kom hjem med en pose slik for 50kr. De grinte dog blot af det, for de havde jo givet lov hehe, og det var dengang man fik meget slik for bare en 5'er (jeg er 28 nu)

Så nu kom jeg til at tænke på hvornår er det ok, at lade sit barn selv hente fx mælk?

Min søn ville være pavestolt hvis han fik lov til det, men da han kun er 5 tør jeg ikke endnu.
Vi bor i en lille by, og ikke langt til butikkerne, mit problem er vejen han skal over, da bilerne ofte kører hurtigere end de må i en by, og er bange for at han ikke for set sig ordenligt for inden han går over.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lade barnet handle selv
  • #1   18. maj 2013 Her er børnene 7 og 9 år. Ham på 7 vil jeg endnu ikke sende afsted men hende på 9 har vi lige snakket om at hun er ved at være stir nok til det.
    Men gik også selv op som barn og handlede for mine forældre. Men det kendte alle også bare en osv. Er bare ikke det samme i dag.


  • #3   18. maj 2013 Men her har de ikke rigtig noget begreb om penge, samt de skal cykle i ca 10 min (på stier).

  • #4   18. maj 2013 Min datter på 4 år for lommepenge når hun hjælper til og dem gemmer hun i sin pung så det ofte hun siger jeg skal vente udenfor butikken så henter hun noget og betaler selv står så altid og holder øje så nogen gange må jeg lige hjælpe til fordi hun taget en 5 op fx men ellers er de altid søde fordi de kan se mig og det fordi hun vil selv så hjælper de hende det syntes jeg er meget flot hun vil og spørg os om hun må gå i netto alene imens vi hjemme men der går min grænse så men hun øver sig da :b og hvornår hun for lov alene det ved jeg ikke går ihvertfald gerne med ??
    Måske 6 år måske 10 som de andre skriver kommer det and på barnet og om man stoler nok på barnet min nevø var 6 da han begyndte men han stjal istedet for så han fik mere (; og så vil jeg sige enten forkert opdragelse eller for ung smiley
    Jeg gør meget op i herhjemme hun forstår konsekvenser sf hvad man gør fx ved at stjæle eller banditterne der køre for hurtigt og hvis en sku komme pg give hende slik uden mor ku se hende og fx spørge om hun vil med og hun forstår det hele men vi bor midt i byen og når vi ude er folk lidt for søde og vi har oplevet mange gange at folk giver hende slik eller juice eller andre sjove ting så vil gerne have hun kender tingene hvis noget forkert skulle opstå (: jeg måske mærkelig men jeg føler mig tryg ved hende og derfor ved jeg os jeg vil lade hende om mange ting når hun fx er 6 år (:


  • Moaren
    Moaren Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 458
    #5   18. maj 2013 Min store søn kunne selv handle mælk og lign. Men min mindste søn som er 5 år nu, ville jeg ikke sende ud og handle alene. Det er han bestemt ikke i stand til... Så det afhænger mere af barnet end af selve alderen, synes jeg.

  • #6   18. maj 2013 Jeg tror også, som mor til 2, at det handler mest om barnets modenhed smiley
    Der er jo stor forskel på børn men min umiddelbare tanke er at de vel skal være over skolealderen?

    Jeg ved at hvis min flirts ældste skal være alene et par timer (han er lige blevet ti) kan han godt spørge om han må handle ind og så bede om en liste. Han synes nok ikke at indkøb er særlig fedt men han vil gerne hjælpe til, og det synes jeg umiddelbart viser en stor modenhed. Han går også ofte over og handler ind alene selvom de alle er hjemme..

    Jeg tror selv jeg var 7-8 år før jeg handlede selv. Vi havde 1,5 km til købmanden men det var en lille by med mange stier.

    Min storesøster og hendes venner sendte mig ofte op på rulleskøjter for at hente pizza til dem husker jeg! Haha


  • #7   18. maj 2013 Uhh jeg var vist heller ikke ret gammel da jeg gik hen og handlede ofte øl til min far (ja i starten af 080'erne solgte de gerne øl til en 5 årig smiley ) men boede også på landet i totalt soveby og 200-300 meter til supermarked..
    Hvornår mine døtre må, tjah svært at sige, afhænger nok meget af barnet.. Her kan de så gå indendørs hele vejen, til gengæld et ret belastet område, så den er lidt svær..


  • #8   18. maj 2013 Jeg sender han heller ikke afsted selv. Han kan heller ikke finde ud af pengene endnu, og jeg er sikker på han kommer hjem med mere usundt end han har fået lov til, netop fordi han ik kan regne endnu smiley

    Men rart lige at høre andre ad med alderen.

    Han ved godt man ikke må stjæle. Så er man ikke sød og så kommer politiet og skælder ud smiley og dem i butikken blir sure, og så må man ikke købe noget mere..


  • #9   18. maj 2013 Jeg tror også det er et spørgsmål om modenhed, men tænker egentligt at det var mere okay dengang end nu, altså sådan føler jeg folk ser på det.

    Jeg gik selv små 2 km når jeg skulle i skole, og der gik jeg altså kun i børnehaveklasse og jeg hentede også tit smøger og andre småting til mine forældre. Og jeg tænker at der er mange der ikke ville lade deres 6-årige barn gå så langt, eller i det hele taget bare for at hente en mælk selv nu.


  • #10   19. maj 2013 Ja tiden har desværre ændret sig til det værre smiley

  • #12   22. maj 2013 Min store datter er begyndt at kunne færdes på trafikerede veje for ca. 1 måned siden, hun er 7½ nu. Hun cykler selv til skole (ca. 1,2 km) på en vej med biler. Hun cykler så fint inde i siden, stopper ved kryds og sideveje og er rigtig dygtig. Hun får ind imellem lov til at køre i rema (samme vej som til skole) eller i kiosken og købe noget.
    Vi bor i en mindre by, så det er ikke en super trafikeret vej hun kører på, men biler kører der skam og der er ingen cykelsti.
    Hun er en meeeget fornuftig pige som har styr på tingene og ikke påtager sig mere end hun mener hun kan klare.

    Til gengæld har jeg også en pige på 5 år. Hende er jeg ret sikker på først får lov til det samme når hun er 10-12 år. For hun er sååå distræt, går i sin egen verden, er meget mere en medløber og altid klar til ballade. Hende ville jeg aldrig stole på som 7 årig, så jeg mener også det kommer mest an på barnet fremfor alder.


Kommentér på:
Lade barnet handle selv

Annonce