{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.818 visninger | Oprettet:

spædbarn sulten/hvor ofte {{forumTopicSubject}}

min dreng på 5 uger snart 6 virker som om han er sulten oftere end hver 3-4 time som han normalt har spist indtil nu kan det passe? synes han græder tit hver 2 time nu
samt synes jeg at i aften timerne kan jeg ikke altid mætte ham hvordan får jeg mælkeproduktionen igang om aftenen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spædbarn sulten/hvor ofte
  • #1   17. apr 2008 ja det er meget normalt at der kommer en periode hvor der ikke er helt nok. men så skal du lægge ham til lidt tiere så kommer produktionen op igen. og så du igen gi han hver 3-4 time..
    jeg havde også for lidt om aftenen, så der ga jeg hende en flaske istedet og så pumpede jeg ud. det gjorde så at jeg fik mere mælk..
    da jeg blev ved med at pumpe efter at det ikke løb så hurtigt. det er det samme som at lægge barnet til tiere..
    det gjorde så også at jeg kunne amme lidt længere..


  • #2   17. apr 2008 Hej (-:

    Babyer er generelt mere sulten om aftenen og nu ammer jeg ikke selv, men kender flere der på et tidspunkt - måske når han er blevet lidt større supplere med en erstatningsflaske, da det er om aftenen at der netop ikke er så meget gang i mælkeproduktionen, men for at øge produktionen må du lægge ham til oftere. Var det min baby vil jeg lægge ham mere til, hvis han virker sulten, det kan måske også være tegn på, at han ikke bliver mæt nok af din mælk - prøv evt. at ringe til din sundhedsplejerske, hun vil garanteret kunne hjælpe dig eller prøv at søg på nettet om amning. Håber det kunne hjælpe dig. Pøj pøj med det (-;

    Knus Pia


  • #3   17. apr 2008 har lånt en pumpe så må jeg pumpe ud.
    og evt give ham mme.
    synes bare det virker tit at spiser hver 2 time


  • #4   17. apr 2008 hvor mange ml spiser jeres babyer på 5-6 uger

  • #5   17. apr 2008 mener at min datter spiste omkring en 80 ml. men hun har aldrig spist så meget..
    min søn spiste 100 ml..


  • #6   17. apr 2008 ok det passer også på min dreng

  • MIT M
    MIT M Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 57
    #8   18. apr 2008 Aller først det aller aller vigtigste: bliver du i tvivl om noget eller støder ind i et problem, så kontakt en ammerådgiver stol ikke på at din SP ved hvad hun taler om, desværre er de langt fra opdaterede og giver råd baseret på gamle ammestue historier og foprældet viden, faktisk ved de fleste af dem ikke meget mere om amning end en hvilken som helt mor gør, derfor giver de alt for ofte forkerte råd, med MME til følge. Ammerådgiverene er opdaterede med den nyeste viden og har modtaget LANGT mere undervisning omkring den første ærnæring end SP´erne (lægerne sygeplejerskerne JM´erne osv) nogen sinde kommer til at få.

    Det er helt sikkert et appetitspring du oplever, det er ganske normalt, og det bedste du kan gøre at bare at amme løs.
    Du kan forsøge dig med en øl ammete ol råd (ammete har jeg selv genialt meget glæde af) men den aller aller bedste hjælp er at gå i ammehi, dvs at i bække som minimum har overkroppen bar, og så smidder i jer ellers i din seng, hvor du kun rejser dig for at giove en tør ble spise og gå på WC, intet andet. Men ellers gælder det bare om at ligge ham til så ofte som muligt, så går der 2 - 3 dage (sjældent mere end en uge, og virklig ekstem sjældent mere end 14 dage... med min ældste datter oplevede jeg et appetitspring der varede 1½ måned.. så kan man snakke om appetitspring *s*) og din oproduktion er igen normal. Dog er et lille tip her fra at lade han blive ved med at sutte til din mælk løber igen (altså 2 gang) det er effektivt til at få produktionen op, jo det erm laaaaang tid på sofaen men det virker. Og så skal du være opmærksom på selv at få væske og hvile nok, 2 gode regler er at drikke et stort glas vand ved hver amning, og at sove til middag.

    Når en gang det så er ved at have tilpasset sig, vil du opleve at dine bryster holder op med at være spændte, de vil med stor sannsynlighed også blive mindre, det må du endelig ikke tro betyder noget i forhold til om du har MM nok, det gør det ikke, det betyder kun at din produktion har tilpasset sig så det stemmer nøjagtigt.

    Jo de hænger konstant om aftenen, det skal de også gøre, faktisk er det ikke fordi man ikke har MM nok, men fordi de tanker op til natten, det er ret smart; den første MM er tynd og svarer til vand, mens den sidste er fed og svarer til en stor fed bøf, om aftenen, spiser de føærst et normalt måltid, der kommer de ind til den fede, i det der så er røget en sjat vidre ned i tarmene, beder de om mad igen, men fordi man ikke har nået at produksere til et helt måltid, vil barnet ikke få ret meget tyndt MM, og meget fed, når maven så er fyldt holder de en lille pause, og så ellers på den igen, til de virklig ikke kan stoppe mere i den lille mave. Det smarte er at de er længere tid om at fordøje den fede MM (lige som vi er længere tid om at fordøje en bøf, end vi er om at fordøje vand) det giver hos de fleste børn en lidt længere søvn, og det giver en roligere søvn, altså deres tanken op giver dem en sundere søvn... det er da smart. Altså så skal du ikke have for meget MM om aftenen, han skal spise ofte, andet er unormalt, at det har været anderledes int til nu hænger sammen med at din produktion ikke har stemt overens med din drengs behov, det begynder det at gøre nu.
    Jeg sidder med 3 barn nu og selv om at hun er 3 måneder hænger også hun konstant om aftenen, det er blevet meget bedre, men det er stadig oftere end i løbet af dagen.
    Dog kan manglende hvile og for mange ting om ørene, være med til at give nogle svære aften-amme-timer, selv ting man ikke umidelbart tror er stressende, er stressende, tanken om at man også lige skal nå at få klaret vasketøjet inden man går i seng, er faktisk nok til at nedsætte produktionen og nedsætte nedløbet af mælken, alt det der randens til babyxxx og cafeture og hvad har vi af rand, er ikke til gavn for amningen, at de i gamle dage forbød mødrene at rejse sig fra barselssengen de første 3 måneder (ikke en gang barnedåben deltog mødrene i, det var fædrene der søtgede for at ungerne kom i kirke uden mor) det var slet ikke så tosset en regl.

    Det dummeste du kan gøre er at begynde at give en flaske, aften og natamningen er det der giver mest i forhold til produktionen, så ved at give flaske bringer du produktionen i uorden, for en pumpe kan langt fra få lige så meget MM ud som din dreng, din hånd, hvis du kan teknikken, er det næst bedste efter baby, men stadig vil du ikke blive tømt ordentligt, hvilket fortæller dinm krop at den ikke behøver produsere så meget. Der til er der kun meget meget få der kan holde aningen igeng kun med den ene flaske i mere end 3 måneder, over 90% af dem der begynder med en natflaske, er helt stoppet med at amme 3 måneder senere, så det er altså ikke et særlig smart træk at begynde på flaske, hvis du ønsker at fuldamme.

    En anden ting der får de små til at spise oftere, er tigerspring (søg på det, det er ikke så dum læsning, for det kan ramme søvnen og mange andre ting) de bliver gerne urolige når de har sådan et, (alderen passe, både med tigerspring og appetitspring) og når de er urolige søger de trøst/kontakt/ro, det aller aller bedste sted de kan få det er ved at hænge i en pa.

    På et tidspunkt vil du opleve uro ved brystet, også det er helt normalt, og har intet at gøre med om du har nok, uroen går over igen, der er der ikke meget andet at gøre end at forsøge at skifte pa, og give pauser, til der igen er kommet ro på. Du skal være opmærksom på at han kan lugte hvilket bryst der indeholder den bedste MM, vil han ikke tage det ene er det derfor en god ide at forsøge med det andet, og husk selgfølgelig at der kan være en bøvs i klemme som kan give en masse uro. Kommer han i tanke om at han kun vil spise fra et bryst døgnet rundt, bør du få undersøgt om han har noget med ørene, nakken eller skuldrene, er det ikke tilfældet, skal du vide at du saktens kan fuldamme kun fra et bryst, produktionen tilpasser sig simbelthen bare.

    Hans vægt er også ret væsentlig at nævne... de skemaer vores børn bliver målt ud fra, er hovedsagtligt baseret på børn der har fået alm komælk og en for længt forældet udgave af MME, altså de er ikke bsaeret på ammebørn, hvilket er ret uheldigt fordi ammebørn tager på i ryg, dvs de har perioder hvor de slet ikke tager på (og det er helt normalt, eneste problem er bare at SP´erne ikke er klar over dette fordi de er undervist ud fra de forælede skemaer) samtidig er vægstkurven for ammebørn anderledes, de tager gerne meget på i starten (springer kurven) hvor det så udligner sig senere. Her i DK overvejer myndighedderne at tage kurverne for ammebørn i brug, men det er desværre endnu kun på overvejelselsstadiet.

    Nej jeg er ikke ammerådgiver, også derfor jeg startede med at henvise til dem, jeg er blodt en ganske alm mor, med ammeerfaring (både god og dårlig, jeg har prøvet lidt af hvert i den henseene) som har sat sig lidt mere end bare ind i hvad amning entligt er for en fisk.


  • MIT M
    MIT M Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 57
    #9   18. apr 2008 Jeg glemte forresten... næste gang du oplever et appetitspring bliver når han er omkring 3 måneder, det spring er for de fleste det værste at komme i gennem, hos mig pleger det virklig at være en sej omgang, med min ældste datter kæmpede jeg i 1½ måned (hvilket on in a milion, kommer ud for, frygt ikke at du skal kæmpe SÅ lang tid, jeg var virklig´et særtilfælde) Dog er der noget der tyder på at jeg får lov at slippe billigt denne gang, hun bliver 3 måneder i dag og jeg har intet mærket til et sprinng endnu, men hun har så også lige en uges tid at løbe på, før hun begynder.

    Og mht at malke ud, bør du ikke gøre det med mindre der er mindst 3 timer til næste spisning, det tager kroppen 3 timer (i hvile vel at bemærke) at gendanne 90% af mælken, så ved at malke ud med kortere til næste amning, vil der simbelthen bare ikke være nok. Faktisk er det at malke ud ikke smadder smart, med mindre man har meget styr over hvad det er man laver, for man resikere alt for nemt at tage for meget, lige som man meget nemt resikere at lave overproduktion, hvilket med stor sansynlighed vil føre til vægttab hos barnet (fordi barnet ikke kommer ind til det fede mælk, og altså skal leve af vand) hvilket får mor (og SP) til at tro at der ikke er næring nok i mælken (hvilket der er, selv udhungrede afrikanere der ikke får mad hver dag kan fuld ernære deres børn på amning alene i 2-3 år, og hvis nogens mælk ikke ville være nærende nok, må det da være deres, efter siom at de ikke en gang får det deres egen krop har behov for) eller at der ikke er nok mælk, mens det modsatte er tilfældet. Så vælger du at bruge udmalkning, bør du holde godt øje med at han stadig kommer ordentligt ind til den fede MM.


  • #10   18. apr 2008 mit m syntes altid du har så lange forklaringer på det hele;-)
    det er super.. jeg orker desværre bare ikke at læse dem..


  • MIT M
    MIT M Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 57
    #11   18. apr 2008 Hippe

    Jeg ved det godt, men sådan er jeg så bare *ss* Jeg ved også godt at nogen går tabt, fordi det kan være svært at overskue at læse så meget, men det er altså så bare ærgeligt.

    Men jeg kan godt love dig at jeg ikke sider og skriver hemmelighedder om dig smiley


  • #12   18. apr 2008 HVIS du vil vedblive at amme skal du ikke give MME, så nedsættes din produktion af modermælk og så er du så godt som "på flasken" - nej bid i det sure æble og læg ham til hveranden time i 2-4 dage ( når han beder om det) og lad ham selv sutte mælkeproduktionen op - det er helt normalt. i følge mine bøger er mælken gendannet med 70 % allerede efter 2 timer.......så vil du amme så sæt dig i sofaen, lås døren, tag den med ro og AM....
    am ham evt. lidt tættere om aftenen så du måske kan få 3 timers søvn i træk om natten.
    min anton har også tit kun 2-3 timer mellem hver amning, og har netop lige været igennem sådan et par dage som du omtaler , men jeg synts det er så meget nemmere at amme end alt det flaskeværk at jeg bider tænderne sammen og ammer løs smiley

    mvh

    bonnie
    ( med ca 3 års ammeerfaring....)


  • #13   18. apr 2008 hej alle sammen
    tak for de gode råd har aldrig hørt om appetitspring før nu det lyder måske lidt dumt men det har jeg ikke..
    jeg må ærlig indrømme at jeg aldrig har sovet om dagen når han sover selvom jeg tit er udmattet men synes der så meget man så kan lave når han sover desuden har jeg 2 hunde ved siden som også skal hygges om.
    men han skal vel ikke spise hver time eller halvanden?
    det lyder nemlig som meget
    har ved nogen enkelte aften måltider måtte give mme pga han stadig var sulten og jeg ikke havde mere.
    ja han vil helst spise ved det ene bryst fremfor det andet ved ikke hvorfor han kan godt finde på at afvise det flere gange inden han spiser af det


  • #14   18. apr 2008 Altså min dreng (bliver 5 uger på mandag) han får flaske og spiser mellem 90 og 150 og det er hvert 3 time ca. Andre gang er han sulten efter 2 og nogen gange først efter 4 timer.

  • #15   18. apr 2008 dumt spørgsmål men hvad er ammete og hjælper det med at sætte produktionen op

  • MIT M
    MIT M Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 57
    #16   19. apr 2008 Den der; ikke har mere, det passer altsdå ikke, det er der ikke noget der hedder, for man danner MM samtidig med at man ammer, de kan tage den sidste dråbe og så 1 min efter få mælk ud igen. Det er simbelthen bare at lade han få lov at blive ved, bliver han tosset gal, så hold en lille pause og lig ham til igen, den lille pause kan passende være det andet bryst.... der om aftenen gør det intet at man bliver mere end totalt "tømt".

    Ja der er meget man gerne liiiige, men jo mere kvadret, jo dårligere produktion. Om morgenen har man gerne rigeligt med MM, hvilket bunder i at kroppen ikke skal bruge energi på ret meget andet end at produksere MM. Du er NØD til at venne dig til at bo i en svinesti (ja ok med måde smiley ) lær dig selv små "jeg slipper billigt" fx det rene vasketøj, hvorfor ligge det sammen? hvorfor ikke bare smide det i en vasketøjskurv og så tage der fra når du vil have det på? Hvorfor kan manden/kærsten ikke skralde kartoflerne til aftensmaden, og selv stå for sit vasketøj? Hvad sker der ved at genboen kommer på kaffe, og selv må medbringe brødet lave kaffen og leve med at reklamerne fra de sidste 14 dage ligger i en stor pærevælding på bordet? osv osv, find selv de stedder du kan spare, for din egen skyld, brokker din partnjer sig, så sig at han er velkommen til at gøre det hvis han er så utilfreds.

    Under et appetitspring er amning helt ned til hver time, okay, langt de fleste oplever kun hver 2 time. Det går over igen når produktionen er sat op, giv det en uge (med middagslur *ss*) så skal du bare se løjer.


  • MIT M
    MIT M Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 57
    #17   19. apr 2008 Milder B Ammete er en te sammensat af forskellige ting som hjælper kroppen både til at slappe beder af, men også til at arbejde mere effektivt, det er sammensat så man får nogle ting som kroppen ellers ikke får i overkanten af, dvs man får fyldt nogle "hulder" i ens ernæring.

    Ja nogle har glæde af ammete, i forhold til at øge produktionen, andre har knab så meget glæde af det, personligt går der lige omkring 21 timer, så kan jeg mærke efekten.

    Det kan købes i matas og div helsekost forretninger, det smager ikke vidre spænende, men blander man pepermyntete i, og bruger godt med sukker, så er det faktisk ikke så slemt igen... men for at kunne blande det med mynte, er man nød til at købe det der er i løs vægt (eller selv blande det jeg ser gerne om jeg kan finde forholende hvis dette ønskes) altså have inden en teklokke (hedder de vist) eller teposer, man kommer det i.
    Der står 1-2 kopper dagligt, men jeg drikker yderst sjældent mere end 1 kop (jeg har ikke brug for mere) og så drikker jeg det altså ikke hver dag, fordi det bedste både for mig og for børnene er at kroppen selv får fundet det helt rigtige produktions leje (men en hjælpende hånd går jeg ikke af vejen for i ny og næ) kun lige i de perioder hvor der er appetitspring eller hvor jeg af en eller anden årsag skal bruge ekstra MM til pasning, eller komme i grød ol, oig der drikker jeg det faktisk kun hver 2. dag... hos mig er det virklig effektivt, men igen det er ikke alle der har glæde af det.

    Noget andet er... dumt spørgsmål, nej hvis du ikke har hørt om det før, er det dem der ikke har fortalt om det som har været dumme, og ikke dig, for du kan ikke spørge til noget du ikke aner findes vel smiley Min søn er da heller ikke dum når han kommer og spørger efter hvorfor fisk ikke kan trække vjeret oppe på land, han finder jo kun ud af det ved at spørge, men for aat spørge er han også nød til at få af vide at fisk ikke kan det, ellers ved han jo ikke at han skal spørge for at finde ud af hvorfor... humm indviklet *gg*


  • #18   23. apr 2008 nej får nok ikke altid spist nok

Kommentér på:
spædbarn sulten/hvor ofte

Annonce