{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.492 visninger | Oprettet:

Vugger vs Dp {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.
Fordele og ulemper ved Vugger og DP?
Hvad har i valgt/ vil vælge, og hvorfor?

Jeg kan godt lide nærheden og det lille antal børn i dagplejen. og at det hele er i hjemlige omgivelser.. ulempen er at nuller skal lære et nyt sted at kende og nye mennesker(ansatte) at kende når det skal i Bh. og i tilfælde af dagpleje moren er syg skal nuller et andet sted hen.

I Vugger kan jeg godt lide at selvom hvis en i personalet er syg skal min lille nuller i et andet sted hen, hvis jeg skulle vælge vugger skulle det jo være med henblik på at det er samme sted nuller skal i børnehave, og jeg synes klart det er en fordel at nuller kender omgivelserne og har set personalet før, min bekymring er om det bliver lidt "samlebånds-efekten"...

men tror ski jeg heller til vugger...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vugger vs Dp
  • #1   3. okt 2013 Det er jo en smagssag. Jeg er rigtig glad for Vitos vs, og ville aldrig overveje andet til ham.
    Det er ikke et samlebånd, det er et nært, varmt og godt sted hvor der altid er plads til ham og de er meget rummelige.

Jeg har ikke selv den store tiltro til dp, der er kun en jeg ville have det godt ved at aflevere mit barn hos (og hun bor i jylland!)

• #2   3. okt 2013 Axl har været både i vuggestue og DP..
    Fordelen ved vuggestuen var klart at det var samme sted, samme personale, samme børn hver eneste dag, også ved sygdom..
    Det er det jo ikke i DP..

Fordelen ved DP synes jeg er at man ikke selv skal tænke på madpakke smiley
    At barnet kun skal forholde sig til en voksen (medmindre de skal i gæste dp/legestue)
    Jeg kan også godt lide at de bliver passet i hjemlige omgivelser, og bliver 'en del' af dp's familie..

Men som udgangspunkt var axl glad for begge dele.. Og det er vi også..
    Hvis jeg havde muligheden ville jeg gerne have ham i vs igen, men det er der ikke her i området hvor vi bor..

• #3   3. okt 2013 I Vitos vuggestue er der også madordning smiley

• #5   3. okt 2013 Jeg har valgt vs til Thea..
    Måske er jeg paranoid, men jeg ville ikke være tryg ved at lade mit barn blive passet af en person som uden opsyn skal være alene med mit barn i x antal timer.. Man kan jo umuligt vide, om den dp mor man stoler på, giver baby et rap over hænderne i ny og næ, eller ikke gider trøste når baby er ked.
    Jeg kender 4 dagplejemødre personligt, og de får gæster og er på facebook og snakker i telefon i arbejdstiden, og det ville jeg altså ikke gode betale til..

• #6   3. okt 2013 Begge de store har gået i vs med madordning..
    Den næste skal også i vs.
    Den store har været i flere dp inden vi flyttede til vs, og hold nu op noget hø, kan bestemt ikke Anbefales fra mig smiley

• #9   3. okt 2013 Det jeg ikke kan lide ved dp, er at det intet kræver. ALLE kan blive dp. Man skal ingen kvalifikationer have overhovedet, der skal bare være plads i hjemmet.
    Det tør jeg simpelthen ikke stole på smiley

Jeg kender en som lige er startet op som dp - HUN måtte gerne passe Vito. Boede hun inden for en halv times kørsel gik han der. Men det gør hun ikke, så det gør han ikke.

Jeg er rigtig glad for vuggestuen.

De har en stor legeplads, en masse forskellige voksne, som alle har noget at tilbyde. Nogle er unge og leger vilde lege. En spiller tromme, en anden guitar. En er rigtig god til at sidde og lege stille, og en anden danser og synger altid med børnene. De har forskellige styrker og kompetencer, som alle kommer frem.
    De får god mad hver dag, ALT er hjemmelavet af madmutter (ih, guder hvor jeg elsker hende!). De er som regel på en heldagstur en gang om ugen, og på en masse små ture. I går cyklede de en tur. 1-2 gange om ugen følges en pædagog fra vitos stue med en pædagog fra en anden stue og tre børn fra hver stue på tur i nogle timer. Så kommer de ud i små grupper, og der er også færre børn tilbage i huset.
    De lærer en masse ting, og har temaer om farver, kroppen, naturen osv.

Vito har brug for hjælp til sit sprog, og der er lavet en handleplan hvor der er mulighed for at trække ham lidt til side og arbejde med ham på en givende måde, som styrker hans sproglige udvikling. Jeg ved ikke om en dp kan det? Om de har samme mulighed?

• #10   3. okt 2013 Vi har haft Simone i dp og har også plads i dp til Markus d. 1/12. Vi har kun gode erfaringer at dele ud af!

• #12   4. okt 2013 Tania - den ene dp mor jeg udtaler mig om, er et nært familiemedlem.
    At hun har besøg i arbejdstiden, er på facebook og taler i telefon er noget jeg VED! Og ikke noget jeg har hørt.
    Hun siger hele tiden selv, at hun hader sit job og at hun er så pisse træt af de børn hun passer.
    Men hun vil ikke sige op, før hun har et andet job.
    Jeg ville aldrig acceptere at Thea blev passet på den måde som hun passer dp børnene

• #13   4. okt 2013 Alle kan ikke blive dagpleje. Du skal godkendes af kommunen og have hus/hjem/have som opfylder nogen krav. Så det er noget fis og fyrer af! Desuden får de en masse kurser og efteruddannelse, som fx. Præmature børn, særligt sensitive børn, marte Meo osv.
    Desuden bliver de løbende superviseret af fagpersoner og dagplejekonsulenter.

I dagplejen er der mindre larm. Der er mere tid til hverdags hygge og nærhed med det enkelte barn. De tager på gåtur hverdag, er i kirke, legestue en gang i ugen, holder også de forskellige højtider med fastelavn osv. Julehygge m. Julegaver til både børn og forældre og dagplejemor. Fødselsdage m. Lille gave til barnet.
    Der er nærvær og man bliver som en del af en hel ny lille familie. Man kan komme ind og bare sidde og snakke og hygge, og min dagpleje mor er altid klar til et knus eller kram hvis vi forældre eller børnene har brug for det.
    Sund mad hver dag og det enkelte barn får hvad det har brug for og dets behov bliver tilgodeset.

Vi har prøvet vuggestue i 2 dage og vil aldrig nogen siden vælge det igen!!! Alt er så stift og ingen hjemmelig hygge, rigtig institution, hvor der ikke er tid nok til hvert barn! 2 voksne til 15 børn er bare for lidt og den ene af dem skulle rende rundt og tage børn op fra middagslur, lave mad osv. Min søns behov blev ikke tilgodeset og de vil ikke give ham de ritualer som han var vandt til. Det gør vi ikke her, blev der sagt. Så sagde jeg, det er sku bare i orden, så tager jeg mit barn med igen og så gik jeg med min søn smiley

Jeg kunne aldrig drømme om og vælge vuggestue til mit kommende barn heller, syntes de hurtigt nok skal gå i børnehave som er en institution og det jeg meget gerne skåne dem for allerede som 1 årig, altså institutionslivet!

• #16   4. okt 2013 Jeg ville aldrig i livet vælge en vuggestue! Jeg har været i 3 måneders praktik i en, og det taler for sig selv. Vil ikke uddybe hvad der foregik der.

Er klart for dagpleje, vi har så også bare den bedste dagpleje mor! Hun lever og ånder for børnene. Og hun er faktisk også uddannet pædagog, og er så nu naturdagplejer. Hun er helt fantastisk.

Min søn har gået hos hende og nu gør min datter og hun glæder sig hver dag til st komme afsted og snakker meget om vores dp. Og min søn vil også tit tilbage til hende, tror ikke han synes det er fedt at forholde sig til så mange børn i børnehaven. Og det er også bland andet også derfor ingen af dem har gået i vuggestue. De har virkelig et godt sammenhold i dagplejen og skal ikke forholde sig til andre end de andre få børn og dagplejen og hendes familie.

Og som andre siger, så skal man igennem et hav af ting fær man bliver godkendt, man troper jo ikke bare op hos kommunen og siger at man gerne vil være dagplejer, og så stikker de dem 4 børn og siger god fornøjelse.

• #18   4. okt 2013 Vores første ønske var vuggestue. Det kan være en hård opstart, men super når de skal igang med overgangen til børnehave.
    Men vores søn er meget sensitiv og går helt ud af den hvis der er for mange omkring ham. Så her blev valget DP.
    Et valgt vi er utrolig glade for. Der er mulighed for at tilgodese netop hans behov. Dog er det svært mht ferie, lukketider osv, men slet ikke noget der gør at vi ville vælge om.

• #19   4. okt 2013 Fie- bliver da helt bekymret når du skriver sådan. Hvad skete der i den vuggestue?

• #20   4. okt 2013 Leanders mor;
    Alle de ting kunne jeg skrive om Vitos vs smiley

• #21   4. okt 2013 Acs: men dagpleje er meget anderledes end vuggestue og de to kan aldrig blive det samme og aldrig lige så nærværende..

• #22   4. okt 2013 Leander,
    Vito vuggestue emmer af nærvær smiley

• #23   4. okt 2013 ACS: Ja det er jeg også sikker på den gør når du siger det, man har bare meget svært ved at forstå det når man har haft dårlige oplevelser med vuggestuer tidligere, men dejligt at der i hvert fald findes 'en hvor der er plads til nærvær smiley

• #24   4. okt 2013 Lukas gik i dp i 6 en halv mdr og går nu i vuggestue. Jeg var ikke glad for dp moren. Hun var meget negativ hele tiden, og der var altid noget galt. Hun havde aldrig noget positivt at sige og trods flere møder hvor hende fra kommunen (kan ikke huske hvad de er) var med, blev det slet ikke bedre. Nu går han i vuggestue og han elsker det! Og jeg er rigtig glad for stedet smiley jeg tror det er meget forskelligt hvad der er bedst. Kommer an på barnet, men også an på den dp eller vuggestue man får. Jeg har hørt rigtig godt om dp og han havde en rigtig sød gæste dp, men hun havde desværre ikke plads..

• #25   4. okt 2013 Mine ungers havde også plads og overskud til deres behov

• #26   4. okt 2013 Nu skrev jeg godt nok jeg ikke vil uddybe det, men jeg kan da godt komme ud med det alligevel.

Der var 14 børn, der var én pædagog og mig til at klare alle sammen, når der skulle spises kom der en fra børnehaven og hjalp til, men gik hurtigt igen når det var klaret. To gange om ugen kom der er ekstra pædagog og hjalp til med børnene hele dagen.

Hende pædagogen der var der fast, sad og drak kaffe HELE tiden, og hun rejste sig hun hvis det VIRKELIG var nødt til det. Børnene blev sat i en tremmeseng til timeout i op til 20 minutter, de startede altid med 5 minutter og jo mere børnene græd jo længere tid fik de.

De store børn fik skæld ud hvis de havde lavet stort, for så skulle hun jo rejse sig.
    Og der var kun fælles lege/samling når børnehave lederen kiggede forbi, hun var så rigtig god til børnene og havde guitar med.

Der var en af børnene fra børnehaven der havde sagt "prutskid" til en af pædagogerne, og hun tig ham og satte ham i en højstol med bøjle oppe hos os i vuggestuen, og han var jo dybt ulykkelig og skreg undskyld, men pædagogen stod og nedgjorde ham og sagde at han skulle gå med ble og gå i vuggestue hvis han nogensinde gjorde det igen.

Jeg skulle have været der længere, men jeg kunne bare ikke holde til det, tænk at man som VOKSEN kan te sig værre end barnet. Jeg skulle heldigvis på barsel lidt efter, og gik så i en mødtegruppe allerede inden jeg fødte, og der fortalte jeg sundhedsplejerskerne om den behandling der foregik, og de var rystede, men sagde at det hørte de desværre tit at det var i vuggestuer. Men de tog faktisk kontakt til kommunen og der blev fyringsrunde ret hurtigt derefter. Og det ved jeg fordi jeg kender en der har børn i den børnehave.

Jeg siger ikke det er sådan alle steder, men børnene er meget overladt til sig selv. Kender flere der har skiftet til en dagpleje i stedet.

• #27   4. okt 2013 Fie,
    Det er jo også helt grotesk det der. Og sådan noget skal selvfølgelig siges videre!

Men jeg tror bestemt ikke det er normen andre steder. Jeg har selv været i et par vuggestuer og aldrig oplevet noget lignende
    Jeg tror faktisk aldrig jeg var set en kaffekop i Vitos vuggestue smiley
    Er ret sikker på at den slags bliver på personalestuen.

Når jeg afleverer om morgenen, sidder de omkring bordet og spiser og der sidder som regel 1 eller2 voksne på gulvet og leger. Afleverer jeg senere end morgenmaden, leger de med forskellige aktiviteter. Måske sidder der en voksen ved bordet og spiller puslespil, en leger med brio på gulvet og en tredje sidder ude på gangen og holder opsyn med de børn som tumler med puder og kører på de indendørs ting med hjul (al vild leg foregår på gangene eller udenfor).

Jeg henter som regel når de spiser eftermiddagsmad, men gør jeg ikke det, er de udenfor og lege, hvor de voksne er forskellige steder på legepladsen.

Er de indenfor laver de også forskellige ting.
    En dag da jeg hentede sad de og lavede "perler" på den ene stue (dem der man stikker ned i en plade, det er ikke rigtigt perler), på en anden stue dansede de til musik og sang og klappede med, sammen med en voksen selvfølgelig. Og ude på gangen var en tredje voksen i gang med at hoppe på trampolin med børnene, hvor de både hygger sig men også lærer det der med at vente på sin tur. Imens ryddede en voksen op efter eftermidagsmaden og den sidste tog blerunde.

De er ikke overladt til sig selv, men får lov at lege forskellige ting med hjælp og opsyn fra de voksne smiley

• #28   4. okt 2013 De er i øvrigt tre voksne på hver stue, og der er normeret til 13 børn på hver stue. De er vist 11-12 på stuerne for tiden.

• #29   4. okt 2013 Elsker hjaltes mest fantastiske vuggestue smiley har selv været i praktik deroppe før jeg blev gravid så kendte huset os omgivelserne og de voksne det er så dejæigt at kpmme ind i huset og de vil gøre næsten alt for børnene skal have det godt og de skal udvkle sig og alt foregår på ungernes niveau

• #30   4. okt 2013 Det er godt at høre det ikke sker i alle vuggestuer.

Jeg græd hver dag, jeg kom hjem. Tænk at man kan ydmyge børn på den måde. Især det med tremmesengen, den stod i fællesrummet og så kunne alle de andre børn bare stå og kigge/grine/græde/lege, ja hvad de nu havde lyst til, foran det barn der græd.

Også når de større børn skulle skiftes blev de tvunget til at gå på toilettet, og de kom ikke ud fra toilettet før de havde sat sig op og pædagogen truede dem med at få timeout hvis de ikke gjorde det. Ja, de skal lære at komme på wc/potte, men der er ingen grund til at tvinge dem på den måde der. Det handler om at gøre det interessant.

Jeg kunne blive ved med historier. Vuggestuen bliver heldigvis lukket efter jul, så den ikke eksistere til det nye år.

Kommentér på:
Vugger vs Dp

Annonce