{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.834 visninger | Oprettet:

Banana
Banana
Tilmeldt:
1. mar 2012
Følger: 1 Emner: 24 Svar: 167

Baby med STORT hoved... Fødsel? {{forumTopicSubject}}

Ja, tiden nærmer sig jo dag for dag for hvornår min lille pige skal til verden.
Jeg står i et lille dilemma som flertallet nok ikke har erfaringer med.

Sagen er den at jeg har et stort hoved - altså som i rigtig stort - over standardstørrelse. Da jeg både cykler med hjelm og rider med hjelm ved jeg af erfaring at jeg typisk skal besøge 10-15 butikker fysisk for at finde en hjelm i passende størrelse - på nettet går det naturligvis lettere, da man kan søge specifikt efter store størrelser.

Paradokset er så at faren til lillepigen også har et stort hoved (dog "kun" str. 60). Alle i vores familier har store hoveder - og vi ved at farens ældste storebror blev taget med hård sugekop - og at jeg selv blev taget med sugekop efter knap 2 timers presseveer! Begge pga. hovedstørrelsen. Mit hoved målte 40½ cm i omkreds da jeg var 14 dage gamme...

Jeg frygter at gå over tid - fordi det kun vil betyde et endnu større hoved. Vi ved hun har et stort hoved (2-3% fra at være unormalt stort i uge 26+5).

Mit spørgsmål er nu, hvordan griber jeg det an?

Jeg skal til jordmor imorgen og kunne godt tænke mig at tale med hende om det igen - hun tog det seriøst sidst, men jeg fik tilbudt en lægesamtale INDEN MD-scanningen og eftersom lægen ikke havde oplevet det før blev det forkastet, da hun ikke troede på det ville være så stort.

Jeg tænker lidt - det tror da pokker de ikke har oplevet det før - der er vel 2-3% af befolkningen der har en hovedstørrelse som min - og hvad er oddsene lige for de finder sammen med en med næsten lige så stort hoved og laver et barn....

Så ja, hvilke argumenter kan jeg tromle frem med?

Jeg ønsker at føde normalt - men vil være MEGET ked af at få lov at gå 2 uger over tid, hvilket jo er standard inden en igangsættelse...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Baby med STORT hoved... Fødsel?
  • #1   27. aug 2012 Det afhænger vel af barnets størrelse. Barnet kan jo være alt mellem 3 og 5 kilo men venter du et barn der er nærmere de 5, ville jeg nok også være lidt nervøs og tage en snak med JM.

  • #2   27. aug 2012 har samme problem dog kun på min side så følger lige med:0)

  • #4   27. aug 2012 Den er jeg helt med på.. smiley Men der er jo forskel på, hvor langt babyen er nået i udviklingen. Baby kan godt have et stort hoved, i forhold til at den kun vejer 3 kg men er baby nået til 4 - 5 kg må hovedet også være det større..

  • #6   27. aug 2012 Hmm, bed om en snak med en fødselslæge, og at blive fulgt lidt nærmere.

    Tit synes jeg folk er lidt pjattede når de bekymrer sig om åndede ting, men hovedstørrelsen er den primære årsag til problematiske fødsler. For vores hoveder bliver større og større, og fødselkanalen er et smalt sted, hvor selv millimetrene tæller.

    Du er på rette vej, ved at kigge på tidligere fødsler i din familie (på kvindernes side). Udover din kop, har din mor så født andre, og hvordan er det gået?

    Problematikken ved at blive sat i gang, både før og efter termin, er jo at igangsættelser er rigtig drøje for både mor og barn, og sjældent går særlig godt.


  • #7   27. aug 2012 Som de andre siger snak med en læge. Vores dreng havde en hovedomkreds på 38 cm ved fødslen. Jm synes det var stort. Jeg havde intet at sammenligne med men det gik. Blev syet en del men mærkede ikke at jeg gik i stykker:)

  • #8   27. aug 2012 min søn har et hoved der er 2 kurver over gennemsnittet og jeg fødte helt normalt og fik kun en lille rift smiley

    det gælder om at blødgøre dit mellemkød med varme klude i mellem presseveerne og inden du skal føde så skal du massere dig selv med olie. ( lyder klamt, men det virker)


  • #9   27. aug 2012 vi fik det af vide allerede ved MD scanning at han havde stort hoved smiley

  • Banana
    Banana Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Emner: 24 Svar: 167
    #10   28. aug 2012 Jeg har nu snakket med hende - vi fik faktisk en god snak om det smiley I Odense bliver man sat i gang mellem 41+3 og 41+5 - hun var åben for at vi kunne skrive i mine papirer næste gang at jeg skal sættes i gang 41+3.

    Desuden fik vi på plads at jeg når jeg skal føde engang skal fortælle personalet at baby har et STORT hoved - så de er forberedt og har tænkt i mulige løsninger, hvis nu tingene ikke forløber helt som de skal.

    Jeg er overhovedet ikke bange for at flække, skulle klippes eller andet - jeg er bare lettere nervøs for hvis lillepigen er for lang tid om at komme ud pga. hovedstørrelsen og derfor får men af fødslen.

    Men aftalen med min JM har fjernet nervøsiteten smiley Nu vil jeg bare snart på biblioteket og have lånt nogle bøger om aktiv fødsel (hvor man ikke ligger som en skildpadde på skjoldet) så jeg er forberedt smiley

    Heldigvis har jeg rigtig mange muskler - og en god kontrol over dem. Det håber jeg vil kunne hjælpe til at der ikke bliver problemer trods hovedets størrelse smiley

    I øvrigt er lillepigen heldigvis stadig en gennemsnitsbaby - på 1400-1500 g her knap i uge 30, så det tegner jo også godt for hovedstørrelsen - fremfor hvis hun var over gennemsnittet smiley


Kommentér på:
Baby med STORT hoved... Fødsel?

Annonce