Q-feber ? {{forumTopicSubject}}
Nu er jeg ikke gravid og regner heller ikke med at blive det foreløblig.
Men læste herinde at man ikke må arbejde med kvæg når man er gravid pga. Q-feber.
Er det sandt ?
Og får man en lægeerklæring eller hvordan foregår det ? Hvad med løn og sådan ? Skal jeg så blive hjemme HELE graviditeten eller er der en periode hvor man er i risiko zonen ? Og skal min arbejdsgiver betale fuld løn selvom jeg er ''sygemeldt'' eller hvad man nu skal kalde det ?
Hvis det er så får jeg da en meget lang og kedelig graviditet engang da jeg er ved at uddanne mig til landmand med ''speciale'' i kvæg.
Det blev lidt langt, men blev lige lidt nysgerrig.
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 10 Babyer: 1 Emner: 134 Svar: 647
mar 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Babyer: 2 Emner: 28 Svar: 131
men er det ikk bare at man ikk skal være i nerheden når de er i gang med at kælve. og man ikk skal drikke ubehandlet mælk..???
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 147 Svar: 4.699
sakset lidt fra siden - men læs det hele selv:
Q-feber kan fremkalde abort hos mennesker, også uden at den gravide selv bliver syg. Der er endnu ikke identificeret gravide i Danmark, der har aborteret pga. Q-feber, men enkelte gravide er sat i behandling, efter at have fået påvist akut infektion.
Hos inficerede dyr er bakteriemængden størst i graviditetsvæv som efterbyrder og aborter. Det er vigtigt, at graviditetsmateriale bortskaffes på forsvarlig vis.
Anbefalinger
Myndighederne anbefaler derfor, at følgende personer ikke opholder sig i kvæg-, fåre-, eller gedebesætninger med abortproblemer, hvor en infektiøs årsag mistænkes:
• Gravide
• Personer med svækket immunsystem og/eller kroniske hjertesygdomme, især i form af hjerteklapsygdomme
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 39 Svar: 391
Dvs. at jeg ikke skal gå hjemme hele graviditeten hvis der ikke er mistanke om Q-feber på kvæg farme ?
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 147 Svar: 4.699
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 39 Svar: 391
Okay, tak for hjælpen
Q-feber ?