{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.795 visninger | Oprettet:

Sundhedsplejerske besøg {{forumTopicSubject}}

Thomas:

Hej alle her på BG.

Så havde vi sundhedsplejersken på besøg idag.
Vi fik et tilbud om vi ville havde et besøg inden fødslen, og sagde vi ja til.

Mit spørgsmål til jer var, hvordan var jeres sundhedsplejerske, før og efter fødslen?

Jeg syntes hende der kom var, jo hun var en sød ældre dame. "Men", var som om hun tænkte imens vi snakket, hvis i kan følge mig i hvad jeg mener?
Kan selvfølgelig godt være hun bare er sådan, men kan bare ikke mennesker rigtigt som ikke bare siger hvad de har på hjertet.
Kan selvfølgelig også bare være jeg "følte" sådan.

Men kan selvfølgelig også være at jeg har hørt så mange historier om sundhedsplejerske, både dårlige og gode, men de dårlige hænger somrel mere ved.
Specielt en historie, hvor hun dømte en ung alene mor, og virkelig gjorde livet surt for hende, med en masse besøg da hun ikke troede hun kunne klare det, og fik kommuniale folk derud og jeg ved ikke hvad.

Ikke fordi det sker her, men man tænker da, hvad kan hun finde på smiley hehe.
Ikke misforstå mig, tror da ikke hun er sådan.

Men kort sagt, hvordan var besøget hos jer før og efter fødslen af jeres sundhedsplejerske? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sundhedsplejerske besøg
  • #2   12. sep 2012 vi havde ikke den samme, så hende der kom før fødslen var hende jeg havde haft i folkeskolen, som sp. så det brugte vi en masse tid på at snakke om. smiley og mødte så hende vi har nu da jeg havde født, begge rigtige søde damer smiley har ikke så meget ,med vores sp at gøre hun har ikke været siden min søn blev 8 mdr, han bliver 2 til dec. og kommer først igen engen til næste sommer smiley

  • #3   12. sep 2012 vi har ikke haft besøg før efter fødslen, så det må være kommunalt bestemt eller noget. hende vi havde da vi fik victor altså vores første, var kanon sød og jeg var også lidt bekymret for hun skulle sys der var alt muligt galt hehe men det var der jo ikke. hende vi fik til nr 2 var også rigtig sød, men hende vi havde til nr 3 kunne jeg bare ikke med, vi havde ingen kemi og ja følte bare ingen lyst til at dele noget med hende hvis du forstår, lidt svært at forklare, men ja så efter 2 besøg sagde jeg at vi ikke ønskede flere besøg og det er jo frivilligt så det var så det og har ikke hørt fra hende siden smiley nu valgte jeg bare helt fra, da det jo var nr 3 så ved man jo nogenlunde hvordan en baby ser ud osv hehe havde det været den første havde jeg nok bare bedt om en anden. det kan og sys jeg også man skal hvis man ikke føler sig tryg ved den man har smiley

  • #4   12. sep 2012 Alle SP'er "scanner" omgivelserne, første gang de er hos en smiley

    Det er intet negativt, men det gør de. Det vil hun også gøre når hun kommer igen, og måske endda kommentere det.

    Min SP var også på besøg før fødslen, hvor hun kommenterede at jeg jo var fint sat og havde en god bolig, selvom jeg var ung og alene og ikke havde planlagt min graviditet.

    Da hun kom efter fødslen sagde hun "Nu er det vist et rigtigt børnehjem hva? med kravlegård, autostol, barneseng, ammepude og alle tingene".
    Det hele var sagt med et smil, og bare fordi hun bemærkede det.

    de kigger ikke efter lidt rod i krogene eller sådan, men de bemærker omgivelserne smiley


  • #5   12. sep 2012 Carina -
    Det var ikke kommunialt bestemt, var et valg vi fik, hvor vi sagde "ja tak", til. smiley

    ACS -
    Ja, har du nok ret i, kunne jeg også tydeligt se at hun gjorde. Hun kom heller ikke med nogle negative kommentare overhovedet, og hun sagde da også "jeg kan se i har forberedt en del allerede". smiley
    Men hun sagde også "Bare rolig, det er ikke for at snage, jeg kommer ikke og tæller hvor mange bleer i har købt". Direkte citat fra hende af.
    Men man kan alligevel mærke de tænker deres.
    Jeg er meget den at jeg siger hvad jeg tænker, selvfølgelig ikke hvis det er krænkende. Derfor kunne jeg ikke lade være at tænke, hvad hun tænkte. For det var ret tydeligt at mærke at hun tænkte imens hun lyttet og snakket smiley


  • #6   12. sep 2012 Thomas,
    hun ser helt sikkert alt. Og hun har nok konstateret at I er veletableret. I virker jo som nogle der går op i det og ser frem til fødslen, som en fælles enhed og ikke bare moderen.
    Jeg er sikker på at hun intet negativt fandt, men hun ser ALT. Det gør de, det er en del af deres job.

    Det betyder også at hvis Julie ender med at få en fødselsreaktion vil SP højst sandsynligt også bemærke det, og spørge ind til det, selvom hun ikke selv siger noget. De bemærker altså alting, men de er slet ikke så slemme som nogle tror.

    Dem som synes SP er slemme, er dem som ikke selv kan se deres egne begrænsninger smiley


  • #7   12. sep 2012 var nu ikke sådan ment, men altså at det er forskelligt fra kommune til kommune om de tilbyder et før besøg, vores kommune gør ikke nemlig smiley

  • #8   12. sep 2012 Carina *
    Ah undskyld, læste den forkert smiley
    Ja, det nok rigtigt, det har jeg ikke så mange erfaringer med hvad andre kommuner gør, men det er nok rigtigt smiley

    ACS *
    Ja, det kunne jeg nu også tydeligt mærke at hun gjorde.
    Men hun kom med nogle personlige spørgsmål til os hver, og jeg har i hvert fald oplevet de ting jeg sku opleve af grimme ting, og håber da bare ikke man bliver dømt udfra dette.
    Men må nok hellere prøve se lidt mere positivt på hendes besøg, da hun jo sådan set er der for vores skyld. Ville nu bare ønske hun sagde hvad hun tænkte. smiley

    Julie er ret følsom i øjeblikket. Ved ikke om det skyldes homonerne (aner ikke hvor meget de gør sådan teoretisk), man skal også passe på med at give dem alt skylden smiley Men hun er samtidig også en følsom pige.


  • #9   12. sep 2012 der skal være MEGET meget galt, før de mener man ikke kan passe sit barn smiley

    jeg tror at mange kommende forældre bekymrer sig, men det har I sikkert ingen anledning til!

    at man har en bagage gør ingenting. Det er hvordan man lever nu, og hvordan man håndterer det, der er vigtigt.
    mente hun at du havde nogle ting der spillede en rolle, ville hun snakke med jer om det, og tilbyde jer noget hjælp, eller aftale et til besøg før fødslen, så I kunne snakke igen.

    Bare rolig, det er bare et besøg, og for at I kan lære hinanden at kende, inden I sidder der med en lille ny..

    Jeg ser også alt alt for meget De Unge Mødre, og var lidt spændt inden mit besøg (jeg var trods alt 23, alene, og arbejdsløs), men der var absolut intet.
    SP siger stort set altid hvad hun tænker - hvis altså det er relevant smiley


  • #10   12. sep 2012 ACS -

    Ja, har du også nok ret i smiley Kæresten ser også de ungemødre, og så kan jeg jo heller ikke lade være at følge lidt med, især nu når vi selv venter os. Og ja, der sker ret meget i de programmer, men der er det selvfølgelig også ret ekstrem før de bliver fjernet.
    Nej, hun spurgte ikke mere ind til det, hun sagde bare det nogle ting hun skal spørge om. smiley

    Syntes bare det var lidt komisk at hun tit sådan drejet hovedet 180 grader for at se rundt, og intet kommenteret ^^
    Men ja, hun sagde bare at næste gang vi skulle se hende var 2 månedere efter fødslen smiley


  • #11   12. sep 2012 Kommer hun først TO måneder efter fødslen??? Wów! Det synes jeg er ret sent.

  • #12   12. sep 2012 Ja, det sagde hun. Men det kan være fordi at der er nogle mødregrupper Julie skal til, hvor hun er der første gang også for at samle dem, el. hvad hun nu sagde.
    Men ja, hun ville først komme "her hjem" to månedere efter fødslen.

    Lød egentlig også af meget, men ikke noget jeg rigtigt tænkte over da hun sagde det, først her bagefter. At det egentlig er lang tid efter.

    Lige et side spørgsmål. Vi har fået et tilbud om et hotel ophold efter fødslen, er det noget du har erfaring med ACS? Vi ved ikke om vi skal sige ja, el. nej tak.


  • #13   12. sep 2012 Undskyld jeg lige bruger din tråd, men hvorfor får I besøg inden fødslen? Det har vi ik fået noget at vide om her nemlig (Aalborg)? :-S

  • #14   12. sep 2012 Ja, spørg din JM, var hende der satte det igang, og spugte om det var noget vi ville hvor vi svaret ja selvfølgelig smiley vi bor i jammerbugt kommune, men vores SP høre vidst til hele aalborg og omegn.

  • #15   13. sep 2012 Jeg havde besøg af sundheds plejersken for noget tid siden, jeg havde os takket ja smiley og hun var li som du beskriver. De antager mig som ungmor da jeg er 23 Og det hun sagde rent ud at hun skulle også vurdere om jeg vidste noget om børn. Men da hun hørte at min x mand havde en søn og min nuværende kæreste har 3 så kunne hun godt se at jeg var vand til at omgåes børn så jeg havde et brug for at komme i en gruppe for at lære det smiley men blot bare en mødre gruppe smiley

    Men sys det vildt at du bliver betragtet som ungmor i en alder af 23 næsten 24 når jeg har født


  • #16   13. sep 2012 Jeg har ikke haft besøg før fødslen, men min sp i 1. graviditet var også en kvinde af få ord og jeg synes det var helt vildt irriterende i starten - hvorfor siger du ikke noget!!!!
    Men jeg tror det var helt bevidst af hende! Hun var nemlig rigtig god til at få mig til at stole på at mine egne fornemmelser og tanker var de helt rigtige! Og det var helt fantastisk smiley Så hvis jeg ringede til hende med en bekymring eller spørgsmål, så gav hun mig aldrig et konkret svar, men spurgte ind til hvad jeg selv følte og derefter sagde hun til mig at det troede hun var helt rigtigt og gav mig derefter evt. lidt konkrete råd!
    Håber jeg får en sp ligende hende denne gang smiley


  • #17   13. sep 2012 Mone -

    Lyder også som en god SP smiley

    Betina -

    Ja præsis, jeg er 27(Thomas) og Julie er 20. Så lidt det samme prøvet hun her til Julie. Vi syntes selv vi er ret forberedt, og det eneste vi godt vil er at julie skal i en mødregruppe. Tror man lære mest af hinanden rnd det andet.


  • #18   13. sep 2012 Med Frederic havde vi ikke sp ude inden fødsel og den sp vi havde var noget af en sur lille gimpe... Den mening kender jeg flere der har/fik af hende.. Jeg følte jeg aldrig gjorde det godt nok og hun sad med sin 'sorte bog' og hvis ikke Frederic fulgte den - var den jo 'helt' gal med både ham og os.. Hun kunne komme efter en indlæggelse og nærmest skælde ud at han ikke kunne holde hovedet ordenligt selv osv. Hvor jeg prøved at forklare at det er lidt svært at 'tumle' med et barn der har drop i tinding og div. måle udstyr på - men det var hun fuldstændig kold overfor. Det var først ved 1 års undersøgelsen hos egen læge at jeg forsigtig spurgte om han var 'fin nok' og om han kunne de ting han skulle osv. Lægen kigged på mig og så på Frederic og sagde; han er nøjagtigt som han skal være og han er hverken bagud eller lign. En flot ung slank dreng i har jer... Først der jeg slapped af.

    Men her med Freya ringed vi selv og laved en aftale med at hun skulle komme ud inden fødsel. Hun kom selv den 1. gang og den anden gang havde jeg min terapeut, jytte med - så vi kunne lave en plan for hvor tæt hun skal følge os.

    Vores er også en ældre dame, men total rar... Hun er så meget jordnær og ligefrem, går ikke om den varme grød - men går lige til sagen og siger hvad hun mener - føler og tænker. Vi er 6 i mg og vi har alle sammen hende som sp, lidt sjovt. Hun er sp for skolebørnene herude også og derfor kommer hun altid sidst på dagen og har al den tid vi skal bruge, da hun jo har fyr aften bagefter... Det giver en frihed i at hun ikke kigger på klokken og SKAL være et nyt sted efter 1 time - men slapper af med en - flere kopper kaffe og snakken går. Hun sidder ofte med freya og snakker med hende og freya er vild med hende...


  • #19   13. sep 2012 Linda -

    Den sidste SP du beskriver, lyder også som en vi ikke ville have noget imod at have.
    Hende vi havde på besøg kom kl 13. Og det var faktisk som om at hun skulle skynde sig videre til sidst. Vi havde også lavet kaffe, og der blev drukket to tåre. hehe. Men det skal selvfølgelig ikke komme an på det, det var bare som om hun havde travlt efter hun havde spurgt de spørgsmål som stod på hendes papirer.

    Men man kan vel bede om en anden en, det har man vel lov til ikke?

    For det sidste jeg vil havde er, at der ingen udefra der skal dømme en som ikke kender en, og slet ikke pga. ens baggrund.
    Jeg ser som det jeg har været igennem i mit liv, som en motivering og ikke som en dårlig ting den dag idag. smiley


  • #20   13. sep 2012 Det er ret normalt at tilbyde unge mødre besøg før fødslen. Nogle gange har man brug for ekstra støtte, og det er det hun gerne vil vurdere smiley

    Hotellet kender jeg ikke noget til. Jeg fødte på Roskilde hvor man bliver indlagt, og først kommer hjem når man er klar.

    men da jeg er ung (var 23 da jeg fødte) og samtidig er alene og har et ret dårligt netværk, sørgede min mor for at jeg kunne blive indlagt på særlige vilkår. Det betød at jeg ikke skulle hjem efter 4-5 dage som de gerne ser, men måtte blive til jeg følte mig helt klar. Det betød også at personalet var klar over at jeg kunne få brug for ekstra støtte og hjælp, og at de var opmærksomme på at der ikke var nogle med mig.
    Det var rigtig rart, jeg følte mig i sikre hænder og min oprindelige plan var at være indlagt i en uges tid.

    Nu virker det som om at I, Thomas og Julie, er rigtig engagerede og ser frem til det her, og sætter jer ind i det, så jeg kan ikke forestille mig at det skulle være et behov I har?


  • #21   13. sep 2012 ACS..

    Lige som her... Vi måtte også blive de dage vi havde brug for, på trods af at jeg er 32 åg og 2. gangs... Men de 2 sygeplejesker der var knyttet til mig, havde også læst min journal og det notits min special jm havde lavet og lagt aller forest i jorunal.


  • #22   13. sep 2012 Linda,
    ja, præcis. Det er rart når man har de muligheder smiley

    Kan godt huske din særlige historie, OG hvor godt det er gået med hende! (hvilket er skøn skøn læsning)..


    Hos mig kom alt det der baby-noget instinktivt, så jeg tog hjem efter to dage. Men det var rart at have muligheden for at blive ekstra. Jeg havde en ro omkring det, for jeg var sgu ret så bange for at få ansvaret for den der lille unge.


  • #23   13. sep 2012 Camilla,
    min søster og svoger har lige haft besøg af SP, tre måneder inden termin.
    De fik det ikke første gang, men hun var der i forbindelse med deres datter, så spurgte de om hun ville tage dem igen, og det sagde hun ja til, og tilbød så et barselsbesøg, hvor de ikke havde Mascha hjemme, og kunne snakke om graviditeten og den lille ny smiley


  • #24   13. sep 2012 Ja det giver så meget mere ro og det at man ved at der er hjælp at hente...

    Og tak... Hun er frk evig glad og er bare sjælendt sur. Dertil er hun over det hele, så hun er noget af en mundfuld i forhold til Frederic...


  • #25   13. sep 2012 Hehe, det lyder lidt som min søn.. Høhø.. er glad for at jeg har fået en vildbasse først. Så kan jeg ALDRIG blive overrasket!


    medmindre jeg selvfølgelig en dag får et barn som bare ligger stille smiley hahah


  • #26   13. sep 2012 Det hotel er noget Aalborg kommune åbentbart tilbyder, aldrig hørt om det selv før.
    Men det er istedet for at ligge på sygehuset, så bliver man kørt hen til det hotel, hvor der er nogle med erfaring, 24 timer i døgnet. Så ligesom på sygehuset, men tror nok det er for at lette travlheden på selve sygehuset at de tilbyder det, måske?
    Men det overvejer vi i hvert fald, men tror nu også man også bare vil hjem i de trygge omgivelser efter et par dage.


  • #27   13. sep 2012 Mærkeligt, at min jordemoder ikke har nævnt noget med et besøg før. Hun er ellers tilknyttet gravide under 23.. Men så må vi se, når han engang kommer ud, hvem hende sundhedsplejersken er for en fisk smiley

    'Hotellet' er patienthotellet i Aalborg. Der bliver patienter, der er friske nok til "at klare sig selv" sendt over i stedet for at optage sengepladser på sygehuset. Så er der sygeplejersker, jordemødre og andre fagfolk tilknyttet døgnet rundt - ellers fungerer det som et almindeligt hotel, hvor man får serveret mad osv.. Samtidig har pårørende lov til at overnatte - dvs. at min kæreste også kan bo der i stedet for at ta hjem og sove, som han skulle, hvis vi sku blive på sygehuset smiley


  • #28   13. sep 2012 Camilla -
    Ja, præsis, det er det jeg mente smiley Kunne ikke huske navnet på det smiley
    Vi fik i hvert fald tilbudet smiley Har du kun hørt godt om det? smiley


  • #29   13. sep 2012 Jeg har kun hørt positivt om patienthotellet i Aalborg. Vi tager i hvert fald imod tilbuddet med kyshånd - vi kan jo altid ta hjem, hvis vi får lyst smiley Her glæder vi os bare over ik at skulle tænke på indkøb, madlavning og rengøring de første dage af juniors liv smiley

  • #30   13. sep 2012 Helt enig til jer begge smiley
    Det kunne også meget nemt være at vi også sagde ja til det smiley


  • #31   14. sep 2012 Jeg vil helt klart også vælge patient hotellet som er gratis for mor og barn men jeg har hørt at faderen skal betale :0) det har jeg hvertfald hørt om viborg

  • #32   14. sep 2012 Vi skal ikke betale noget smiley undersøgte jeg også nemlig smiley

  • #33   14. sep 2012 I Aalborg er det gratis at bo der. Dog skal faderen (eller hvem man har til at bo med sig) selv betale for middagsmad og aftensmad. Morgenmad får han serveret. Moderen får serveret både morgen-, middag- og aftensmad..

  • #34   14. sep 2012 Det os okay, så længe faren ikke skal betale for hele opholdet

  • #35   14. sep 2012 Ja, det burde man ku overleve smiley Synes i hvert fald det er sk*de god service, at de tilbyder det, i stedet for at man skal "skilles" så snart man er blevet forældre. smiley

Kommentér på:
Sundhedsplejerske besøg

Annonce