døden opd. {{forumTopicSubject}}
som nogle var med og snakke om igår aftes kan vi ikke undgå døden. det er skrømmende og en dum tid.
jeg var inde idag og sige farvel til min kære oldemor. hun ligger og er helt bevidstløs, hjernedød og har vand i lungerne, ligger og dør en smule hvert sekund.
tak til alle jer jeg skrev med. jeg har det virkelig godt efter at være derinde. hele min familie var der, hendes mange søskende, børn, børnebørn oldebørn og tipoldebørn. -Vi var der alle.
da jeg kom derind havde jeg det ret mærkeligt, for hvordan søren skal man håndtere sådan en situation. vide at når man går derfra er det slut. self skulle vi gå ned af en lang trist gang og jeg fik det der såkaldte "puuust" i hovedet. man kunne tydeligt mærke det og så alle slægtninge sidde på langs og gå frem og tilbage. aldrig har jeg haft det sådan. kom endelig ind og så de nærmeste stå og nusse hende og holde hende i hænderne og fortælle at det nok skulle gå. nøøj. det var dråben der fik det hele til at flyde over..
jeg var der en time og snakke med de forskellige familiemedlemmer. kunne se de var helt udkærte af at sidde der døgnet rundt og vente på hun trak vejret for sidste gang. at se hende nu var mærkeligt. hun er normalt en stor og flot dame, men hendes vægt var på 52kg! øjnene var helt døde og hun trak gispede efter vejret, kunne høre hvor slemt det var og vidste at det galt om timer, måske minutter,
men aldrig har jeg været så lykkelig for at møde min køre oldemor. stolt over at have gvet hende sit 2. tipoldebarn og vide hun har haft et langt og godt liv. alle de oplevelser hun har været igennem. tænk engang..
aldrig har jeg været så glad og taknemmelig som nu.
nov 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Babyer: 1 Emner: 142 Svar: 1.532
jun 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 90 Svar: 2.061
nov 2008
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 213 Svar: 938
Det er godt at høre at du fik gjort det, og at du var glad for at du gjorde det...!!
Så håber at du og din familie kommer godt igennem dette...
nov 2008
jun 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 90 Svar: 2.061
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 213 Svar: 938
Ja det har du helt ret i det gør. Men det skal nok gå... Og du er velkommen til at skrive en privat besked hvis du har brug for at snakke med en, der er ude fra...
Knus..
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Babyer: 1 Emner: 36 Svar: 587
Selvom det er pisse pisse hårdt og pisse svært, gør det bare en, et eller andet sted glad for at man gjorde det, selvom man egentlig ikke ville.. Man vil fortryde hvis ikke man havde gjort det, bagefter..
For et par år tilbage stod jeg i samme situation som dig, med min oldefar.. Han lagde som din, kunne ingenting selv, skulle vende og drejes i et lagen o.s.v i den dur.. Jeg fik bare et helt helt andet syn på ham, og det jeg kan huske fra ham, er at han bare ligger der, fuldstændig hjælpeløs.. Det er en grim måde og se tilbage på ham, men allgievel er jeg glad for at gøre det, selvom det virkelig virkelig var hårdt..
Men håber virkelig det hele kommer til og gå..
Louise
jun 2008
Følger: 47 Følgere: 47 Emner: 476 Svar: 3.476
nov 2008
man kunne se på hende at det er hendes tur nu.. og jeg glæder mig på hendes vegne. må hun snart få fred.
jun 2008
nov 2008
nov 2008
nov 2008
nov 2008
nov 2008
aug 2008
Følger: 19 Følgere: 17 Emner: 3 Svar: 359
Jeg havde også et virkelig tæt forhold til min farfar som jeg elskede over alt på denne jord og som jeg mistede for 5 år siden. Han var en elsket mand af alle, fuld af varme og masser af hurmor og han levede og åndede for sine børnebørn og sin familie.
Jeg var lige startet på et nyt job da min mor en formiddag ringede at farfar var blevet indlagt og at det var slemt (at han lå døende) jeg brød fuldkommen sammen og styrtede direkte ind på lederens kontor (arbejdede på Plejehjem) og fortalte hvad der var sket og sagde at jeg bare var nødtil at være der da jeg havde givet min farfar et løfte jeg ikke kunne bryde det på nogen måde, hun var heldigvis rigtig sød og forstående og sente mig afsted med det samme på Hospitalet. Jeg er nok den i familien som har været tættest på min farfar de sidste år. Jeg besøgte ham i hvert fald en gang om ugen hvor vi hyggede os, gik ture på Kirkegården hvor vi lagde blomster på min farmors grav, så gamle danske film (elskede han), snakkede om hans ungdom, om hverdagsting, og om livet og døden, vi snakkede en dag om døden hvor han sagde til mig at han vidste at han var gammel og den vej skulle han før eller siden jeg spurgte ham om han var bange for døden og han svarede nej ikke for døden men han var bange for tanken om at miste os og for at han skulle have ondt og være alene, jeg lovede ham der at jeg ville gøre alt jeg kunne for at være hos ham når den tid kom til det sidste. Og at han til gengæld måtte love mig at hvis der var noget mere efter døden at han så ville være der og tage imod mig når min tur engang kom og det var ligesom vores lille inbyrdes aftale. Da jeg kom til hospitalet var han vågen men langt væk han hev fat i mig og ville ikke slippe mig han råbte og græd og var virkelig bange. Jeg lovede ham igen at jeg ville holde vores løfte at han ikke skulle være bange jeg var hos ham hele tiden. Han fik noget beroligende han kunne slappe af på og han faldt mere og mere hen men nægtede at slippe livet. Jeg sad bare ved hans side, holdt ham i hånden, aede ham på kinden. Resten af familien kom også og vi sad allesammen omkring ham ved sengen. Jeg sagde farfar du behøber ikke kæmpe mere nu, jeg vi er allesammen hos dig og det er okay du giver slip nu. Når min dag endag kommer håber jeg du holder hvad du har lovet mig og står og tager imod mig på den anden side og han trykkede min hånd en sidste gang og åndede ud og vi vidste allesammen at han var taget afsted. Det var utroligt hårdt men samtidig en kæmpe lettelse for mig at jeg havde fået taget pænt afsked med ham og at jeg havde holdt mit løfte til ham
Stine det er virkelig godt gået af dig, godt du fik taget afsked og du kan være stolt af dig selv. :o)
Tænker på dig jeg ved hvordan du har det. :o)
nov 2008
nov 2008
jeg tager en tur ned i byen og får lidt frisk luft, men jeg skriver til dig
jun 2008
Men er stolt af at jeg har nået og give ham hans første oldebarn, som han elsker rigtig meget!!
aug 2008
Din beretning om din mormor rørte mig bare så meget, måske fordi den minder lidt om hvordan du hjalp din mormor videre. Jeg synes det er så stort af dig at du valgte at passe og pleje hende selv den sidste tid. :o)
aug 2008
Kan jeg godt forstå du er glad for... Det er da også den bedste gave du kan give en mand i hans aldet at se slægten blive ført videre og gøre den større. :o) Det nåede jeg desværre ikke at at vise min farfar selv om det var et stort ønske han havde.
Lad være med at tænk for meget over hvor tæt på dagen kan være, men sørg for at nyd alt den tid du har sammen med din farfar nu mens du har ham. Det er de gode og dejlige minder du vil have og huske på senere. :o)
Knus
jun 2008
Ved godt hvor hurtigt det kan gå.. Min mands farmor er lige død af kræft, men for et ½ år siden gik hun til lægen og fik og vide det var et mavesår, så det fik hun medicin for, og hun tabte sig, og blev mere og mere afkræftet, og til at starte med troede vi det var pga hun var slidt fordi hun passede sin mand som ligger i sengen med 3 sammenfald i ryggen.. Men så mistede hun appetit osv, så min svigermor fik hende til lægen hvor det så viste sig at der ALDRIG havde været et mavesår men det var bugspytkirtelkræft, som så havde spredt sig til den ene lunge og lever.. 1 måned efter vi fik det og vide døde hun.. Nåede ud og sige farvel, og mens var min svigermor hjemme med alle børn, altså vores Oliver, og min svigerinde og svogers 2 børn.. Men da sygeplejesken kom og sagde: Nu varer det ikk længe mere.. Da kørte mig og min svigerinde LYN kørsel hjem til børnene så vores svigermor kunne komme derud, det var jo trods alt hendes svigermor, og hun nåede kun lige og lige derud så stoppede hun med at trække vejret.. Men hun fortjente fred og hvile...
aug 2008
Puuhaa sikke da en grim oplevelse alligevel, det må have været en forskrækkelse for jer alle at det pludselig vidste sig at være kræft og så fremskreden som det jo endte med inden de opdagede det.
mar 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 108 Svar: 1.315
Det er ved at være hendes tur.. Og ¨jeg håber hun får en god rejse herfra..
PS : Godt at se dig igen Søs
nov 2008
jun 2008
døden opd.