17.752 visninger
|
Oprettet:
Aftryk af fod med trylledej og gips. {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har tænkt på at lave fodaftryk som Magnus kan give sine bedsteforældre i julegave... ;o)
Nogen har før skrevet at det er godt med trylledej og gips.
Jeg ønsker at bruge dejen som støbeform og gipset som selve "foden".
Hvordan og hvorledes skal jeg gøre??
Udførlig opskrift ønskes tak;o)
Jeg kan huske nogen har skrevet om det før men fik det ikke noteret, men der var noget med at trylledejen ikke skulle være helt fast så man kunne krænge det af gipsfoden...
mar 2008
Følger: 48 Følgere: 46 Emner: 49 Svar: 1.601
du laver jo det dej du nu en gang skal bruge for at der er plads til foden..
når du så har lavet aftrykket i trylle dejen. så lader du den stå og tørre. du må ikke bage den for så er den ikke til at få ud når du har hældt gipsen i..
gipsen køber du jo i din lokale hobby forretning.
da det jo helst er noget dit barn kan tåle. er ikke sikkert at barnet kan tåle det man køber hos malerforhandleren eller hvor man ellers kan få det..
det er ikke så svært at lave. og så er det bare med at komme igang..
og prøve sig frem. det sværeste af det hele er at få den lille til at spræde tæerne når man laver aftrykket;-)
mar 2008
4 kopper mel
1½ kop fint salt
1½ kop varmt vand
1 spsk olie
1.bland mel og salt grundigt, tilsæt det varme vand og olien.
ælt dejen til den er glat og smide og har konsistens som fransk brød.
2.tril en lille pølse, den skal være glat og jævn uden revner og kunne stå af sig selv, tilsæt evt. mere vand.
3. lad dejen hvile i køleskabet i ca 1 time i en plastik pose.
den dej der ikke skal bruges kan opbevares i plastik posen i køleskabet.
dæk figurene med plastik intil de skal bages (ikke hvis du skal bruge dem til afstøbning)
bag figurene på 150 grader forvarmet ovn i 3-4 timer.
dec 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 77 Svar: 1.315
Tak for opskriften.
Den havde jeg helller ikke.
Jeg vil prøve det, men er det ikke rigtigt at dejen bliver sådan lidt gummi agtig så jeg kan brække det af gipsfoden let og uden foden knækker?
Jeg blev anbefalet at prøve med modeller voks, det duede bare slet ikke. For det første smittede al farven fra voksen af på gipsen og for det andet sad utallige modellervoks klatter fast mellem tæerne på gipsen og det kunne jeg slet ikke få af!!
dec 2008
Men jeg synes også det er pænest med et aftryk af en fod der "stikker op" så jeg må prøve om det kan fungere og om han gider deltage :o)
dec 2008
mar 2008
bianca.. det med gipsen var bare så hun vidste det hvis hun en anden gang ville bruge gips sammen med sit barn..
Aftryk af fod med trylledej og gips.