{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
845 visninger | Oprettet:

Hjælp :-) ... {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg skal færdiggøre et projekt om autisme som skal fremlægges i vores psokologitime imorgen..
- Og har lige nogen spørgsmål..

Først (er helt blank ligenu) :
Hvordan ville I med egne ord forklare at sygdommen er biologisk betinget?!
- Og hvad er miljømæssige faktorer?!! ..

Derefter kunne jeg godt tænke mig en forklaring på følgende sygdomme bare så jeg er med på hvad det er og ikke står og snakker om en masse jeg intet aner om imorgen:

1. sansehandicap
2. Fragilt X-sydrom
3. Tourettes syndrom (kender jeg, men kan ikke huske hvad det er)
4. tuberøs sclerose
5. ADHD (damp) , men hvad er så ADD?!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp :-) ...
  • #1   24. feb 2010 De 5 nederste er hurtigere for dig at google !

Det er svært at sætte sig ind i præcis hvad du mener når du "bare" skriver de miljømæssige faktorer - for i henhold til hvad ? Om deres dagligdag kan fungere ? Om de har brug for en pichtogram ( staves ) Osv. Håber du forstår !

• #2   24. feb 2010 http://www.mentalfitness.dk/default.aspx?pageId=40

http://www.aspergerdk.org/leksikon/fragiltx.htm

http://da.wikipedia.org/wiki/Tourettes_syndrom

(link fjernet)

Sansehandicap er handicap på sanserne (nedsat hørelse, døv, blind, stum osv)

• #3   24. feb 2010 Wikipedia er en god side, til at læse sig frem til de 5 nederste smiley

• #4   24. feb 2010 1.Et sansehandicap er F.EKS. at være blind eller have nedsat syn. Altså at du mangler én eller flere af dine sanser.

2.Kromosomafvigelse på X kromosomet.
    Personer med den genetiske fejl fragilt-X er mentalt retarderede og har ofte et karakteristisk hoved-udseende med store øre og langt ansigt. Sygdommen er koblet til kønskromosom X. Mænd har kun én kopi af X (XY), hvor kvinder har to (XX). På grund af kvindens mulighed for at lade det ene X dækker over det andet Xs fejl er det mænd der rammes. Eller rettere: Moderen er bærer af sygdommen og giver den videre til sønnerne. Piger kan dog også få sygdommen (20% af dem der har genet), men rammes knap så hårdt.

3.Tourettes syndrom eller Gilles de la Tourette's syndrom er en organisk neurobiologisk lidelse, der er karakteriseret ved flere forskelligartede motoriske tics (ufrivillige muskelbevægelser), og et eller flere vokale tics (utilsigtede lyde eller ord) eller sensoriske tics (ufrivillige indre sansemæssige oplevelser).

4.Tuberøs sclerose er en medfødt sygdom, der diagnostiseres på bl.a. epilepsi, hudforandringer som rødt udslet ved kinder og næse og hvide pletter rundt på kroppen (manglende pigment). Nogle patienter kan være mentalt og/eller fysisk handicappede mens andre kan have sygdommen uden særlige men.

5. ADD er en undersygdom af ADHD. ADD - attention deficit disorder, som er ligesom ADHD, men altså uden hyperaktivitet. Det er typisk børn, der ikke kan fastholde opmærksomheden eller holde sammen på det, de hører. De er ukoncentrerede og dagdrømmer, fordi de har svært ved at følge med.

• #5   24. feb 2010 Arh, den med sansehandicap sagde jo næsten sig selv enlig, men kender i ikke det når man sætter sig TOTALT ind i noget, så kan man slet ikke komme i tanke om andre ting altså!! smiley ..

Sandie - Ja sorry, min fejl, let for mig at sidde og skrive jo.. Hehe..
    Men det er fordi der står at man har skrinlagt teorier om at autisme kommer af miljømæssige faktorer...
    - Men miljø er jo mange ting?! .. Eller er det bare mig?!!

• #6   24. feb 2010 Jamen vil du så koncentrere dig om "brugerens" nærmiljø eller fjern ? For hvis du skal understøtte at det er de miljømæssige faktorer, jamen så er det jo evt. nærmiljøet - og det er jo familie - venner - hvordan dagligdagen går ! Men tror jeg har forstået det forkert - for det kan da umuligt være miljøets "skyld" at man bliver autist ?

• #7   24. feb 2010 Sanie - Har samme mening som dig, men også derfor jeg spurgte ind til det, fordi jeg regnede også med at det var nærmiljøet der blev henvist til, da jeg heller ikke på nogen måder kan se hvordan miljøet skulle ku' gå ind og gøre at folk bliver autister..
    - Men så ang det med nærmiljø, vil det så måske sige at familie og venner osv evt gør noget forkert i f.eks opdragelse som skulle gøre folk autistiske!?? ..
    Altså tænker på hvis forældre nu f.eks ikke havde stimuleret barnet nok som lille osv!!

• #8   24. feb 2010 Præcis ja - men jeg må indrømme at jeg havde vendt den om og forklaret hvorfor jeg ikke tror på at miljøet har nogen skyld i at nogle bliver autister, for mange af dem er jo virkelig handlingslammet ! Med hensyns til miljøet vil jeg nærmere mene at miljøet kan have en faktor på de der har ocd ! Men det er jo ikke relevant her !

Skal du understøtte at miljøet kan have en skyld i det eller skal du bare forklare hvorfor det evt. kan have skyld ?

For hvis du ikke skal - så kan du jo evt. nævne at der evt. kan være de faktore så som understimmulering fra spæd, evt. kan forældrene have "autistiske træk" at de skal have en plan og barnet "kopiere" dette. osv.
    Og derefter komme med en forklaring på hvorfor du er lidt imod denne teori.. Ved at sige,

Nu aner jeg ikke noget om autisme med hensyn til medicin - men ved mange andre psykiske sygdomme er det fordi man mangler et stof oppe i hjernen som piller kan gå ind og understøtte ! Så man får det bedre ! Hvis det er det samme med autister jamen så kan miljøet ikke påvirke dette - medmindre man har en anelse autisme som ikke er "brudt" ud endnu og så megen understimmulering og meget forkert opdragelse kan evt. få det i udbrud ! Dvs. det evt. kan ligge latent i en person ! Som sagt aner ikke noget om netop autisme smiley

• #9   24. feb 2010 Hov - du skal selvfølgelig ikke siger at du ikke aner noget om.... Skulle lige have slettet det der at du skal sige følgende ;o) Skriver bare som jeg lige tænker !

• #10   24. feb 2010 Var det helt hen i hampen eller kunne du bruge noget ?

Kommentér på:
Hjælp :-) ...

Annonce