{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.407 visninger | Oprettet:

Drop ADHD-medicin og kig på kosten {{forumTopicSubject}}

Læs denne artikkel: http://videnskab.dk/krop-sundhed/oprab-drop-adhd-medicin-og-kig-pa-kosten

Jeg er ret uenig med dem.. Jeg har selv ADD (Som er ADHD uden hyperaktiviteten), de skriver at kosten vil kunen fjerne ADHD :S ADHD er et medfødt handicap, der ikke kan fjernes, det kan holdes nede, men ikke fjernes..

Det vil svare til at man siger at en person der er født uden en arm nu pludselig har fået en rigtig arm bare fordi de får en potese :S

Jeg vil mene at de børn der mistede deres symptomer slet ikke havde/har ADHD, men at de (som så mange andre) er blevet fejldiagnoseret..

DAMP og ADHD er desuden heller ikke det samme

Artiklen emmer også af at ADHD "bare" er en børne sygdom.. Som så mange andre ADHD-artikler :S Det er altså lidt svært at tage sådan noget seriøst, når de kommer med sådan noget vås

"Ritalin gives i tabletform og får hurtigt børn til at geare ned og blive mere fokuserede." - Nej det får ikke børn til at gøre det hurtigt, det ligger en dæmper på det, og udover medicinen kræver det man har en struktureret hverdag, ellers kunne man lige så godt spise m&ms..

"Ifølge de officielle vejledninger kan Ritalin gøre børn triste, udløse tics og i værste tilfælde hæmme vækst. Hos ældre kan den udløse hjerteanfald."

Nu har jeg både vejledningen til alm. ritalin og ritalin uno liggende, og der står man IKKE må give det til personer med dårligt hjerte, man må IKKE give det til personer med tics.. Der står intet om at det hæmmer væksten.. :S

I begge vejlednigner står der dog at det bruges til børn og unge i alderen 6-18 år, ikke noget om voksne..

Det ville være rart når et hold læger ville give de korrekte oplysninger istedet for at fylde op med endnu flere fejl informationer end der allerede er :S

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Drop ADHD-medicin og kig på kosten
  • #1   13. mar 2011 da jeg ikke er læge skal jeg ikke gøre mig klog på om diagnoserne er rigtige, til gengæld ser jeg ofte at kostforandring kan have positiv indvirken på børn som læger har givet diagnose ADHD ..... det virker endda ret godt, og heldigvis for det smiley
    det er jo ikke ukendt at kost kan have indflydelse på mange sygdomme, kræft, gigt, psykisk sygdom så hvorfor dog ikke ADHD ??

om en kostfornandring ligefrem fjerner ADHD tror jeg såmænd ikke for går man tilbage til normal kost kommer det jo igen.

ADHD diagnose er jo snart allemandseje, og om de børn jeg arbejder med der rent faktisk har en diagnose, virkelig har ADHD må en børnepsykioater/børnelæge afgøre, det har jeg heldigvis slet ikke kompetence til , til gengæld ser jeg hvordan hverdagen forandres når kosten lægges om for nogen ADHD børn.

• #2   13. mar 2011 Kan slet ikke se hvorfor man skal dope sine børn med sådan noget syntes simpelthen det er for meget, kan ikke forstå at folk overhovedet overvejer at dope deres eget barn i min verden er det et overgreb at gøre det.....

• #3   13. mar 2011 Betina J
    Hva faen er det for en udtagelse at komme med, det fandeme ikke iorden, du ved udentvivl ikke en skid om hvad faen du snakker om føj

• #4   13. mar 2011 jeg syns nu ritalin kan være en god udvej når alt andet er afprøvet. jeg har da snakket med flere store ADHD drenge der syns deres livskvalitet er væsentligt bedre med ritalin både i forhold til at kunne for ro til at lærer og mere hold på sig selv rent temperamentsmæssigt.

al medicin bør vel som hovedregel være blandt de sidste udveje- også ritalin og lign. vi skulle jo nødig ende i amerikanske tilstande.

her er en anden spændende artikel fra en der slet ikke der burde findes en diagnose der hed ADHD.

http://www.humanisten.org/articles/article.aspx?id=10

• #6   13. mar 2011 hvis jeg skulle spise min datter af ADHD ville hun miste livet da hun stort set intet spiser og hun kan ikke fungere hverken i skole eller hjemme uden medicin, jeg synes ike det sjovt min datter skal have medicin men har ingen anden mulighed hvis hun skal ha chancen for et vookse op og få et nogenlunde normalt liv

• #7   13. mar 2011 Du kan tro jeg ved en messe om det og jeg syntes sku ikke det er fair at dope sit barn med det lort når man ikke en gang kender bivirkningerne på sigt. Nej man burde lære forældre til disse børn hvordan man kan håndtere sit barn

• #8   13. mar 2011 nej okey så skulle min datter ikke ha en chance for et normalt liv?

har du selv et adhd barn???????

lære at håndtere LOL hvis det var så ligetil tror jeg ikke nogen familier har smadret ting og brug for aflastning

• #9   13. mar 2011 Dejligt med nogen som er enige. uanset hvad vi som forældre gør så hjælper det ikke i længden vi har prøvet alt nu og uanset hvad så hjælper det ikke i skolen, der er vi der jo ikke og her hjemme kæmper vi også en kamp hverdag og jo man kan da sagtens hjælpe os forældre men desværre er der ingen fasit liste så det sgu svært at ændre på forældrene så sygdommen forsvinder smiley

• #10   13. mar 2011 tanja
    For det første står der ingen steder i artiklen at det fjerner adhd, men at det fjerner symptomerne på adhd.
    Og De personer, der har beskrevet sygdommene i sin tid, har kaldt dem forskellige ting: I USA kaldte man dem ADHD, mens man i Europa benyttede hyperkinetiske forstyrrelser. I Norden valgte man at beskrive opmærksomhedsforstyrrelserne med forkortelsen DAMP. Det har der været konsensus om i noget tid, men den seneste tid har man efterhånden brugt ADHD meget mere. Så det er ikke forkert at de skriver det tidligere hed damp.
    Hvor i artiklen står der at det er en børnesygdom?
    Og sidst vil jeg bare fortælle at det er en kendt og typisk bivirkning for børn at væksten går i stå når de er på ritalin. Så forstår ikkehelt din kritik?
    Hvis kosten kan have en positiv virkning på børn med adhd syntes jeg da det er helt fantastisk!

• #13   13. mar 2011 Jannie - Nu mor til 2 skønheder smiley
    dejligt at læse jeg ikke er den eneste der endte i det røde felt smiley
    sidder selv og skal igennem udredning for ADHD og håber da hvis det viser sig det er det (som jeg er ret sikker på) at medicinen kan hjælpe mig så jeg kan få en "normal" tilværelse og det bliver bedre for mine børn. og jeg måske kan få en uddannelse.

• #14   13. mar 2011 Hold op man sikke en holdning, det er det samme som at sige at du ikke vil give penicillin til en virus!!

Min lillebror har ADHD i svær svær grad og kunne ikke fungere uden den medicin han får! Sikke en udtalelse du kommer med betina om at man skal bare lære at håndtere sit barn. Sikke noget bavl!... Mine forældre gør alt hvad der står i deres magt for at håndtere en teenage dreng på nu 17 år og det kan de FANDME (undskyld sproget) ikke uden at han får hjælp via medicin også!!!!!!!

• #15   13. mar 2011 Annemette
    ville gerne møde nogen forældre der kan håndtere et ADHD barn uden medicin, på nær dem med mild form tror det er de færreste forældre der kan det da de fleste jo ændre sig hele tiden og ja personligt min datter holder tinegen 3dage max så er det noget nyt der skal til og vi kæmper sgu også al hvad vi kan.

• #16   13. mar 2011 Det kan kun være en der udtaler sig om noget hun ikke ved noget som helst om ... synes godt nok det er noget fis at sige!!! Det er ikke jo ikke noget valg man tager, det bare sådan det er! Og man doper sq ikke barnet, man hjælper dem!

• #17   13. mar 2011 Tania
    Hvis jeg kunne hjælpe min datter gennem kosten ville jeg uden tvivl gøre det, men nu har vi så svært ved at få hende til at spise så jeg tør slet ikke jeg prøver hver dag at få noget nyt ind i kosten men det en tabt kamp hverdag desværre

annemette
    Enig så enig.

• #18   13. mar 2011 Kan kun sige et og det er at den medicin som idag findes til ADHD.

DEN VIRKER og gør mange menneskers liv MEGET nemmere.

Har en svoger og hans søn + datter som har ADHD, faderen og sønnen er altid gået for at være uopdragne som mindre. Men de blev begge testet ( eller hva man gør ) og det viste sig at det var ADHD, så fik piben en anden lyd og folk blve lige pludselige meget forstående.

Men idag med medicin gør det at børnene ( søn 10 og datter 19 ) meget bedre kan koncentrer sig være nærværende i stedet for at lave ulykker og hænge i lamperne pga for meget energi.

• #20   13. mar 2011 Tania
    har kæmpet de sidste 2½år og indtil nu har det eneste givet pote spinat og laks ellers ryger det meste i skraldespanden og jeg tør ikke lade vær med at lave andet mad hvis hun ikke kan lide det da hun bestemt ikke er en pige med for meget fedt på kroppen hun er høj og tynd og vægten går ikke den rette vej smiley

• #22   14. mar 2011 tro mig jeg blender og river som en gal men lige lidt hjælper det, og desværre påvirker det min mindste datter, det er som sagt kun spinat det lykkes med men det får vi så også i næsten alt hehe. tror vi smider for 2000kr mad ud på hendes bekostning, næsten en hel madpakke hverdag samt frugten, og så har hun det med det skal være delle madder og dellerne skal være fra vores super best. dyrt hehe, heller ikke væske får hun særlig meget af fra 7-17 drikker hun kun når hun får piller og det kun lige en slurk ellers har hun ikke tørste trangen smiley

ville ønske hun kunne undvære medicin men sådan er det desværre ikke..

• #24   14. mar 2011 Tania
    Mad er en kamp her hjemme det siger hende ikke noget desværre, har selv haft anoreksi så er meget obs på det for hun ikke havner der ude, vi bliver så kede og fustreret hvergang vi får en hel madpakke hjem vi skal være heldige hvis hun spiser en halv stykke rugbrød, det eneste vi med sikkerhed får i hende er mormorskødsovs men når hun har spist det 2 måske 3 dage gider hun ikke mere.
    hun har været van til at spise frugt fra hun var barn og kan stort set spise alt men hun vil det ikke. hun har støtte både i skole og sfo og de kæmper også en kamp med hende og mad/drikke
    men hun viser så ikke mistrivsel eller andet det kan medføre søvn feks hun sover som altid ikke så meget men vægten går ikke op af som den skal smiley

• #26   14. mar 2011 Det megasvært for man vil jo sit barn det bedste så det et tab hverdag det mislykkes

• #28   14. mar 2011 håber jeg også ellers må jeg til at fodre hende med flødeboller hehe

• #30   14. mar 2011 gør jeg heller ikke. vi kæmper videre uanset hvad folk er så kloge og mene smiley

• #31   14. mar 2011 marianne N - Det er ikek korrekt "En simpel kost med grundlæggende og naturlige fødevarer som ris, grøntsager og frugt ser ud til at kunne udrydde ADHD hos mange børn" ADHD er ikke noget man kan udrydde. Det er jo ikke "bare" en forkøelse man har fået som man kan slippe af med igen..

Det er logik for burhøns at hvis man dropper sukker i børns mad så bliver de roligere.. Min nevø har ADHD og får næsten ingen sukker, han har det stadig, det går ikek væk, han bliver dog ikke mediniceret lige i øjeblikket, både pga hans alder og fordi han har tourette og autisme, og så må man ikke få ritalin..

Betina J - Jeg vil hellere være dopet og kunne leve et normalt liv, end at leve i en stresset og forvirret verden.. Det er ikke lort, lort er et affalds produkt af fødevare..

• #32   14. mar 2011 Desuden er ADHD og DAMP 2 forskellige sygdomme..

Dem med DAMP har også motoriske vandskeligheder, det har ADHD ikke..

Kommentér på:
Drop ADHD-medicin og kig på kosten

Annonce