Drop ADHD-medicin og kig på kosten {{forumTopicSubject}}
Læs denne artikkel: http://videnskab.dk/krop-sundhed/oprab-drop-adhd-medicin-og-kig-pa-kosten
Jeg er ret uenig med dem.. Jeg har selv ADD (Som er ADHD uden hyperaktiviteten), de skriver at kosten vil kunen fjerne ADHD :S ADHD er et medfødt handicap, der ikke kan fjernes, det kan holdes nede, men ikke fjernes..
Det vil svare til at man siger at en person der er født uden en arm nu pludselig har fået en rigtig arm bare fordi de får en potese :S
Jeg vil mene at de børn der mistede deres symptomer slet ikke havde/har ADHD, men at de (som så mange andre) er blevet fejldiagnoseret..
DAMP og ADHD er desuden heller ikke det samme
Artiklen emmer også af at ADHD "bare" er en børne sygdom.. Som så mange andre ADHD-artikler :S Det er altså lidt svært at tage sådan noget seriøst, når de kommer med sådan noget vås
"Ritalin gives i tabletform og får hurtigt børn til at geare ned og blive mere fokuserede." - Nej det får ikke børn til at gøre det hurtigt, det ligger en dæmper på det, og udover medicinen kræver det man har en struktureret hverdag, ellers kunne man lige så godt spise m&ms..
"Ifølge de officielle vejledninger kan Ritalin gøre børn triste, udløse tics og i værste tilfælde hæmme vækst. Hos ældre kan den udløse hjerteanfald."
Nu har jeg både vejledningen til alm. ritalin og ritalin uno liggende, og der står man IKKE må give det til personer med dårligt hjerte, man må IKKE give det til personer med tics.. Der står intet om at det hæmmer væksten.. :S
I begge vejlednigner står der dog at det bruges til børn og unge i alderen 6-18 år, ikke noget om voksne..
Det ville være rart når et hold læger ville give de korrekte oplysninger istedet for at fylde op med endnu flere fejl informationer end der allerede er :S
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 147 Svar: 4.699
det er jo ikke ukendt at kost kan have indflydelse på mange sygdomme, kræft, gigt, psykisk sygdom så hvorfor dog ikke ADHD ??
om en kostfornandring ligefrem fjerner ADHD tror jeg såmænd ikke for går man tilbage til normal kost kommer det jo igen.
ADHD diagnose er jo snart allemandseje, og om de børn jeg arbejder med der rent faktisk har en diagnose, virkelig har ADHD må en børnepsykioater/børnelæge afgøre, det har jeg heldigvis slet ikke kompetence til , til gengæld ser jeg hvordan hverdagen forandres når kosten lægges om for nogen ADHD børn.
jul 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Babyer: 1 Emner: 12 Svar: 608
mar 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Emner: 72 Svar: 1.953
Hva faen er det for en udtagelse at komme med, det fandeme ikke iorden, du ved udentvivl ikke en skid om hvad faen du snakker om føj
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 147 Svar: 4.699
al medicin bør vel som hovedregel være blandt de sidste udveje- også ritalin og lign. vi skulle jo nødig ende i amerikanske tilstande.
her er en anden spændende artikel fra en der slet ikke der burde findes en diagnose der hed ADHD.
http://www.humanisten.org/articles/article.aspx?id=10
mar 2008
jul 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Babyer: 1 Emner: 12 Svar: 608
mar 2008
har du selv et adhd barn???????
lære at håndtere LOL hvis det var så ligetil tror jeg ikke nogen familier har smadret ting og brug for aflastning
mar 2008
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 184 Svar: 987
For det første står der ingen steder i artiklen at det fjerner adhd, men at det fjerner symptomerne på adhd.
Og De personer, der har beskrevet sygdommene i sin tid, har kaldt dem forskellige ting: I USA kaldte man dem ADHD, mens man i Europa benyttede hyperkinetiske forstyrrelser. I Norden valgte man at beskrive opmærksomhedsforstyrrelserne med forkortelsen DAMP. Det har der været konsensus om i noget tid, men den seneste tid har man efterhånden brugt ADHD meget mere. Så det er ikke forkert at de skriver det tidligere hed damp.
Hvor i artiklen står der at det er en børnesygdom?
Og sidst vil jeg bare fortælle at det er en kendt og typisk bivirkning for børn at væksten går i stå når de er på ritalin. Så forstår ikkehelt din kritik?
Hvis kosten kan have en positiv virkning på børn med adhd syntes jeg da det er helt fantastisk!
mar 2008
dejligt at læse jeg ikke er den eneste der endte i det røde felt
sidder selv og skal igennem udredning for ADHD og håber da hvis det viser sig det er det (som jeg er ret sikker på) at medicinen kan hjælpe mig så jeg kan få en "normal" tilværelse og det bliver bedre for mine børn. og jeg måske kan få en uddannelse.
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Babyer: 1 Emner: 99 Svar: 765
Min lillebror har ADHD i svær svær grad og kunne ikke fungere uden den medicin han får! Sikke en udtalelse du kommer med betina om at man skal bare lære at håndtere sit barn. Sikke noget bavl!... Mine forældre gør alt hvad der står i deres magt for at håndtere en teenage dreng på nu 17 år og det kan de FANDME (undskyld sproget) ikke uden at han får hjælp via medicin også!!!!!!!
mar 2008
ville gerne møde nogen forældre der kan håndtere et ADHD barn uden medicin, på nær dem med mild form tror det er de færreste forældre der kan det da de fleste jo ændre sig hele tiden og ja personligt min datter holder tinegen 3dage max så er det noget nyt der skal til og vi kæmper sgu også al hvad vi kan.
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Babyer: 1 Emner: 99 Svar: 765
mar 2008
Hvis jeg kunne hjælpe min datter gennem kosten ville jeg uden tvivl gøre det, men nu har vi så svært ved at få hende til at spise så jeg tør slet ikke jeg prøver hver dag at få noget nyt ind i kosten men det en tabt kamp hverdag desværre
annemette
Enig så enig.
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Babyer: 2 Emner: 64 Svar: 497
DEN VIRKER og gør mange menneskers liv MEGET nemmere.
Har en svoger og hans søn + datter som har ADHD, faderen og sønnen er altid gået for at være uopdragne som mindre. Men de blev begge testet ( eller hva man gør ) og det viste sig at det var ADHD, så fik piben en anden lyd og folk blve lige pludselige meget forstående.
Men idag med medicin gør det at børnene ( søn 10 og datter 19 ) meget bedre kan koncentrer sig være nærværende i stedet for at lave ulykker og hænge i lamperne pga for meget energi.
mar 2008
har kæmpet de sidste 2½år og indtil nu har det eneste givet pote spinat og laks ellers ryger det meste i skraldespanden og jeg tør ikke lade vær med at lave andet mad hvis hun ikke kan lide det da hun bestemt ikke er en pige med for meget fedt på kroppen hun er høj og tynd og vægten går ikke den rette vej
mar 2008
ville ønske hun kunne undvære medicin men sådan er det desværre ikke..
mar 2008
Mad er en kamp her hjemme det siger hende ikke noget desværre, har selv haft anoreksi så er meget obs på det for hun ikke havner der ude, vi bliver så kede og fustreret hvergang vi får en hel madpakke hjem vi skal være heldige hvis hun spiser en halv stykke rugbrød, det eneste vi med sikkerhed får i hende er mormorskødsovs men når hun har spist det 2 måske 3 dage gider hun ikke mere.
hun har været van til at spise frugt fra hun var barn og kan stort set spise alt men hun vil det ikke. hun har støtte både i skole og sfo og de kæmper også en kamp med hende og mad/drikke
men hun viser så ikke mistrivsel eller andet det kan medføre søvn feks hun sover som altid ikke så meget men vægten går ikke op af som den skal
mar 2008
mar 2008
mar 2008
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Babyer: 1 Emner: 72 Svar: 3.459
Det er logik for burhøns at hvis man dropper sukker i børns mad så bliver de roligere.. Min nevø har ADHD og får næsten ingen sukker, han har det stadig, det går ikek væk, han bliver dog ikke mediniceret lige i øjeblikket, både pga hans alder og fordi han har tourette og autisme, og så må man ikke få ritalin..
Betina J - Jeg vil hellere være dopet og kunne leve et normalt liv, end at leve i en stresset og forvirret verden.. Det er ikke lort, lort er et affalds produkt af fødevare..
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Babyer: 1 Emner: 72 Svar: 3.459
Dem med DAMP har også motoriske vandskeligheder, det har ADHD ikke..
Drop ADHD-medicin og kig på kosten