{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
823 visninger | Oprettet:

Er der nogle med akvarie/fisk? {{forumTopicSubject}}

Hej , vi har besluttet os for at købe et akvarie, men nu sidder jeg her på nettet og prøver at læse mig frem til de forskellige ting da jeg aldrig har haft fisk før, jo da jeg var helt lille og det gik ikke godt - kan jeg huske.

Nå men kan man ikke putte fisk i med det samme? det er da lidt underligt syntes jeg , for kan forstå på det hele at sugemaller må komme i med det samme .

vi har kig på et 54 L 's, og har fået afvide at vi skal have 3 alm maller i? er det også rigtigt? syntes det lyder af mange...

Håber nogle kan hjælpe - da jeg virkelig er kommet på dybt vand c'',)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er der nogle med akvarie/fisk?
  • #1   10. apr 2011 nej du må ikke komme fisk i med det samme det er noget med at vandet skal have en vis surheds grad... og 2-3 suge maller hvis de er store er 2 nok smiley

• #2   10. apr 2011 Nej du skal lige have det op at køre inden du kommer fisk i.. altså skal det stå ca. 14 dage med planter i også kommer du fisk i.. Aang. maller synes jeg det lyder af mange, vi har en på 200 liter og har kun 1 sugemalle og en der tager trådalger.. en skam du bor på fyn for vi skal af med vores smiley

• Katja .
    Katja . Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Emner: 17 Svar: 118
    #3   10. apr 2011 Maller er ikke noget som SKAL være i...

Når man starter et akvarie op så skal vandet "modne" der danner sig en slags kultur i filter og bundlag som nedbryder, giftige stoffer i vandet(uspist foder og dyrenes aføring). Hvis den gode bakteriekultur ikke er oppe at køre inden fiskene kommer i kan man altså risikere at den ikke er i stand til at nedbryde affaldstoffer, derved kommer der gift i vandet og dine fisk dør..

En Ancistrus, som er den mest almindelige malle i handelen bliver ttrods alt ret stor.. op omkring 12-15 cm.. så at have 3 i vil jeg synes er rigeligt. 1 hun og en han kan sagtens gøre det... Men det ikke et must at have en malle, for godt nok spiser de rester på bunden(de er ikke gode algeædere), men de skal alligevel have mallepiller og hvad der kommer ind kommer ud igen, så i virkeligheden sviner de jo bare ligeså meget som alle andre fisk... få dig maller fordi du synes de er flotte/ spændene i stedet:)

Men ja det kan være en god idé at starte med mallerne, men vent gerne en uge, efter en uge til kan du vælge flere fisk til osv.. Få adgangen så bakterierne kan følge med..

Jeg har selv startet op med at smide et par fisk i samme dag, men det kræver jeg har podet med fiiltersnask fra et andet akvarie..

1 ugentligt vandskift på omrking 30% og rens filteret i det akvarievand der er tømt fra akvariet. Filteret skal renses når du kan se der begynder at være dårligt flow igennem...

Gode begynderfisk kan være guppy eller molly... 5 vil være passende i 54l 2hanner 3 hunner. de skal nok avle en masse unger;)

så er der nok også plads til en stime neon(ca10stk) de skal tilføjes til sidst de kræver en god vandkvalitet....

Tror det var alt en begynder behøver vide lige til at starte op... Husk ikke at overfylde akvairet med fisk, for så er det dømt til at gå galt. Det er også meget mere harmonisk at se på hvis der en god sammensætning.. du er velkommen til at skrive hvis du har flere spørgsmå undervejsl:)

• #4   10. apr 2011 huhu sikke noget - man skal jo også gå i skole for at få sådan et . årh nej, nå så håber jeg at 3 sugemaller ikke er for meget (der står de er alt mellem 2-5cm) for nu er de bestilt .. ork ork , de ankommer med akvariet så de skal i med det samme - bare de ikke dør smiley

jamen haha af fisk har jeg ingen anelse - dog nogle med farver og ikke for mange da et overfyldt akvarie ikke er pænt (syntes jeg ikke) - men fisk har jeg tænkt mig at tage i dyrehandlen her og så må han sælge mig nogle der kan sammen og er flotte .

øv at det skal stå så længe, hvad med rejer? har læst mig frem til at de laver babyer og de andre fisk får levende mad? ville det være smart?

• #5   10. apr 2011 ej så har jeg sq forkøbt mig i sugemaller - ups - jamen der sker vel ikke noget ved at have 3 smiley ?

• #6   10. apr 2011 (link fjernet)
    ^^ det er 3 af dem her

(link fjernet)
    ^^akvarie

(link fjernet)
    ^^og lige denne med i handlen

• #7   10. apr 2011 for søren, nej så skal jeg da ikke have 3 når de bliver så store smiley øv, kan man ikke få dem i små?

• #8   10. apr 2011 okay - nå , jamen så må vi jo have en stor smiley hvad skulle man gøre uden babygalleri ? smiley

• #9   10. apr 2011 camilla - arh du kunne nu også godt have boet i nærheden så smiley

• #10   11. apr 2011 sofie - jeg har tryllet så der kun ankommer 1 malle , men den komemr til at gå alene de første dage , bare den ikke kede sig ihjel smiley

jeg har kigget lidt på guppyen , de er også fine, og ellers bar eet par stykker med nogle farver smiley

• #11   11. apr 2011 Undskyld jeg lige blander mig, men kan guppy og slørhaler gå sammen ?

• #12   11. apr 2011 janni, en ting ved jeg da - at slørhaler mindst skal have 250 L vand - læste jeg mig frem til igår trods mange forhandlere bare sælger for at sælge.. ej jeg kan ikke besvare dit spørgsmål og du må hellere end gerne "blande dig"

HVIS jeg nu gerne vil have et par stykker der bliver lidt større end 4cm , hvilken en skal jeg så vælge ? for guppyen tror jeg nok jeg rigtig gerne vil have

• #13   11. apr 2011 hvad med en sværdrager? de er da flotte - eller de fisk der hedder tetra?

• #14   11. apr 2011 mortil... ja jeg får kun en smiley men den kommer med akvariet og skal i fra start så håber da ikke den dør af det ...

• #15   11. apr 2011 det det hedder easy life til at komme i det gør at den rette værdi holdes i vandet og så kan man komme fisk i allerede 1-2 dage efter det er fyldt og så det der hedder crystel clear blue er også super godt til at holde vandet pænt med.

• #16   11. apr 2011 vi har et 250liters og har haft skalarer og guppyer sammen uden der skete noget, med hensyn til snegle vil jeg ikke anbefale det ,de formere sig som sindsyge. vi lavede ikke andet end at rense for snegle fordi der kom så mange.

• #17   11. apr 2011 (link fjernet)

^^ har fiskene det godt på så "lidt" plads ? for så var det da nemt at købe *Gg*

betina tak, det vil jeg helt sikkert proppe i , for altså at vente 14 dage (som fiskehandleren siger man skal) er sq længe bar at have vand til at stå uden liv

• #18   11. apr 2011 det er da også en skam at du bor så langt væk camilla smiley

• Katja .
    Katja . Tilmeldt:
    jan 2009

#19   11. apr 2011 Slørhaler og guppy kan sikkert godt gå sammen, men det er lidt en "chance" for guppyer kan godt være finnenappere, og eftersom slørhelaerne er langsomme er de lidt udsatte for det, men i mange tilfælde går det fint.

Dog er det akvarie med slørhaler samlet alt for lille til dem, 54l går ikke, de skal op i noget meeeeget større...

De små sugemaller kan være otocinclus maller, meget søde små maller, som er en flokfisk, så mindst5-6 stykker skal man have, men de tager ikke meget plads og i forhold til andre maller er de fine algeædere...

Synes det lyder fornuftigt at kigge på guppyer, det en flot fisk som også giver unger så længe de har lidt gemmesteder.

Det gør ikke så meget du får en enkelt fisk i fra starten. Hemmeligheden er vandskift. Hvis du skifter vand en 2-3 gange den første uge så skulle din sugemalle godt kunne klare sig.

• #20   11. apr 2011 katja - tak smiley nu har vi fået akvarie,pyntet og sat planter, puttet pumpe og varme ting i , termometer - og det der easy life smiley og så mallen selv, den er stor , eller 5cm tror jeg , håber den overlever ... vandet er 23grader nu men det skulle jo gerne stige noget mere

• Katja .
    Katja . Tilmeldt:
    jan 2009

#21   11. apr 2011 Jamen det lyder jo som om alt er fint så:) Mallen skal nok overleve hvis bare i sørger for at skifte vand og den klarer ændringerne.

• #22   11. apr 2011 katja - mange tak - hvor mange guppyer kan vi komme i ? smiley

• #23   11. apr 2011 vi får 10 guppy unger om en halvtime, han sagde at det kunne vi sagtens - altså komme dem i vandet nu osv . men er der så plads til andre slags?

• Katja .
    Katja . Tilmeldt:
    jan 2009

#24   11. apr 2011 Synes det var hurtigt at komme 10 ekstra fisk i... pas på med ikke at overfodre.... Synes ikke du skal have flere guppyer end 10, de vokser forholdsvis hurtigt og de yngler helt vildt

• Katja .
    Katja . Tilmeldt:
    jan 2009

#25   11. apr 2011 Hmm.. du kan måske nok have plads til en stime fisk.... Evt. Rasboras, de er små og ret fine... Men vent med at få dem i til om et måneds tid.

Så er der maller til bunden stimefisk til midten og guppyer som synes om at være overalt.

• #26   11. apr 2011 katja - mange tak for hjælpen smiley så er de 10 baby guppyer kommet i og ja så venter vi lidt med en slags stimefisk

Kommentér på:
Er der nogle med akvarie/fisk?

Annonce