{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.194 visninger | Oprettet:

Rygning hos mormor {{forumTopicSubject}}

Hej piger.

Jeg har et stort problem som jeg ikke aner hvordan jeg skal tackle.

Min datter ELSKER sin mormor og hun vil så gerne derud. Det er jo super lækkert og jeg er rigtig glad for at de to har så godt et forhold.

MEN jeg har det simpelthen så dårligt med at hun skal være derude da min mor ryger som en skorsten. Hun åbner døren eller ryger under emhætten, men ALT min datters tøj/sengetøj skal til vask når hun kommer derfra, det samme med overtøj og hvis jeg var virkelig emsig, hendes sko.

Derudover kommer hun selv i bad og bliver skrubbet godt, for det er bare HELT forkert at en pige på 3 lugter af røg.

Nå, men pointen er at jeg har prøvet at spørge hende om hun ikke vil ryge udenfor. Dette nægter hun med undskyldningen "Jeg har røget da i var små og i fejler intet" og det er også rigtigt, hverken mig eller mine søskende fejler noget i dag, men derfor er det stadig yderst klamt og ikke særlig sundt for min datter, selvom hun maks er der 24 timer.

Nu er jeg selv lige holdt op med at ryge og det gør bestemt ikke min lugtesans dårligere. Jeg går selv i bad og vasker mit eget tøj også nu når jeg har været der.

Jeg vil ikke presse hende mere da hun virkelig bliver sur over det og jeg kan på sin vis også forstå det. Det er hendes hjem.

Hvis jeg vælger at sige at når hun ikke vil stoppe med at ryge når min datter er der, så må hun se hende hjemme hos mig, ved jeg de to ikke får noget forhold. Min mor kommer hjem til mig 2-4 gange årligt, trods vi bor et kvarter fra hinanden.

Men jeg kan virkelig ikke holde det ud og jeg synes det er SÅ ulækkert at man lugter så grimt når man har været der.

Jeg føler bare at hvis jeg vælger at sige at så må hun se Emma herhjemme, at jeg ødelægger deres forhold for Emma elsker jo sin mormor. Jeg ved at mormor er stædig nok til ikke at ville komme, lige meget hvad.

Puha er sku lige ved at tude, for ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

Piger, jeg ved godt at mange af jer kommer til at sige nogle grimme ting om min mor nu, men er i søde at holde tonen? Selvom hun er egoistisk, er hun stadig min mor.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rygning hos mormor
  • #1   9. jan 2012 Hov det skal lige siges at jeg aldrig har røget indendøre...

  • #2   9. jan 2012 Sofie: Det er også det jeg tænker. Men røgen har f.eks. gjort at vi ikke kommer der så tit mere. Før var det en gang om ugen nogle gange to gange og nu er det maks en gang hver 14. dag og så hvis hun skal passes.

    Det er jo også for hendes egen skyld og hvis hun så bare ikke tågede den ene smøg efter den anden kunne jeg nok bedre acceptere det, men det er godt nok svært.

    Jeg har bedt hende om ikke at ryge når hun har hende med i bilen og det indvilligede hun i. Men jeg har set at hun har gjort det alligevel og der er for mig fuldstændig unødvendigt. Det længste hun har kørt med hende, er en tur på 20 min og ikke en gang der kan hun lade være med at ryge.


  • #3   9. jan 2012 Soife: Det tror jeg også jeg gør, men det er bare ærgerligt for for mig lægger det bare virkelig en dæmper på stemningen når man er der. Jeg sidder jo og kigger bebrejdende på hende hver gang hun tænder en smøg..

    UUUH og det værste er at nogle gange tænder hun en, lægger den i askebægeret og så ryger den sig selv...

    Jeg sagde det til hende da jeg så det og der grinede hun bare. Lignede et lille barn der var blevet taget med hænderne i kagedåsen. Men jo, sker det igen, må jeg vel snakke et alvorsord med hende smiley

    Tusind tak fordi du gider svare og give råd! Det hjælper altså rigtig meget!


  • Katrine c
    Katrine c Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Svar: 4
    #4   9. jan 2012 Din datter skal skånes for røg., længere er den ikke...

  • #5   9. jan 2012 min mor er også ryger og vil heller ikk gå udenfor i hendes eget hjem og ryge... dog når vi er der, står vinduet åben konstant...

    jeg er selv ryger, men ryger IKKE indendøre !

    vi har et røgfrit hjem og det accepter folk også....

    og så længe hun ikk skal være der flere dage, så skader den ene dag nok ikk noget..... og så må du putte hende i bad og div når hun kommer hjem.....


  • #6   9. jan 2012 Enig med Sofie.
    Så længe hun ik ryger din datter direkte op i hovedet, så går det nok.
    Min mormor ryger også, og det gør hun også når Liam skal på besøg.
    Det er hendes hjem, og så længe hun har en dør åben eller lignende, så ser jeg ik det store problem i det smiley


  • #7   10. jan 2012 Svært dilemma når man ikke selv står i det.

    Mine svigerforældre ryger også indenfor, men aldrig når Isabella er der. Jeg tog selv en beslutning om at være røgfri inden vi begyndte på pb, så det lægger mig meget på sinde at min datter ikke skal være passiv ryger.

    Her hos os takker vi derfor nej hvis vi bliver inviteret ud hvor der ryges indendøre. Heldigvis for os er vores familier yderst forstående og vil gerne yde den lille ting for at se prinsessen smiley


  • #8   10. jan 2012 Det er et utroligt svært dilemma at stå i, fordi som du selv skriver så har din datter og mor et godt forhold, og det vil være så ærgerligt, hvis det blev ødelagt. Jo flere der elsker et barn jo bedre.
    Som jeg ser det, så må du nok bare acceptere den ekstra tøjvask, for selvom din mor tager visse hensyn når din datter er der, så vil der ganske givet hænge en røglugt hjemme hos hende, da det som du beskriver det, ikke lyder til hun tager de hensyn når din datter ikke er der.
    Vi vil selvfølgelig alle gerne undgå, at vores børn bliver udsat for dårlige ting i livet, men det er også bare umuligt at beskytte dem imod alt..... i hvert fald hvis man vil have "normale", velfungerende børn smiley og jeg har den holdning, at man nogen gange må gøre op med sig selv, hvad der er vigtigst for ens barn.
    Du kunne evt. prøve på, at få minimeret, hvor meget røglugt du får med hjem, hvis du forstår. Lad din datter have noget sengetøj, skiftetøj, overtøj osv. hos din mor, som hun så skal sørge for ar vaske. Så er det "bare" din datter dun skal have skrubbet ren for lugten når I kommer hjem.
    Det gør ikke så meget ved problematikken omkring passiv røg, men for mig lyder det til, at du accepterer dette (indenfor rimelighedens grænser) for, at bevare deres gode forhold.


  • #9   10. jan 2012 Det er din mors hjem og hun skal ikke ligges til last for at ville ryge indenfor, så længe hun gør det ved emhætte og åbne vinduer.
    Mine forældre ryger også indenfor hos sig selv, og det kan jeg da ikke gøre andet end at respekterer, da det er deres hjem. Det foregår dog altid under en kraftig emhætte, også når ikke der er børnebørn derhjemme.
    Jeg er af den hodning at børn selvfølgelig ikke skal udsættes for røg i dagligdagen, men den ene dag de er i lige det hjem vhor der ryges lidt, det er ikke det de tager skade af.
    Jeg ryger så selv, men vores hjem er fuldstændig røgfrit, det forgår udenfor. Men en enkelt dag engang imellem, tror jeg ikke er det de tager skade af i det lange løb.

    Lugt mv. må du tage med tænker jeg, godt forslag janni kommer med synes jeg, og så din datter i bad, hvis du synes hun lugter så meget af røg.

    Men husk at det er din mors hjem, og det ville være super synd at miste det gode forhold både for dig, din datter og din mor.

    Ville dog nok pointerer overfor hende at hun ikke skal ryge i bilen når din datter er med.


  • #10   10. jan 2012 Ja den er svær, men jeg er VIRKELIG EMSIG på det område så for mig var den ikke gået.

    Min søns farmor og farfar ryger begge som en skorsten, men jeg har sagt at hvis de vil se os så bliver der ikke røget indenfor når vi er der samt der bliver luftet ud inden vi kommer. Jeg vil simpelthen ikke have det, min mand ryger også men aldrig indenfor.
    Og ja jeg ved godt jeg er emsig men min søn kan ikke tale hans egen sag så det må jeg gøre.


  • #11   10. jan 2012 Har lidt samme dilemma som dig.. Mine forældre ryger også begge 2 og har altid HADET røg som pesten og rører slet ikke ved hverken askebægre eller noget for synes det er så klamt.. det ved mine forældre.. efter vi har fået Liam er jeg også blevet sart med at han skal være i røg men ja kan heller ikke forbyde mine forældre at se ham for jeg synes han skal have et godt forhold til dem.. også fordi jeg selv har det.. og han ser ikke sin farmor så meget da hun bor langt nede på Lolland så han skal ha lov til at se mine forældre.. Men der blir altid luftet ud inden vi kommer og de har åbent vindue når vi er der.. min mor går i køkkenet og ryger ud af vinduet eller stiller sig uden for.. min far er syg og går derfor ikke så langt men når han så ryger så går vi i et andet rum.. så vi skåner ham for direkte røg og når vi kommer hjem så vasker vi bare hans ting..

    Det er min holdning og ved at andre også er imod den.. men ja sådan gør vi hvertfald herhjemme..:)


  • #13   10. jan 2012 Det skal så også lige nævnes at Hjalte har noget med lungerne som en Mén efter han er født 11 uger for tidlig

  • #14   10. jan 2012 Hej alle.

    Tak for jeres svar.

    Min mors hjem lugter voldsomt af røg, på trods af at hun er temlig god til at lufte ud og gøre rent. Jeg kender ikke til nogen der lugter så slemt som hende og hendes hjem.

    Jeg tror min mor ville acceptere det hvis Emma havde astma eller anden form for problemer med vejrtrækningen, men så længe hun ikke har det, så tror jeg ikke jeg kan gøre noget ved det.

    Jeg synes bare det er utrolig egoistisk at ryge mens der er børn til stede, men jeg tror bare ikke hun vil hører på hvor usundt hendes rygning egentlig er smiley

    Men igen, mange tak for jeres råd, især med at have ekstratøj, sengetøj og dyne hos hende. Det vil jeg helt sikkert gøre brug af hvis mormor gider have det liggende smiley


  • #16   10. jan 2012 Heldigvis er der ikke røget i soveværelse, så der hvor hun sover er der ikke røg.

    Men har som sagt sagt det til hende tidligere men hun bliver død fornærmet og som Sofie skriver vægter jeg hendes forhold til hendes mormor højere end den ene dag som passiv ryger.

    Men det er ikke med min gode vilje, jeg ville foretrække hun lod være med at ryge når vi varder, men det er trods alt hendes hjem.


  • #18   10. jan 2012 Jeg ved bare ikke hvad jeg skal sige? Jeg har jo prøvet og så skal jeg stille hendes et ultimatum i hendes eget hjem og det har jeg ikke lyst til.

    Jeg er 100% sikker på at hun ikke ville komme til at se Emma hvis jeg sagde hun kunne lade være med at ryge når vi var der eller komme herhjem og besøge hende. Og hvilke andre valg ku jeg give hende?

    Jeg føler jeg har gennemtænkt enhver mulig situation, men hele tiden med det samme udfald smiley


  • #20   10. jan 2012 Tania: Jeg har talt pænt til hende, kunne aldrig finde på andet smiley Hun elsker Emma SÅ højt, men hun er seriøst det mest stædige kvindemenneske i verden! Og det overdriver ikke. Hende og min søster blev en gang uvenner over en dum bagatel, de ligner hinanden voldsomt meget og begge er lige stædige. De snakkede ikke sammen i 5 måneder...

    Og sådan skal det jo helst ikke gå med os.


  • #22   10. jan 2012 Tania: det har jeg også selv, men jeg tror hovedsagligt det er fordi hun har den indstilling at der ikke er noget i vejen med mig og mine søskende, så så slemt er det nok heller ikke og den der gammeldags indstilling til rygning i det hele taget.

    Men hun kan jo f.eks. ikke se alle de mindre skadelige ting, f.eks. hvor nikotinfarvet væggene er(hun ser dårligt), hun aner ikke hvor grimt hun lugter for hun er jo i lugten altid. Til jul viste jeg hende et billede hun havde fået af Emma for 2 år siden. Det er aldrig kommet i ramme, men har stået op af et billede der var i ramme. Der tror jeg hun blev flov for billedet var helt skadet af nikotin. Det er første gang jeg har set hende blive flov over sådan noget... Men hun går helt på bagbenene hvis man presser noget ned over hovedet på hende.


Kommentér på:
Rygning hos mormor

Annonce