{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.357 visninger | Oprettet:

Jer der har/har haft fødselsdep. {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg søger jer kvinder som har eller har haft fødselsdep. eller nogen som bare har tid til at læse mine følelser og tanker som jeg faktisk meget desperat har brug for at komme af med. Jeg er nemlig i tvivl om jeg har en fødselsdep. eller om det bare er en face jeg skal igennem. For når jeg læser om det på nettet kan jeg nikke ja til nogen symptomer og nej til mange andre.

Sagen er den at jeg har så mange tanker og følelser hele tiden at jeg snart tror jeg er ved a blive skør.

Her er nogen af dem:
Jeg tænker konstant over om jeg nu er en god nok mor. Selvom jeg gør alt for at være den bedste mor, føler jeg jeg er den dårligste i verden. Jeg elsker min søn over alt på jorden. Han er min verdens centrum sammen med min mand. Den følelse skulle enhver mor jo self. helst gerne have. Men jeg føler den så meget at jeg hele tiden har angst for at miste ham. angst for at han dør. Nogen gange når jeg har lagt ham i seng for natten kan jeg styrte op til ham igen efter en time, for hvad nu hvis han ikke trak vejret? eller hvis han sover længere i barnevognen end han plejer, er der så noget galt med ham? Jeg har disse tanker hver dag. hver eneste gang jeg læser om børn der er døde så kommer tanken hvad nu hvis jeg mistede min søn også? Den tanke om at han på et tidpunkt ikke er her mere kan jeg slet ikke få røstet af mig og jeg har haft den siden jeg fødte ham.

Han er en meget glad dreng og han smiler og ler rigtig tit. men han kan også blive hidsig når det ikke lige går som han vil. og nogen gange kan jeg mærke at det bliver mig alt for meget og bliver nød til at gå væk fra ham for lige at skrige lidt inden i mig selv. det gør jeg kun når min mand er hjemme også tager han ham lige. Når jeg er sammen med min mor eller svigermor, lader jeg faktisk dem tage helt over så jeg kan få mig et pusterum.

Jeg er rigtig meget selv med ham. min mand ejer en beværtning i Tønder (vi bor i Haderslev) og der er han rigtig mange timer. Der er ikke mulighed for lige pt at han kan skære ned i sine timer. desværre. Så jeg står faktisk med alt selv. Han hjælper self når han er hjemme. men ikke ved bleskift, bad m.m. det han gør er underholdning af ham og give ham mad en gang imellem. og jo gu er jeg træt af at jeg er den der gør alt. også med hensyn til rengøring. Men der er bare ikke noget at gøre, det er ham der tjener til at vi kan "leve".

Jeg tænker faktisk også rigtig tit over hvad andre tænker om mig. (Ja selv bare ved at skrive dette tænker jeg "folk må da tænke at jeg er mærkelig") Jeg kan tænke i flere dage og uger over en samtale jeg har haft med svigermor/veninder/familien/fremmede osv. om jeg nu kom til at sige noget forkert? misforstod de det jeg sagde? jeg skulle nok ha sagt det i stedet. OSV OSV OSV. selvom det havde været en helt alm. samtale om noget ligegyldigt.

Jeg havde førhen i tiden angst for mørke, lyde i huset når jeg var alene hjemme og torden. Det var jeg faktisk kommet over efter at ha været så meget selv. Men nu er det tilbage. så nu sover jeg igen med fjernsyn og lys tændt når manden har nattevagter. Inden jeg lægger mig til at sove kan jeg nogen gange tænke. " hvad nu hvis huset begynder at brænde. Hvordan skal jeg så rede os ud og hvad med hundene?" og mange andre tanker.

Og ja, så døde min far også for lidt over 1 års siden. Det var pludseligt og ingen havde set det kommer heller ikke lægerne. Vi var meget tæt. Tænker tit over om min angst for at miste min søn har noget med det at gøre.

Jeg har faktisk flere ting med synes indlæget er ved at blive lidt langt og man skal jo også have overskuden til at læse det.

Håber i kan leve med det blev lidt langt.

Mvh hilsen en lidt bekymret mor.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jer der har/har haft fødselsdep.
  • #1   14. jul 2012 Jeg har ikke haf en fødselsdep. Men kan genkende dine tanker og din frygt..

    Tror det er meget normalt at man ikke føler sig tilstrækkelig og alene, fordi man er 100% på, når baby er vågen..

    Genkender også det med, at være bange for at have sagt noget forkert når jeg endelig har ført en "voksen"samtale og føler måske også af og til at folk må føle man snakker hele tiden, men det erbare så rart at snakke med en anden voksen af og til...

    Har heller ikke tal på hvor mange gange jeg har tjekket op på min søn, når han sover...

    Men håber at der er nogle andre som kan svare ordentlig på dit spørgsmål:)


  • #2   14. jul 2012 Selv om at jeg ikke er mor kan jeg faktisk godt forstå dine følelser, men jeg tror ikke det er en disideret fødselsdepression, jeg har selv depression og kan godt følge nogle af dine tanker, jeg har det dog med andre ting, fx er jeg ofte bange for at jeg en dag kommer hjem og vores hus er brændt, og alt hva jeg ejer og har er væk, eller at mine forældre forlader mig... disse ting er jeg ofte rigtig bange for og tænker en del på...

    Umiddelbart tænker jeg at det er helt normalt det du går igennem, at du er bange for at miste det du elsker, og at du har rigtig mange følelser og tanker igang omkring det, samtidig med at du er stresset, og det kan sagtens være med til at fremkalde de følelser du har... Men en fødselsdepression gør vist også at man ikke har lyst til sit barn... (min venindes mor havde det ved min veninde da hun var lille) , og det kan jeg næsten læse på det du skriver, at det ikke er sådan du har det...

    Mit bedste råd til dig vil være at tage en tur til lægen og snakke med ham/hende om de ting, og evt en tur til en psykolog, så du får dine tanker og følelser ud, og hvis de er bekymrede for noget, kan de lave en test på dig, der afgører om du har en fødselsdepression...


  • #3   14. jul 2012 Uhh, jeg er også SÅ bange for at der skal ske Mikkel noget.
    Går ind og kigger til ham hvis jeg syntes han sover lige længe nok.

    Jeg kan også få "grimme tanker" hvor jeg bliver bange for der skal ske ham noget. Sådan som tænk nu hvis et eller andet sker, og jeg kan næste se det for mig, og bliver så ked af det og græder.

    Den anden aften var vi ude på en kro at spise med mandens familie, og Mikkel havde gået tur rundt og kigget på naturen og gynget sammen med hans bror og kæreste. Om natten vågnede jeg så og tænkte, tænk nu hvis Mikkel var stukket af fra dem, og løbet ud på den store vej, og der så var kommet en lastbil og havde ramt ham. Og så næsten for mig hvordan jeg fra vinduerne ville kunne se ham flyve afsted gennem luften. Jeg var TUDEFÆRDIG....
    Det var så en af de værre.

    Men sådanne tanker kan jeg godt få engang imellem ,hvor jeg nærmest forestille mig en situation, og hvor forfærdelgit det vil være. Og tænker på hvor højt jeg elsker ham og bare vil passe på ham alt det jeg kan.


    Tænker da også engang imellem om jeg kan have fået en lille fødselsdepression, men slår det hen med at jeg jo ikke har andre "symptomer" og har fået afvide af flere at sådanne "grimme" tanker egentlig er rigtig mange der har, folk snakker bare ikke om det, da det ligesom er tabu at indrømme man har dem.


  • #4   14. jul 2012 Tror ikke du har en fødselsdepression, men måske noget angst?

    Jeg har været igennem en fødselsdepression, og havde svært ved at håndtere mit barn og give hende den kærlighed/tryghed hun fortjente/havde brug for.

    Tilgengæld lyder det som om du har lidt angst i dig.


  • #5   14. jul 2012 Rigtig mange tak for jeres svar.
    Det er en lettet fornemmelse jeg får når jeg hører at jeg ikke er den eneste med de tanker. Jeg tager en smut forbi lægen mandag. bare lige for at få det vendt med ham.
    som også er skrevet kan det jo også være at det er pga min personlighed har ændret sig fordi jeg er blevet mor.
    Men det var rart at få det sagt og skrevet ned som tekst at man gik med de tanker. Har også snakket med manden om det her i eftermiddags. Det giver bare noget at få det sagt og komme af med det man brænder inde med.


  • #6   14. jul 2012 Nu ved jeg ikke hvor gammel dit barn er men jeg ville snakke med din sundhedsplejeske. Vi fik af vide at de nu screener både mor og far efter 2 mdr for fødselsdep. Jeg er selv psykisk ude af balance men om det er fødselsdep ved jeg ikke. Men går til fødselspsykolog og er blevet henvist videre til psykiater når det forløb er slut. DU er velkommen til at skrive pb hvis det kan hjælpe dig lidt

Kommentér på:
Jer der har/har haft fødselsdep.

Annonce