1.018 visninger
|
Oprettet:
Søskendejalousi (børn tæt efter hinand {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg synes lige jeg vil høre om der er nogen der også har børn med kort interval der oplever søskendjalousi og hvad i gør ved det.
Min søn bliver 20 mdr præcis når lillesøster kommer - han er jo vant til at være ret så meget i centrum og tænker da en del over hvordan han vil reagere...
Han er ikke så gammel man kan forklare ham ret meget og ja inddrage ham så meget som muligt i hjælp til lillesøster så han føler sig værdsat - men stadig - han er jo ikke ret gammel..... så det er ikke helt nemt.
Aner ikke hvordan han vil reagere...
Hvad har I oplevet når I har børn lige så tæt på hinanden?
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 240 Svar: 804
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Babyer: 2 Emner: 326 Svar: 3.400
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Babyer: 1 Emner: 5 Svar: 2.554
legede med gam med lillesøster i slynge.
Og i det hele taget var meget obs på at der ikke var for megrt det ændrede sig for ham fordi der var kommet en baby
så kunne jeg jo bruge tiden når han var i DP på at være 100% koncentreret om lillesøster
mar 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Babyer: 2 Emner: 194 Svar: 1.602
Malik er storebror og Naja er lillesøster.
Det første år gik det perfekt - der var ikke det der lignede krig overhovedet. Ren idyl.
Men så begyndte Naja jo ligesom at få sin egen mening som de små størrelser jo gør på et tidspunkt. Og siden der har der været krig!!
Malik er følsom og blød og Naja er insisterende og stædig. Og det er en rigtig dårlig kombination.
Naja gør hvad hun kan for at provokere Malik til at græde og kan hun så stjæler hun det han leger med at skriger UHÆMMET og vil tæve ham, hvis han tager noget som hun har leget med indenfor de sidste 15 minutter.
Alt er en kamp og vi har lige været igennem en lang periode hvor vi faktisk holdt dem adskilt, for det var ikke spor hyggeligt at være over dem HELE tiden, fordi at de skændtes konstant.
Så jeg lavede noget med den ene og min kæreste lavede noget med den anden.
På et tidspunkt kom jeg til et punkt, hvor jeg kunne se at Malik selv blev nød til at sige fra selv, istedet for at jeg hele tiden gik indover.
Derfor gav jeg ham strengt taget lov til at banke Naja når hun driller. "Du må ordne det Malik" siger jeg... Et ordenligt gok i nødden eller et hårdt skub væk er åbenbart det der skal til, for Naja er nu begyndt at respektere Malik lidt mere og lige nu er de i en periode hvor de faktisk godt kan lege lidt sammen (Nu er de 3½ og næsten 2 år)
Men jeg skal stadig ha' et halvt øje på dem konstant.
Det har været rigtigt hårdt og de skal fandme være glade for at de i sig selv er de mest fantastiske og charmerende unger, for ellers var de sgu blevet sendt retur
Og det hele udspringer forresten helt tydeligt af at Maliks hjerne ikke er udviklet nok til at han bare tænker "Hun er bare en dum lillesøster" - men istedet tager han hende virkeligt alvorligt når hun får sine flip og kører op over det.
maj 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Babyer: 2 Emner: 12 Svar: 198
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Babyer: 2 Emner: 214 Svar: 2.187
jun 2008
Følger: 47 Følgere: 47 Emner: 476 Svar: 3.476
mar 2008
Jamen nogen gange kan man heller ikke lade være med at grine over det tragikomiske i den lille hidsige bulldozer.
I det mindste ved jeg da at hun vil frem i livet. Og DET skal hun nok komme!
Ja lille søde Malik er vi vant til og så kommer barn nr 2 som bare er en furie uden lige ...
jun 2008
Følger: 47 Følgere: 47 Emner: 476 Svar: 3.476
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Babyer: 2 Emner: 13 Svar: 418
15 måneder er der mellem mine. det første år uden problmer, men så skal jeg da love for, at nr to har fået egen mening!!! Han er totalt strid ved storesøster..
Mht egentlig jalousi, så har nr to været helt utroligt meget syg, og har siddet klistret til mors hofte fra ca fem-ti måneder... nu hvor pladsen en gang imellem er ledig igen, kom der en periode, hvor den store så klistrede helt vildt for ligesom at få indhentet det fortabte...
til gengæld leger de i korte øjeblikke også bare fantastisk sammen, og det er vel de øjeblikke som gør det hele værd;-)
dec 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 77 Svar: 1.315
Man kan jo nok ikke komme helt udenom at der på et tidspunkt vil opstå problemer - når de bliver lidt ældre om ikke andet. Alle søskende har vel den tur uanset hvor gammel man næsten har været i forhold til hinanden.
Min frygt er nok mest, at han føler sig helt tilsidesat og måske sætter sig i et hjørne og hyler.. men kan høre på de fleste af jer at det er gået ok i starten og først kommet senere med problemer.
Tænker at når de er så små går der vel heller ikke lang tid før de slet ikke kan huske de har været alene???
Men selvf vil der blive noget når de beg. at stjæle legetøjet fra hinanden osv. men tænker også at de forhåbentlig vil få meget glæde af hinanden og kunne lege godt sammen som forholdsvis jævnaldrene??
Mht slynge, så har jeg tænkt på at anskaffe en sådan. Så jeg kan gå med bette pigen hos mig når nødvendigt og stadig rende og lege med sønnen. Hvad har i af erfaringer med slynge?
Har i kunnet bruge det?
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Babyer: 2 Emner: 13 Svar: 418
har brugt min slynge utroligt meget til dem begge:-)
dec 2008
Han er jo ikke engang gammel nok til man kan forklare ham, at der kommer en søster :o)
HOV HVOR KOM DEN FRA???? ER DET VORES????? ;o)
Hvilken slynge skal jeg vælge er der nogen erfaringer?
Vi satser på at holde ham hjemme den første måned efter søster er kommet så vi alle 4 kan være hjemme sammen og han kan være med i den nye hverdag og ikke føle sig tilsidesat.
Efter den måned må far og bettemand "på arbejde " igen begge to.
mar 2008
Når lillebror/søster kommer så bliver det jo lynhurtigt en naturlig del af storebrors liv og han kommer aldrig til at huske hvordan det var før.
Malik synes tit at det er frygteligt at Naja er så forfærdelig, men hans hjerne kan ikke tænke "Øv hvor jeg dog savner tiden da det kun var mig, mor og far"
Han tænker kun at hun er dum i øjeblikket. I næste øjeblik så kan de lege og fjolle.
Børn er ikke så komplicerede og hvis de ellers bare får dækket deres basale behov for tryghed og faste rammer, så gør det ikke noget at de engang imellem bliver frustreret over de små, irriterende småsøskende.
dec 2008
De skal nok være lidt ældre før de beg. at tænke sådan med tilsidesættelse osv. Det er nok mere vores egen samvittighed der gør forskellen.
Og det skal man nok passe på med. Vi kan nemt selv skabe sådan en situation hvor det hele bliver for kunstigt fordi vi tror at de tænker som vi gør.
Mon ikke bare man skal gribe hvert øjeblik som det er? Bare man husker at fordele omsorgen og kærligheden lige så kan det vel ikke gå helt galt så længe de er så små?
Og måske sørge for at både mor og far skiftes til at passe den ene og den anden.
jun 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 90 Svar: 2.061
mar 2008
dec 2008
mar 2008
dec 2008
Måske det ligger til kønnet - kvinder er jo lidt mere udspekulerede som vi ved :o)
Jeg har en veninde der fik en søn mere efter 22 mdr og hun kunne tydelig mærke den store simpelthen gik rundt og gjorde ALT det han ikke måtte mens hun sad og ammede, for så vidste han hun ikke kunne komme efter ham. Det endte jo så med at han hele tiden fik skæld ud og NEJ osv.... men efter en god snak med sundhedspl. blev det bedre.
mar 2008
men nu kan jeg da lige sidde lidt med andre men helst ikk for længe så kommer hun og så ska hun oz op og de andre ska helst skubbes væk..
men ja tror oz jeg får brug for a oprete et indlæg eller to når den tid kommer..he he.. men nu må vi se det kan jo oz være hun vender fuldstændigt når det er hendes engen men er ihvertfald forberedt derfor valgt jeg oz a føllge lidt med her .. hvis du forstår..:)
dec 2008
Og indtil vi ved det, så håber vi bare vores englebørn er nok så eksemplariske :o)
mar 2008
Søskendejalousi (børn tæt efter hinand