{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.010 visninger | Oprettet:

Halloween? {{forumTopicSubject}}

Ja okay, så er Halloween også kommet på landet. Fair nok, hvis små børn gerne vil ud og rasle og få noget slik... Men hvad er der blevet af det at gøre noget ud af det? De tropper bare op, de der halvstore unger uden overhovedet at være klædt det mindste ud og siger “slik eller penge!” Det samme oplevede vi til fastelavn i år… De kom bare vadende… Store børn, hvor nogle af dem snart skal konfirmeres, og ville have penge uden overhovedet at være klædt ud… Hvor ville jeg godtnok føle mig selv flov… Både hvis det var mig som rendte rundt og raslede uden udklædning og i den alder eller hvis det var mig som var forældre til en af dem… Suk… Bare lidt galde fra mig…

Da det andet hold unger stod ved min dør i går uden udklædning, og den første sætning der faldt fra den store drengs mund var “slik eller penge”, ja så ku jeg ikke nære mig: “Jamen I er da ikke klædt ud!?” Den knægt stod først lige og vidste ikke helt hvad han sku sige… Han fik fremstammet “Jamen det har vi lige glemt”

“Jamen den går ikke her hos os” var mit svar. Pigen fik sagt, at den 3. dreng var klædt ud under hans vintertøj, og efter at have kigget efter havde han flænsede piratbukser på. “Det er så i orden” sagde jeg til ham og bad dem vente, mens jeg hentede en slikpose jeg tilfældigvis havde liggende. “Værgsgo, den må du få fordi du er klædt ud.” Den første dreng, som havde styret showet, stod lidt måbende over at den anden stille dreng havde fået slik og at jeg sluttede af med et “Farvel”. Kunne ikke lade være med at grine, da jeg gik ind til Kent og Helene for at fortsætte med aftensmaden. Gad vide om den anden dreng var så solidarisk, at han delte hans gevinst med hans kammerater…(?) smiley

Er det kun mig som synes man bør gøre noget ud af det før man trasker rundt til døre og "kræver slik eller penge"? Vil sige små børn på de ca. 6 år havde fået noget selvom de ikke var klædt ud, men sådan nogle store unger...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halloween?
  • #1   1. nov 2008 Ville heller ikk gi noget hvis de ikk var klædt ud.. Jeg ser da frem til at lille Tristan skal ud til fastelavn, så jeg kan få lov at "blive barn igen".. Så skal vi da alle klædes ud og med ham ud og rasle... Men jeg forventer skisme da ikk at få noget.. Bare min dreng hygger sig.. Synes oss det er skrækkeligt de børn der går rundt som forventer at få penge og blir skuffede over slik eller faselavnsboller.. Ihh.. Må hellere stoppe her inden jeg blir for gal.. smiley

  • #2   1. nov 2008 Jeg mener også at de skal klædes ud! De skal da ligesom gøre "noget til gengæld" -have arbejdet og gjort sig lidt umage for at få noget igen. Jeg ville heller ikke give dem hvis de ikke var klædt ud. Ellers virker det ikke som en hyggesag for dem hvor de skal ud og have det sjovt med det men mere som om de bare ser lejligheden til at nasse penge på den letteste måde. Det er jo ikke det der er meningen, man har da mest lyst til at give dem noget fordi de hygger sig med at rende rundt og være klædt ud og ikke fordi de har det andet kun til formål.
    Da jeg var yngre var det da det at klæde sig ud der var det sjoveste, og jeg brugte gerne en masse tid på at finde ud af hvad jeg skulle klædes ud som og ventede spændt på folks reaktion når de så mit kostume.

    jeg gik en gang med min bror rundt selv uden at være klædt ud men jeg havde ingen raslebøsse med, men det var af den grund at min søster var lidt ældre og skulle rasle med et par veninder og min bror ville så gerne prøve det for første gang men var ikke rigtig gammel nok til at rende rundt alene og så turde han ikke så jeg var med ham men stod i baggrunden. Jeg er så 7 år ældre end ham og var 14 så jeg syntes jeg var for gammel til det og at det ville være pinligt for mig, men selvom jeg ikke tog imod penge syntes jeg stadig det var flovt at rende rundt og ikke være klædt ud, det føltes forkert selvom jeg bare var med ham lidt oppe af vores vej. Jeg havde ingen mulighed alligevel for udklædning da min mor spurgte mig samme dag om jeg ikke lige ville give ham en tur op ad vejen.

    så at de kræver penge uden at gide gøre andet for det virker som om de bare skal ud og score nemme penge til mærketøj. Jeg ville faktisk blive småsur


  • #3   2. nov 2008 Miniovnen >>
    Dét synes jeg du har ret i. Børn er sg* så forvente... De burde da være glade for overhovedet at få noget! Om det er et bolche eller en 50 øre!

    Jeannie >>
    Må indrømme jeg faktisk også blev temmelig harm over det... Og igen også fordi det lavede samme trix da vi havde fastelavn... Og så den der kommentar.... "Slik eller penge!" Har den hængende i hovedet og er stadig i dag irriteret over det...... *G* Tænk engang hehe...


  • #4   2. nov 2008 vilel også blive harm over sætningen "slik elelr penge" det lyder så krævende og befalende, og så når man ikke kender dem lyder det bare skide uopdragent at banke på og sige sådan. De kunne altså godt finde en lidt bedre oversættelse for "Trick or treat" mener jeg.

    til fastelavn kom der også unger uden udklædning her og min kæreste åbner altid døren og han stilte også spørgsmålstegn ved deres manglende udklædning så de fik 1 krone hver og da der 2 timer efter kom nogen helt andre børn med fuld udklædning og sminket flot til gav han dem 20 kr hver.

    forstår godt du blev harm. tænk at de kan få sig selv til det. Mange børn af den alder i dag har bare ingen hæmninger og er skide ligeglade med hvad andre tænker når de får noget ud af det


  • #5   2. nov 2008 Jeannie >> Lige præcis!! Men der er nu en anden oversættelse: Slik eller ballade... smiley

    Men vi kører samme taktik til fastelavn... Ingen udklædning ingen belønning... Gider ikke at opmuntre til sådan noget uopdragent nasseri...


  • #6   2. nov 2008 Lige præcis det er det jeg mener! Slik eller ballade er jo meget bedre at sige frem for slik eller penge. Det er som om de selv har lavet den om fordi at de ikke gider have slik og ballade synes de nok skal helt slettes, da det ikke må være en mulighed så de erstatter den med penge i stedet!

    lige præcis.. Godt ord: "Uopdragent nasseri" den går jo normalt på at de skal have slik, det ser vi også i amerikanske film samt tegnefilm, og det er egentlig også princippet i fastrelavn "Hvis jeg ingen boller får så laver jeg ballade" -men penge er blevet flettet ind som hovedemnet i begge dele hmm..

    husker engang mig og en veninde til fastelavn da vi rendte rundt og raslede at en gammel dame på 93 år inviterede os ind på et glas sodavand og småkager -vi sad der 1½ time men det var dælme det bedste sted vi havde været inde ever. Året efter var hun desværre død. Stakkels kone. Og da vi var derinde sagde hun at hun havde hørt sådan en dejlig sang og sang "titte til hinanden" for os. Hun var da for sød selvom hun var næsten blind og ikke kunne så meget og talte meget lavt


  • #7   2. nov 2008 altså halloween er jo en dag hvor man skal klædes ud, så jeg havde bestemt gjort det samme som de gjorde..

  • #8   2. nov 2008 Tanja.. >> Havde du også gået rundt og raslet uden udklædning, eller havde du givet slik til den ene der var klædt ud? Forstår ikke helt *S*
    anitta og christian >>
    Valentines dag er også en meget gammel tradition som har været her for maaaange år siden. Den er uddød og kommet igen. Selve ånden bag dagen kan jeg vældig godt lide. Det er bare trist at det er blevet gjort så kommercielt... Her hjemme bruger vi den til at vise hinanden at vi elsker hinanden og måske overraske hinanden lidt - og overraske er ikke = blomster *GG*


  • #9   2. nov 2008 kan godt være det bare er mig.. men halloween er ikke noget vi går så synderligt meget op i her i danmark.. Kan forstå man går ud og rasler osv, klædt ud til fastelavn, men halloween...??!! Der sætter jeg grænsen.. IGEN, er sikkert bare mig der syns det er forkert..

    Men, hvor var det en fed måde du gjorde det på..
    så klæder de sig nok ud næste gang smiley


  • #10   2. nov 2008 Isabella >> Vi fejrer heller ikke Halloween her, og hvis vi havde været forberedt på det, så havde vi nok også aftalt at sige til evt. børn, at det ikke er noget vi fejrer. Håber dog de tænker sig lidt om til fastelavn og næste halloween mht. udklædning smiley

  • #11   2. nov 2008 jeg ville ikke have givet dem noget som helst..klædt ud eller ej.. det må de vente med til fastelavn!

  • #12   2. nov 2008 Synes egentlig også halloween er noget pjat, det er alt for Amerika agtigt og ikke noget der har hørt hjemme her ud over det vi har siddet og set nogen gange på tegnefilm som små. Det er det eneste vi har kendt til det.
    Det har jo ikke en pind med vores traditioner at gøre men altså mange børn ser vel alle muligheder de kan i dag..

    vi fejrer det heller ikke her, der har ikke været et eneste græskarbillede inden for døren ud over det på vores reklamer.

    eller også er det bare os der er ved at blive "gamle" og tænke at det er noget nymodernes bras fordi vi ikke selv er vokset op med det. Så vores børn når de bliver ældre at de ikke kan forstå os fordi halloween er lige så almindeligt for dem som fastelavn var for os.

    -synes stadig halloween er forkert. Men så skal de da ikke gøre det endnu slemmere ved at komme uden udklædning og forlange penge med en tradition som undskyldning for at gøre det som ikke rigtig findes


  • #13   2. nov 2008 Jeannie >> Det kunne ikke være blevet sagt mere rigtigt smiley

Kommentér på:
Halloween?

Annonce