{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.150 visninger | Oprettet:

Lilli er meget småt spisende. {{forumTopicSubject}}

Nu vil jeg lige spørge til råds herinde, da der sidder mange mødre der måske enten går igennem det samme som mig/min datter, eller som har været igennem det. Håber jeg kan få lidt hjælp og gode råd. smiley

Jeg har en datter på snart 11 mdr. smiley Hun er en lille pige og vejer ikke mere end de 8,2 kg vil jeg tro. Jeg ammede til hun var 3 mdr og så tog hun ikke på længere og kom på MME efter en lang og hård kamp om at hun amningen til at fungere (amning er et meget ømt emne for mig)

Nå, men hun blev faktisk præsenteret for grød osv i en tidlig alder, altid tidligere end hun måtte, for jeg synes hun virkede klar og virkede interesseret i det. Da hun var mindre spiste hun nærmest alt hvad jeg lavede. Og da hun begyndte at få vores mad dog uden stegeskorper osv gik det faktisk også rimelig godt. Men tit når og efter hun har været syg føler jeg hele tiden vi ender i en lang og træls periode hvor hun nærmest ingenting gider at spise. I en lang periode hvor hun var syg var pære banan yoghurt det eneste hun ville have ned så fik jeg hende til at spise det med havregryn eller andet på, Så udviddede jeg det til risifrutti og så fandt jeg ud af efter lang tid, at ristet hvidt brød var et hit. Hun spiste fint sine måltider og blev endnu engang præsenteret for havregrød som hun ikke gad som mindre og det ville hun gerne have hvis det blev lavet i mikroen. Men men men, så bliver hun syg igen og vil igen nærmest ikke spise noget andet end flaske. Hun tabte sig lidt og hun er i forvejen en let pige, så det synes jeg jo ikke hun skal! smiley Så jeg begyndte at give hende meget smør i maden, fløde i stedet for sødmælk, lavede fløde yoghurt og gav hende milkshake osv. (er godt klar over det er ene af søde sager, men hun ville vitterligt ikke have andet og hun tabte sig) smiley Så fik jeg hende til at spise hvidt brød som ikke var ristet med tube makrel/tun og fløde til at dyppe i og da hun ikke gad det mære kom jeg milkshake på for hun ville spise bare en toast. Så er det jeg spørger, hvad pokker skal jeg gøre?! smiley

Igår ville hun ikke engang spise brød med milkshake på, frugt eller noget som helst andet end det cultura balance yoghurt hun får med havregryn på ved 14 tiden. Og hun spiser nærmest heller ikke noget til aftensmads tid og det er simpelthen så frustrerende! smiley

Nogen gode råd? Nogen ting jeres børn bare elsker, som min datter måske også kunne prøve hvis ikke hun har prøvet det?

Hun får knækbrød, lidt små saltede kiks, gifler og knækbrød og små abrikoser og æble imellem måltiderne hvis hun er lidt sulten. Hvilket jo ikke er så mærkeligt når hun ikke gider spise noget.

Lige pt går det rimelig godt med havregrøden om morgenen, men resten af dagen er en ''kamp'' smiley What to do?!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lilli er meget småt spisende.
  • #1   31. jul 2013 Det blev godt nok langt smiley Håber i vil læse det og give et råd med på vejen! Beklager stavefejl..

  • #2   31. jul 2013 Sophia her heller aldrig været den store "spiser"
    Da Sophia var 11 måneder fik hun stadig meget MME - nær hun ikke ville spise andet, så måtte hun jo få flaske - det er trodsalt bedre end ingenting.

    Hun er 16 måneder nu og spiser stadig ca 500 ml mme i døgnet.

    Hun har aldrig ville spise havregrød eller øllebrød - men hun er vild med havrefras om morgenen. - da hun var mindre fik de bare lov til at ligge lidt i mælken så de blev bløde.

    I perioder gider hun slet ikke rugbrød. - så prøver jeg toastbrød eller boller med massere af smør.
    Og hvis hun slet ikke vil spise må hun få en flaske.

    Til aften er hun vild med flødekartofler. - vi har haft perioder hvor hun har spist flødekartofler både til middag og aften i en uge eller 2.
    Hun er også helt vild med den lasagne man kan købe på glas.

    Hver aften inden hun skal i seng, bliver hun tilbudt det.
    For det er ikke altid hun har meget appetit ved spisetid.


  • #3   31. jul 2013 Charlotte O. TUSIND TAK for dit indlæg! Kort men godt og jeg er på en måde glad for jeg ikke er den eneste der har sådan et ''problem'' med maden.

    Lilli får også flaske, hvis hun ikke gider andet, for jeg kunne aldrig finde på at lade hende være skrub sulten! Men tænkte om jeg var helt tosset?! smiley Hun får en flaske hver aften og er begyndt selv at ligge med den hernede i stuen på sofaen. Men det er også lidt for at være sikker på hun er mæt til når hun skal sove!

    Det med havrefras der er blødet lidt op tror jeg at jeg vil prøve at give hende! Har også lige købt boller som jeg vil prøve at give hende idag, håber hun vil have det! smiley Vil jo gerne ud af det med milkshake og alt for mange søde sager, men det svært når hun ingenting vil spise ellers smiley

    Hun plejer også at kunne lide flødekartofler, men nogen gange vil hun slet ikke bare smage på det smiley Men hvis jeg så lige få noget på hendes læbe og hun smager, at det er lækkert kan jeg måske få lidt i hende. Jeg er i en mødregruppe hvor ungerne får så meget lækkert og forskelligt at spise, og det vil jeg jo også gerne at Lilli får, men hun gider det bare ikke smiley Så måske skal jeg bare give hende det aftensmad hun vil have, om det så er hver aften i noget tid og så kan jeg selvfølgelig prøve med noget andet ind imellem smiley Hun var også helt pjattet med det lasagne i glas da hun var mindre! Og spagetti osv. måske jeg skulle prøve at købe det igen smiley

    Havde også tænkt om det kunne være tænderne? For hun er vidst ved at få tænder i overmunden!

    Men tak for det gode svar, vil prøve det du siger smiley Og så må hun jo få en flaske ind imellem, for ja mme er selvfølgelig bedre end ingenting!


  • #4   31. jul 2013 Ja tænder kan selv også spille ind.
    Men hold ud - det går over.
    Og kommer igen i perioder. - dergældende bare om at få noget i dem i de dårlige perioder.

    Kan hun spise lidt selv?
    Sophia havde en periode hvor jeg ikke skulle putte noget i hendes mund- det ville hun selv.
    Så mens hun sad med fingrene i flødekartoflerne, kunne jeg snige et par skefulde ind uden hun opdagede det smiley


  • #5   31. jul 2013 Pastaskruer - majs og ærter på en tallerken vil hun også gerne selv sidde og spise.

  • #6   31. jul 2013 Det ryger ud så snart det ryger ind uanset om hun selv putter det i munden eller om jeg gør det.

    Hun kan selv putte det i munden hvis jeg ligger et stykke pølse foran hende f.eks hvis der ligger mange fejer hun dem på gulvet eller smadre dem? smiley

    Ja jeg tænker også bare, at jeg er næsten ligeglad med hvad det er hun spiser i de perioder, bare der ryger noget ind!


  • #7   31. jul 2013 William spiste absolut intet, og vi fik anbefalet af en diætist at vi ikke måtte hjælpe ham overhovedet.. smiley
    Han skulle gøre alt selv og så skulle han nok spise når han var klar.. smiley derudover skulle vi trappe ned på mme.. Det tog ca 1,5 måned at få ham til at spise et helt måltid på den måde, men det fungerede! smiley


  • #8   31. jul 2013 Så har jeg købt mini havrefras og babymad i glas. Alt muligt forskelligt! smiley Idag spiste hun en stor portion af det lasagne på glas og lidt af en grillet pølse, det var dejligt at se hende få en masse aftensmad!

    Men hvordan kan man trappe ned med mme hvis de ikke vil have andet? (det vil Lilli godt, men ikke så meget af gangen)

    Hun er bare så tynd og lille, at jeg jo ikke vil have hun taber sig smiley


  • #9   31. jul 2013 Lilli får 180 mme på en dag, det er til aften lidt inden hun skal sove. Men hvis ikke hun vil have noget som helst at spise, giver jeg hende en flaske.

  • #11   31. jul 2013 Team- Ja det var heller ikke meget kan jeg godt se.

    Tror jeg vil tage til ørelægen igen.

    Sygdom har vi også haft meeeeeget af smiley Har været ved lægen med hende 10.000 gange! Men synes hun rykker lidt i sine øre, eller slår til dem. Var ved ørelægen for efter hånden noget tid siden og der var slet ikke noget, men de sagde vi bare skulle komme igen hvis der blev noget. Så det kan da godt være jeg lige skulle et smut der forbi! Gør det ikke ondt når de får dræn smiley Har en søster der døjede rigtig meget med det som lille, kan mindes hun skreg smiley

    Ja, jeg kæmper nok lidt for meget med hende end hvad jeg burde, men det er fordi jeg er så bange for hun skal tabe sig mere! smiley Men der kommer masser af fedt i! smiley

    Har du nogen gode og nemme opskrifter på gryderetter? Og kan det godt fryses ned?



  • #15   1. aug 2013 Maya bliver snart 4 år og vejer godt 17 kg. hun har også altid været en let pige...tænker også det er tid til at rappe ud af mme. lad hende spise selv. En tallerken med havrefras de bare kan spise med fingrene er gerne en succes for de små.hvad er der galt i at lade hende spise ofte men lidt af gangen, det er jo egentlig det kroppen har bedst af. tænker også at hvis man hele tiden finder noget andet de kan spise, så er det måske ikke underligt ens børn bliver kræsne. skal nok spise når de er sultne og det virkede her. hun har fået god appetit og spiser stortset alt. Maya vejede heller ikke mere i den alder men vil ikke være nervøs hvis bare lægerne siger hun er sund og rask...husk på at efter sygdom tager det lidt tid at komme ovenpå og få appetitten igen.

  • #16   1. aug 2013 børn er forskellige og det er nok bare sådan Lilli er skruet sammen.

  • #17   1. aug 2013 Uhh sådan en har jeg også, hun er 25 måneder og vejer 10 kg og er tynd som en mynde.. hun har altid været slank men er nu desideret tynd og sat på fedekur aflægen.. beskeden var intet light, smør og fløde hvor vi kan få det ind og ikke for meget grønt og frugt (da der skal være plads til det fede) og gerne en masse flødeis her i varmen..
    HUn blev delvist ammet i 4 måneder og startede med vælling lige før hun blev 4 måneder da hun simpelthen spiste så meget, tilvænning til mad gik super og hun har altid været god til at spise..
    Men men det sidste års tid der ryger der bare meget lidt ned, ofte kun få mundfulde og så vil hun ikke have mere smiley så ja hvad pokker gør man smiley ?


  • #18   1. aug 2013 Dina - Ja, det er måske også bare det jeg må, synes bare det er skide svært det med hvornår de er mætte osv, for jeg kan jo ikke selv mærke det og hun kan ikke rigtigt sige det.

    Team H - Skal nok lige et smut forbi ørelægen igen, bare for en sikkerheds skyld. Alt det sammenkogte der lyder da lækkert, det må prøves smiley

    Kristina - Der er intet galt i at være småtspisende. Det må hun skam gerne være, men jeg var meget i tvivl hvor småtspisende hun '''skulle have lov til at være'' da jeg synes hun er lidt tynd. Men kan godt se, at det er der flere der er og der er sikkert nogen der er tyndere og spiser mindre end hende som også har det fint. Men det er jo mit første barn, så jeg søger jo bare viden og hjælp der hvor jeg selv er i tvivl smiley Lilli får bestemt heller ikke noget nyt hver dag og hele tiden. Tværtimod så spiser hun det samme næsten hver dag.

    Signe - Ja det er svært at vide hvad man lige kan gøre udover masser af fedtstof i maden og det kommer der alle de steder der kan! smiley

    Lilli har fået aftensmad fra glas de sidste par dage og der ryger mere ind, end der har gjort i noget tid. Hun får ikke tilbudt brød, for hun gider det ikke pt. Så det venter vi med. Men hun får havregrød til morgenmad og yoghurt til middag og eftermiddag, frugt, knækbrød og kiks. Og så må jeg jo gå ud fra at hun spiser når hun er sulten! smiley

    Al den snak om mad for min mave til at rumle smiley iiiiih.


Kommentér på:
Lilli er meget småt spisende.

Annonce