{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.733 visninger | Oprettet:

Kejsersnit {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Jeg er gravid med en lille pige og skal have pks (mit eget valg).... Men hold nu op, hvor er jeg dog nervøs. Er aldrig blevet opereret før, så tankerne flyver rundt...

Håber nogen, som selv har fået ks, vil fortælle mig lidt om, hvordan det foregår, og hvilke tanker der går igennem hovedet på en når man ligger der.

Nogen siger man bliver svimmel, får kvalme, kaster op, kan mærke at de "trækker" i en osv, osv.. Hvordan oplevede i det?

Kan ikke så godt li, at skulle ligge der og være ved bevisthed, mens de står og skærer i mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kejsersnit
  • #1   19. dec 2011 Hejsa
    Nu fik jeg så godt nok akut kejsersnit, så det er ikke helt samme oplevelse.
    Men ja man kan mærke at de trækker i en, men det gør slet ikke ondt, og du glemmer det hele når du kan høre barnet græde smiley fantastisk følelse.
    Jeg var hverken svimmel, kastede heller ikke op... Men følelsen af at du ikke kan maske underlivet og dine adm er så mærkelig. Men igen så ligger dit dejlige barn hos dig, og det er der dine tanker er smiley


  • #4   19. dec 2011 Der skal selvfølgelig så: mærke dit underliv og dine ben smiley min mobil driller!

  • #6   19. dec 2011 Hej Christina

    Jeg fik planlagt kejsersnit, da min datter lå med numsen ned af, og da jeg havde begyndede svangerskabsforgiftning.
    Jeg var faktisk ikke nervøs - men det havde jeg måske heller ikke rigtig tid til at blive. Jeg fik beskeden om kejsersnittet 10timer inden det blev udført.
    Men min kæreste og jeg fik bare det bedste ud af det. Vi tog lidt billeder og hyggede os op til operationen - jeg tænkte på intet tidspunkt at det var en operation - jeg så det mere som en fødsel.
    De var vildt søde på operationsstuen, og der blev ikke gjort noget uden jeg fik besked på det først. Der var lidt koldt på stuen - men jeg blev flere gange tilbudt tæpper.. Ja, man kan mærke når de trækker i maven, men det gjorde ikke ondt. Det tog 1min. fra de havde åbnet min mave, til min datter var ude.. Efter selve fødslen, kunne jeg ikke mærke hvad de lavede (jeg fik klipset min mave sammen igen). Den slags narkose man får, gør at du er følelsesløs fra livet og ned. Jordmoderen viste mig min datter, og hun gik sammen med min kæreste i et andet rum, hvor de tjekkede at alt var iorden.
    Jeg kom tilbage på fødegangen og derfra foregår tingene som ved en normal fødsel. Barnet ligger på din mave, der bliver målt, vejet osv.
    Der går selvfølgelig et par dage før du er helt på benene igen - men med den rette mængde smertestillende, er det slet ikke så slemt.
    Jeg var heller ikke svimmel, havde kvalme eller noget..

    Der er intet at være bekymret over - her hos mig var de alle sammen meget professionelle og jeg følte mig i rigtig gode hænder.

    Skriv endelig hvis du vil høre mere smiley

    Stine


  • #7   19. dec 2011 jeg fik pks også på mit eget ønske min fødselsberetning ligger her ind om hvordan det hele foregik fra start til slut - du kan jo tage et kig
    http://www.babygalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=7583

    jeg syntes det var meget behageligt, der var kun lidt smerter efterfølgende, blev kort svimmel da de trykkede hende ud ellers var der ikke noget


  • #9   19. dec 2011 Mit var også akut, så nok heller ikke helt det samme.

    Jeg blev bedøvet, hvilket jeg slet ikke kunne mærke pga. vestorm, så det værste var mine ben, der rystede hele tiden. Det var da en underlig følelse, da de maste rundt med ham men ikke noget der gjorde ondt.

    Derefter gik de med bebs ud til farmand, som ventede i et andet rum, bag en dør. Der blev han målt og vejet. Far og søn gik op på stuen og jeg blev kørt over på opvågningen.

    Kejsersnittet oplevede jeg på ingen måder skræmmende, i forhold til smerte osv.


  • #10   19. dec 2011 jeg har fået 3 aks (dog alle pks, gik bare igang før pks dato)

    men ja de andre har jo skrevet hvordan det forløber, og jo man er da nervøs når man ligger der og ikke kan bevæge sig og underlig følelse ikke at kunne mærke sin underkrop :s du kan godt mærke de roder derinde, og det er ubehageligt men gør ikke ondt, dog når de skal hive ungen ud, laver de sådan et ryk der godt kan føles som en mild mavepuster :s

    blev utilpas alle gange, men der står en narkoselæge og regulere i det hele så det mildner kvalme osv.

    ingen af gangene fik jeg mine børn med det samme. den første så jeg først 3 timer efter fordi det var nat og der var mangel på folk så de kunne ikke komme med på opvågning, men han havde jo far smiley nr 2 måtte far og freja gerne komme med på opvågning så fik hende over til mig efter jeg var syet sammen. nr 3 fik jeg også først nogle timer efter, da der skete nogle komplikationer under indgrebet (min moderkage sad fast og fik indre blødninger imens) det var først langt hen ad eftermiddagen (hun er født om natten) jeg kunne holde hende for havde syge smerter, både ovenpå selve ks og så efterveer som er noget så grumme ved nr 3 :-0 av.

    man kommer hurtigt op og det er ubehageligt men gør ikke som sådan ondt, når man først er kommet i gang så er det til at overleve. dog gik der infektion i min mave efter alt det bøvl der var ved nr 3, så måtte ind og åbnes igen, skulle så ligge med åben sår i 2 dage, ned til rens åben i 2 dage og så ned og blive lukket. det var så smertefuldt og var ved at stå af under lukningen fordi min krop ikke kunne mere narkose osv. var helt smasket. smiley

    jeg fik nr 3 sidste år i januar sidste år og har stadig smerter og hul i min bugvæg.


  • #11   19. dec 2011 Puha, det er jo selvfølgelig forskelligt fra person til person, hvordan man reagerer og oplever sådan et forløb.. Men mange tusinde tak for alle jeres svar smiley

    Ved min søns fødsel, fik jeg lagt en epiduralblokade.. Er det det samme når man skal have ks? kunne nemlig heller ikke mærke noget i underkroppen, da jeg havde fået epiduralen...

    Jeg har selv valgt pks, fordi jeg er meget smal, og derfor gik det ikke særlig godt ved min søns fødsel, da han ikke kunne rotere ordentligt satte hans hoved sig fast, og hans hjertelyd dykkede. Jeg havde haft veer i ca. 48 timer, og havde ikke kunnet spise noget fra da veerne startede.. Så jeg havde det virkelig skidt til sidst. Kunne slet ikke mere. Derudover fik jeg et meget grimt klip, uden bedøvelse, fordi hun troede epiduralen havde bedøvet mig dernede. Det havde den ikke... Av for søren.. Derefter endte syningen med at blive lavet skæv, hvilket stadig generer idag. Fik 46 sting. Jeg kunne ikke noget selv de første 2 dage, men kunne ikke få andet smertestillende end panodil, selvom jeg ikke ammede. Sygeplejerskene sagde bare, at jeg måtte tage de panodiler jeg fik udleveret, for det kunne ikke være så slemt "du har jo ikke fået kejsersnit" sagde de.. Er ellers ikke pyldret normalt.. men av... Så derfor har jeg valgt pks smiley


  • #13   19. dec 2011 Det er også epidural med ks - dog er det en epidural som går helt ned i dine fødder. Som jeg har forstået det ved normal fødsel, er det kun selve underlivet der bliver bedøvet (eller også er den ikke så kraftig), hvorimod ved ks er du helt 'lam' i benene. Du kan slet ikke mærke smerte. og de er 100% sikre på den virker inden de går i gang.

  • #15   20. dec 2011 Puha jeg blev meget svimmel og utilpas, og jeg følte jeg ku mærke noget da jeg sku lukkes sammen, men de ville ikk hører, og det gjorde helvedes ondt. Håber aldrig jeg ska ha kejsersnit igen, for mit vedkommende en meget grim oplevelse

  • #16   20. dec 2011 jeg fik planlagt kejsersnit med min datter for 2½ år siden. det blev til planlagt kejsersnit da hun sad med numsen ned af og IKKE ville vendes smiley

    det var en rigtig rar og dejlig oplevelse. men kommer som andre også har skrevet ind dagen før, får lavet journal og snakker med narkolæge.

    dagen efter møder du ind fastende, og skal så have hospitalstøj på.
    så bliver du kørt eller går ned på operationsgangen, hvor du får lagt drop, sæt elektroder på og får lagt bedøvelse i ryggen hvis det er den måde du ønsker (hvilket jeg er utrolig glad for at jeg fik)

    så bliver du lagt ned, får lagt kateter (kan ikke mærkes da du er bedøvet) og jeg vil en smertillende stikpille i numsen (kunne heller ikke mærkes)
    så ligger de klæde over dig og du snakker med dem osv. og så niver de HÅRDT i maveskindet men du mærker intet og så begynder de... efter noget tid hvor vi havde ligget og snakket osv. sagde jeg "øh hvornår begynder i?" og så blev svaret "jamen vi er i gang og vi er snart inde ved baby" jeg blev vildt overrasket smiley

    mit blodtryk dykkede på et tidspunkt men så gav de mig noget medicin og så var det godt igen, og da amalie var kommet ud og de skulle have moderkagen ud kunne jeg mærke det gjorde ondt og straks fik jeg noget morfin og havde det FANTASTISK! så gik manden med over med amalie og fik hende målt og vejet og så kom de hen til mig imens jeg blev syet sammen igen.

    da jeg var lukket kom jeg over på en anden seng og blev kørt på opvågningen, hvor amalie og jens kom med mig smiley så der fik jeg min lille prinsesse over til mig og lå og havde det skønt, fik dog lidt ondt igen og fik så et skud morfin for at tage smerterne smiley og så var alt godt igen, da jeg så kunne bevæge mine ben kom jeg op på barselsgangen. og om eftermiddagen var jeg på benene igen og gik selv på toilet osv.

    så for mig en fantastisk oplevelse. og skal til samtale i morgen om det skal være planlagt kejsersnit igen, eller vaginal fødsel denne gang... men er slet ikke bange for at få kejsersnit igen...


  • #17   20. dec 2011 Stine s: min bedøvelse hed en Spinal blokade da jeg fik kejsersnit

  • #18   20. dec 2011 Det er ikke en epidural blokade man får ved pks, det er kun hvis man under fødselsforløbet har fået det, og man så ender i aks....
    Man får som Mille skriver en spinal blokade, men den ligger stort set samme sted som en epidural blokade.....

    Jeg fik efter mit pks Nicki op til mig faktisk med det samme, han blev bare lige hurtigt tørret af, og svøbt.....


  • #20   20. dec 2011 Tania: Jeg er ikke dum smiley Men vil klart hellere gå igennem smerten, end igen at skulle ligge på den måde

  • #22   20. dec 2011 Christina - jeg synes at når du har klaret dig igennem en fødsel, som er voldsom, så er det fuldt forståeligt du vælger ks.... det noget andet med dem der ikke aner hvad en fødsel eller veer vil sige... Det kan jeg ikke rigtig forholde mig til....

    Begge mine efterforløb med mine drenge har været ganske fine.... første gang var jeg noget mere smadret, fordi jeg havde ligget 18 timer forinde i smertehelvede med veer...
    Men efter mit PKS, der gik jeg selv ud og tissede 6 timer efter, og 8 timer efter hentede jeg selv en bakke med mad!


  • #25   20. dec 2011 Tania - lige som hun skal høre skræk historierne, så skal hun vel også høre de bedre historier? synes nu altså ikke jeg har haft videre smerter ved KS... Det værste var anden gang med efterveerne..... Men det kommer jo om man føder selv eller ej...!

    Camilla - man lære noget nyt hver dag smiley


  • #28   20. dec 2011 Tania - det også fint..... synes bare tit du roder i hvor slemt du havde det..... og det kan godt skræmme folk unødvendigt til tider, lige som dem der er bange for at føde selv, heller ikke bør få alle skræk historierne....
    Uanset hvad skal det jo nok gå.... Jeg var helt alene med 2 børn allerede 10 dage efter jeg fik pks, og 3 dage efter vaskede jeg alt vores tøj....


  • #31   21. dec 2011 Stine J - det lyder voldsomt du skulle bruge så store bind... jeg brugte almindelige bind, og blødte kun 3 dage...

  • #32   21. dec 2011 jeg brugte også store natbind 1 uge efter, så gik der 14 dage, så blødte jeg bare rigtig meget igen i endnu 1 uge.

  • #34   21. dec 2011 Første gang blødte jeg også længe, 6-8 uger mener jeg, men aldrig så meget at jeg måtte bruge kæmpe super bind, og ikke mere end max ved mens... (har aldrig blødt helt vildt)...
    Anden gang stoppede det helt på 3. dagen...


  • #36   21. dec 2011 Jeg måtte også bruge de der kæmpe bind, de første par uger.. Blødte nok 6 - 8 uger efter.

  • Moaren
    Moaren Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 458
    #37   25. dec 2011 Har fået to aks.
    Første gang gik vandet torsdag morgen kl. 6. Men jeg fik ingen veer, eller meget svage veer. Så blev sat i gang 28 timer efter, men da de ik gad lytte på mig da jeg sagde de skruede for hurtigt op for veedroppet (kroppen ku ik følge med) - fik jeg så stærke smerter at de ik ku røre ved min mave. Jeg skreg hele vejen til operationsstuen, hvor jeg blev lagt i fuld nakose. Jeg vågnede ca. 2 timer efter og var frisk, men havde selv. Ondt. Jeg var hurtigt ude af sengen, da jeg ikke brød mig om at have kateder, så hellere vakle på wc med hjælp.

    Anden gang havde jeg veer i mange dage, og var også på fødegangen flere gange. De mente det var spil for galleriet, da jeg kun var 36 uger henne. Selv en jdm jeg kender privat mente det bare var blærebetændelse. Men vupti efter en 4 dage med besøg på fødegangen blev jeg undersøgt og konstateret i fødsel. Desværre gik der mange timer med veer. Og da 3 jdm og 2 læger mærkede en ukendt bule inden i mig, turde de ik tage chancen og lade mig føde. Da de var bange for at hoved ik kunne komme ud pga. Bulen. Så afsted til aks.
    Denne gang kun i halv bedøvelse, en forfærdelig oplevelse. Under indgrebet blev jeg svimmel og skulle kaste op. Midt under det hele råber og skriger de bag tæppet "hun bløder, hun bløder, hvor bløder hun fra? Stop blødningen!". Det tog omkring to timer før de var færdige- det var forfærdeligt.

    Denne gang går jeg udfra at den står på pks og hvis jeg selv kan ønske, så med fuld bedøvelse.


Kommentér på:
Kejsersnit

Annonce