{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.869 visninger | Oprettet:

Barnedåb : Hvem skal bære barnet? lang {{forumTopicSubject}}

Ja vi har jo fået en lille pige for knap 2 mdr siden og nu er det med barnedåb kommet op som noget af det der skal gøres klar til. Selvfølgelig vil vi gerne have barnet skal have en gudmor/gudfar, men hvad gør man når kæresten bare går ud og siger hvem der skal gøre det??

Det er sådan at han godt vil have sin lillebror til at bære hende fordi han bar ham til hans dåb, og det kan jeg godt forstå. Men jeg har også en lillebror der er meget glad for hende. Han er bare lidt på et sidespor i øjeblikket. Han har ikke noget arbejde og skylder penge til højre og venstre og meget andet. Men hans lillebror er damp-autist og jeg kan godt lide ham, men om jeg stoler på ham, det ved jeg ikke. for det første har han virkeklig svært ved at tage hensyn til når hun sover når vi er ude hos dem og han råber og skriger og bliver sur og tosset over ingen ting, samtidig med at han synes hun er så sød så sød.
Så her forleden var vi derude og spise og snakkede lidt løst og fast om barnedåb og navn. Han har så fået sin vilje med hans efternavn. ligepludselig siger han så bare at vi faktisk fra starten af havde planlagt at hans lillebror skulle bære hende. *Og jo, jeg har da godt hørt efter når han har sagt han synes han skal bære hende, men jeg har aldrig sagt hverken ja eller nej til det. Jeg har ikke ville gøre ham ked af det eller sur over at sige nej så jeg har nok bare udskudt det. Jeg tør simpelthen ikke at lade ham være alene med hende. Men kan han bare tillade sig at sige det til hele familien bare sådan??
Nu kan jeg jo ikke bare komme og sige at han ikke skal bære hende alligevel for så er jeg bare den dumme sippede kælling der skal være på tværs.
Jeg fik så en ide når nu der er 2 brødre der godt vil bære, hvorfor så ikke finde en tredje der bærer barnet og så de to brødre bare er dåbsvidner, som det vist hedder. Er det en dum ide??

Samtid med han både har fået sin vilje med hendes/hans efternavn og nu også hvem der skal bære barnet, vil han også have at vi skal holde julen hos os og at hele familien skal være der. Det skal lige siges at vi forige år holdte jul hos os med hele familien og sidste år var det hos hans familie. Min far er ved at være ret ked af ikke at kunne holde jul med os og at det skal være med så mange mennesker Kan jeg tillade mig at sige vi holder jul hos min far, basta, når nu det er hendes første jul?? Jeg synes jeg er lidt i en vildrede for jeg vil heller ikke gøre nogen kede af det, men det er som om det er hans familie der altid har førsteret til alting og når min far nu er alene savner han ektra meget selskab...

Nu må jeg vist hellere slutte dette indlæg inden jeg har brugt al pladsen herinde, men jeg håber der er nogen der har en ide....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Barnedåb : Hvem skal bære barnet? lang
  • #1   21. jul 2008 puha, Ja jeg sys godt du kan tillade dig at sige i skal finde en helt 3 i begge er enige om..

  • #2   21. jul 2008 ville og finde en helt andet til at bære..

  • #3   21. jul 2008 Jeg ville finde en helt 3. person...
    man har en "gudmor" som er personen der bærge barnet, også kan man have lige så mange "gudfædre" man vil.. sådan har jeg forstået det på min far..
    heldigvis er det kun mig der har søskende, så det bliver nok en af dem der skal være "gudmor"..

    hvad efternavn angår, så får lillemanden mit efternavn, men det er pudsigt nok ikke mig der har valgt det.. det er min kæreste der fra starten af mente mit var flottere end hans..
    så det har han valgt..

    Og angående jul.. så ved jeg ikke helt hvor vi holder jul...
    men vil næsten skyde på vi igen holder hos mine forældre.. men det er nu mest fordi han ikke går så meget op i jul, og for mig er jul en tradition jeg har med min familie der hjemme..
    det har altid været hos mine forældre, og han var da også med til at holde jul hos os sidste år...

    men synes bestemt du skal sætte dig ned og snakke med din kæreste/mand om hvordan du har det, også sige at i blir nødtil at gå lidt på kompromi...

    om ikke andet kan i måske holde lille juleaften det ene sted, og jul det andet??

    måske i kan bruge begge efternavne, men hans så er til sidst??


  • #4   21. jul 2008 Ja den er svær... Jeg ville nok også finde en 3 person til at bære barnet, evt. en rigtig god ven eller veninde i stedet?

    Nu går jeg ikke ligeså meget op i den kristne tro som min kæreste gør (han er ortodoks kristen) og de har en maaaassseee traditioner som de plejer at bruge ved dåb, i forhold til i min familie.
    Selvfølgelig skal jeg godkende hvem der skal være gudmor og gudfar, og i deres tro må det ikke være en bror eller en søster sjovt nok.

    Det eneste krav jeg har er at lillepigen har "vores" dåbskjole på, som alle i familien har haft på, lige siden min mor er blevet døbt.
    Ellers har jeg det fint med at svigermor prædiker om deres traditioner om ditten og datten.
    Jeg skal nok sætte foden i jorden hvis det er noget der skal være anderledes smiley

    Mht. navnet, så får hun min kærestes efternavn, det er også det med traditionerne smiley
    Hun får så mit mellemnavn også, fordi det var min afdøde fars efternavn, og familienavnet stopper ved mig.
    Men jeg vil godt kunne videreføre det på en måde alligevel.

    Så vi har sådan nogenlunde fundet ud af hvordan det hele skal foregå.
    Så mangler vi bare at finde en dato for dåben.
    Hun kommer først til verden midt september, men jeg vil gerne have hende døbt inden jul.

    Ja der er meget der skal gøres smiley
    Held og lykke med det


  • #5   21. jul 2008 min mand sagde også at vi skulle finde en gudmor/far til at bære, men niksen jeg ville selv bære mit barn, så det sagde jeg og sådan blev det... han fik så også et lidt langt navn, da vi gerne ville ha begge vores efternavnenavne og hans mellemnavn med.

  • #6   22. jul 2008 Hvade selv planer om at jeg ville bære Kasper da han skulle døbes, netop for at undgå at stå i den sutiation. Jeg har 3 søskende, og kæresten har 2, så hvis vi valgte den ene ville de andre bare blive skuffet. Men det endte med at det blev min veninde der bar ham, og også kun mine og hans venner der stod fadder. Så kom vi udenom problemerne på den måde. Og er virkelig glad for at vi valgte at gøre det sådan.
    Men ville helt klart blive tosset hvis det var min mand, og han skulle bestemme det hele på den måde, især når man kan høre det er noget som virkelig betyder noget for dig. Så jeg ville prøve at forklare ham hvordan du har det med det hele, også se om i ikke kan blive enige. Man bliver trods alt kun døbt en gang... Kan godt se den er lidt svær når han har sagt til lillebroderen at han må bære hende, men det må vel blive din mands hovedpine når han bare kan love sådan noget uden at i har snakket om det..
    Håber at i finder en løsning som i alle kan være tilfrdse med!


  • #8   22. jul 2008 jeg har stået i nøjagtig sammen sitation. og ville heller ikke gører min kæreste ked. men du må simpelthen banke i bordet. og sige at det ikk ekan passe og du os bliver ked af det når nu du ikke kan holde jul med din far med knap så mange mennesker.
    min kæreste vil os holde jul med hans familie hjemme ved os. og min far er meget syg og kan ikke med alle de mennesker. så mine forældre kommer til at sidde alne der hejmme til jul. så det rigtig træls.
    men du må bare tage en snak med ham.
    vi valgte at tage 4 fadere hans søsterog hans søsters datter. også valgte jeg to af mine venner da jeg ike stoler en skid på mine tre brødre. og det gik han fint ind til.
    så syntes du skulle komme med forslag hvordan i kunne gører det på en anden måde.
    håber du får noget af din vilje smiley


  • #9   22. jul 2008 hvor gamle er jeres brødre for hvis de ikke er gamle nok til at de er konfirmeret kan de slet ikke være gudfar for barnet og så er den jo løst af sig selv.

    jeg tror at jeg i jeres situation ville vælge en helt 3. til at bære (evt. gøre det selv) og så lade dem begge stå fadder


  • #10   23. jul 2008 Tusind tak for de mange råd og lidt rart a høre jeg ikke er den eneste der har stået i sådan en situation. Nu er jeg ikke så god til at tage sådan nogle konflikter, men jeg prøver at tage mig sammen til at gøre det en dag hvor han ikke er i alt for dårligt humør smiley
    Jo altså hans bror er 15 og blev konfirmeret sidste år og min bror er 21 så alderen kan desværre ikke udelukke nogen af dem. Jeg ville også meget hellere have min veninde bar hende, men nu må se hvor meget jeg får trumfet igennem....


  • #11   23. jul 2008 Jeg er selv gudmor til Niklas og så har vi snakket om at Peter bærer den næste, hvis han har lyst.


    Ang. navn, Niklas har mit mellemnavn og Peters efternavn, regner også med at det er Bandholst Knudsen vi kommer til at hedde begge to når vi bliver gift..


Kommentér på:
Barnedåb : Hvem skal bære barnet? lang

Annonce