{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.290 visninger | Oprettet:

Søvn - Min krop siger stop - Nogen ide {{forumTopicSubject}}

Var så priviligeret, at Mikkel allerede som igennem fra han var 2 måneder af, og tog gerne 10 - 12 timer i træk... det var vildt lækkert.

En uge før han blev 4 måneder, havde han så lidt tand-sjov... feber og pjevset, og den ene tand kom til syne under tandkødet. Der er ikke sket mere med hensyn til tæderne andet det 1½ døgns tid. Men han har ikke sovet igennem faktisk siden der smiley

Han bliver 7 måneder her d. 16, og er vågen MANGE gange hver nat, og falder kun i søvn ved at jeg tager ham op i favnen og vugger ham let, nogen gange skal der også en lille tår mælk til.

Nogen nætter er han kun oppe 2 - 3 gange, men andre sådan som i nat, der startede han med at vægne 7 gange indenfor de første 3 timer af søvnen, og så ellers læbende ved 23 tiden, ved 1 tiden kl halv 3, klokken hlv 4 og igen kl 5.

Han får grød ved 6 - halv 7 tiden om aftenen, og så bliver han puttet ved halv 8 tiden, og han får altid pruttet en god blefuld lige inden sengetid.

Min krop er ved at sige stop nu, over at han skal op så mange gange om natten... Har en skulderskade der har været opereret en gang, men stadig ikek funger som den skal, den gør H******S ondt, af at den ikke får lov ligesom at få fred om natten, og mine håndled gør også vildt ondt nu, I det led hvor tommelfingeren lidder på resten af hånden, der får jeg stød efterfulgt at konstant smerte så snart jeg tager fat i noget, bare at holde om en ske er nok... Jo flere gange jeg må have ham op om natten, jo værre er det smiley
Og ikke fedt at der skal trille en tåre og det skal gøre så ondt, at jeg er nødt til at tage et par dybe indåndinger inden jeg løfter ham op.
Skal lige siges at det ikke har været sådan hele tiden med at det gør ondt, det er noget der er kommet indenfor de sidste par dage, at kroppen ikke rigtig vil være med mere smiley

Nogen der har nogen ideer til nattesøvnen?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søvn - Min krop siger stop - Nogen ide
  • #1   10. jan 2011 Arh... det blev jo langt... syntes ellers jeg kortede det helt vildt ned...

• #2   10. jan 2011 Puha, det lyder ikke sjovt da smiley
    Mit foreslag ville være, at høre nogle du har nær, om de ikke har mulighed for at komme en gang imellem, og aflaste dig lidt om natten..? Måske bare en nat i ny og næ, så du kunne få den følelse af i det mindste at være udhvilet en gang imellem...?

• #3   10. jan 2011 Jo, jeg bor sammen med faderen, men han tager ham ikke om natten smiley Han hører ham ikke engang hver gang han vågner, og så er han den type der gerne sover 10 - 12 timer på fridage... Så ikke megen hjælp at hente der.
    Han passer sit arbejde - jeg passer resten... agtigt...

Desværre har jeg ikke nogen der kan komme og aflaste heller, da hele vores familie bor på Sjælland, og vi bor ved Randers. Så der er lidt langt.

• #4   10. jan 2011 Ja, sådan er min kæreste også... Men der er ikke noget at gøre, han SKAL sku tage sit ansvar også! Du arejder jo også... Det er ikke ferie at være på barsel jo... Synes du skal tage en ordentlig snak med ham, og få ham til at hjælpe dig, bare en gang imellem, det er sgu det mindste de kan gøre!!!
    Ellers tag væk en nat, ud til veninder eller familie, bar en nat overnatning, så kan han se hvordan det er, måske det ville få ham til at hjælpe dig lidt mere...

• #5   10. jan 2011 har du prøvet at putte han sener x halv 9-9
    for det hjælper her..
    efter du har givet ham grød for han så en ordenlig tår mælk =?

• #6   10. jan 2011 Carina C: Ja det er en go idé.. smiley Jeg giver Theo en flaske inden jeg går i seng der ved halv elleve 11, ellers gør min kæreste, selvom han sover... Han sover med det samme igen efter flasken, og så sover han gerne til morgen... (med enkelte untagelser self) smiley

• #7   10. jan 2011 Sover han på jeres værelse?
    For Noah sov først rigtig igennem da han var 13 mdr, og det var der han begyndte at sove alene... (først der var jeg klar til ikke at sove sammen med ham mere)...
    Derudover, ammer du så? for du skal huske på hvis i sover sammen, og du ammer ham, så har han duften af buffeten hele natten, og dette kan også være med til at forstyrre hans søvn....

• #8   10. jan 2011 Theo har sovet på hans eget værelse siden han var 3 mdr, og siden han sov derinde, har både vores og hans søvn været bedre smiley

• #9   10. jan 2011 Kristine - ja, vores og Noah's søvn blev også meget bedre da han fik eget værelse og sove på..... smiley

• #10   10. jan 2011 Kristine.
    Kan ikke tage væk fra ham - bare jeg er ude og handle uden Mikkel, og han syntes jeg har været lige længe nok væk, så får jeg en sms om jeg snart er på vej. I lørdags var jeg afsted i 1½ time da beskeden kom... "Mikkel er træt og jeg kan ikke få ham til at falde i søvn" ...
    Så væk en hel nat, det skal jeg slet ikke have voveet mig ud i. Han kan heller ikek give ham noget mælk, da han får bryst, og simpeltjhen nægter at drikke af sutteflaske... (har prøvet rigtig mange slags).

Og igen, så skal jeg også helt til Sjælland for at "sove ude".

• #11   10. jan 2011 Carina:
    Når han har fået sin grød, så kommer han over og ligge og lege lidt, så han lige kan "slå mave" og fylde bleen ... hi hi... så bliver han skiftet, og så drikker han en stor tår mælk hos mig, og falder i søvn i armene på mig, og så bliver han puttet i sin seng. smiley

Nogen dage kører han selv på med fuld energi, og vil ikke sove, og der kan klokken godt når at blive 10 inden han kommer i seng... Ikke så tit det sker. Syntes ikke han sover anderledes om natten af at have været længere oppe. Men kan da godt være at det ville gøre en forskel hvis det var hver dag han kom det senere i seng.

Engang imellem kan han også vågne f.eks kl 2 om natten, og så er han bare FRISK... så skal der hoppes og pjattes og leges, og sådan kan han køre på for fuld styrke i 2 timer, inden jeg kan få ham til at sove igen.

• #12   10. jan 2011 sover han ikk nogen lur om dagen for ellers kan du bare sove der

• #13   10. jan 2011 Aja & Sara:
    Er ikke så meget det at jeg mangler søvn, for har fin energi hele dagen igennem. Dog nårhan vågner om natten er det ikek altid jeg er helt vågen når jeg sidder med ham, sover ikke, men er lidt ved siden af mig selv. Ved ikke lige hvad man kalder den tilstand.
    Faderen er anlagt således, at når han har fri, så kan han godt finde på at sove til kl 12 - 1 stykker om dagen, og har jeg åbnet øren ind til soveværelset, så kan han godt finde på at smække den i, hvis vi larmer for meget og han ikke gider op... Åbner den gerne i håb om at få ham ud af fjerene - eller hvis jeg f.eks ordner vasketøj så jeg render frem og tilbage...

Så få ham til at stå op og tage ham om morgenen... det er ikke lige det der er nemmest at få til at lykkedes her... Har dog fået ham til det 1 gang... og det var bestemt ikke med hans gode vilje han gjorde det.

• #14   10. jan 2011 Sonne.
    Har jeg ikke lige tænkt over på den måde, for han vågner også et par genge i løbet af aftenen inden vi kommer i seng... man ja, han sover i sin egen seng inde hos, og jeg ammer stadig for fuld styrke.

• #15   10. jan 2011 måske skulle du prøve at putte han sener i en uge og se hvordan det kommer til og gå

har selv fået af vide af min sp hvis lucas vågnet kl halv 2-2 at jeg så bare skulle give ham vand for ellers kan det blive en dårlig vaner..

fand lige dette

Når barnet ikke vil sove
    Opdateret af Rikke Esbjerg, læge

Hvad kan man gøre?

Søvn er en vigtig ting for alle mennesker. Under søvnen hviler man og henter nødvendig energi til en ny dag. Men søvnen gør mere end det. Den hjælper også én til at bearbejde livets mange indtryk gennem drømmene.

Lige så træt, udmattet og irriteret man kan være efter en nat med alt for lidt søvn, ligeså frisk, udhvilet og fuld af overskud kan man være efter en god nats søvn. Det er derfor ikke mærkeligt, at forældre fokuserer meget på, om deres barn sover og sover igennem. Det har indflydelse på hele familiens liv og velbefindende.

Søvnen har altså stor betydning for barnets trivsel. Desuden sker der en øget udskillelse af væksthormon under søvnen om natten, hvorfor søvnen faktisk også har betydning for barnets vækst.

Hvor meget skal barnet sove?

* Nyfødte børn kan sove op til 16 timer i døgnet. I begyndelsen vågner de oftest med to til tre timers interval for at spise.

* Fra fire-måneders alderen begynder spædbørnene ofte at forlænge søvnperioderne. I seks-måneders til et års-alderen sover børnene ofte fem til seks timer ad gangen.

* Børn i alderen fra et år til fem år kan sove 12 timer i døgnet.

* Førskolebarnet kan stadig have et søvnbehov på 10-12 timer per døgn.

* Skolebarnet kan sove cirka 10 timer i døgnet, og dette søvnbehov holder sig op gennem hele skolealderen.

Det er vigtigt at holde fast i, at søvnen, dens længde og mønster er en meget individuel ting. Hvis barnet i et-års alderen sover 10 timer i døgnet og ellers er i topform, glad og raskt, er det bestemt inden for normalgrænsen. Inden man helt fortvivler over, hvor lidt ens barn sover, kan det det være en god idé at se på de enkelte familiemedlemmers søvnmønstre. Måske kan man genkende mønsteret.

Hvad gør man, når barnet vågner med to timers interval?

Hvis barnet er nyfødt, er der ikke noget at gøre. Det nyfødte barn har ofte behov for at spise med to til tre timers interval. Normalt forlænges spædbarnets søvn lidt efter lidt, og efter fem-måneders alderen er der ingen grund til at bibeholde natmåltider, selvom mange spædbørn foretrækker natte-amning. Hvis man gerne vil vænne sit spædbarn til at sove igennem om natten efter fem-måneders alderen, så væn det til, at alt er kedeligt om natten:

* Undlad at tænde lyset, hvis barnet vågner.

* Undlad at lege og tale med det.

* Hvis barnet er vådt og skal skiftes, så skift det med så lidt ståhej som muligt.

* Hvis barnet er tørstigt, så tilbyd det vand.

* Det er godt straks at vænne barnet til, at det ikke behøver mad i munden for at falde i søvn, og at man ikke spiser om natten.

Det kan lyde lidt kontant, men det, man gør, er blot at vænne barnet til, at man sover om natten. Man kan og skal naturligvis ikke gøre det, hvis man ikke kan gå ind for det.

Annonce
    Click here

Skal man lade barnet græde sig træt?

Nej. Et barn der græder, har altid brug for sine forældre. Bare det, at man kommer ind til det, giver barnet tryghed. Man kan stryge det blidt over hoved og ryg eller putte dynen om det, så det mærker, at man er der, og kan falde til ro igen. Et barn, der græder, skal have vished om, at det ikke er alene i verden. Det betyder dog ikke, at man behøver at give det mad eller underholde det. Man skal også være sikker på, at barnet ikke er sygt.

Hvordan får man barnet til at sove igennem om natten?

Den første ting, man skal tænke igennem, er, om man er klar til at gøre det. Hvis man er klar, skal man beslutte sig for at gøre det, og for, hvornår man begynder. Hvis barnet er mellem fire og seks måneder, er det formodentlig ikke noget, der tager mere end tre-fire nætter. Er barnet ældre end seks måneder, kan det tage en til to uger.

Forberedelse:

Det er godt at være forberedt på det, så man ikke giver op efter én nat. Man skal også have planlagt det med sin partner, så man er enige og kan støtte hinanden. Man skal have besluttet sig for, hvordan man vil gøre, og hvordan man fordeler natten mellem sig. Det er klogt at gå i seng på samme tid som barnet, så man kan være udhvilede til nattens strabadser. Bestem også på forhånd, hvornår morgenen begynder igen.

Begynd med den mindst indgribende handling:

Når barnet vågner, er det godt at begynde med den mindst indgribende handling, nemlig at stryge barnet blidt over hoved og ryg og putte dynen om det. Hvis det bruger sut, så giv det sutten. Det hjælper måske en time, og så vågner barnet igen. Forsøg samme procedure igen.

Hvis barnet ikke falder til ro, så skift det. Undlad dog at tænde lys eller at tale og underholde barnet. Måske sover barnet endnu en time. Begynd hele tiden med den mindst indgribende handling. Hvis det ikke virker, er det nu tid til at byde barnet noget vand at drikke. Vandet har to funktioner. Det signalerer til barnet, at man ikke spiser om natten, men at man godt kan få vand, hvis man er tørstig. Den anden funktion er, at den voksne ved, at barnet i hvert tilfælde ikke tørster.

Hvis barnet vågner igen, og strygen og putten ikke hjælper, kan det være en god idé at have barnets barnevogn parat ved siden af dets seng. Læg det over i vognen og kør det lidt frem og tilbage. De forskellige handlinger kan gentages, til natten er ovre. Men husk, at natten skal være kedelig for barnet.

Går det an at lade barnet sove i forældrenes seng?

Der er ingen tvivl om, at det lille barn normalt føler sig mest tryg i forældrenes seng. Der er varmt, hyggeligt og selskab. Somme tider er maden også lige ved hånden. De fleste børn foretrækker helt åbenlyst dette fremfor at skulle sove i sin egen seng i et stille rum, hvor man let føler sig ensom og forladt. Om barnet må sove i ens seng afhænger helt af en selv og partnerens indstilling. Nogle føler, at det generer deres sexliv, mens andre blot findre andre steder og tidspunkter at boltre sig på.

Når først barnet har vænnet sig til at sove i mors og fars seng, kan det til gengæld være svært at ændre på denne praksis. Derfor er det meget vigtigt at tale sammen om alle konsekvenserne. Hvor længe er det hyggeligt for alle parter? Hvad med forældrenes sexliv? Er der plads nok? Hvad sker der, når det næste barn kommer? Et kompromis kan i mange situationer være at stille barnets seng ved siden af forældrenes, så det alligevel er tæt på mor og far. Man skal gøre det, man selv og ens partner har lyst til. Det, som er sædvanen og konventionerne, er ikke altid det bedste for den enkelte familie.

Kan alle børn sove igennem?

Der findes børn, som først for alvor begynder at sove igennem ved halvandet-års alderen, lige meget hvilke krumspring forældrene foretager. De fleste børn kan dog lære det forholdsvis hurtigt. Spørg også sundhedsplejersken til råds.

Sover barnet ikke, fordi det er sygt?

Hvis man er urolig over barnets søvn eller har på fornemmelsen, at der er noget i vejen med det, skal man lade sin egen læge undersøge det. Der findes børn, der er urolige på grund af for eksempel blærebetændelse , tandpine, ørepine, kolik, forkølelse og hoste eller andre sygdomme.

Man skal naturligvis være sikker på, at barnet ikke fejler noget, inden man begynder at lave om på dets vaner.

Gode råd:

* Sørg for, at sengelægningen forbindes med noget hyggeligt. Man kan læse en historie, give barnet babymassage, et dejligt varmt bad og så videre.

* Overhold altid faste putterutiner omkring barnet.

* Brug aldrig sengen som et sted, hvor man kommer hen, hvis man skal straffes.

* Læg barnet til at sove, inden det er overtræt, og vent ikke, til barnet falder omkuld af sig selv. Et barn skal være frisk, når det går i seng, og frisk, når det står op igen.

* Lad bare barnet falde lidt til ro i sengen, det behøver ikke at sove omgående.

* Beroligende klap eller vuggende bevægelser virker søvndyssende.

* Dæmp lyset eller sluk det helt, når barnet lægges i seng.

* Skru ned for den øvrige families aktivitetsniveau, det vil sige skru ned for fjernsyn, musik og højlydt snak.

* Tag ikke barnet op igen, men bliv hos det, hvis det er ked af det. Barnet bør ikke græde sig i søvn. Trøst altid barnet, hvis det græder.

* Mors og fars seng kan være en ´farlig´ kurs, men er ofte en effektiv måde at få barnet til at sove på.

• #16   10. jan 2011 Han sover en godt formiddagslur på 1½ - 2 timer, og så en eftermiddagslur på ½ - 1 times tid.
    Men det er egentlig ikke søvn jeg som sådan mangler, når først jeg er stået op om morgenen, så føler jeg mig ikke træt (gjorde jeg så k´heller ikke den første 1½ måned hvor jeg levede med et gennemsnit på 4 - 5 timers søvn i døgnet)
    Det er mere det at min skulder og nu også hænder ikke får det der sammenhængene hvil om natten, så hævelserne derinde i ligesom kan nå at falde lidt (i hvert fald for skulderens venkommende - ved ikke lige hvad det med hænderne nu er for noget jeg åbenbart skal til at døje med).Og er han oppe tit både 6, 7 og 8 gange på en nat, så er det jo hver gang en belastning af skulder og hænder, da han jo vejer lidt t løfte op.

• #17   10. jan 2011 Carina:
    Det er et rigtig godt indlæg det du fandt der smiley
    Syntes bare det er svært hvordan det skal gribes ad. Prøver altid med at give ham sutten og lige nusse ham lidt, men han bliver bare ved at græde indtil han kommer op. Det er kun 1 ud af 10 gange at han falder i søvn igen ved at få sutten. smiley Så der er lang vej endnu... Har også prøvet det med at have vand derinde, men han bliver bare endnu mere sur over at jeg overhoved kan finde på at proppe sutteflasken i munden på ham.
    Vi træner dog meget med sutteflasken, har fået nogle gode råd af min sp om hvordan jeg kan prøve at få ham til at gide og tage den.

• #18   10. jan 2011 Karina - her ammede jeg godt nok ikke Noah, men han blev forstyrret alligevel når vi var i rummet og sov...
    Med Nicki, der sover han mere eller mindre igennem nu, 6-7 timer hver nat... men det kan sagtens vende igen, det oplevede jeg med Noah....

Jeg har ladet mig fortælle at ammebørn har svære ved at sove igennem end flaskebørn, da ammebørn jo netop lugter maden så snart man er i rummet.... måske, hvis du naturligvis er parat selv, at det var en ide at han kom ind og sove for sig selv, også se om det hjælper?

• #19   10. jan 2011 Føler jeg mig ikke parat til, da det vil betyde at Mikkel beholder det værelse vi sover i nu, og vi selv skal flytte ned i den anden ende af huset... der er nok 20 meter at gå gemmem bruggers, gang køkken og stue for at komme fra det ene værelse til det andet smiley

Vi satser dog på at kærestens projekt er færdigt herovre til sommer, og så flytter vi tilbage til Sjælland, og kommer til at bo i noget hvor indretningen er mere børnevenlig...

• #20   10. jan 2011 Karina - jeg kan sørmegodt forstå du ikk er parat.. jeg selv var først parat til at lade Noah sove alene da han var 13 mdr... og der var det altså kun med en lukket dør mellem os...

• #21   10. jan 2011 jaa synes også selv det er et god indlæg..=)

har du ellers spurgt din sp om nogen gode råd

• #22   10. jan 2011 Ja, men får ikke rigtig noget svar smiley Det er mere sådan er det bare - agtigt... børn soer forskelligt. Eneste har været at vi har snakket om om det er af sult han vågner, og det er det ikke, for de gange han skal lægges til for at falde i søvn, tager han kun et par mundfulde, og så sover han... der er det mere trygheden i det.

• #23   10. jan 2011 Følr faktisk ikke at jeg mangler søvn og overskud, og skulle jeg en dag være træt, så er det bare at tage en lur mens han sover formiddagslur, og så lade resten flyde en times tid elelr 2.

Det der er det største problem, er at han jo ikke ligefrem bliver lettere og lettere, og når skulderen så ikke får den fred om natten den har brug for, så er det at smerterne kommer. Og ja, nu er mine håndled og oppe ved tommelfingerens led (sådan noget seneskedehindebetændelses agitgt) begyndt at gøre ondt også af at løfte ham op og ned i sengen så mange gange i løbet af natten.
    Så det jeg mangler er noget fred om natten til at min krops skavanker kan komme sig, så de er klar til en ny dag med hoppen (som er hittet for tiden) og legen og bæren rundt og alt...

• #24   10. jan 2011 Uhh, lyder som om farmand trænger til lidt mere alenetid med knægten, så han kan lære at tage lidt ansvar. Selvom han arbejder, kan han godt losses ud af sengen indimellem.

• #25   10. jan 2011 Er da ked af at i syntes jeg lyder udkørt smiley for det føler jeg mig ikke.
    Problemerne med min skulder, skyldes en arbejdsskade der ligger nogen år tilbage, hvor ryg, skulder og hele vejen ud i fingrene var noget rigtig møg. Blev opereet i skulderen, men de mener ikke at de har fjernet nok af knogle og det derinde, samtidig med at der er kommet forkalkninger på senerne derinde som "bivirkning" efter operationen.

Så det jeg egentlig bare søger er om nogen har nogle gode råd til hvordan jeg får ham til at sove bedre om natten igen, så jeg ikke behøver løfte ham op så mange gange i løbet af natten for at lulle ham, og jeg dermed får lidt ro til skuldre og mine håndled.

Kommentér på:
Søvn - Min krop siger stop - Nogen ide

Annonce