{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.027 visninger | Oprettet:

til alle over 25 år {{forumTopicSubject}}

på forhånd undskyld.
her kommer lidt mere tankespin......

Ifølge dagens lovgivere og bureaukrater burde de af os, som var børn i 40'erne 50'erne 60'erne ja til og med tidligt i 80'erne ikke have overlevet.Vores børnesenge var malet med blybaseret maling. Vi havde ingen børnesikring på medicinflasker, døre eller skabe, og når vi cyklede bar ingen af os hjælm.

Som børn kørte vi i biler uden sikkerhedsseler eller airbags.

Vi drak vand af haveslangen og ikke af flasker: Skræk og rædsel!!!!!!!

Vi spiste brød med smør, og drak sodavand med sukker i, men blev aldrig overvægtige, fordi vi var ude at lege. Vi delte gerne en sodavand med andre og drak af samme flaske uden at nogen rent faktisk døde af det.

Man brugte timer på at bygge sæbekassebiler af ting, der var kasseret og ræsede i fuld fart ned ad bakken bare for at finde ud af, at vi havde glemt at sætte bremser på. Efter nogen ture i grøften lærte man at løse problemet. Vi tog hjemmefra tidligt om morgenen for at lege ude hele dagen, og kom først hjem, når gadelygterne blev tændt. Ingen kunne få fat i os i løbet af dagen-

ingen mobiltelefon. Utænkeligt!!!!!!!

Vi havde ingen Playstations, Nitendo 64 eller x-box i det hele taget ingen tv-spil, ikke 99 TV-kanaler, ingen videofilm, surround-sound, mobiltelefoner, hjemme-PC eller chatrooms på internettet. Vi havde venner! Vi gik ud og fandt dem!

Vi faldt ned fra træer, skar os, brækkede arme og ben, slog tænder ud. Men ingen blev sagsøgt efter disse uheld. Det var uheld. Ingen andre kunne få skylden - kun os selv.

Husker du uheldene? Vi sloges, blev gule og blå og lærte at komme os over det.

Vi fandt på lege med pinde og tennisbolde og spiste jord og græs. Til trods for advarslerne var det ikke mange øjne, der blev stukket ud, og græsset voksede ikke inde i os resten af vores liv.

Vi cyklede og gik hjem til hinanden, bankede på døren, gik lige ind og blandede os i samtalen.

Nogle elever var ikke så kvikke som andre i skolen så de dumpede og måtte gå om Frygteligt!!!

Denne generation har fostret nogle af de mest risikovillige, de bedste problemløsere og investorer nogen sinde. De sidste 50 år har været en eksplosion af nyskabelser og nye ideer. Vi havde frihed, fiaskoer, succes'er og ansvar, og vi lærte at forholde os til det ALT sammen.

OG DU ER EN AF DEM


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  til alle over 25 år
  • #1   8. sep 2008 Nu er jeg fra '87, men jeg kan godt nikke genkendende til de ting du skriver...

  • #2   8. sep 2008 Jeps!!!!
    Og hvordan man kunne få måneder til at gå med at lege med en kæmpe papkasse - den kunne blive til alt muligt forskelligt!!! Vildt sejt....
    Og jeg kan godt huske, da jeg væltede på cykel og knækkede begge mine blivende fortænder smiley Min mor blev lidt stum, men der var dog ingen, der blev sagsøgt smiley



  • #3   8. sep 2008 ja, der er lidt noget om det, er der ikke?

  • #6   8. sep 2008 hehe er fra 80 og må sige den ramte sku, det er jo fuldstændigt vildt så meget der er sket......

    til mine børns forsvar så kan de nu også bruge timer på en sølle papkasse, også selvom de er 1-5 og 9 år


  • #7   8. sep 2008 nu er jeg 22 og vi havde heller ikke lås på medicin skab osv XD

    Er vokset op med ryger forældre (dog er jeg ikke ryger), jeg har en del allergier, men de´m har min mor været så venlig at give mig med fra fødslen smiley


  • #8   8. sep 2008 jeg er 81ér og kan sagtens nikke genkendende til alle de ting :o)

  • #9   8. sep 2008 jeg er også fra 87, men kan kende utrolig mange ting af dem... mit bedste legetøj var en kæmpe papkasse hvor mig og min lillebror lavede om til en bil, og så "kørte" vi ellers rundt i hele huset... det var tider!

  • #10   8. sep 2008 jeg er så 88 men min mor har altid været gammeldags.. og jeg fik først min første tlf da jeg var 14 år.. såh.. men ja.. jeg gik os hen til mine venner os så om de var hjemme og vi cyklede os rullede hele dagen lang os jeg har da væltet MANGE gange.. og desværre også smadret fortænderne... men sårn går det jo.. smiley

  • #11   9. sep 2008 Jeg er også fra 87 men kender til rigtig mange af tingene. Vi havde heller ikke lås på medicinskabet, det var bare et af køkkenskabene, og noget af det jeg husker som mit bedste legetøj var en omvendt papkasse der var lavet om til dinosaur landskab (legede MEGET med dinoer) hvor der var lavet kiksede træer og en hule ud af papmaché og ståltråd. så træerne bare var ståltråd med avis papmache udenom og som trætoppen var det en sammenkrøllet stykke avis dybbet i klisteret så det blev stift og sat ovenpå. en busk var også en sammenkrøllet avis. Det hele var jo stift af papmache, men lidt sort og hvidt så jeg malede det bare med mine vandfarver og så var jeg dælme stolt af det og glad for det landskab min mor og jeg lavede sammen (hun er ikke så kreativ hvad angår om det blir pænt men hendes ide var fabelagtig)
    hold da op jeg fik mange timer til at gå med det.

    løb også bare hjem når lygterne blev tændt, men det kan man jo efterhånden ikke mere -nææ nej nu er der jo kommet pædofile stoddere over det hele så et barn ikke kan løbe alene mere, eller løbe alene til købmanden uden at chancen for at blive taget er stor.

    vi lavede også huler af stole og tæpper. og ens fantasi var bare meget bedre dengang, børn i dag er jo fantasiløse og skal nærmest have den serveret i form af ekstremt virkelighedstro legetøj der kan bevæge sig som en rigtig krop og tale og med en masse funktioner.

    mine dinoer eller my little ponys kunne sku ikke bevæge sig. Og om sommeren var haven meget bedre. så var min mors ukrudt en perfekt regnskov.

    har også slået mig halvt fordærvet på rulleskøjter og cykel. har dælme ødelagt mange bukser på det. tror slet ikke børn i dag bruger sådan noget farligt legetøj eller gider. deskal have kunstig underholdning i form af computeren i stdet for at lave det selv

    hold op jeg lyder gammeldags nu smiley


  • #12   9. sep 2008 har seriøst overvejet ikke at have playstation i huset og lignende død og dræbende underholdning, men børn gider jo ikke ud og lege i dag så hvis jeg i stedet skaffer rulleskøjter til barnet har det med garanti ingen at gøre det med fordi de andre ikke gider sådan noget eller i det hele taget har tænkt på det, og så sidder alle de andre garanteret og spiller computer, og at lege med mor er garanti ikke fedt på samme måde.

    vil hellere have et barn der kommer hjem og er indsmurt i mudder som jeg selv var når jeg kom hjem end sådan et dovent brødfedt barn der ikke engang har orket at lege fordi det var koooldt eller vååådt uuuha.. og man blev beskidt *mule mule*

    dengang gik vi heller ikke i mærketøj. tag lige et kig på jeres børnehavs billede og se noget grimt tøj man havde på. alle var jo komplet ligeglade dengang med hvordan det så ud, i dag skal det være pænt mærketøj så selv børnene begynder at gå op i det og ikke vil svine det til.
    De skal da ud olege og grisse sig til og ikke gå op i sådan noget! Mit barn får altså tøj på der må svines vildt til så det kan lege godt, sådan noget som jeg selv havde på. joggintøj i en masse farver og strikstrømper i skrigende postkasse rød til et grønt sæt joggintøj eller andre farver der slet ikke passede sammen. i dag er deres tøj så pænt i forhold til dengang. Det var jo ligegyldigt når man var barn man skulle bare holde varmen jo


  • #13   9. sep 2008 Tja, man kan jo også undre sig over at det lykkedes nogen før i tiden at få børn når de ikke havde 50 forskellige bøger og dvd'er om emnet.

    Jeannie, omkring det med at have et barn der er indsmurt i mudder vs. barn der spiller Playstation, så kan jeg altså kun fastslå at det er muligt at have et barn der kan finde ud af begge dele. Det er jo helt op til forældrene hvordan barnet bliver. Og sørger man for at ens barn kommer ud og oplever glæderne ved at rende ude og lege ja så gør de det som regel også. Men er helt enig med dig omkring mærketøjet, men det er jo igen forældrene der er indover der. Mange lader til at se deres børn som små prestigeprojekter der skal vises frem og det giver efter min mening børnene et helt forkert syn på hvad der er vigtigt her i livet.


  • #14   9. sep 2008 vi overvejer at købe en wii, min bror har en, og den kan godt nok give en sved på pandne XD

  • #15   9. sep 2008 Det kan en Playstation også med Eyetoy til.

  • #16   11. sep 2008 okay, aner ikke hvad etoy er, men på wii er der sådan nogle vide dimser, som man skal stå og vifte med, uanset hviklet spil man spiller, man kan så købe sådan et board til, hvor man kan øve ballance osv på smiley

Kommentér på:
til alle over 25 år

Annonce