{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.076 visninger | Oprettet:

til alle mødre {{forumTopicSubject}}

jeg er lidt nysgerrig

jeg er selv førstegangsmor til en bette bebs som lige er blevet 6 mdr har aldrig haft med børn at gøre før nu så der har været meget og sætte mig ind i

mit spørgsmål til jer at jeg ser og hører ofte at folk giver deres babyer vælling elller flaske for at få dem til at sove længere om natten
i mine øjne virker det egoistisk at gøre dette hver dag bare fordi man ikke vil vækkes og amme sit barn som burde være det sundeste og ikke alt den MME og vælling
man ved jo at man kommer til at lide af søvnmangel når man får barn det fik jeg at vide man at vide mange gange under graviditeten
så hvorfor give sit barn det næstbedste når man selv har det bedste pga søvn ?
dette gælder ikke dem som ikke kan amme eller producere mælk

mit andet spørgsmål jeg ser ofte mange starter med skemad tidligere end 4 mdr og folk virker til at have så tralvt med at komme igang hvorfor baby har jo bedst af mælk og mave/tarm systemet er jo slet ikke udviklet endnu

jeg undrer mig også jeg ofte læser at folk opgiver amningen hurtigt hvorfor opgive så let jeg brugte selv 2-3 mdr på at komme rigtigt igang da jeg ikke havde nok pumpede ud hver 3 time

dette er nogle spørgsmål som har undret mig længe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  til alle mødre
  • #2   9. sep 2008 helt fint jeg spørger og i giver mig jeres mening og svar

  • #3   9. sep 2008 jeg har ikke selv fået en uafbrudt nattesøvn i 6 mdr så det kan efterhånden mærkes hvor meget trætheden melder sig

  • #4   9. sep 2008 ja batmus - det har jeg også undret mig over......

  • #5   9. sep 2008 jeg har kun selv brugt MME for at suplere det jeg ikke havde men efter jeg rigtigt kom igang har han ikke fået en flaske i nogle mdr

    jeg er selv træt og savner en fuld nattesøvn har ingen til at evt passe ham mens jeg sover eller noget har prøvet 2 gange med vælling efter han blev 5 mdr da jeg havde læst mange sover igennem med det så jeg ville prøve at få en fuld nattesøvn uden virkning han vågner alligevel

    Bonnie
    ja præcis


  • #6   9. sep 2008 Til spørgsmål 1:
    Selvf ved alle at modermælk er det bedste.. Men det er ikke altid at det kan mætte den lille bebs nok, Og er det så ikke synd at den skal bruge alle sine kræfterpå at sutte hele tiden, bare for at blive mæt...
    Men alle ved os at for at få sunde børn skal de sove, og uden nok mad sover de ikke nær så godt..
    Og forældre kan sq heller ikke sålænger sigt holde til at være oppeflere gangeom natten.

    2 spørgsmål.. Jaah mælk er sund, men ingen kan leve af flydende kost, og jo før man prøver med ske mad, altså omkring de 4mdr, jo nemmer får barnet ved at spise sener, det er jo en del af deres udvikling.


  • #7   9. sep 2008 michelle
    jeg tror også det er blevet en vane nogen gange at han vågner da han ikke altid virker sulten


  • #9   9. sep 2008
    min datter vågner nogen gange 4 gange om natten men hun er ikk rigtig sulten så derfor får hun sutten for at trække det ud så jeg kan trække det så hun kun får mad engang om natten det synes jeg bedre end at give vælling eller mme.. men nu er min datter os kun 1 md.. men så længe jeg kan amme vil jeg det uden at give andet..


  • #10   9. sep 2008 Altså det har jeg os tit undret mig over.. Hvis man kan amme så hvorfor man ikke udnytter det og giver den lille en god start på livet.. Jeg var selv bange for at jeg ikke kunne amme, jeg har været så ked af det bare ved tanken at jeg ikke kunne amme under min graviditet.. jeg har en søn på 2 mdr. ca. og jeg har virkelig været tæt på at opgive, men har sku sagt til mig selv, fanme nej det her skal sku kører.. syntes sku det er hyggeligt..

    Og har sku ondt af dem der ikke kan amme og gerne vil..
    Jeg kan allerede se forskel på min nevø på 3 mdr. der får MME. han vejer lidt mere end min egen søn.. Men det er sundt for min dreng han vejer meget, det kun godt end hvis det var MME han fik.

    Og til natten min søn, han går i seng kl. 22.00 og vågner lige ved 3-tiden for at få en lille tår samt tør numse, da han tisser meget og jeg ikke kan fordrage at han skal havde en våd ble på i for lang tid, også står vi op kl. 7-8 tiden. også sover han lige en halv time ved 10 tiden, også tag han 3 timer ved 12 tiden til middag. også en halv time ved 6 tiden, og eller vågen..

    og ved min nattesøvn bliver forstyrre det vidste jeg jo fra den dag jeg blev gravid..
    Men jeg ammer til han ca er 1 års tid. og det passer med han skal i dagpleje, og ellers er det morgentår og aften tår.. de kommer alligevel til at bruge en masse andet energi når de starter i dagpleje. så trætte skal de nok blive og ellers må maan aktivere dem lidt mere om aften..


  • #11   9. sep 2008 Og det med skemad, altså der syntes jeg det noget man selv bestemmer jeg har selv fået fra jeg var 3 mdr. og har sku ik taget skade..
    Man skal nok abre mere tænkte på hvad grøden indholder, der er jo noget de små maver ikke kan tåle..


  • #12   10. sep 2008 jeg ser et indlæg hvor man skriver at nogen forældre ikke orker at komme op om natten flere gange

    mit spørgsmål
    burde man ikke have vidst det inden man fik barn?


  • #13   10. sep 2008 Før det første er det vigtigt for baby at sove en god natssøvn.. det skal de jo også lære:)

    men lige så vigtigt er det altså for mor og far at få en god nattesøvn.. det synes jeg bestemt ikke er egoistisk.. min datter begyndte at få vælling om aftenen allerede da hun var 3 1/2 måned fordi hun ikke havde sovet (det havde jeg heller ikke) pga. kolik i de første 3 måneder..
    jeg synes ikke det er egoistisk.. for det jeg ved er at jeg er mere for min datter når jeg har det godt og er veludhvilet! smiley


  • #14   10. sep 2008 og hun begyndte at sove igennem umiddelbart efter hun fik vælling om aftenen.. og jeg har et meget veludhvilet barn hun er gladere og mere aktiv!
    jeg er glad for jeg ikke skal hænge oppe flere gange hver nat.. ja, jeg vidste hvad jeg gik ind til da jeg fik hende,, har på ingen måde fortrudt.. men jeg er mor og MÅ tage kontrollen.. jeg vil sove godt, og det skal min datter også! og det gør vi nu! hver nat... smiley


  • #15   10. sep 2008 vil også lige besvare dit spørgsmål med mad og amning.

    jeg ville gerne amme, men efter et par dage fik jeg de største blodige vorter.. det var bare to store kødsår.. jeg hylede hver gang jeg lagde hende til.. for helvede det gjorde ondt.. hun fik tit suget hul så mælken blev blandet med blod og så blev hun kvalm og kastede alt mit blod op igen.. det kunne jeg ikke holde til og det var synd for min datter..

    min datter fik skemad fra 3 måneder.. hun er en stor pige og har været stor siden fødslen og hun er et sultent barn.. hun havde brug for noget mere for at trivedes. derfor valgte jeg at hun skulle have fast føde fra 3 måneder.. og der er intet galt med hende... tvært imod!


  • #16   10. sep 2008 Nana, jeg ved hvad du snakker om. Niklas var lige knap så hård ved mig, men det lyder meget tæt på. jeg ammede i 1,5-2mdr.

    men fik stadig ikke hel nattesøvn før nu hvor han er begyndt i dagpleje.


  • #17   10. sep 2008 batmusen

    helt enig
    har fuldammet mine i 6, 7 og 8 mdr
    det andet er ikke nødvendigt hvis man kan amme


  • #18   10. sep 2008 anita: ja smiley det er ikke sjovt faktisk, men synes det er flot du kunne amme så længe.. jeg måtte opgive efter 2 uger:(
    men hun fik tilgændgæld også en gladere mor... smiley


  • #19   10. sep 2008 mener: det er faktisk IKKE sjovt..

  • #20   10. sep 2008 trine

    2 spørgsmål.. Jaah mælk er sund, men ingen kan leve af flydende kost, og jo før man prøver med ske mad, altså omkring de 4mdr, jo nemmer får barnet ved at spise sener, det er jo en del af deres udvikling.

    dette er ikke korrekt


  • #21   10. sep 2008 jeg kørte det også for længe, til sidst græd jeg selv om han sov, men bare tanken om at han nok blev sulten om nogle timer fik mig til at græde.. så blev enige om hvis jeg skulle have mod til at amme de næste, så skulle jeg holde, men jeg er stadig bange for det.

  • #22   10. sep 2008 anita: havde det præcis på samme måde.. frygtede for det næste måltid som jeg vidste var snart for hun var sulten konstant.. jeg har det sådan.. ja man har fået et barn, men man skal sku også selv have det godt! smiley

  • #23   10. sep 2008 jeg kan bare ikke komme over skrækken.. Den hænger i mig, men håber det går over om nogle år, når vi skal have den næste.

  • #24   10. sep 2008 mille
    vælling mætter kun mere fordi der er majs/rismel i som er svært fordøjeligt det er ikke sådan at børnene får mere næring af det, derfor vil jeg mene ang vælling at jeg godt kan rede alle over en kam med det, det er ikke nødvendigt

    og manglende mælkproduktion regner jeg så også ind under ikke kan amme (altså at der er problemer med det) men det kan man jo ikke sådan lige regne ud sådan som jeg har formuleret mig kan jeg godt se.
    je ghar selv siddet med blødende brystvorter med alle tre børn, men har dog valgt ikke at supplere, ville hellere bide det i mig og få mælken op.
    kan forresten anbefale ren sheasmør fra urtegården til at hele brystet


  • #25   10. sep 2008 det der med at bide det i sig fatter jeg ikke.. hvorfor.. både min læge og sp sagde til mig at det var sundere for min datter at have en mor som ikke gik og havde ondt og frustreret over at have ondt og som anita også siger, frygte for hvert måltid.. nej jeg vil sku også selv have det godt og være glad.. på den måde får min datter en gladere mor!

  • #26   10. sep 2008 det er jo heller ikke fedt at stå som mor og at man ikke har lyst til at give sit barn mad!!!

  • #27   10. sep 2008 anita: Enig!!

  • #28   10. sep 2008 jeg må jo så tilstå at jeg må supplere med en flaske mme om aftenen til Noah en gang i mellem, ganske enkelt fordi jeg ikke har ret meget mælk om aftenen, eller i hvert fald ikk det han kræver.
    hvis han ikke får det han skal om aftenen, så vågner han 7-8 gange om natten, hvor derimod at han kun våger 1-3 gange om natten hvis han får det han skal..
    sommetider er der mælk nok hos mig, også får han selvfølgelig det..
    jeg giver ham det udelukkende for at han kan få ordenlig søvn, uden at skulle op så mange gange..

    Noah skal ikke ha skemad før end han er over 4 mdr.. har jeg hele tiden sagt mig selv.. ganske enkelt fordi jeg har hørt det er bedst at introducere dem for det i den alder..

    Angående Amning.. Jeg kæmper en kamp uden lige for selv at kunne amme..
    men jeg bliver simpelthen nød til at supplere sommetider..
    jeg tuder og er frustreret når der ikk er det han gerne vil ha, for jeg har virkeligt ikke lyst til at give ham mme, men må bare indse at det simpelthen er nødvendigt nogen gange..
    en dag sad jeg med pumpen en HEL dag.. hvert 10. min pumpede jeg lidt, også fik Noah mit mælk på flaske..
    jeg kæmper og kæmper, for vil kun mit barn det bedste..


    //Sonne også førstegangsmor...


  • #29   10. sep 2008 nana
    det er jo et spørgsmål om hvad man vægter som mor,
    jeg har lagt meget vægt på fuldamning og derfor har det været vigtigt for mig


  • #30   10. sep 2008 ja det er da klart!

    men synes ikke der burde være nogen tvivl om at man kan have et lige så sundt barn på mme og vælling som på fuldamning..


  • #31   10. sep 2008 jeg har en STOR sund dreng på 10 mdr der er 74 cm og vejer godt 10 kilo, så mme, grød og velling er godt nok til os.. Dog spiser han nu som vi gør.

  • #32   10. sep 2008 NU er jeg jo den lykkelige ejer af indtil videre 2 'nemme' børn på snart 2 år og 1½ måned.

    Den første måned dog , sad jeg og græd om natten pga søvnmangel, mens Malik lå og ammede ( Eller prøvede for vi kunne ikke få det til at fungere og jeg gav op efter en måned )
    Efter en måned begyndte han at sove mere regelmæssigt og efter 3 mdr gav jeg ham flasken ved elleve-tolv tiden om aftenen og skulle så bare op en enkelt gang ved 05 tiden om morgenen.. DEJLIGT ..

    Naja derimod vil jeg sige sover igennem. Hun sover 6 timer sådan cirkus om natten i træk og jeg har et helt andet overskud end første gang. Nej hvor betyder det meget at få sammenhængende søvn !!!


    MEN smiley .... Hvis jeg havde haft et barn der græd og ikke ville falde til ro og ikke sove mere end en halv time ad gangen i mange måneder i træk, så ville jeg gøre ALT for at få et par timer i træk. Om det så betød at proppe lidt vælling i ungen ville jeg gladeligt gøre det...
    Der er STOR forskel på hvordan vores unger jo er... Sidder man selv med et forholdsvist nemt barn så kan det være svært at sætte sig ind i andres mere besværlige børn.. ( Ikke at jeg siger at du er sådan Batmusen *G* )

    Jeg gav ikke selv Malik vælling ret mange gange, synes at det var lettere bare med mælken indtil at han i en ret sen alder havde lyst til at spise noget andet. Men havde han elsket vælling og sov længere tid så ville jeg ikke ha' haft et problem med at give ham det dog. Sålænge han var glad og tilfreds og ikke fik maveprobs af det, kan jeg ikke se problemet.


  • #33   10. sep 2008 anita: nemlig!

    synes godt det kan blive for fanatisk med det amning.. ja gu er det sundt, men ikke for enhver pris..

    min datter er næsten 8 måneder hun er 79 lang og vejer 10 kg, og har været på mme siden hun var 2 uger.. der er ingen forskel på mme-børn og amme-børn.


  • #34   10. sep 2008 nej synes jeg heller ikke så længe de får deres vitaminer.

  • #35   10. sep 2008 Altså jeg har det bedst med Noh får fra mig, men tror også det er fordi min farmor virkeligt har gjordt noget ud af at fortælle hvor meget det betyder..
    men som sagt må jeg supplere med mme nogen gange, for han år simpelthen ikke nok, men jeg har altså også en stor dreng...


  • #36   10. sep 2008 Elise lige mine ord..

  • #37   10. sep 2008 Elise - helt enig.. jeg giver Noah alt det jeg kan, og resten må han så få på flaske.. dog er der ved at være rigtig godt gang i mælkeproduktionen...

  • #38   10. sep 2008 Elise - SÅ enig *G*

    Synes at det er bedre at gå over til MME hvis barnet stresser FOR meget over at der ikke kommer noget mælk ud...
    Det var sådan det var med Malik, den første..

    Og nu med Naja så bliver hun SÅ tosset når den tykke mælk kommer ud og hun nægter at spise det. Og hvis jeg bare bliver ved med at ligge hende til så tuder hun endnu mere, indtil at hun er gået helt i selvsving og slet ikke er til at komme i kontakt med i lang tid.. Så det er jo heller ikke specielt godt for barnet :-S ....
    Så hun får og supleret med ca 2 flasker om dagen...

    Alt er individuelt og hvad der virker for een mor , er måske HELT uladesiggøreligt for den anden mor...


  • #39   10. sep 2008 Elise det har været super hårdt, men jeg har bare valgt at være standhaftig og kæmpet det jeg kunne, så heldigvis kom der gang i sagerne, ellers måtte jeg jo bare indse at mme var udvejen... :O)

  • #40   10. sep 2008 jeg ville bare høre alle folks meninger om hvad og hvorfor de gør som de gør ingen negativ kritik bare spørgsmål om noget som har undret

  • #41   10. sep 2008 batmusen med hensyn til hvad?

  • #42   10. sep 2008 feks
    hvorfor man vælger at give flaske eller vælling hvis man kan amme sit barn


  • #43   10. sep 2008 jeg kunne ikke mere, pga smerter, ellers ville jeg goft fortælle dig det.. er i mødregruppe med en som slet ikke vile amme, men har ikke kunne få mig selv til at spørge hvorfor.

  • #44   10. sep 2008 har man ikke nok mælk eller det gør ondt så forstår jeg godt men ikke dem som vælger løsningen uden at have problemer med amning

    jeg har selv suppleret de første mdr men efterhånden fik jeg mere mælk nogle perioder mindre og måtte lægge ham mere til eller har suppleret


  • #46   10. sep 2008 christina
    helt enig


Kommentér på:
til alle mødre

Annonce