{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.168 visninger | Oprettet:

Emma... B
Emma... B
Tilmeldt:
6. jan 2010
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 50

barn eller uddannelse? {{forumTopicSubject}}

I I får lige min og min kærestes historie, igennem det sidste år.
Jeg går på gymnasium lige nu – på andet år. Min kæreste og jeg har været kærester i 3år, vi har aldrig haft store diskussioner så det har været nogle helt fantastiske år. Men i juli sidste år blev jeg gravid (jeg var 16år og han 19år) vi følte os klar til denne opgave, og var på ingen måde i tvivl om at vi skulle beholde dette barn. Vi kom til scanning i 10uge, hvor de kunne se at hjertet ikke fungerede optimalt, og fosteret ville sandsynligvis ikke holde til en hel graviditet – og hvis det gjorde, ville det ikke overleve lang tid efter fødslen – så det blev selvfølgelig til en abort.
Min mor har selv fået to handicappede børn, en på 6år, og en på 3år nu. Så dem har vi været vant til at passe, samtidig har min kærestes mor fået en lille pige, dog er det nu 2år siden. Men det var fordi hun var fuld, og aldrig brugte beskyttelse. Da barnet kom passede hun selv hende i en uge, men da det så blev weekend, ville hun have at vi skulle passe hende – så hun kunne tage ud og drikke sig fuld. Sådan var det hver weekend og nogen gange i hverdagen også i 8mdr. I de 8mdr følte vi os meget som forældre, fordi det var os der skulle gøre alt made hende, bade hende, give hende nyt tøj på, skifte ble, købe ting til hende og gøre rent i huset. Kommunen valgte at tvangsfjerne hende efter 8mdr. Min kærestes mor ser ikke sin datter – selvom hun har mulighed for det, så det gør vi i stedet.

Vi savner begge forældrerollen meget, vi er sammen flyttet i hus og har en god økonomi. Vi har været over at snakke med kommunen om vores drøm, vi har lagt økonomi for hvis vi får et barn. Vi har alt til et barn (det er stort set os der har betalt alt til min kærestes lillesøster, så det har vi stadig).
Mine forældre er sikre på at vi kan klare det sammen, fordi vi er så modne af vores alder og fordi vi er klar til det.
Men jeg skal jo have en uddannelse også, så mit spørgsmål er om I/du har fortrudt at få barn før du begyndte på din uddannelse?

-Emma og Nicolai.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  barn eller uddannelse?
  • #1   6. jun 2011 nej jeg har aldrig fortrud det men har også fået min uddannelse nu

  • #3   6. jun 2011 jeg har ikke nogen uddannelse og har aldrig i mit liv fortrudt af jeg har fået barn.. det i skal tænke på er af det er meget dyrt og have børn.. jeg er selv kun 22 og min kæreste er 24 så vi er også unge forældre.. men syntes af du skal tænke dig rigtig godt om inde du vælger.. pga. hvis du senere hen skal begynde i skole skal i tænke på så får du måske SU.. og til den tid skla i betale evt vuggestue eller børnehave og det er meget dyrt.. og du skal tænke på når du kommer hjem fra skole arbejde osv om du har overskud til både af skulle læse og være mor og samtidig være der for din kæreste... der er mange ting man skal tænke over men nej man behøver ikke en uddannelse før man får et barn hvis du spørger mig bare man tænker over de ting der vil komme senere i livet om man ville kunne klare det når man også har et lille barn...

  • #5   6. jun 2011 jeg ville gerne have haft en uddannelse før barn, men det er også fint uden uddannelse og man kan jo få en uddannelse bagefter. men jeg vil sige vent til du har en uddannelse, det kan gøre det en del nemmere at gennemføre den, så skal man ikke tage barnets første sygedag osv, men det er jo op til hver enkel person hvordan man klare det bedst smiley

  • Emma... B
    Emma... B Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 50
    #6   6. jun 2011 michelle N: Jeg VED at vi har pengene til at have et barn, min kæreste arbejder fuldtid og jeg selv arbejder en del når jeg ikke er i skole. Samt har vi også arvet penge, da vi havde min kærestes lillesøster købte vi bleer til hende. Jeg tænker mere på bare at fuldføre en uddannelse med et godt snit. smiley

  • Kathrine´s moar .
    Kathrine´s moar . Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Svar: 19
    #7   6. jun 2011 Vent med at få barn til efter endt uddannelse. I er jo stadig MEGET unge, så I har jo da tid nok til at nå at få børn smiley

  • No name
    No name Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 208 Svar: 1.058
    #8   6. jun 2011 Jeg vil sige som Kathrine´s moar . smiley
    Nok har i købt bleer til hans søster.. Men det er jo ikke det eneste sådan en bette kræver. Man siger at man i snit bruger 2600 i mdr. på et lille barn.. Og ud over det kommer de engangsbeløb, som barnevogn, autostol, højstol, klapvogn, puslebord osv osv osv...
    Tag evt en snak med jeres bank. Fortæl om jeres planer og lad dem lægge jer et budget, de kan om nogen, fortælle jer om i har råd til en lille smiley


  • Emma... B
    Emma... B Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 50
    #9   6. jun 2011 Carina C: Vi har barnevogn, seng, klapvogn, autostol, puslebord og alt det andet nødvendige. smiley

  • No name
    No name Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 Emner: 208 Svar: 1.058
    #10   6. jun 2011 Enig med mette M
    Men tag da ned i banken og tag en snak med dem smiley
    Jeg skal ikke kunne vurdere om i er parate.. Men JEG syntes nu det er aaaaaalt for tidligt smiley Men det er min mening. Lev livet og være unge.. Gravid kan man altid blive (:


  • #11   6. jun 2011 Jeg har ikke uddannelse men begynder til august og venter nummer to.
    jeg har på ingen måde fortrudt om noget har det gjort mig mere besluttet på at få en uddannelse for mine børns skyld.. Men gætter på du er omkring 17 nu ? og jeg vil sige Vent ! 1 måske 2 år? Det vil virkelig ikke skade, når du er så ung og sådan.. Selvom du fungere med din kæreste nu osv kan der ske meget.. og jeg vil synes det bedst at vente.. At have barn kræver en hel del mere en bare god økonomi og kærlighed ! Og tror man som ung mor (under 18) i mange tilfælder ligesom holder en pause i sit liv fordi der kommer et barn og det svært at overskue alle ting osv. du jo stadig ung osv. løb ''hornene'' helt a og slap a (:


  • #13   6. jun 2011 Jeg stod i samme situation som dig, Jeg valgte bare at droppe ud af hhx og ville ønske jeg havde gjort det færdig, ville selvfølgelig ikke gøre det om, for elsker min datter, men det hele havde fandme været nemmere hvis jeg havde gjort uddanelsen færdig først, for har ikke råd til at leve på su nu.

  • #14   6. jun 2011 jeg tænker ikke så meget på penge for det siger hun jo de har masser af.. tænker mere om hun tænker over hvor hårdt det er af skulle gå i skole samtidig være mor og være der for sim kæreste gøre rent købe ind osv. jeg har ingen uddannelse og vil heller ikke have nogen lige nu da jeg har et super fedt job.. men tror heller ikke jeg ville kunne klare af gå i skole lige nu og lige mig 100 % når lucas er så lille som han er.. jeg tror først jeg får en uddannelse om nogen år når jeg føler der er overskud til det.. for min tid skal ikke gå fra min søn..


  • #15   6. jun 2011 Jeg tror ikke du finder nogen der vil sige at de har fortrudt deres barn...
    Selv har jeg taget min uddannelse først... mødte nu heller ikke min kæreste før jeg var igang med den, så det passede fint at vente.
    Men det er nok et spørgsmål om, hvad man ønsker sig i livet. Personligt kan jeg godt lide den økonomiske frihed det giver mig, at jeg har min uddannelse.
    Men hvis jeg havde fået barn før, ville jeg aldrig have fortrudt det på nogen måde.


  • #16   6. jun 2011 Fortryder ikke jeg ikke har fået min uddannelse inden mine børn, men er også stædig af person, så uddannelsen kommer. Dog skal i nok tænke på at økonomien (selvom han arbejder fuld tid) ikke er til det, før du er 25 og kan komme i voksenlære. For du vil ikke have tid til at arbejde ved siden af studierne.
    Men det er helt op til en selv, hvordan man har lyst til at planlægge sit liv, igen kan jeg kun sige at jeg intet fortryder smiley


  • Emma... B
    Emma... B Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 50
    #17   6. jun 2011 Tak for svarene, vi må nok lige slå koldt vand i blodet og tage det med ro. smiley

  • zandra n
    zandra n Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 134
    #18   6. jun 2011 jeg har aldrig fortrudt.. jeg fik viktor, og efter barsel startede jeg på hjælper-uddannelsen. Blev gravid igen på uddannelsen, og gik på barsel lige efter uddannelsen...nu hvor børnene er 2 og 4 er jeg igen igang med at uddanne mig..denne gang til assistent... og ja, det er super hårdt at uddanne sig med små børn, og man skal priotere en del, men alligevel vil jeg ikke bytte det for noget.
    havde jeg valget, ville jeg ikke vælge om og vente med uddannelse... men har da en veninde, hvor det bare ikke kunne fungere at tage en uddannelse sammen med 2 børn.


  • #19   6. jun 2011 men hvis du bliver gravid nu vil du nok ikke kunne gøre gymnasiet færdig da du jo skal være gravid + føde + barsel midt i det hele. Hvis I venter har du bedre chance for at gennemføre med det gode snit du ønsker.

    du skal tænke på om I nemt kan undvære de penge du tjener på arbejde for når du har født kan du ikke længere have et arbejde ved siden af dit studie fordi du skal hente barn i dagpleje.

    jeg ville også gerne have et studiejob ved siden af jeg tager HF men det kan ikke lade sig gøre fordi jeg vil skulle hente hende midt i arbejdet.

    Det kan være hårdere at skulle hjem og lave lektier når du har et barn fordi du ikke kan før barnet er puttet, og så har du ikke så meget alenetid selv, eller med kæresten fordi du så skal lave lektier og måske ikke orker fordi du er død træt.
    når man har arbejde så har man fri når man har fri. Sådan er det desværre ikke når man studerer.

    I er jo også unge endnu, jeg ville glæde mig over den fremtid der lå i vente med kæresten og så nyde livet og hinanden indtil da og koncentrere mig om uddannelsen til den er færdig eller der mangler et halvt års tid.
    smiley


  • #20   6. jun 2011 - nu er i ikke så gamle , måske er du fyldt 17 ? men alligevel - det kræver mere end bare at købe en pakke bleer smiley

  • #21   6. jun 2011 Tania..

    Selvfølgelig jeg er jo klog hahaha smiley


  • #23   6. jun 2011 Tania..

    NEMLIG smiley


  • Emma... B
    Emma... B Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 50
    #24   6. jun 2011 Selvfølgelig er der en kæmpe forskel på at passe et barn, og have et barn - men vi har stadig prøvet at stå med et skrigende kolik barn en hel nat og mere til. Vi har ikke kun passet hende i weekenden, også i hverdagen og i ferier - men det var bare fast vi passede hende der.
    Jeg er 18år og tanken er at vente til at jeg er færdig med skolen mindst, men inden uddannelsen fordi at det ville være træls at stoppe midt i den pga. graviditet. smiley


  • #25   6. jun 2011 Jeg fik min datter inden jeg startede på HF... Dvs. at jeg nu har en datter på 3 år og afslutter HF om 3 uger. Og det er super dejligt smiley

    MEN problemet er barn nummer to. Jeg er ikke uddannet, jeg har bare en HF. Penge hænger ikke på træerne så vi ka ikke på et ønskebarn pt fordi jeg skal være helt færdig med en uddannelse inden vi fårr et barn mere. Ergo bliver der rigtig mange år mellem vores børn. Dette er et KÆMPE problem for mig og havde jeg tænkt mig lidt mere om så havde jeg nok ventet til jeg var færdig med uddannelse smiley


  • #26   7. jun 2011 Jeg har heller aldrig fortrudt at jeg fik min datter før jeg havde gjort min uddannelse færdig.. Jeg blev student i sommeren 2008, og den er først nu her d. 1 oktober, at jeg har muligheden for at gøre min uddannelse helt færdig (mangler 2 år som elev) Og min datter er idag 2½år smiley Jeg har aldrig fortrudt smiley

  • #27   7. jun 2011 Ok, jeg bliver måske trampet ned nu, men jeg har en anden holdning.
    I har været sammen 3 år (dette syntes jeg er meget imponerende i jeres alder, og siger også noget om jer) Udfra det du skriver er I meget ansvarsfuldte og tager mange sure opgaver til jer (som og gå rundt om natten med et kolik barn) så ja I har prøvet det. I skal bare gøre jer tanker om, om det er det I vil de næste mange år? Når I først er blevet forældre kan I ikke fortryde. Med hensyn til uddanelse, har jeg fået begge mine børn, mens jeg gik på seminarium og dette gjorde vi hele bevidst. Jeg ville gerne have mine børn inden jeg var færdig, så jeg kunne komme ud og lede efter mit drømmejob, og ikke stå færdiguddannet og have fundet sit drømmejob velvidende at de nok ville få den besked at jeg var gravid inden for kort tid. Samtidig syntes jeg også det giver nogle andre muligheder og have børn mens man er under uddanelse. Man kan bedre blive hjemme når barnet er syg (er de tit når de starter i institution) uden og have dårlig samvittghed, man har somregel heller ikke så mange timer, så der betyder også ikke så mange timer for barnet i institution. Det var det perfekte valg for os. Jeg er 25 år, mangler og skrive bachelor og så er jeg færdig. Og ja vi har stort hus, hund, kat, bil og mangler ihvertfald ikke noget


  • #28   14. jun 2011 Sarah:

    den bedre samvittighed man har over at blive hjemme hjælper ikke på ens større fraværsprocent og evt. udsmidning..

    og det er meget normalt at så unge er sammen i 3 år, men mange i den alder bryder også efter nogle år fordi de skal ud og prøve noget andet eller vokser fra hinanden. Jeg havde selv en fast kæreste fra jeg var 16 til jeg var 19, men det er bare ikke særlig tit det holder ved til evig tid når man er så ung bare fordi man var sammen et par år i sin ungdom. Mange unge kommer sammen i flere år.


    må jeg spørge om hvis du stadig er under uddannelse hvordan du så kan have stort hus, bil og hund og kat?

    smiley


  • #29   14. jun 2011 Jeannie - Ja, jeg havde den samme fra jeg var 15 - næsten 22 år... 6½ år... men er bestemt glad for, at jeg ikke fik børn med ham, da jeg jo også voksede fra ham.

  • #30   14. jun 2011 Jeannie..

    Der er jeg bare ikke enig ? Jeg kender flere der er i lange forhold som ung, og så går de fra hinanden (siger ikke det tilfældet her) men man kan også være for ''ung''.. og jeg har også været reserve mor for mine brødre og stået med en svinesti a et hus jeg skulle holde som ganske ung ! Om noget så har det bare gjort jeg senere hen skulle løbe hornene a mig !


  • #31   25. jun 2011 Nadiaa:

    Jeg forstår det ikke helt? tror bare jeg ikke forstår formuleringen :$
    men så er det jo stadig heller ikke positivt hvis man stadig har brug for at løbe hornene af sig og så står med barn og kæresten er skredet fordi han ville ud og prøve noget mere.. så havde det måske været bedre at man ventede til man havde fundet en fyr senere hen man var mere sikker på


Kommentér på:
barn eller uddannelse?

Annonce