{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
912 visninger | Oprettet:

Graviditet og uddannelse {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg bor sammen med min kæreste, som jeg har været sammen med i 2½ år. (jeg er snart 21 og han er 22) Vi er begge igang med pædagoguddannelsen - jeg har lige færdiggjort 1. semester og han 2. semester.
Vi er begge to helt vilde efter at få et barn - dog har min kæreste en del bekymringer ang. økonomi, idet vi begge er på SU (dog ikke under praktikperioder på 3. og 6 semester, hvor vi får løn).
Er der nogen, der har erfaringer mht. at få det til at hænge sammen med barn og SU?
Jeg er sikker på, at vi sagtens kan få det til at køre rundt. Selvfølgelig vil vi have færre penge til rådighed og det vil blive hårdt osv., men jeg tænker bare, at der er så mange andre, der er dårligere stillet end os.
Jeg er virkelig så vild efter at få et barn og jeg har været det i snart et år nu. Jeg får helt ondt i maven af at tænke på det. Og det hjælper ikke just, at min bedste veninde lige har født. smiley
Det skal lige siges, at min kæreste også rigtig gerne vil have et barn - han tænker bare mere på, hvad andre vil tænke osv..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Graviditet og uddannelse
  • Marie Louise P
    Marie Louise P Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 144
    #1   4. jul 2011 Nu har jeg ikke selv børn, men er lige blevet færdiguddannet pædagog. Jeg har haft utallige medstuderende, der blev gravide på studiet (hvor de begge var på SU). De havde endten lån eller kassekredit og de klarede sig helt fint. Der var to medstuderende fra mit hold, som ikke tog barsel, men havde babyerne med i skole. Det skal så lige siges at unervisningen ikke var krævende og der blev ikke holdt øje med fravær, så det siger lidt sig selv hvor meget de var der. De har begge sagt, at det er det bedste studie at være gravid på. Netop fordi der er plads til at tage børnene med i skole. Pudsleplads osv. og korte skoledage.

    Synes bestemt ikke I skal holde jer tilbage, hvis I begge brænder så meget for det. I forhold til din kærestes bekymring om økonomien, så var det måske en god idé at snakke med en bankrådgiver eller få lagt et budget. Ja praktikkerne er guld værd, hvor der falder lidt ekstra penge af. Mener da også man får lidt flere SU penge udbetalt, når man har barn. Hvor meget ved jeg dog ikke lige.

    Håber at I finder en løsning.


  • #2   4. jul 2011 Marie Louise: Det med at pædagoguddannelsen er det bedste studie at blive gravid på, har jeg også hørt, så det er dejligt lige at blive bekræftet. Og jeg har da også set flere derude, der har børn med. Så ja, jeg er sikker på, at det sagtens kan lade sig gøre - det er bare alle de bekymringer om økonomi og lignende, der spænder ben konstant.

    Er der nogen, der ved, hvor meget man får ekstra i SU, når man har barn? Jeg ved godt, at man kan se det på sustyrelsens hjemmeside, men jeg er en spade til sådan noget, så jeg skal helst have det skåret ud i pap smiley


  • #3   4. jul 2011 jeg havde mange medstuderende på læreruddannelsen som fik børn.. De havde ingen problemer med at få det til at løbe rundt..
    Man får det til at slå til, og når man ikke har prøvet at have flere penge til rådighed, end man nu engang har.. så får man det til at gå med det der nu engang er =)
    Nu hvor man er færdig og får fuld løn, kan man jo heller ikke forstå man har kunnet betale husleje, gå i byen og købe mad for en SU smiley

    Man får dobbel SU, så ca 8000 udbetalt mener jeg det er =)


  • #4   4. jul 2011 Ja, nu kommer det jo an på, hvor mange andre udgifter man har, men jeg ville godt nok være ked af, at skulle på SU med barn... jeg synes man bliver overrasket over, hvor mange bleer man bruger fx...
    Men igen, vi har hus, 2 biler, en hest og kæresten har en veteranbil han køber stumper til, vi spiser hovedsageligt økologisk og jeg handler ikke i discount butikker...
    Så vi har mange udgifter, som I måske ikke har...
    Så mit råd vil være at lægge et budget. Tjek priser og regn med mindst 10 bleer om dagen... nogle dage bruger vi flere. Og så alt det andet til at pusle og bade osv.


  • #6   4. jul 2011 Tak for de mange svar. smiley Nu må vi se, hvad det bliver til.
    Jeg mener nemlig også, at man kan få noget ekstra, hvis begge forældre er på SU, men synes SU's hjemmeside er meget forvirrende. Jeg kunne stadig godt tænke mig at høre, hvis der er nogen, der ved præcist, hvad man kan få ekstra i SU, hvis begge forældre er studerende. smiley

    Rikke - Selmas mor: Vi har jo slet ikke sådanne poster på budgettet. Vi betaler 5700,- i husleje (85 kvadratmeter) inkl. vand, varme og vask. Og har så 2800,. til mad, benzin, gaver, rastaurantbesøg osv. Det er fint til os smiley


  • #7   4. jul 2011 Altså hvis jeg var jer ville jeg vente. Pengene er i forvejen små.
    Så længe har I jo heller ikke været sammen, hvorfor ikke nyde hinanden og når i er færdige, eller bare den ene er, så begynde på projekt baby. Kan godt forstå at det trækker, men I har jo alderen med jer.


  • #8   4. jul 2011 Charlotte H: Tjaa, det er ikke så nemt, som det lyder smiley Fornuften siger jo også, at man burde vente, men det er ikke så nemt, når hjertet gerne vil noget andet. smiley

  • #9   4. jul 2011 Siger bestemt heller ikke at det er nemt, og hvor der er vilje er der jo en vej :o)) I skal selvfølgelig gøre hvad der er rigtigt for jer. Lige præcis med børn tænker jeg bare at man i høj grad skal lytte til ens fornuft og ikke kun til hjertet.
    Jeg tænker bare, hvad er det værste der kan ske ved at vente? Hvis I gør det nu, kan I ende med at komme til at sidde rigtig hårdt i det økonomisk og det er ikke nemt. Men som flere forslår få jeres bank med til at lave et budget og forsøg måske at leve efter det noget tid og så se hvordan det hænger sammen :o))


  • #10   4. jul 2011 Charlotte H: Jaa, men der kommer jo nok også andre prioriteringer, når man får sådan en bette én smiley Lige nu har vi jo kun os selv og hinanden at bruge penge på..
    Men ja, nu må vi se. Det er ikke nemt smiley


  • #11   5. jul 2011 Charlotte K - Nej, det er jo også et spørgsmål om, hvad man er vant til. Men jeg synes stadig vi har brugt mange penge på at etablere os med baby... selvom vi fik barnevogn af farmor og farfar og klædeskab af mormor og morfar og arvet træmmeseng og en masse andet.
    Det koster bare mere end jeg troede det ville...


  • #12   5. jul 2011 Rikke - Selmas mor: Ja, jeg er slet heller ikke i tvivl om, at det bliver dyrere, end man lige regner med smiley

Kommentér på:
Graviditet og uddannelse

Annonce