Det at være forældre {{forumTopicSubject}}
Hey Alle.
Hvordan er det at blive forældre ?
At være forældre ?
At få det til at løbe økonomisk rundt?
Osv..
Jeg spørger på denne lidt akavet måde da jeg absolut ikke ved en dyt om det.. Synes at have lagt mærke til, at de venninder/venner jeg kender som har børn, virker trætte, uoplagte og med tendenser til at blive rigtigt sur meget hurtigt i forhold til hvordan de tidligere har været..
Mister man sig selv efter at en lille en er kommet til verden ? Tænker her på, at jeg tit og ofte føler at folk ikke er så klarsynet når det kommer til deres unger. Både med hvad der er godt og skidt for dem, opdragelse og timeout..
Personligt synes jeg at det er AAALT for tidligt at give en 2årig cola fx
Har nogen af jer taget jer selv i, at have haft en holdning inden i fik børn, men derefter ændret den efter... ?
Jeg er efterhånden lidt nervøs for at få børn. Kan ikke rigtigt finde ud af om det er mine venner der ikke tackler hele denne børnesituation så godt som det kunne have været, eller om det bare er mig der har for store krav til det hele..
jun 2009
Følger: 15 Følgere: 14 Babyer: 2 Emner: 144 Svar: 2.011
sikke nogle halvsvære spørgsmål du har fået dig...
det at blive forældre er på en og samme tid det allerskønneste, mest skræmmende og hårdeste man oplever i sit liv.. sådan avr det i hvertfald for mig men fik også min søn da jeg kun liie fire dage før var fyldt 20.
det er da skønt og være mor men også hårdt for det er utroligt vigtigt at man håndtere alting på den helt rigtige måde ellers kan man hurtigt blive dømt af andre (lidt det du gør med dem du kender på en mild måde)
økonomisk er det jo utrolgit forskelligt fra person til person her er det lidt anstrengt men vi klarer det da.
sys ikk man mister sig selv men jooo selvfølgelig er man det første lange stykke tid mere træt og uoplagt og jooo jeg kan da også blive lidt hurtigere sur end jeg ellers plejer MEN det er altså kun de første måneder indtil barnet sover igennem om natten...
jeg sys bestemt ikk det er for tidligt og lade et barn på 2 år smage cola... så længe det ikke er en hverdags ting... min søn er 2½ og han har da fået lov og smage det...
jeg havde mange meninger og holdninger inden ejg fik mine børn... nogle har ændret sig og andre er stadig det samme som før...
døm ikk dine venner for hårdt.... og bliv ikk bange for selv og få børn... det er en rigtig lækker ting og få sine børn selvom det kan være hårdt til tider....
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 42 Svar: 902
Økonomisk er det ikke noget problem for os, men vi arbejder også begge fuldtid. Men det er da bestemt ikke en billig fornøjelse at blive forældre, specielt ikke til nummer 1.
Ja jeg havde mange holdninger til det at have børn inden jeg fik det, har vi ikke alle det, og virkligheden er bare ikke helt så enkel når man sidder med guldklumperne. Man ved aldrig helt hvad det vil sige at have børn før man har haft det. Jeg var lidt klog før jeg fik børn, men der er altså også en hverdag der skal fungere:o))
nov 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Babyer: 2 Emner: 73 Svar: 1.557
Da vi var henholdsvis 21 og 22 besluttede vi at vi var klar til at få et barn. Vi var begge uddannede, havde hus og havde fastsat en dato for hvornår vi skulle giftes.
Jeg blev hurtigt gravid og vi var super glade og elskede med det samme vores lille prins i maven.
Lui kom til verden den 26 juni 2009 - aldrig havde jeg forestillet mig man kunne elske nogen så højt. Det er det mest fantastiske at opleve, at blive forelsket i sådan et lille menneske det sekund man ser det. Det bliver ikke større end at få børn. Og man får ligeså meget kærlighed igen og den følelse af at man ved ens lille barn er fuldt ud afhængig af ens kærlighed og omsorg er skøn.
Oven i det blev mig og min mand forelsket på ny igen, det var nok det at vi havde lavet så smukt et barn sammen der gjorde det.
Lui er nu 2½ år og jeg har aldrig følt mig uoplagt. Selvfølgelig er der dage hvor der er meget der skal hænge sammen og gå op i en højere enhed.
Vi har ikke haft problemer i parforholdet ud over de sædvanlige småting.
Lui er en rigtig rod - på den skønne måde. Det har været en stor oplevelse. Først begynder de at sige lyde, man ser dem smile for første gange, de skal have den første rugbrød, kravler, begynder at gå, snakker, går på potte. Alt sammen er en kæmpe oplevelse at have været med til og man er så pave stolt som forældre over alle disse ( for andre ) måske småting.
Nu er vi der med Lui at vi har helt normale voksne samtaler med ham og han ævler løs hele dagen, det er bare skønt og hold op hvor ligger vi flade af grin over det han siger og gør mange gange i løbet af en dag.
Jeg har bestemt ikke mistet mig selv efter jeg er blevet mor, jeg har fundet mig selv.
Med hensyn til opdragelse så ja, jeg synes man har en ide om hvordan man vil gøre men det ændres meget hen af vejen og alt efter hvilket type barn man har og hvordan de forskellige situationer er finder man ud af hvordan der skal opdrages.
Lige med hensyn til cola feks. så var det ikke noget jeg havde tænkt på inden, er da sikker på Lui havde smagt cola da han blev 1 år. Det tager de altså ikke skade af, alt med måde.
Jeg synes det er frygtelig synd for dem der ikke får børn - det er det største i verden og det er ubetinget kærlighed jeg ikke mener man oplever på samme måde med andre end sine børn.
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 21 Svar: 395
Men så begynder tankerne: Hvér dag med skrig og skrål og børn der ikke hører efter..
Har flere gange passet unger og gerne i flere dage, og jeg føler ikke at jeg har de samme problemer som vennerne har.. De første par dage, når ungerne er hos mig (og manden self.) Kan jeg godt blive irriteret over den magtkamp de afprøver med mig. Men efter 2 dage, så ved de at de ikke kan løbe om hjørner med mig og gør så som jeg vil have. Fx blive siddende på stole mens de spiser, ikke slå mig eller hinanden, lade være med at skrige bare fordi de kan og sådan nogle ting.
De må gerne skrige af grin og råbe fordi de leger, jeg er slet ikke strid på den måde..
Men jeg tænker bare; Vennerne råber når de bliver sure på ungerne. Personilgt sætter jeg mig ned i deres højde og taler stille til dem, og hvis de ikke holder op med at slå (fx) efter anden gang jeg har sagt det til dem, så kommer de i timeout og efter det, så slår de ikke igen..
Jeg er lidt bange for at jeg mister denne rolige del af mig selv når jeg en dag selv har en lille en..
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 101 Svar: 582
Og man har altid nogle tanker, før man får børn, om hvordan man tror man vil være, hvordan man gerne vil have tingene skal kører og hvordan man har tænkt sig at opdrage sit barn, MEN!
Men så kommer baby til verden og mange ting bliver vendt på hovedet, for nogle meget meget mere end andre - Nogle får nemme børn, andre får syge børn, nogle får børn der sover igennem, andre får kolikbørn, men fælles er, næsten, altid at det ikke er som man egentlig havde forestillet sig.
Ændre man sig - jeg føler som mor, at mit liv ændrede sig fra det sekund jeg så de 2 gyldne streger på pissepinden.. Der var mange ting jeg ikke forstod at gravide gjorde og ikke gjorde, men den forståelse kom, hvis ikke med det samme, så som baby voksede inde i mig..
Far, bliver først far i det sekund han ser baby for første gang, kan ikke udtale mig på hankønnets vejne, men der sker altså også noget med dem, nogle mere dramatisk end andre.
Nu har jeg en meget nem dreng! Men jeg ammer - ergo er der mange ting jeg ikke bare kan, fordi jeg skal have min søn med mig.
Min søn er vågen, plus minus, 5-10 gange i løbet af en nat - ergo er jeg træt når klokken slår 19 og går som regl i seng med min søn kl. 20.30 - Var det med i mine planer?? Oh Hell No! Men jeg skal altså have krafter til at tage mig af min søn om natten..
Vi har alle forskelligt syn på opdragelse, hvornår det er ok at gøre hvad og hvad der skal vente, men det er op til hver forældre selv at afgøre det..
Det er puslespil der skal passe i puslespillet, instituationer og dets lukketider, skal passe med dit arbejde osv. ALT skal planlægges, så det passer med baby's rytme og sovetider..
Vælger du at få børn, så vælger du et helt andet liv end det du lever nu, om du vil det eller ej.. For alt følger med det ansvar du vælger at påtage dig også dit humør, din måde at leve på og måden du tænker..
Ved ikke om det var svar nok..
jun 2009
det er også med til og gøre at når han bliver passet ude... så er han så nem og ha med og gøre....
vi får altid ros omkring vores måde og opdrage på og får af vide vi har en dejlig nem søn...
jul 2008
Selv kan jeg ikke huske længere tilbage end til jeg var 3 år gammel (og det er med hukommelsestab pga ulykke i 2001) så tænker at ungerne ikke behøver at få sukker fx inden de bliver 3..
Er der noget jeg bør være mere opmærksom på når det sker at jeg bliver gravid ?
Udover at de første 6 månder efter fødsel bliver de hårdeste..
apr 2008
Følger: 1 Babyer: 1 Emner: 1 Svar: 129
Det er det mest fantastiske, men samtidig skræmmende jeg nogensinde har oplevet.
At være forældre ?
Synes ikke det er videre hårdt at være mor. Har så også fået et meget nemt barn, der stort set er glad hele dagen, og smiler fra morgen til aften, derudover sov hun igennem fra hun var 3 uger, så det har ikke været videre hårdt.
At få det til at løbe økonomisk rundt?
Det er jo hvad man gør det til. Emma arver en masse tøj, og det hjælper på budgetet. Derudover, er det jo et spørgsmål om priotering.
apr 2008
Vi opdrager også som du nævner, meeen det er ikke altid så lige til:o))
jul 2008
Heh.. Jeg er ikke bange for ulykker, narestreger, kloge snedige børn og udfordringer.. Jeg er bange for at blive en der råber af sine børn, som jeg ser andre gøre. Ikke tænke klart med hensyn til for meget slik inden sengetid fx. Bange for at blive træt, irriteret og måske ligefrem ønske at give ungerne væk som en anden hundehvalp.
jul 2008
Hvad er det der gør at det ikke altid er lige til ??
For mig er det jo nemt.. Men jeg har heller ikke børnene 24 timer i døgnet hele året rundt
jun 2009
det andet du nævner lærer man meget hurtigt og klare.
jun 2009
dec 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 90
Hvor ville jeg ønske der kom en manual med hvert barn, men det gør der ikke, ergo må man prøve sig frem, og gøre sit bedste. Hvad der virker på et barn, virker af en eller anden grund bare ikke på det andet, for børn er deres egne individer, og uden facit;o) Og hvad én familie er tilfreds med, himler den anden øjne ad. Men hvad så, så længe der kommer nogle skønne unger ud i verdenen der formår at holde hjulene igang, og kan vise forståelse for hinanden og deres omgivelser.
Selvfølgelig er der nogle gængse normer og regler man bør forsøge at efterleve, såsom sund alsidig kost, sengetider, og almen opførsel, ganske enkelt fordi det er vigtigt for børnenes opvækst og udvikling, samt sociale præferencer. Men jeg er af den fulde overbevisning at mine børn vokser op til sunde fuldendte mennesker, også selvom jeg nogle gange taber fatningen, og forvandler mig til et ganske almindeligt menneske og ikke blot den ophøjede moderskikkelse, og selvom min 1 årige får en håndfuld pomfritter, eller isvaffel, eller den 2 årige mæsker sig i sodavand en hel lørdag aften:)
Økonomisk set, så har jeg endnu ikke mødt nogle der på den ene eller anden måde, ikke formåede at give deres unger mad på bordet, tøj på kroppen, og tag over hovedet, krydret med en masse omsorg og kærlighed, uanset hvor små pengene var:) Det kan være en svær kamp når midlerne er små ja, tro mig kender alt til det, både fra min egen barndom, men så sandelig også nu, men man køber ikke en familie, man skaber den;o) Ingen grund til alle de bekymringer, eller tage sorgerne på forskud. Ingen er perfekte, livet stinker ind i mellem, that's life, men ville aldrig undvære nogle af mine unger påtrods af at de til tider (helt bevidst) driver deres mor til vanvid;o)))
dec 2011
jun 2009
dog er jeg glad for jeg ikk tænker sådan men mere selv tænker håber snart der er pasningsmulighed. smiler...
jun 2009
apr 2008
dec 2011
Man bliver overrumplet når man får et lile barn:
Følelsesmæssigt-
Fysisk-
og psykisk.
Men som alle andre kan nikke genkendene til, så er det uden diskution det hele værd og mere til.
Og ja, børn prøver altså grænser af, hele tiden og så igen. De bevæger sig jo hele tiden igennem deres opvækst i forskellige stadier, hvor verdenen åbner sig på ny. Og far eller mor, er altså bare dem der er mest trygge, alias, de er også dem der bliver udfordret mest, og sådan skal det være.
At det så indebære at man ryger op i det røde felt, en gang eller 100, så er det sådan, og det har ingen børn mig bekendt taget skade af, tværtimod ville en stoneface mor, der ikke viser op og ned følelser gøre mig mere bange på barnets vejne, for det er jo netop igennem os voksne børnene lærer om følelser, vrede, empati, glæde og sorg.
Det at være forældre