Købe brugte ting til julegaver ? {{forumTopicSubject}}
Hejsa..
Jeg sad lige og tænkte på at der er mange som har det hårdt økonomisk og ikke har arbejde osv..
Så sad og tænkte hvordan jeres holdning er til at købe brugte ting og give det i julegave..?
Jeg har købt noget brugt tøj til mine døtre og giver dem det i julegave da vi desværre ikke vælter i penge fortiden.. Økonomien er sku lidt stram nu når der kommer flere og flere afgifter og benzinpriserne svinger sådan osv.. Og har også købt noget brugt som jeg giver min niece i julegave.. Det er noget jeg VED hun kan bruge og min søster har ønsket sig og tingen er rigtig rigtig fin.. Men en nu koster rimelig mange penge.
Selvfølgelig der er ingen byttegaranti så man skal jo være sikker på at det er noget der passer, som de kan li og vil bruge..
Men hvordan er jeres holdninger?
jul 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 41 Svar: 1.163
Jeg har købt en brugt dukke og noget andet legetøj til min datter, ikke fordi jeg ikke har råd til at købe nyt, men det brugte er helt fint, og så kan jeg få mere for pengene.
jul 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 240
så i år er julegaverne meget små fra vores side, desværre..
mar 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Babyer: 2 Emner: 286 Svar: 5.164
maj 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Babyer: 1 Emner: 49 Svar: 607
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 147 Svar: 4.699
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 21 Svar: 395
Hele min stue er indrettet med min kammerats mors gamle møbler
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 21 Babyer: 1 Emner: 144 Svar: 239
Men, jeg kunne aldrig drømme om det og jeg ville også blive super skuffet hvis nogen gav Emil brugte ting.
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 89 Svar: 1.199
I hverdagen kan jeg godt finde på at købe brugt tøj i pæn stand til Monique. Men ville ALDRIG give noget brugt i gave..
Vi vælter os heller ikke i penge.
Som andre siger er der jo masser af tid til at spare op.
Hvis man er helt på røven må man jo gøre som man selv kan stå inde for.
Jeg har selv meldt ud at mine fætre f.eks ikke får gaver pga økonomi og at mine mostre ikke skal købe til Monique. Den ene har så gjort det alligevel men det må være hendes problem. Hun forlangte bestemt ikke at jeg købte til hendes søn
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 1 Emner: 14 Svar: 197
Men nu mangler vi jo heller ikk penge så ved selvfølgelig ikk hvordan situationen så havde set ud
aug 2011
aug 2011
Men man skal vel aldrig sige aldrig
aug 2011
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Babyer: 2 Emner: 91 Svar: 673
Nu behøver tingene jo ikke at koste en formue.
aug 2011
Du kan da ikk skrive dagen kommer hvor jeg ikk har råd at købe nyt tøj
mar 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Babyer: 2 Emner: 177 Svar: 2.150
Men til andre nej, det synes jeg ikke man kan.
En gave SKAL kunne byttes for man kan jo risikere at de har fået det af nogle andre.
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Babyer: 2 Emner: 91 Svar: 673
aug 2011
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 532
Der hvor jeg skal holde jul, får Børne kun gaver og det er gaver for under 100 kr hver. Pigerne får en dukke og nået hårpynt og dukkerne har kostet 40 kr og hårpynten har kostet 30 kr på barn. De to af drengene får en stor spiderman der har kostet 150 kr for begge to ( normal prisen er 150 kr for en) den sidste dreng får nået tegnemnået
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 7 Svar: 938
Dexter får tit brugte (aflagte eller genbrug) ting i gave. Både fødselsdage, jul og sådan fra sin mormor og fra et par andre fra familien også.
Eller, han er så GLAD! Og ligeglad med, at andre børn har brugt det før ham.
I julegave får han f.eks. En enorm kasse fyldt med Playmobil ALT! Playmobil skib, biler, mennesker, dyr - ALT. af nogen fra familien, hvis søn er blever for stor til det.
Det synes jeg var så flot, at han fik alt det, også selvom det er brugt. Vi er ligeglade, han er ligeglad med at det er brugt.
Og så kan jeg godt lide at give min holdning videre til Dexter, med at det ikke er i orden med den der "brug brug og smid væk" mentalitet. Synes det er så godt at købe brugt og genbruge. Det skåner pengepungen og miljøet, samt man støtter mange gange til et godt formål. Win, win...win!
De værdier vil jeg gerne have han får.
Og at folk har penge og sådan. Super godt! Penge er altid godt. Men om jeg så havde penge så jeg aldrig mere skulle bekymre mig om noget igen, så ville jeg stadigvæk genbruge. Helt sikkert.
Har ikke altid haft det sådan, men med tiden og efter jeg er blevet ældre, mor og sidenhen voksen, er det virkelig gået op for mig, hvor dejligt det er, at man har den mulighed. At kunne bruge ting, og give dem videre igen.
Og hallo.. Selvfølgelig vasker man da tingene først. Det giver vel sig selv..
Har på fornemmelsen det blev langt.. Sorry!
mar 2008
Også betyder at alle få for ca. 200 kr.
Jeg kan gmdw lide brugte ting og køber det også gerne men giver på ingen måde brugt i gave jul og fødselsdag.
Dina ja det er du godt eksempel, det var på synd både for sønnen men sku også for nadja og kæresten.
jul 2010
Det var mere for at høre jeres meninger om det.. (kke for at starte personlige angreb eller lign) Så hold en pæn tone hele vejen igen
mar 2008
sep 2011
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 154
Men det er svært - hvis man finder lige præcis den rigtige ting som der er ønsket og pæn(ny/fejlkøb), så havde jeg også gjort det...
okt 2012
mar 2008
jul 2010
Og ja man burde kunne spare op når man ved at julen er samme dag hver år.. men ikke alle har råd til at spare op eller der er kommet pludselige regninger eller sket noget der gør pengene bare ikke er der alligevel..
så er min mening hvis det er pænt og okay med personerne og man er sikker på de kan bruge det/passe det/li det at man så køber det brugt og man kan give de nærmeste gaver end at man måske kun kan give 3 ud af 7 personer gaver fordi det bare skal være nyt..
Men i min familie er der intet galt med brugte ting, heller ikke som gave... MEN de får jo ikke KUN brugte ting.. de får også nye.. men bare for at de fik lidt mere ud af det er der kommet en brugt gave med ved siden af ...
jan 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Babyer: 2 Emner: 48 Svar: 486
jul 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 41 Svar: 1.163
apr 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Babyer: 1 Emner: 144 Svar: 2.878
okt 2012
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 69 Svar: 2.681
jan 2012
mar 2008
okt 2012
Sidste jul skulle vi købe til alle børnene.
Købte en ting til min mindste fætter til 150 kr og moni fik en lam hånddukke der ikke har kostet over 50 kr. hold kæft jeg var skuffet - alle de andre "børn" fik kun for 100 kr. følte mig taget i røven
jan 2012
Jamen jeg kan godt forstå hvad du mener.. Men altså. Så kan man jo bare glæde sig over de gaver man selv har givet, og hvor meget glæde det har givet.
JEG har det sådan, at det er tanken der tæller, ikke mængden eller prisen eller om prismærket er taget af og et barn før dexter har leget med det, men det at de faktisk har tænkt på at give en gave.
Jeg tænker ikke på hvad jeg får til gengæld når jeg giver gaver, men jeg glæder mig over den følelse får, når jeg selv har givet en gave til en jeg holder af.
Og så er det lige meget for mig, om gaven der evt. bliver givet tilbage er brugt eller noget af det overstående.
Det er bare sådan JEG har det. Jeg kan godt FORSTÅ dig, og hvad du mener, jeg har det bare ikke på samme måde.
Sådan er der jo så meget. Vi er alle forskellige.
jul 2010
jeg kan personligt ikke være mere ligeglad da det vigtigste er at mine piger blive glade for tingen og kan bruge det.. om det så er nyt eller brugt.. eller om det har kostet 40 kr eller 400..
det er tanken der tæller i mit univers,.. og om jeg giver niecen for 300 og mine piger kun hver får for 100 kr.. det er da ligemeget så længe det er noget der gør dem glade
men det er bare min mening
okt 2012
Har aldrig brugt gaven den ligger i kælderen eller er smidt ud
okt 2012
Har ikke sagt at hun skulle have for det samme, men giv hende noget hun kan bruge eller lad være at give hende noget hvis det skal være sådan? Jeg synes det var fedtet og nærrigt taget deres økonomi i betragtning. Monique var heldigvis ligeglad da hun fik en masse andet godt
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
jeg er ikke god til brugte ting, overhovedet. Vil helst have tingene fra ny.
Ville rigtig gerne have givet min niece en dukkevogn fra Smallstuff, så der kiggede jeg efter en brugt en. Men kiggede KUN brugt, fordi jeg ved at hun rigtig ofte får brugte ting, og at hendes forældre er ligeglade. Det er klart den eneste gang i mit liv, jeg nogensinde har overvejet brugt!
nov 2010
det er bestemt ikke forfærdeligt, jeg er bare ikke meget fordet, og synes det er en tacky ting at give i gave.
okt 2012
nov 2010
nej, det har jeg nu heller aldrig påstået. Men siger at det er tacky at give brugt, som gave.
For det første kan det ikke byttes, hvilket jeg allerede der står af på. Der låser man ligesom for ens vens muligheder, og så synes jeg bare det er smagløst at give brugte gaver.
nov 2010
det ved jeg da heller ikke?
og jeg synes nu også der er stor forskel på at give en gave til en anden, og så til ens eget hjem.
nov 2010
Jeg synes nu der er væsentlig forskel på om modtageren er ens egen husstand, hvor hun vel ved præcis hvordan gaven vil blive modtaget?? Frem for en ven eller familie-medlem.
Jeg skriver jo oså tydeligt at det sætter modtageren i en uheldig position, og det må man antage hun har taget udgangspunkt i, når det nu på en måde er "hende selv".?
jeg vil til hver en tid synes det er tacky at give brugte gaver væk.
nov 2010
Som jeg også skrev i mit indlæg, havde jeg faktisk kigget efter en brugt gave til min niece, hvor jeg vidste at den ville falde i god jord, og at den brugte stand ikke ville betyde noget.
ingen regel uden undtagelse, og jeg er helt enig i at det vigtigste er hvordan man stiller modtageren.
jan 2012
okt 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Babyer: 2 Emner: 46 Svar: 973
okt 2011
okt 2011
jul 2010
Jeg køber næsten kun brugt.. Man kan spare SÅ mange penge og man kan være heldigt det kun lige er prøvet på eller fejlkøb eller at det ser ud som nyt
okt 2011
jul 2010
Jeg arvede også altid min søsters tøj men fik da til tider også nyt tøj.. og jeg hadede også at det var gammelt tøj.. men så længe mine piger ikke er større og ikke er modebevidste og kan se det er tøj der er 2 sæsoner for gammelt så har de bare at gå i det jeg købet
okt 2012
Købte huen fra ny og med minus 20% gav 160.
jan 2012
Og så synes jeg det er sjovt. Man kan virkelig finde flotte, nye ting til ingen penge. Man skal bare lede de rigtige steder, for ja - nogle genbrugssteder er godt nok blevet dyre, og der handler jeg bestemt heller ikke. Så kunne jeg jo lige så godt købe det fra ny. - og så synes jeg det er hyggeligt. Min mor og jeg gør det gerne sammen, og det får vi meget sjov ud af. Og jeg får lov at låne bilen
Men når Dexter bliver ældre, og begynder at interessere sig for nyt-nyt tøj - så er det sgu fint med mig.
Så er der lige pludselig overskud et andet sted, evt. til oplevelser eller en togtur til mormor!
Ja, men alle har det jo forskelligt. Og jeg har det på samme måde som Tania; det ER bare børn ligesom vores, der har haft det på før. Det rør mig virkelig ikke. Tøjet bliver jo vasket.
Og ja, selvfølgelig vælger man ikke forvasket plettet tøj. Selvom der er meget af det, vælger man da klart kun det ud, der er pænt og velholdt hvis ikke nyt.
Købe brugte ting til julegaver ?