{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.972 visninger | Oprettet:

Købe brugte ting til julegaver ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa..

Jeg sad lige og tænkte på at der er mange som har det hårdt økonomisk og ikke har arbejde osv..
Så sad og tænkte hvordan jeres holdning er til at købe brugte ting og give det i julegave..?

Jeg har købt noget brugt tøj til mine døtre og giver dem det i julegave da vi desværre ikke vælter i penge fortiden.. Økonomien er sku lidt stram nu når der kommer flere og flere afgifter og benzinpriserne svinger sådan osv.. Og har også købt noget brugt som jeg giver min niece i julegave.. Det er noget jeg VED hun kan bruge og min søster har ønsket sig og tingen er rigtig rigtig fin.. Men en nu koster rimelig mange penge.
Selvfølgelig der er ingen byttegaranti så man skal jo være sikker på at det er noget der passer, som de kan li og vil bruge..

Men hvordan er jeres holdninger?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne sæbedispenser fra håndvask 350 kr.
  • Sætte seng sammen 600 kr.
  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Ophæng af spejlskab 650 kr.
  • Reparation af AEG vaskemaskine 1.000 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Købe brugte ting til julegaver ?
  • #1   16. dec 2012 Kommer an på hvad og til hvem.
    Jeg har købt en brugt dukke og noget andet legetøj til min datter, ikke fordi jeg ikke har råd til at købe nyt, men det brugte er helt fint, og så kan jeg få mere for pengene.

• #4   16. dec 2012 vi havde os sparet op men pga vores hund skulle opereres i øjet så blev julegavekontoen næsten tømt da det løb op i næsten 8000 kr i regninger..
    så i år er julegaverne meget små fra vores side, desværre.. smiley

• #5   16. dec 2012 jeg køber gerne brugt sådan i hverdagen, men jeg kunne ikke komme i tanken om at købe noget brugt til gave (: Så skulle det være fordi det ellers var noget der kostede en million smiley

• #6   16. dec 2012 Til mine egne piger kunne jeg godt finde på det, hvis det var i fin stand. Men ville ikke bryde mig om det til andre.

• #7   16. dec 2012 Hellere købe brugt end på klos :-))) jeg har da købt fint brugt lego til anton til hans fødselsdag sidste gang. Da vores børn havde heste og red fik de af og til brugt rideudstyr i gave, f.eks kan jeg huske sadler og hesteklipper der var brugte

• #8   17. dec 2012 Det har jeg det ganske fint med.. Kan selv finde på at ønske mig brugte ting smiley

Hele min stue er indrettet med min kammerats mors gamle møbler smiley Elsker stilen smiley

• #10   17. dec 2012 Jeg aner ikke hvorfor jeg har det som jeg har, for er bestemt ikke hverken snobbet eller rig smiley
    Men, jeg kunne aldrig drømme om det og jeg ville også blive super skuffet hvis nogen gav Emil brugte ting.

• #12   17. dec 2012 Har en veninde der gør det. Kunne ikke drømme om det selv!
    I hverdagen kan jeg godt finde på at købe brugt tøj i pæn stand til Monique. Men ville ALDRIG give noget brugt i gave..
    Vi vælter os heller ikke i penge.

Som andre siger er der jo masser af tid til at spare op.

Hvis man er helt på røven må man jo gøre som man selv kan stå inde for.
    Jeg har selv meldt ud at mine fætre f.eks ikke får gaver pga økonomi og at mine mostre ikke skal købe til Monique. Den ene har så gjort det alligevel men det må være hendes problem. Hun forlangte bestemt ikke at jeg købte til hendes søn

• #13   17. dec 2012 Personligt vil jeg ikke selv have noget brugt smiley og vil heller ikk have brugt til min datter smiley så ser jeg hellere en mindre gave smiley

Men nu mangler vi jo heller ikk penge så ved selvfølgelig ikk hvordan situationen så havde set ud smiley

• #14   17. dec 2012 Men tøj og legetøj ville jeg aldrig købe brugt smiley

• #16   17. dec 2012 Kan godt se det er smart smiley især hvis man ikk har så mange penge , fik en sæk brugt legetøj fra min kærestes fætters børn men syns simpelthen det var ulækkert, det er blevet savlet på, måske lagt et meget beskidt sted og har hunden haft det i munden ? så ville ikk have det her hjemme smiley legetøj med stof på som fnuller og man kan se det er brugt smiley det bare ikk lige mig smiley

Men man skal vel aldrig sige aldrig smiley når hun bliver lidt større og leger sådan noget som duplo, som kan vaskes ordenligt eller i den alder hvor alt ikk kommer i munden så kunne jeg nok godt gå med til et par ting eller to smiley

• #17   17. dec 2012 Det var heller ikk beskidt med hår og snavs for de havde jo vasket det så godt de nu kunne, men kunne se det var brugt og det bryder jeg mig ikke om smiley

• #18   17. dec 2012 Til hverdag kunne jeg godt finde på at købe brugte ting, men jeg synes at netop julegaver og fødselsdagsgaver er noget man ikke køber brugt, så må man sgu finde et sted at sparre. Det er to mærkedage og hvis man så ikke har råd lige i december måned, så må man fx købe tingene når der kommer børnepenge (d 20. hver tredje måned).

Nu behøver tingene jo ikke at koste en formue.

• #19   17. dec 2012 Mor til y og m

Du kan da ikk skrive dagen kommer hvor jeg ikk har råd at købe nyt tøj smiley du kender jo ikk min økonomi smiley

• #24   17. dec 2012 Til mine egne børn og kæreste ja.
    Men til andre nej, det synes jeg ikke man kan.
    En gave SKAL kunne byttes for man kan jo risikere at de har fået det af nogle andre.

• #28   17. dec 2012 Tania: Nu var det ikke ment til dig, det er bare min mening om det der blev spurgt om. smiley

• #29   17. dec 2012 Selvom jeg ikk selv vil købe tøj og legetøj brugt, syns jeg ikk det er forkert andre gør smiley vi er jo alle forskellige og har lov til at gøre som vi vil smiley dog synes jeg heller ikke man skal købe brugte ting i gave da det ikke kan byttes smiley

• #31   17. dec 2012 Jeg ville ikke give brugte gaver. Har selv prøvet og få brugte filmi gave og blev ked af det.

Der hvor jeg skal holde jul, får Børne kun gaver og det er gaver for under 100 kr hver. Pigerne får en dukke og nået hårpynt og dukkerne har kostet 40 kr og hårpynten har kostet 30 kr på barn. De to af drengene får en stor spiderman der har kostet 150 kr for begge to ( normal prisen er 150 kr for en) den sidste dreng får nået tegnemnået

• #32   17. dec 2012 Det ville komme an på meget, hvis jeg skulle give brugt i gave. Kommer an på hvad det er, stand og sådan. Har ikke gjort det endnu - men vil heller ikke afvise noget.

Dexter får tit brugte (aflagte eller genbrug) ting i gave. Både fødselsdage, jul og sådan fra sin mormor og fra et par andre fra familien også. smiley Og han er SÅ ligeglad.
    Eller, han er så GLAD! Og ligeglad med, at andre børn har brugt det før ham.

I julegave får han f.eks. En enorm kasse fyldt med Playmobil ALT! Playmobil skib, biler, mennesker, dyr - ALT. af nogen fra familien, hvis søn er blever for stor til det.
    Det synes jeg var så flot, at han fik alt det, også selvom det er brugt. Vi er ligeglade, han er ligeglad med at det er brugt.

Og så kan jeg godt lide at give min holdning videre til Dexter, med at det ikke er i orden med den der "brug brug og smid væk" mentalitet. Synes det er så godt at købe brugt og genbruge. Det skåner pengepungen og miljøet, samt man støtter mange gange til et godt formål. Win, win...win! smiley
    De værdier vil jeg gerne have han får.

Og at folk har penge og sådan. Super godt! Penge er altid godt. Men om jeg så havde penge så jeg aldrig mere skulle bekymre mig om noget igen, så ville jeg stadigvæk genbruge. Helt sikkert.
    Har ikke altid haft det sådan, men med tiden og efter jeg er blevet ældre, mor og sidenhen voksen, er det virkelig gået op for mig, hvor dejligt det er, at man har den mulighed. At kunne bruge ting, og give dem videre igen. smiley

Og hallo.. Selvfølgelig vasker man da tingene først. Det giver vel sig selv.. smiley

Har på fornemmelsen det blev langt.. Sorry!

• #34   17. dec 2012 Jeg vil lige tilføje at vi her bestemt ik har mange penge at gøre godt med hvilket
    Også betyder at alle få for ca. 200 kr.
    Jeg kan gmdw lide brugte ting og køber det også gerne men giver på ingen måde brugt i gave jul og fødselsdag.

Dina ja det er du godt eksempel, det var på synd både for sønnen men sku også for nadja og kæresten.

• #41   17. dec 2012 Nu er det så også KUN min niece der får en brugt gave som ser ud som ny.. OG hun får noget ved siden af som er nyt og kan byttes.. Men denne brugte ting er noget jeg VED min søster ønsker sig til hende og den er altså dyr i ny... og min søster ved det godt da jeg skulle høre om det var okay.. og det er det..

Det var mere for at høre jeres meninger om det.. (kke for at starte personlige angreb eller lign) Så hold en pæn tone hele vejen igen smiley

• #42   17. dec 2012 Synes det er fint når du har spurgt din søster om det er ok... Så er det jo en super måde at få en ellers dyr ting som man ellers ikke ville få...

• Mia M
    Mia M Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 154
    #45   17. dec 2012 Faktisk lige præcis legetøj af plastik vil jeg hellere ha noget til Storm som er brugt men pænt - da evt. Kemikalier der er i lige har fået lov til at dampe af.. Der må nemlig være meget crap i legetøj der er godkendt til børn over 3 år smiley

Men det er svært - hvis man finder lige præcis den rigtige ting som der er ønsket og pæn(ny/fejlkøb), så havde jeg også gjort det...

• #46   17. dec 2012 Jeg vil hellere melde ud at jeg ikke har råd, end at købe brugt i gave!

• #49   17. dec 2012 Jeg syns da ikk nødvendigvis det har noget at gøre med om man har penge eller ej, jeg syns vi har en rigtig fin økonomi men kan da som sagt sagtens finde på at købe brugt. Anton ønsker sig sådan en værktøjsbænk i år, vores venners dreng er "færdig" med sin og vi har da sagt at ,anton godt kunne ønske sig magnus aflagte i julegave og det håber vi da han får. Jeg syns da også det kan handle om at bruge ressourcerne ordentligt, hvorfor købe en ny arbejdsbænk når nu magnus er fuld funktionsdygtig.....

• #51   17. dec 2012 men som sagt er det en smagssag.. smiley
    Og ja man burde kunne spare op når man ved at julen er samme dag hver år.. men ikke alle har råd til at spare op eller der er kommet pludselige regninger eller sket noget der gør pengene bare ikke er der alligevel..
    så er min mening hvis det er pænt og okay med personerne og man er sikker på de kan bruge det/passe det/li det at man så køber det brugt og man kan give de nærmeste gaver end at man måske kun kan give 3 ud af 7 personer gaver fordi det bare skal være nyt..

Men i min familie er der intet galt med brugte ting, heller ikke som gave... MEN de får jo ikke KUN brugte ting.. de får også nye.. men bare for at de fik lidt mere ud af det er der kommet en brugt gave med ved siden af ...

• #53   17. dec 2012 Jeg blev faktisk ret skuffet over at min dreng fik brugt legetøj i fødselsdags gave og det synes jeg var grænsen.. Næsten alle der kom til Tobiass fødselsdag havde brugt legetøj med, og det synes jeg ikke at man gør medmindre det er iorden med vedkommende, og jeg synes bestemt ikke at det var iorden. Men det er min mening smiley

• #54   17. dec 2012 Min pige fik en brugt bog i julegave sidste år. Den har hun været super glad for. Er sikker på hun ikke kunne se forskel på om den var ny eller brugt..

• #55   17. dec 2012 Tja min mand får en gave der er "brugt" , i den forstand at det var et fejlkøb som jeg så kunne købe til 25% af nyprisen smiley

• #56   17. dec 2012 Jeg ville fandeme også blive stram i masken hvis nogen gav min datter noget brugt lort i gave uden at rådføre sig med mig først!

• #57   17. dec 2012 Jeg kunne godt finde på at give en brugt ting i gave. Men ikke uden først at spørgr om det er ok. Min datter fik sidste år et ton af billeder. Lamper opbevaringskasser osv med disney prinsseserne af et vennepar som de havde købt brugt. Hun spurgte først om der var ok da de havde fået tilbudt at købe det til en billig penge smiley hun blev då glad og fik et yndigt prinssese værelse og det står stadig som nyt. Ville ikke gå i en genbrug og købe alle julegaver. Men med måde sys jeg det er ok smiley

• #58   17. dec 2012 Nu er det at det brugt, jo ikke ensbetydende med at det er lort. smiley Bare generelt set.

• #59   17. dec 2012 Brugt er jo ikke lig med lort, ihvertfald ike i min verden, snarere tværtimod, så kan man måske få råd til en bedre kvalitet netop fordi det er brugt. F.eks det lego jeg har købt ville jeg ikke have kunnet købe hvis det skulle have været nyt. For mig er det ikke beløbet til gaven der spares på, det er ikke en må at slippe billigere på snarere en måde at få en størrer, bedre gave på for samme beløb. Jeg ønskede mig nogen bestemte portvinsglas til min fødselsdag og istedet for 1 nyt fik jeg 6 brugte - det er da en win-win situation :-))

• #60   17. dec 2012 Mor til dejlige Dexter - Læs mellem linjerne smiley Jeg ville blive virkelig skuffet.
    Sidste jul skulle vi købe til alle børnene.
    Købte en ting til min mindste fætter til 150 kr og moni fik en lam hånddukke der ikke har kostet over 50 kr. hold kæft jeg var skuffet - alle de andre "børn" fik kun for 100 kr. følte mig taget i røven

• #61   17. dec 2012 Svarede bare på din udmelding. smiley
    Jamen jeg kan godt forstå hvad du mener.. Men altså. Så kan man jo bare glæde sig over de gaver man selv har givet, og hvor meget glæde det har givet.
    JEG har det sådan, at det er tanken der tæller, ikke mængden eller prisen eller om prismærket er taget af og et barn før dexter har leget med det, men det at de faktisk har tænkt på at give en gave. smiley
    Jeg tænker ikke på hvad jeg får til gengæld når jeg giver gaver, men jeg glæder mig over den følelse får, når jeg selv har givet en gave til en jeg holder af. smiley
    Og så er det lige meget for mig, om gaven der evt. bliver givet tilbage er brugt eller noget af det overstående. smiley
    Det er bare sådan JEG har det. Jeg kan godt FORSTÅ dig, og hvad du mener, jeg har det bare ikke på samme måde.

Sådan er der jo så meget. Vi er alle forskellige.

• #62   17. dec 2012 det virker meget som om folk går meget op i hvor meget og hvad det koster det som børn får i julegave...
    jeg kan personligt ikke være mere ligeglad da det vigtigste er at mine piger blive glade for tingen og kan bruge det.. om det så er nyt eller brugt.. eller om det har kostet 40 kr eller 400..
    det er tanken der tæller i mit univers,.. og om jeg giver niecen for 300 og mine piger kun hver får for 100 kr.. det er da ligemeget så længe det er noget der gør dem glade smiley
    men det er bare min mening

• #63   18. dec 2012 Hvad skal en knap 1 årig bruge en hånddukke til og jeg ved at de har røven fuld af penge. Vi købte for mere end budgettet og havde knap råd til at købe til alle børnene. Og så får man noget mere for 100 kr
    Har aldrig brugt gaven den ligger i kælderen eller er smidt ud

• #64   18. dec 2012 Den smukke jeg kan heller okke snuppe folk der drager konklusioner ud fra noget der er skrevet på et forum og derefter kommer med sådan en kommentar?

Har ikke sagt at hun skulle have for det samme, men giv hende noget hun kan bruge eller lad være at give hende noget hvis det skal være sådan? Jeg synes det var fedtet og nærrigt taget deres økonomi i betragtning. Monique var heldigvis ligeglad da hun fik en masse andet godt

• #65   18. dec 2012 Umiddelbart ville jeg ikke give brugt, og heller ikke regne med at få brugt.

jeg er ikke god til brugte ting, overhovedet. Vil helst have tingene fra ny.

Ville rigtig gerne have givet min niece en dukkevogn fra Smallstuff, så der kiggede jeg efter en brugt en. Men kiggede KUN brugt, fordi jeg ved at hun rigtig ofte får brugte ting, og at hendes forældre er ligeglade. Det er klart den eneste gang i mit liv, jeg nogensinde har overvejet brugt!

• #67   18. dec 2012 Tania.
    det er bestemt ikke forfærdeligt, jeg er bare ikke meget fordet, og synes det er en tacky ting at give i gave.

• #69   18. dec 2012 Hver sin smag. Jeg synes det var fedtet..

• #70   18. dec 2012 Tania,
    nej, det har jeg nu heller aldrig påstået. Men siger at det er tacky at give brugt, som gave.

For det første kan det ikke byttes, hvilket jeg allerede der står af på. Der låser man ligesom for ens vens muligheder, og så synes jeg bare det er smagløst at give brugte gaver.

• #71   18. dec 2012 Den Smukke,
    det ved jeg da heller ikke?

og jeg synes nu også der er stor forskel på at give en gave til en anden, og så til ens eget hjem.

• #72   18. dec 2012 Nej, det har jeg ikke læst.

Jeg synes nu der er væsentlig forskel på om modtageren er ens egen husstand, hvor hun vel ved præcis hvordan gaven vil blive modtaget?? Frem for en ven eller familie-medlem.

Jeg skriver jo oså tydeligt at det sætter modtageren i en uheldig position, og det må man antage hun har taget udgangspunkt i, når det nu på en måde er "hende selv".?

jeg vil til hver en tid synes det er tacky at give brugte gaver væk.

• #74   18. dec 2012 Jeg er helt enig Gudrun. Det vigtigste må være modtageren.

Som jeg også skrev i mit indlæg, havde jeg faktisk kigget efter en brugt gave til min niece, hvor jeg vidste at den ville falde i god jord, og at den brugte stand ikke ville betyde noget.

ingen regel uden undtagelse, og jeg er helt enig i at det vigtigste er hvordan man stiller modtageren.

• #75   18. dec 2012 Har det på fuldstændig samme måde, Mutten. smiley

• #77   18. dec 2012 Hehe jeg får et brugt sæt RBH gamacher og underlag i julegave smiley men det er fordi jeg er så nærrig at jeg ikke vil give 1100 for et nyt sæt så "nøjes" med 700kr smiley

• #79   18. dec 2012 Og lige en tilknytning. Køber ALDRIG brugt tøj til mine børn. Kan ikke få mig selv til det.

• #80   18. dec 2012 Hehe ja og jeg glæder mig til at pakke det op. smiley ja lidt plat MEN jeg har virkelig ønsket mig det

• #81   18. dec 2012 hvorfor ikke købe brugt tøj til dine børn..
    Jeg køber næsten kun brugt.. Man kan spare SÅ mange penge og man kan være heldigt det kun lige er prøvet på eller fejlkøb eller at det ser ud som nyt smiley

• #82   18. dec 2012 Jeg tror det er en blanding af 2 ting. Først at jeg altid gik i genbrugs og HADET det. Også tanken om et fremmed barn har været i det... Puha smiley Men har ikke noget imod andre gør det og ser ikke skævt på det. Men aldrig selv.....Og jeg har erfaringer med at priserne har været det samme som hvis jeg har købt det på tilbud i H&M....

• #84   18. dec 2012 jeg har så også en regel som hedder at brugt tøj skal prisen være halvdelen af ny prisen og derefter trækkes der mere fra...! for man skal heller ikke betale for meget.. der er mange som tror brugt tøj er guld.. smiley men er der ikke stor prisforskel på nyt og brugt jamen så er det også det nye der bliver købt smiley

Jeg arvede også altid min søsters tøj men fik da til tider også nyt tøj.. og jeg hadede også at det var gammelt tøj.. men så længe mine piger ikke er større og ikke er modebevidste og kan se det er tøj der er 2 sæsoner for gammelt så har de bare at gå i det jeg købet smiley

• #87   19. dec 2012 Har også købt Moniques jakke brugt - simpelthen fordi jeg elskede farverne og det er en gammel model last year.. gav 150 og det er hummel. Ville gerne have flyverdragten også. Eller den lilla og orange sammen!
    Købte huen fra ny og med minus 20% gav 160.

• #88   19. dec 2012 Synes brugt tøj er super når de ikke er større de små. De er så ligeglade.
    Og så synes jeg det er sjovt. Man kan virkelig finde flotte, nye ting til ingen penge. Man skal bare lede de rigtige steder, for ja - nogle genbrugssteder er godt nok blevet dyre, og der handler jeg bestemt heller ikke. Så kunne jeg jo lige så godt købe det fra ny. - og så synes jeg det er hyggeligt. Min mor og jeg gør det gerne sammen, og det får vi meget sjov ud af. Og jeg får lov at låne bilen smiley

Men når Dexter bliver ældre, og begynder at interessere sig for nyt-nyt tøj - så er det sgu fint med mig. smiley Men lige nu, hvor han er så lille - så har jeg ikke lyst til at bruge vores penge på noget vi kan spare SÅ meget ved at købe brugt.
    Så er der lige pludselig overskud et andet sted, evt. til oplevelser eller en togtur til mormor! smiley
    Ja, men alle har det jo forskelligt. Og jeg har det på samme måde som Tania; det ER bare børn ligesom vores, der har haft det på før. Det rør mig virkelig ikke. Tøjet bliver jo vasket.
    Og ja, selvfølgelig vælger man ikke forvasket plettet tøj. Selvom der er meget af det, vælger man da klart kun det ud, der er pænt og velholdt hvis ikke nyt.

Kommentér på:
Købe brugte ting til julegaver ?

Annonce