{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.092 visninger | Oprettet:

Har hun autisme?? Meget langt {{forumTopicSubject}}

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal spørge eller finde ud af det, men er der nogen af jer herinde der kender til autisme ved børn og kan fortælle om det?

sagen er den at jeg har en lillesøster der bliver 5 år her til april, og der er altså et eller andet galt med hende. Min ældste søster er ved at flytte hjemmefra fordi hun ikke kan holde ud at min mor ikke vil indse at der er noget galt og ikke får vores mindste søster undersøgt.

andre er også enige i at der er et eller andet galt, men min mor fejer det af vejen. Hun er lidt typen der lukker øjnene for problemer for så eksisterer de ikke og forsvinder igen.

Min mindste søster er bare SLET ikke som en 5-årig skal være, men jeg aner ikke om det er autisme eller noget helt andet. Jeg har ikke forstand på det, men synes det er frustrerende at min mor intet gør.

-hvis jeg f.eks spørger min søster om hvem hendes bedste veninde i børnehaven er, forstår hun ikke hvad jeg spørger hende om, men kigger bare på mig.

-hendes hår er helt slidt og filtret bagpå fordi hun har den her gentagende bevægelse når hun ligger ned, lige er vågnet eller lign. hvor hun -mens hun ligger på ryggen, kører hovedet fra side til side meget hurtigt. Venstre, højre, venstre, højre. Hvis jeg selv forsøger bliver jeg voldsomt rundtosset eller får hovedpine. Hun kan gøre sådan i 10 minutter mens hendes hår bare vælter rundt.

-hun bliver 5 men taler som en på 2 år (du må ikke slå mig - du å ik å mai) og er mentalt som en der lige er fyldt 3

-hun forstår ikke irettesættelser. Og de virker slet ikke. Hun begynder bare at skrige af sine lungers fulde kraft -uden gråd.

-hun kan få underlige idéer som kan vare i lang tid. F.eks måtte mine forældre ikke trække håndbremsen, og bilen måtte ikke holde med håndbremsen trukket i indkørslen. Hvis hun kunne se fra stuevinduet at den var trukket i en af bilerne der holdt i indkørslen ville hun gå komplet amok og skrige vildt i arrigskab indtil personen af bilen gik ud og lagde den ned.

- hun kan ikke gå på kompromis og er komplet ligeglad med andres følelser, jeg er ikke sikker på hun forstår at andre har følelser.
hvis hun slår Papaya og jeg siger til hende at det gør ondt på hende og jeg gerne vil have hun siger undskyld, skriger hun igen af sine lungers fulde kraft -virkelig skingert og voldsomt så vi alle må holde os for ørerne og ser helt vild ud. Derefter kan hun gå hen og slå hende igen og skrige at hun er dum.

-Forsøger man at tage fat i hende for at sætte sig ned på hug og irettesætte hende, går hun fuldstændig amok med det samme og ja, på en måde jeg aldrig har set et barn gøre. En hel vild reaktion hvor hun slår om sig, skriger ekstremt og begynder igen at slynge hovedet fra side til side.

-hun har ingen at lege med i børnehaven men er ofte for sig selv da de andre børn ikke vil lege med -eller forstår hende. Hun overskrider de sociale regler voldsomt.

-andre børn og dyr er hun ligeglad med at skade. Ingen empati, har aldrig set empatifølelse hos hende. Hvis man forklarer hende at katten vil dø af den voldsomme strangulering, forsøger hun enten igen eller skriger af sine lungers fulde kraft og skriger at man er dum og løber.

-hun er motorisk klodset og bagud også.

hun er svær at beskrive. Hun er bare ekstrem og styrer fuldstændig huset ved mine forældre, er aggressiv og kan overhovedet ikke opdrages da INTET kan sættes fast i hende uanset hvad der gøres og uanset straf. Hun gør kun hvad hun selv vil.
Jeg har svært ved at føre en samtale med hende da jeg ikke tror hun forstår særlig meget af de almindelige ting jeg spørger hende om.

en psykolog der kom i hendes børnehave udførte dog nogle prøver på min søster men måtte opgive da hun skulle have min lillesøster til at udføre forskellige ting (f.eks dreje rundt om sig selv mens hun hoppede) men min søster ikke forstod opgaverne som psykologen ville have hende til så det måtte opgives.

der er meget mere, men det bliver også langt. Jeg ved bare ellers ikke hvor jeg skal spørge.

Er der nogen af jer der kender til andre børn med lignende adfærd? eller ved hvad det kan være?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har hun autisme?? Meget langt
  • #1   24. jan 2013 Det er nogle træk der også findes i autisme. Men man kan ikke sige autisme uden at observere og være sammen med din søster. Men der skal helt sikkert ske noget. Om det er autisme eller ej, så er det ikke rart for nogen. Og din søster skal have den hjælp hun har brug for.

• #5   24. jan 2013 Det undrer også mig at der ikke gribes ind fra bh side.. De har også et ansvar.

At hun ikke kan sproget som hun burde, er bestemt ikke et træk fra autisme smiley der ses ofte det modsatte. Men spektrumet er så bredt, så der er stor forskel på hvordan man er når man har autisme.

• #6   24. jan 2013 De ting jeg har siddet og læst om det står der at 75% af autistiske børn er mentalt tilbagestående eller retarderede og at de begynder at tale senere end andre børn.

Men jeg har aldrig kendt et barn der havde det så ved ikke hvordan de er når man er sammen med dem.

Den børnehave gør generelt ikke særlig meget og er også under en del kritik.

Men de har haft gjort nogle ting, såsom hende psykologen der ville lave tests på hende, og så var der en anden som også undersøgte hende om hvorfor hun spiste så underligt som hun gjorde og mente at der måske kunne være noget galt oppe i ganen på hende, men konkluderede så at der ikke var. Mere blev der ikke gjort ved det.
    En af de der undersøgte hende deroppe skrev også i et papir at hun mentalt var 3 år og havde et sprog der var langt bagefter.

Men når jeg spørger min mor om der er sket mere i undersøgelserne, siger hun bare at der ikke er og at hun ikke aner om hun skal undersøges igen.
    Der tror jeg min mor lukker øjnene for det igen. Hun gør intet ved det selv, de små ting der er blevet gjort, er børnehaven der har gjort noget. Men skal min mor stå for videre undersøgelse selv, sker det ikke

• #7   24. jan 2013 Puha det er da en dybt bekymrende adfærd.
    Det jeg er mest rystet over er, at børnehaven ikke gør mere...de ved bedre end nogen andre, hvor stor skade det kan gøre på et barn, hvis ikke de kan begå sig i sociale sammenhænge.
    Hvis det virkelig ikke nytter noget at tale med din mor om det, så må du gå andre veje...ved godt det ikke vil være nemt, men en henvendelse til kommunen ku være en mulighed.
    Den der tager mest skade af bare at lade stå til er din søster, og hun er bare et lille barn, som har brug for at der er nogle voksne, som vil hende det bedste...og hvis hverken jeres mor eller børnehaven formår dét, ja så må du gribe ind med de midler du kan...

• #8   24. jan 2013 jeg ved bare ikke hvilke andre diagnoser hun evt kunne have, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skulle prøve at læse om.

Autisme var det eneste jeg lige vidste som kunne være anderledes.

Men er der nogen af jer der har ideer til noget det kunne lyde til at være?

• #9   24. jan 2013 Ja jeg ved bare ikke om min mor bliver vred over hvis jeg blander mig. Hvilket jeg tror hun gør. Jeg har lyst til at spørge pædagogerne i hendes børnehave men jeg ved heller ikke om de må informere mig om det. Om jeg bare kan tage ned og spørge eller om det virker mærkeligt

• #10   24. jan 2013 Børnehaver gør for det meste ikke noget ved "disse" børn. Meget underligt . Vi havde en dreng i dp som os var /er autist. Hvis de andre børn ville lege med ham bed han eller slog. Indtil moren tog ham hjem fordi hun selv blev dp. Men så startede han i samme bh som min søn. Og han sidder for sig selv hele dagen. Kun når de spiser er han sammen messe andre børn. Og pædagogerne gør ikke noget ved det desværre . Og min pap søn har svært ved at være social med andre børn. Slår dem og sån fordi han ikke kan sige hvad han vil og hvad han mener . Og er ret ligeglad om man skælder ham ud . Både mor og i bh er de"ligeglade" fik svaret da jeg sagde det til hende , at set skulle jeg ikke blande mig og det tog de sig af når han kom i skole ! What tænkte jeg bare z men jeg kan ikke gøre noget .

• #11   24. jan 2013 Jeg har selv en autistisk diagnose smiley Men kan fortælle at den gren af det jeg har er totalt omvendt af det her som man overhovedet kommer. Kender ikke så meget af alle grene af autisme til at kunne svare på om hun muligvis kunne have en helt anden gren.
    Lyder mere som noget ADHD lignende for mig, men selv skal der da nogle professionelle til at se på hende for det er jo også svært at afgøre fra en smule tekst.
    Hvad med børnehaven? De må da lægge mærke til det?
    På et eller andet tidspunkt vil der jo blive krævet at der bliver gjort noget hvis det fortsætter, og er barnet f.eks. autistisk kan en diagnosering i en tidlig alder have en afgørende stor betydning for hele hendes liv.

• #12   24. jan 2013 Tror ikke du vil få så meget ud af at spørge i børnehaven, da de har tavshedspligt, men du kan da udtrykke din bekymring overfor dem.
    Selvom din mor nok bliver sur over, at du blander dig, så mener jeg bare at du har pligt til at gøre det, for lidt firkantet set lyder det ikke til at din søsters tarv bliver varetaget på bedste vis...
    INGEN børn er tjent med at man lukker øjnene og håber på at problemet går over af sig selv.

Personligt ville jeg ikke tøve med at rette henvendelse til kommunen, så de vil være forpligtet til at gå ind og lave en undersøgelse

• #13   24. jan 2013 i kan selv bede børnehaven om at få en psykolog til at undersøge hende. og gør de ikke det så kontakt selv kommunen og få det gjort .

• #15   24. jan 2013 Jeg synes at børnehaven skal lave en kuno beller og en tras test på hende, der behøver hun ikke selv at deltage, der vurderer man hendes udvikling i forhold til alder, ud fra det man oplever og har observeret hos hende, så børnehaven har noget at arbejde med, hvis hun har en form for autisme skal der jo gøres noget ved det, så hun kan få, så normal opvækst, som man nu kan, hvis man har autisme.
    Måske få en støtte og talepædagog på hende.

Hvis jeg var dig, ville jeg helt klart kontakte børnehaven selv, og hvis din mor så bliver sur over du blander dig, så ville jeg helt ærligt sige til hende at du har blandet dig fordi du er bekymret, og det ikke virker til at hun er for konfliktsky til at ville hendes barn det bedste.

Det lyder hårdt, men hvis hun bare lukker øjnene for hendes barns velbefindende, og håber at problemerne forsvinder af sig selv, så havde jeg ikke tvivlet et sekund på at gøre noget selv.

Håber det bedste for din søster smiley

• #16   24. jan 2013 Vil så også lige sige at det manglende sprog (i forhold til hendes alder) kan være en kæmpe frustration for hende og kan være medvirkende til at hun reagerer så aggressivt.
    Hvordan ville vi ikke selv reagere hvis vi ikke følte vi blev forstået?

Nu ved jeg det fra min egen søn som har et ordforråd som en på 2, pga sygdom.

Han var led og ond over for andre, slog nev, sparkede osv, fordi han ikke havde noget sprog og ingen kunne fortså hvad han ville eller sagde, de andre børn ville heller ikke lege med ham, når han var sådan, forståeligt nok.

Men efter hans sprog er blevet meget bedre på 5 måneder har han en masse venner og han er ikke ond overfor dem, men er tilgengæld meget kærlig.

smiley

• #17   24. jan 2013 Det erni i hvert fald ikke normal adfærd, og jeg forstår ikke hvorfor børnehaven ikke har gjort mere- dengang jeg var i børneområdet reagerede vi da på mindre mærkelig adfærd end det der.. Synes det er rigtig synd for din søster- og alle jer der er tæt på hende..

• #18   24. jan 2013 Ja jeg havde også tænkt på ADHD men jeg tror bare slet ikke det er nok. Man skal virkelig opleve min søster -bare 5 minutter, så kan man godt se og høre at der er noget væsentligt mere galt og at hun er mærkelig og slet ikke er et normalt 5-årigt barn.

Men det virker bare som dybere ting end ADHD. Hun har jo bla. sin spasme-ting, eller jeg ved ikke hvad man kalder det. Den her gentagne bevægelse hun gør mange gange om dagen. Ligesom autister eller lignende der kan lave de her bevægelser hvor de sidder og rokker frem og tilbage eller slår panden ind i en mur igen og igen. Der har hun også noget lignende, men hun ryster bare voldsomt på hovedet i stedet, helt fra skulder til skulder. Og hun kan blive ved sådan i rigtig lang tid (10 min ad gangen) hvor hun bare slynger hovedet fra side til side uden nogen grund. Hun begynder bare lige pludselig og det sker mange gange om dagen og virker super unormalt.

og det at hun virker så blank og uintelligent i forhold til hendes alder.

Der har været en psykolog nede i børnehaven og bedømme hendes alder osv. der blev hun bedømt til at være ligesom en der lige er fyldt 3 år mentalt.
    Men der er bare ikke sket mere derefter.

Min mor og far vil blive rasende hvis jeg blandede mig. Ville gerne gøre det på en måde så de ikke opdagede at det var mig for de bliver sure og fejer det af hver gang jeg f.eks siger at jeg synes hun er for gammel til at bruge sut og få sutteflaske med mælk og at de burde tage det fra hende.

• #19   24. jan 2013 man kan sende bekymringer til kommuner anonymt + at du kan henvende dig til børnehaven og bede om at være anonym også.

Noget skal der ske! og så må du vælge om du vil tage chancen at dine forældre bliver sure på dig, eller at din søster skal have mulighed for at få den hjælp hun skal have.

Jeg vil stadig ikke sige hun har autisme, ADHD, mental retardering eller noget andet, for det kan man bestemt ikke gøre ud fra en beskrivelse.

Og hvad er det dog for en psykolog som afbryder samarbejdet med din søster, pga. hun ikke er med på de øvelser der skal laves. Så må man være kreativ som psykolog, at enten sætte sine forventninger ned, eller komme til dem på en anden måde.

• #20   25. jan 2013 Det er med at hun køre hvoed frem og tilbage kender jeg til og det er en dreng med ADHD han gør det for at stoppe tamkerme. han beskriver det som om at han har en mototvej i hovedet for alle blier bare drøner afsted (biler =tanker) for at stoppe dette skal der "køre" en bil på tværs af motervejen.. For det denne bil kan komme til at køre på tværs så skal han kaste hovedet fra side til side, når han gør det når han ligger i sengen og gerne med meget høj musik.. For han virker dette og det giver ro i hoved tænker om det er det din søster prøver på ??
    Det ærgeligt at din mor ikke til se ta der noget galt med din lillesøster for hun for det bestemt ikke bedre hvis der ikke kommer noget hjælp på.. Kan kun koncentere sig når hun laver noget?? Hvis jeg var dig ville jeg udtrykke din bekymring til børnehaven også håbe på at de gør noget.. Har desværre også erfaring med at de bare lader stå til som forældre skal man nogen gange banke i bordet for at de kan se alvoren i det.. Håber det bedste for din søster og håber at du vil skrive senere hvordan det går med hende..

• #21   25. jan 2013 Asperger er også en del af det autistiske spektrum smiley

Men man skal huske, for at blive diagnosticeret inden for det autistiske spektrum, skal der ikke kun være forstyrrelser i det sociale samspil, men også forestillingsevnen og kommunikation.

Men igen, du kan ikke selv udrede hende, så hvis du vil din søster det bedste, så trodser du dine forældre, og gør hvad der er bedst for din søster. Det har vi sgu lovgivning der siger.. Vi har pligt til det som borger!

• #22   25. jan 2013 Det er ikke Asperger. Min kærestes lillebror har Asperger og så kender jeg en anden pige som også har. Samt min venindes storebror.

Asperger opdager man først en del senere, fordi tegnene er svagere end autisme. Det er bare nogle af tingene i mild form, men hvor de kan klare sig selv, bo alene og stifte alm familie. Mange gange ved man ikke at de har en diagnose men synes bare personen er lidt en særling eller kikset.

så jeg omgås to aspergere af og til. De er helt normale med intelligens. De er egentlig ligesom normale mennesker med skole og arbejde men kan godt være nogle rigtige "computertyper" men som kan have en snert af autistiske træk i mild form som at de interessere sig mere for computere og er lidt pudsige.

det slog jeg fra med det samme, for min søsters symptomer er meget værre. Hun forstår heller ikke de ting hun burde som hvis hun kun var asperger. Tror hun har noget hvor hun også er lidt retarderet.

Hun kan heller ikke indgå i det sociale som aspergere plejer at kunne.

det var ellers en god observation at det kunne være en mulighed og jeg havde også selv overvejet det hvis jeg ikke kendte til asperger.

ja jeg har også lyst til at gøre noget uden mine forældre evt. ved det men ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg plejer ikke at komme i hendes børnehave og har aldrig været med nede og hente hende så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre for at gøre noget.

Det er også som om at mine forældre gemmer informationer eller bliver sure hvis jeg spørger ind til undersøgelser af hende. Men ved ikke hvordan jeg skal finde ud af tingene når de ikke vil åbne sig omkring det. Mine forældre er meget sære og jeg flyttede tidligt hjemmefra fordi jeg ikke kunne holde ud at bo hjemme.

De giver hende også stadig sutteflaske med mælk i og hun bliver altså 5 år jo. Når jeg snakker stille og roligt med min mor om at de bør tage sutten og flasken fra hende fordi hun er alt for gammel til det, får jeg bare den der "jamen hun er jo glad for sutteflasken" -hun kan bare ikke se at hun gør hende en bjørnetjeneste!

jeg så i et brev fra børnehaven at de skriver at hun skal have meget mere stimulation ind i hverdagen når hun er så langt bagud, så hun skal have en bombe af stimulation. Foreslog min mor at hun så i stedet for at give hende dukker i julegave, at hun gav hende lille-nørd og hr. skæg DVD'er så hun kunne snuse lidt til bogstaver, og hvordan ting fungerer. Købe bogstavtavler og en cykel med kun to hjul til at gøre hendes balance/motorik bedre.
    Men nej, hun ønsker sig jo dukke nr. 500 så det fik hun jo.. og barnevogn nr. 3..
    spurgte om det ikke var dumt når hun havde to barnevogne i forvejen, men nej for "der er jo ingen fodbremse på de to andre og hun er totalt optaget af fodbremser på alt nu, så hun skulle have en med fodbremse"
    -what? det skal hun da sikkert også nok udvikle sig af altså.. christ..

• #23   25. jan 2013 Min lille prins Noah:

ja altså hun kan godt lege med dukker i lang tid -men Papaya skal ikke prøve på at komme og vil indgå i legen for så får min søster et "flip" igen eller går amok. Og så ender jeg med at sidde med Papaya oppe ved spisebordet og snakke, mens Naja kun leger alene.

hun kan godt koncentrere sig.. tror jeg.. hun sætter sig aldrig stille for at tegne f.eks. hun gør aldrig rigtig noget stille ud over hvis hun sætter sig på gyngehesten og rokker frem og tilbage i en halv time eller indtil hun falder i søvn på den.

hvis hun tegner så er det ved at hun hurtigt tager et stykke papir, laver en voldsom krusedulle -ud på bord og det hele og smider den fra sig. Mine forældres bord er fuldstændig tegnet til fordi min lillesøster går amok hvis de siger til hende at hun ikke må tegne på bordet og så tager hun aggressiv fat i en tus og tværer den rundt på bordet.

Det er som om hun ikke kan opdrages for intet virker. Hun er som et vildt barn eller en ulveunge der er vokset op i skoven. Forstår ikke irettesættelser, reagerer voldsomt og aggressivt, slår om sig og går helt i selvsving med det der hvor hun vælter hovedet fra side til side mens hun siger mærkelige lyde og bliver bare ved og ved i 10-15 minutter.

Det kan godt være at det er ADHD i særlig aggressiv form.
    Jeg har bare slået det lidt væk fordi hun har de der psykespasmer (hvad hedder det? ligesom dem der basker med arme og lign.)
    og får underlige idéer ligesom det med håndbremser og fodbremser som hun går meget op i.
    og så det at jeg aldrig har set en såret følelse fra hende. Eller empati.
    Og det at hun virker retarderet i forhold til hvad hun burde have i hovedet for den alder

hvis hun tager en i at sidde og kigge direkte på hende går hun også amok og skriger at man ikke må kigge på hende, holder sig for ørerne og skriger helt sindssygt

• #24   25. jan 2013 Du kan ikke få nogen oplysninger da du ikke har del i forældremyndigheden - sådan er det bare - også selvom du har de bedste intentioner...
    Jeg synes helt ærlig du skal henvende dig til børne - familieafdelingen i den kommune de bor i, og gøre dem opmærksomme på at du er bekymret for hendes udvikling.

• #25   25. jan 2013 og så lige det med når hun griner..

af og til tænker jeg på hvad der foregår i hendes hoved, for hun forstår ikke simple ting jeg spørger eller beder hende om. Hun forstår sprog fint, men beder jeg hende gå ud og tage et glas gør hun det.. beder jeg hende gå ud og tage et glas og fylde vand i er hun stået af.. ikke flere ting der skal kædes sammen

nå, men det jeg tænkte på var egentlig at hun griner på helt forkerte tidspunkter.
    det vi andre griner af, ser hun ikke altid som sjovt. Hun griner kun hvis andre gør. Og ellers kan hun sidde helt for sig selv i en stol og pludselig flækker hun af grin. Eller hvis hun går over en græsplæne, så kan hun også pludselig grine vildt.
    eller ofte af ting der slet ikke er sjove men som hun på mærkelig vis finder hylende morsomt.

hvor andre børn ville grine vildt af hvis man lavede sjove ansigter, kan hun flække af grin af et stykke franskbrød eller en stol.

• #26   25. jan 2013 kathrine - mennesker med autisme, har forstyrrelser i forestillingsevnen, dvs. de har meget svært ved at sætte sig ind i en anden persons sted, så empati og sympati, ses meget sjældent inden for autisme.

Begrebet Theory of mind

• #27   25. jan 2013 Huha hun lyder virkelig som en pige der skal have lavet en udredning.. Hmm, fandt lige noget over autisme og syntes det tyder meget på at det er det som hun måske har...

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/psyke-hos-boern/sygdomme/udviklingsforstyrrelser/autisme-symptomer-og-tegn/

• Simone C
    Simone C Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Svar: 1
    #28   2. apr 2013 Jeg vil sige det ikke er Asperger Syndrom,da man ikke vil kunne se det eller mærke det på personen,og en personen fungerer normalt kan gennemfører en uddannelse selvom personen har asperger syndrom.
    jeg vil ikke stille nogen diagnose,men muligheden kunne være infatil austist med en anden diagnose også.
    Jeg har selv asperger syndrom óg adhd,så jeg har to diagnoser.jeg håber at din mor snart indser at din søster har brug for hjælp,da det vil gå helt galt den dag hun starter i skole,hvor hun ikke vil kunne rumme de andre børn.Jeg håber du finder en løsning for din søster.Held og lykke.
    Mange hilsner Simone.

• Nadia <3 .
    Nadia <3 . Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 85
    #29   2. apr 2013 Jeg har en bror som lider af infantil autisme.
    Mange af de ting du beskriver passer også på ham. Især det der med at han styre hjemmet og hvis han får sat grænser så bliver han sur. Der er fx en masse ord vi ikke må bruge når vi er hjemme hos min mor, hvor han bor. Hvis vi siger de ord, ja så er helvede løs.
    Han begyndte først at snakke da han var 7.
    Da han var yngrere slog han, hvis han ikke fik sin vilje. Og han forstår ikke hvis man beder ham om at vælge imellem 2 ting.
    Ja, jeg kunne blive ved. Men som mange andre siger, i skal nok have nogle professionelle på hende for at kunne stille en diagnose. Et eller andet er der ihvertfald galt, lyder det som.
    Min bror var til observation på børnepsyk. afd. hvor de så kunne stille diagnosen.

• #30   30. apr 2013 Jeg står lidt selv i samme situation med min datter...dog har børnehaven her været en god støtte...det hele startede allerede i dp hvorder blev lavet test på hendes udvikling. idag har hun ergoterapeut på et par gange i ugen i bh og vi har lige fået tildelt støttepædagog som vi skal til møde med i eftermiddag...ved mødet i sidste uge nævnte jeg selv om der kunne være autisme over hendes adfærd...synes det er utroligt der ikke er nogle der gør noget i denne situation

• #31   7. maj 2013 Det minder lidt om min mor det der, dog ikke min lillebror ! Min lillebror blev erklæret svær dysfatisk da han var yngre, og kom i special børnehave mm.. Men mere blev der ikke gjort ved det, ingen udredning eller noget som helst.. for hun havde jo fået a vide hvad det var a en der var og besøge ham i børnehaven !

Men der var som sagt ikke lavet noget udredning, det var bare en masse gætterier som min Mor tog for gode vare! Han kom i special klasse og alt det der.. og kom længere og længere bagud i mange ting især aldersmæssigt.. han bliver 15 iår og opføre sig ikke som en der er en dag over 10-11år på nogle punkter, og på andre er det begyndt at komme (:

Nu de så flyttet til en anden by, og det viser sig at dysfasi faktisk ''kun'' er sprogvanskligheder og at det ikke kan være det der gør min lillebror gør/er som han er ! Altså han har stadig ikke helt ren tale, og slet ikke hvis han snakker hurtigt og højt.. men man forstår ham og det ikke sikkert det nogensinde bliver bedre.. Nu mener de så at han har noget Tics eller hvad det hedder, og at det er det der er i vejen ! Men igen ikke noget der kommer fra syghuset ! Han er blevet scannet i hovedet og sådan og der var ikke noget at se..

Nå min point er at HVIS det er tics, så kunne min lillebror allerede den gang have fået nogle piller og idag været en mere 'almindelig' dreng, for så havde han fået den hjælp han har brug for !! Eller hvis det havde været noget andet -En udredning gør meget !!

Jeg synes du skal forklare din mor hun skal tage sig sammen og få hende i udredning, hvis ikke for din mors skyld så for din søsters ! For i sidste ende kan det have store konsekvenser for din søster !

• #32   21. apr 2014 Hvordan går det i dag med hende smiley

• #33   23. apr 2014 Har altså ikke læst alle svar, men kender nogen, hvis to børn har noget autisme OG adhd på en gang.. Og de er lidt som du beskriver med din søster...

Kommentér på:
Har hun autisme?? Meget langt

Annonce