5. nov 2010 Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
Den sproglige udvikling - SÅ svært for mig! {{forumTopicSubject}}
Ååh ja, skal bare lige lufte ud.
Vito er jo 19 mdr og fuldstændig perfekt. Han er så god og dygtig, og en ren hystade midt i trodsalderen/selvstændighedsalderen (ja, han tror åbenbart han er to år )
Han er så stærk motorisk og kan så mange ting. Er ikke bange for noget, er sød og kærlig og får altid stor ros i vuggestuen. Han trives godt med alle, og udover at give sin mor grå hår for tiden, er der intet med ham.
udover hans sprog. Han siger få ord, og ellers bare "bu" og "du". af og til kommer der et nyt ord, som så forsvinder igen.
Jeg ved godt at han kun er 19 mdr. og at børn lærer forskelligt. Og han har SÅ god en sprogforståelse. Han forstår alt hvad jeg siger, og gør altid de ting jeg beder ham om (og når han ikke gør, er det fordi han ikke vil, ikke fordi han ikke forstår)..
Han har et helt fantastisk kropssprog og jeg ved altid hvad han vil, ligeledes forstår hans pædagoger ham også altid.
Men ja, det er så svært for mig at han stort set intet siger.. Jeg havde selv sproglige og motoriske problemer som barn. Fra jeg var to år gik jeg til talepædagog tre gange om ugen. Jeg var ørebarn, og er født med en for stor tunge (hvilket ingen har kunne svare på om var arveligt, men ingen har bemærket noget ved Vitos). Jeg gik til regelmæssig fysioterapi, men da jeg blev 6 stoppede al indsats. Der var intet at gøre, jeg talte på ingen måde rent, og var totalt uforståelig for alle end mine nærmeste. Min skolestart måtte udsættes (skulle være startet da jeg var 5) og alle (inklusiv mig selv) var dybt frustrerede.
I påsken da jeg var 6 (dvs. få mdr. før min skolestart) sagde jeg pludselig "må jeg bede om kartoflerne" og fra den dag talte jeg rent..
Jeg er så bange for at Vito skal få de samme problemer og oplevelser. Jeg var så stor, så jeg kan tydeligt huske hvor frustrerende det var. Da jeg var 5 spillede min mor et bånd for mig, af mig selv der talte, og jeg græd og græd og blev SÅ sur over at ingen havde rettet mig. Men det hjalp ikke.
Jeg har i vuggestuen forklaret dem mine bekymringer (Vito er også ørebarn, men det er hverken min, lægens eller pædagogerne opfattelse at hans hørelse var påvirket før drænet) og nu venter jeg bare..
Jeg har bedt om en samtale omkring hans sprog, men man kan først lave en sprogtest når barnet er to år, så vi holder møde til sommer. Og ellers venter jeg på at han får knækket koden. Han kender alle ordene, og forstår alle sammenhængene. Han kan bare ikke låse op til hvordan han selv får det ud.
jeg ved jo godt at han kun er sølle 19 mdr og at mange børn siger lige så lidt som ham. Og han går i en institution med primært 2G-børn, hvilket jo også påvirker sproget, som generelt er forsinket dernede..
men ØV - hvor er det bare frustrerende...
Nu er jeg gået i gang med et projekt med fotobøger, men med billeder af steder, ting, dyr og mennesker vi kender i virkeligheden Så får vi nogle fine ting at snakke om, som han lettere kan relatere til. Det håber jeg vil vække begejstring..
Ja, et mega langt indlæg, I know, men skulle ud med det, har tænkt på det hele dagen..
I må selvfølgelig gerne skrive "mit barn sagde heller ikke noget i den alder, men pludselig EKSPLODEREDE h*n med ord, men ellers bare tak for at I gad læse min smøre
(og så lige et billede - bare fordi jeg kan!)
aug 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 70 Svar: 344
Men min datter var meget langsom motorisk:-(
Dog har hun altid snakket meget.
Min søsters dreng på 14 mdr kan ingen ord endnu.. Overhovedet. Men har tilgengæld været utrolig hurtig motorisk.. Så tror bare at endten er man hurtig til det ene eller andet.
Du har en fantastisk dreng, og lige pludselig snakker han
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
Tænker også at han kan så mange ting, han er en ret kropslig lille fætter, som ynder at vælte rundt og gøre en masse ting. I denne uge har han lært at smide sig ned når jeg siger "Vito vælter" og at dreje rundt om sin egen akse. Og det har kun kostet to blå mærker
jeg tror også det er ekstra svært, da min niece bare er et lille geni! Hun er SÅ dygtig sproglig, sidst jeg var der kiggede hun på mig og sagde "Mascha, moster bage boller?" (vi har ofte bagt sammen) og hun bliver to i den kommende weekend.
De er jo så forskellige, men hun siger så mange ting, og han siger bare "hund" hele tiden! hahaha
Håber (og ved jo også) at du har ret, og han en dag vælter ud med ord
Og ja, dit indlæg viser jo også tydeligt, hvor nemt man kan "bekymre" sig om de ting, som kommer helt naturligt for andre, i sådan en slags naturlig kontrast (at din datter er stærk sproglig, men måske har haft brug for mere tid motorisk)..
nov 2010
dec 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 10 Svar: 527
Min søn er 21 mdr og fra den ene dag til den anden, begyndte ordene at vælte ud af ham. Nu taler han hele tiden, Uden stop. Ikke rent selfølgelig men dover betyder sover, diil betyder bil osv.. Så ro på.. Jeg gentager alt hvad Villads siger, så han hører det rigtigt. Han kan slet ikke stoppe igen..
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 37 Svar: 3.625
Også tænker jeg også..... Du forstår ham jo, hans kropssprog er flot og han bliver forstået af både familie og pædagoger, så kan det være at ha bare ikke føler behov for t sige så meget endnu? I forstår jo hvad han vil, og han kommer ud med sine "ord" alligevel, bare på en anden og mere fysisk måde.
okt 2008
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Babyer: 2 Emner: 91 Svar: 673
Ved godt det ikke er det du håber på at høre
Man bliver ret frustreret og føler sig afmagtet når man bare prøver og prøver at lære dem at tale og det så ikke lykkes. Vi fik ørelægen til at komme med en henvisning til en høreafdeling på Aalborg sygehus, men hørelsen fejler "desværre" ikke noget, er selvfølgelig glad, men så havde der i det mindste en forklaring.
Min datter vil jeg jo for alt i verden ikke ønske kommer bagud, hun er 20 måneder, så vi læser rigtig meget, det gør vi også med Magnus, men hun fanger bare ordene rigtig hurtigt, og husker dem, vi startede med dyrelyde og så dyrene bagefter, og hun har bare været skide dygtig til at komme med ordene, og hun kommer også med små sætninger, Magnus aber efter hvad hun siger, for han har aldrig kunne hverken dyrelyde, eller navnene på dyr.
Synes det er en rigtig god ide med fotobøgerne
Håber din lille dreng bare pludselig fyre hele alfabetet af
nov 2010
det tror jeg også du har ret i. Og jeg tænker også meget at han ikke har det behov, fordi han altid bliver forstået. Jeg forsøger at sætte ord på de ting han siger.
f.eks var vi i svømmehallen en dag, og da jeg gik i bad sad han i klapvognen med en bolle. Han kiggede på mig, sagde "mama", pegede på bollen, pegede på sin mund og nikkede spørgende, hvortil jeg sagde "ja, du må gerne spise den bolle" (og grinte over at min lille tyksak spurgte!)
Og tusinde tak for jeres rosende ord piger!
jeg ved det jo egentlig godt, men i morges spurgte min flirt om hvor meget de egentlig talte med børnene i vuggestuen, og det ramte bare LIGE i hjertekulen! Han mener selvfølgelig intet skidt med det - det er ren interesse. Men hans børn var dygtige og hurtige (og er også stærke til læsning og sprog i dag) så han undres selvfølgelig.
nov 2010
ja, Vito har også haft mange MØB. Han fik den første i starten af maj sidste år, og havde så en gang om måneden ca, indtil han fik dræn i i oktober. Han har ikke haft siden, og det er virkelig en lettelse!
Jeg håber at han vil komme efter det, ligesom din søn og Sugars søn.
Det er jo også fordi jeg selv var så ekstremt et tilfælde. At være 6 år før man tale rent, er jo en ret høj alder.
nov 2010
er i øvrigt ret glad for at læse at din søn også glemmer ordene lige så hurtigt igen. For det er lidt det jeg synes er underligt. Forleden sagde han støvsuge (han elsker at støvsuge) men selvom han leger med støvsugeren mange gange dagligt, er ordet bare væk. Han gør rigtig ofte det der med at sige ting een gang eller een dag, og så glemme ordet helt igen.
Er glad for at høre at andre børn gør det samme
jan 2009
Vi synger også rigtig meget herhjemme, det har virkelig gjort noget for hans sprog, og talepædagogen der har kigget ham har sagt at for at fylde ord på skal man sige det man gør fx: "Jeg hælder vand op i koppen" "nu drikker jeg vandet" "vandet smager godt" osv så det er bare at klø på selvom det godt kan virke håbløst ind i mellem
okt 2008
Clara er jo så lige det yngre (17 mdr.) og kan også ind i mellem sige ord hvor man tænker "wow, hvad var det lige?" Men så siger hun det ikke igen.
Indtil videre er jeg ikke bekymret, da hun snakker som et vandfald, det er bare kun mig og far der forstår hende endnu.
nov 2010
jeg må prøve at blive bedre til det. Sætter kun ord på ting i relation til ham. Ikke hvad jeg gør generelt, det er jo ikke en almindelig ting at gøre.. hehe.. Samtidig VED jeg også at det spiller en rolle, at han bor i et hjem med kun en voksen. Her er ingen naturlig dialog mellem to mennesker, der er bare mig og ham.. Det er jeg sikker på også har noget at sige.
Men er rigtig glad for jeres rosende og opmuntrende ord piger. Der skal bare så lidt til for at bekymre nogle gange - også selvom man godt VED bedre.
jan 2009
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Babyer: 2 Emner: 92 Svar: 1.128
Jeg lavede og gør det stadig, ligesom dig, bøger med billeder af familien, ferier og ting hun kunne lide og det var et kæmpe hit!
Hun blev sprogtestet her i efteråret i børnehaven og hun scorede 7 point ud af 100
Det skal nok komme
okt 2008
For andre ville det nok virke sært, men jeg har en eller anden ide om at det gør noget godt for hendes sprog. Håber jeg.
okt 2008
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Babyer: 1 Emner: 49 Svar: 2.408
Men for lidt og for meget. Min søn på 2 valgte så at han ville begge ting på samme tid. Det er heller ikke alt for godt, da mange tror han er ældre end han er, og dermed forventer de mere af ham, end de gør af andre børn på 2 år.
Da oliver var 19 mdr konkluderede han og han snakkede i sætninger.
Du må ikke misforstå mig nu, og jeg vil ikke lyde som en der ved bedre. så håber ikke du tager det næste ilde op. men har du/i forsøgt at gentage alt han siger. Hvis han siger noget forkert så siger i det på den rigtige måde. Ikke sige NEJ Vito det hedder det ikke, men sig istedet JA og gentag. Nej er negativt ladet og det fanger de meget hurtigt.
nov 2010
jeg retter aldrig aldrig
Jeg forsøger som udgangspunkt altid at sætte ord på, og på den måde hjælpe ham - også når han siger de forkerte ting.
I en overgang kaldte han måger for vov, og gik helt vov-amok når alle mågerne fløj rundt ude foran vores vinduer om morgenen! Det var altså lidt komisk!
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 89 Svar: 1.199
Selvfølgelig ikke helt rent, hun siger sit eget navn, men det bliver Nonik i stedet for Monique.
Bedste bliver til besse, mufar (kalder vi morfar) siger hun rent, moster bliver til moma, farfar er også rent, farmor og farbror bliver til fauar.
Hun bliver 2 på lørdag og er rigtig godt med sprogligt og selvom alle ordene ikke er rene er det for mig/os meget forståeligt.
Men de snakker jo heller ikke rent som 2 års.
Jeg synes så der kommer flere og flere ord og sætninger.
Du kan være rolig det kommer nok
Har en fætter der har været MEGET bag ud, hen bliver vidst 6 i år og er først inden for det sidste år han er begyndt at snakke ordenligt.
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 89 Svar: 1.199
så kommer der se bil, se bus osv. 100 gange på vejen (næsten hver gang hun ser biler og busser
mar 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 323 Svar: 2.341
Men hun kan kan sige mange ord så som far max Martin traktor bil, dyt sut ad bad tisse og mad og hun er 18 mdr også . Men hun har en rigtig dårlig balance i kroppen når hun går osv
Så jeg tænker da også din søn skal nok lære det hele vis han motoriske god så kommer det andet bare senere..
Min søsters søn er nærmest et geni han kunne tale helt klar da han var lidt over et år og gå og alting og nu er han 7 år og de har svært ved finde opgaver i skolen til ham der gir ham udfordringer
okt 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Babyer: 2 Emner: 27 Svar: 390
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 312 Svar: 1.298
Den sproglige udvikling - SÅ svært for mig!