{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.631 visninger | Oprettet:

Hvorfor så vilde med alm fødsel ? {{forumTopicSubject}}

Ja jeg er begyndt at undre mig over hvorfor jordmødre, læger osv er så vilde med naturlig fødsel nærmest ligemeget hvad.. altså helt klart en rimeligt ukompliseret fødsel er at foretrække, men opstår der komplikationer for mor eller barn så ville et planlagt KS vel have været bedre ??

Sagen er at jeg står og skal vælge og har fået besked på at det er op til mig, de forstår godt mine overvejelser og derfor må jeg vælge frit, men den kommer jo hele tiden, med at professionelt synes det man skal forsøge at føde og man kan jo altid prøve og går det så galt kan man få KS akut..

Men jeg ønsker ikke akut KS, jeg ønsker ikke at forsøge og gå i panik over at det ikke kan lade sig gøre og frygte for mit barn.. samt alt hvad jeg har kunnet læse mig til siger at risikoen er betydelig højere ved akut KS end ved planlagt..

Jeg ved godt der altid er rissisi ved KS også planlagte, men har læst og læst, både lægelige sider og folks erfaringer osv og det virker ikke til at der er større risiko for hverken mor eller barn ved planlagt KS end ved alm fødsel, skader og fare er lidt forskellige, men procenten er vist ret ens, måske endda lidt højere ved fødsel for moderen..

Når nu risiko ved planlagt KS er ret lav og der i tilfældet er ret stor risiko for både psykisk og fysisk skade/ubehag (altså ved godt en fødsel gør ondt, men ud over alm smerte) ved lige den fødsel, hvorfor så presse sådan på med fødslen, hvorfor foretrække at personen prøver og fejler og ender i akut KS frem for roen ved et planlagt KS ?

Jeg synes der er mange ting der taler for planlagt ks (og nej ikke alle er tungtvejende, men når man skal tage en stor beslutning tæller alt jo med)..

1: Tidligere mistet og derfor let til frygt og panik for barnets sundhed

2: Hård fødsel sidst som var sekunder fra at ende i akut KS

3: Min datter var kun 49 cm og 2690 g og måtte klippes og hives ud med kop

4: Sandsynligvis lavt skamben (sagde jordmoderen under fødslen + min storesøster har det)

5: Skade på haleben ved sidste fødsel, som tog 3 måneder før jeg kunne sidde og her under ny graviditet giver det mig gener, hvis ny skade risiko for kroniske problemer..

6: Skade/Stor svækkelse af bækkenbund under sidste fødsel, som tog lang tid at genoptræne og igen volder problemer så snart jeg blev gravid næsten..

7: Kronisk sygdom der gør at smerter fx veer føles langt værre, kastede op af smerte flere gange under sidste fødsel..

8: det praktiske (og i sig selv er det ikke grundlag for KS overhoved, men tæller med i helheds billedet) vi har ikke familie i nærheden der kan tage vores datter (22-23 måneder ved fødsel) folk er enten på ferie eller på anden måde ikke "stabile" i forhold til at tage hende akut og jeg skal hurtigt ind pga de store smerter samt udvidelsen sidste gang tog max 4 timer fra første ve til fuld udvidelse.. samtidigt kan manden ved at vide dato planlægge barsel så han har fra dag 1 + få 1-2 uger ekstre.. ellers så kan han faktisk risikere at være på arbejde og ikke kunne gå før afløser kommer, så jeg måske står alene med vores datter og smertefulde veer, det skræmmer mig ret meget..

Men synes det er svært at stå fast og sige, "jeg vil ski have det KS", når man føler de ser en som svag og hele indstillingen er at man bør forsøge at føde.. Overvejer at tage manden med så jeg har støtte..

Hvad ville i gøre ? og synes i det er helt hul i hoved at jeg hælder mest til planlagt KS ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor så vilde med alm fødsel ?
  • #2   19. mar 2013 Dina: Nu har jeg jo født før og her var det ikke en fed oplevelse, men en ret traumatisk oplevelse, der endte med skader på mig, og sygt barn (blodansamling efter sugekop gav hende slem gulsot)..
    Om vaginal fødsel er bedst for barnet kommer jo an på hvordan fødslen forløber..

    Mutten: Jeg ved godt der er fordele ved fødsel, men der er også fordele ved KS, fx ingen risiko for kvælning i navlestreng og andre fødselsrelaterede skader.. om fødsel er det eneste sagligtgørende kommer jo an på hvordan fødslen foregår, for meget stress er ikke sundt for barnet..


  • #5   19. mar 2013 Hvis du vil og er mest sikker ved planlagt kejsersnit. Så er det det som du skal have!!!!!
    Jeg fik det fordi det var det jeg ville. Plus lægerne mente det var bedst

    Synes ikke at det ene er bedre end det andet. Det der er bedst er at barnet kommer ud.


  • #6   19. mar 2013 Kald mig et egoistisk menneske men jeg vil have kejsersnit næste gang! Fik akut ks med min søn. Fødslen gik faktisk fint indtil han ikk ku komme længere i fødselskanalen og efter over to timers presseveer måtte jeg gi op. Min søn har haft det super og amningen gik fino fino. Så jeg melder pas på naturlig fødsel! Nægter at gøre forsøget for så alligevel at skulle ha ks til sidst.

  • #7   19. mar 2013 Min første fødsel var lidt ala din - rigtig hård, få sekunder fra Ks, sygt og meget svagt barn, indlæggelse på neonatal, 3 grads bristninger og spring ringmuskel..

    Jeg fik valgt mellem Ks eller alm fødsel pga min sprunget ringmuskel... Men jeg tænker sådan: ingen fødsler er ens og hvorfor skulle lige jeg være så uheldig at have to så hårde fødsler hvor både baby og mor har det rigtig dårlig efter - chancer ville være lille for at det skete for mig to gange.. Så jeg valgte at føde normalt igen...

    Men men men, jeg fik også lavet en plan med min jm om at jeg ikke skulle gå over tid og sætte igang på terminen og osv.. Min 2 fødsel tog kun 4 timer med reglmæssige veer frem for 60 timer med ureglmæssige veer første gang..

    Med hensyn til din datter og pasning kan i jo godt planlægge hvis det er igangsættelse smiley

    Held og lykke med at bestemme dig..


  • #10   19. mar 2013 Hvis de har sagt at du kan vælge frit kan jeg ikk se problemet i at de fagligt set fremhæver muligheden for at føde naturligt stadig eksistere, du har som jeg læser det jo det sidste ord at sku ha sagt. De siger vel det de har erfaring og fagligt grundlag for at sige nemlig at naturlig fødsel er det de foretrækker men at du er så heldig at du får lov at vælge smiley det er da dejligt at det er muligt.

  • #11   19. mar 2013 Nogle her i tråden giver mig faktisk samme fornæmmelse dom læge/jordmoder, at jeg er egoistisk og at jeg bare er svag hvis jeg vælger kejsersnit smiley i har selvfølgelig 100% ret til jeres mening..
    Ang stress, ja der er altid stress under en fødsel og ja den normale stres er sundt, men barnet kan altså også stresses for meget og det er ikke sundt, jo en grund til at min datter fik elektroder på hovede under hele fødslen fordi hun var for stresset og de skulle holde øje med om hun skulle ud akut..

    Lykke: Hvor får du dog det fra ? Jeg går ikke ind for KS uden grund.. Og selvfølgelig kan der komme komplikationer ved alle fødsler.. Men nu handler det jo om en situation hvor tidligere fødsel, fysik og familie historik giver stor risiko for komplikationer i en eller anden grad.. Ikke om en førstegangs gødende der bare er nervøs..

    Mor til og TD: Tak for jeres indlæg og forståelse..

    Mette: Skønt du kunne føde 2 gang smiley men nu er der for mig netop ret stor risiko for en gentagelse, da det jo sandsynligvis skyldes for lavt/smalt skamben..

    Annsofie: Tak, men jeg har skam sat mig ind i både risici og fordele samt andres erfaringer smiley

    Den gamle krage: Jo det er skam mit valg, men forstår netop ikke at når de siger at det er op til mig da de forstår min "frygt" og finder den begrundet, hvorfor man så skal pålægges dårlig samvittighed og forstår ikke at de mener et forsøg som ender i akut kejsersnit er bedre end planlagt kejsersnit ..

    Kathrine: tak for dit indput og din forståelse smiley


  • #12   19. mar 2013 Jeg mener ikke at en vaginal fødsel er optimal for alle. Vi er forskellige og jeg synes abselut det er okay ikke at have lyst til det ene eller det andet.
    Selv har jeg angst for idéen om KS, kan slet ikke holde det ud og beundrer faktisk folk der tør det, for jeg ville slet ikke turde.
    Synes slet ikke du skal tillade at lade andre få dig til at føle dig egoistisk eller noget andet. Det her er dit valg, og kun dit. Og ingen skal kunne tage det fra dig. Mennesker tager ikke beslutninger baseret på ingenting, sådan er vi bare ikke indrettet, så jeg er helt sikker på du har dine grunde, og det burde også være godt nok.


  • #13   19. mar 2013 Katrine - utroligt de kan fortælle dig dit bækken er for lille.... Det har de på intet tidspunkt kunne svare mig på, før jeg lå åben ved aks med min store dreng...
    De kan ikke måle bæknet præcis udefra, kun indefra når du er åben...


  • #14   20. mar 2013 Sender dig lige en pb her engang imorgen for har fået 2 pKs efter mit ønske så kender til alt det et står med
    Ellers send gerne en pb hvis der er spørgsmål


  • #15   20. mar 2013 Jeg fik kejsersnit og jeg elskede min oplevelse. Har billeder og jeg er hel sikker på det var den rigtige måde de kom til verden på
    Så synes du skal vælge det DU er tryg ved. Da det er DIG som skal føde.


  • #16   20. mar 2013 Kan ikke forstå hvorfor du ikke kommer ind og får lavet en aftale om at når du siger stop hedder det ks.

    Jeg elskede min oplevelse. Jeg sov gennem det meste, fik intet mod smerterne og de var faktisk ikke så slemme som jeg havde troet.
    Jeg følte mig virkelig godt tilpas over at jeg klarede det uden problemer eller pjevseri


  • #17   20. mar 2013 Tjah, de fremhæver muligheden fordi det er bedst for barn og moder.

    Det er en naturlig afslutning på fødslen, for både moderens og barnets krop. Det sætter gang i de naturlige hormonelle relationer og hjælper kroppen videre.
    Kroppen forstår hvad der sker, når man føder vaginalt, da den så ved at nu er man ikke længere gravid, men derimod en mor - en ammende kvinde (som oftest).

    al nyere forskning tyder i øvrigt også på at barnets immunforsvar har et kraftigt behov for de bakterier, som barnet naturlig vil møde på sin vej gennem fødselskanalen.


    Når det så er sagt, så er altså år 2013 og vi HAR alternativer. Der kan være en milliard grund til at foretrække et KS. At kvinder bare "ikke har lyst" til at føde naturligt har jeg ingen respekt for. Overhovedet.
    Men hvis man har fysiske eller psykise årsager, må man jo veje dem op og gøre op med sig selv, hvad der føles mest rigtigt. Det ER bedst for barnet at blive født vaginalt, men er man som mor bange for at gå helt i stykker, rent mentalt af det, må man også huske at tage vare på sig selv under forløbet. For det er selvfølgelig også vigtigt.


  • #19   20. mar 2013 Hvis man kan så burde man prøve.

  • Moaren
    Moaren Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 458
    #21   20. mar 2013 Har to akutte ks og et pks bag mig. To i lokal bedøvelse og et i fuld. Jeg vil sige at det aks i lokal bedøvelse var et helvede. Det i fuld narkose, ja der sov jeg og vågnede op til den smukkeste dreng smiley

    Så jeg ville vælge pks.


  • #22   20. mar 2013 Tydeligt at nogle her så også mener at vaginal fødsel er det eneste rigtig uanset, at man bare skal forsøge for man kan jo altid lave akut ks når det går galt.. Det er selvfølgelig jeres mening og i har fuldt ud ret til den, men det er faktisk lige der jeg føler man bliver dunket i hoved med at man er svag og ikke ønsker sit barn det bedste.. Og tro mig jeg ønsker mit barn det bedste, sidst bad jeg dem få hende ud uanset hvordan fordi jeg følte hun skulle ud nu og da hun endelig kom ud var det med navle snoren flere gange stramt om halsen og blod løbende ud af munden og helt bleg, troede hun var død..
    Jeg havde så mange smerter i starten pga mit haleben hvilket ødelagde starten for mig, da jeg næsten intet kunne, det påvirkede også amningen negativt da jeg ikke kunne være i en god stilling og amme..
    Flere skriver at de følte sig snydt pga Ks og det er da rigtig trist for jer, men ikke alle har det sådan, jeg fraråder heller ikke andre at føde fordi jeg havde en hård fødsel.. Jeg kunne forstå hvis jeg var førstegangs gravid, men jeg har gennemgået 2 fødsler og begge var pænt sagt frygtelige oplevelser så er ret så sikker på at jeg ikke vil føle mig snydt fordi jeg ikke skal have endnu en grim oplevelse..

    Mutten: grunden til at jeg har frit valg er at de mener jeg har en god grund, men at det er op til mig. Du mener så vist ikke at jeg har nogen grund til ikke at prøve at føde igen, men det er jo så din mening.. Men det handler bestemt hverken om mode eller andet overfladisk pjat..
    Og hvis man kan føde ja, men det føler jeg så heller ikke jeg kan, at blive klippet op og få barnet hevet ud med magt mener jeg ikke er at føde og det havde ikke gået hvis hun bare havde været lidt større (altså normal størrelse).. I en ny fødsel ville smerterne og frygten sandsynligvis endda gøre det endnu sværere for min krop at arbejde..

    Camilla: Det var da dejligt du havde en god fødsel.. Men føler mig faktisk lidt stødt over din kommentar om pjevseri smiley fødsler er ikke ens og føles ikke ens og det er altså sjældent pjevseri.. Jeg fik heller intet andet end lattergas, der var ikke tid da udvidelsen gik så hurtigt, havde ve storm og kastede op flere gange af smerte og var tæt på at besvime, men var måske bare pjevset..
    Jeg har prøvet at føde og for mig var det altså en frygtelig oplevelse.. Grunden til at fødeplan ikke tiltaler mig er 2 grunde, den vigtigste er at min udvidelses fase sandsynligvis kun går hurtigere denne gang og akut K's hvor barnet er nede i bækkenet og sidder fast er langt mere risikabelt for begge + jeg ikke stoler 100% på at der lyttes helt til mig og ikke bare presses på for at lige prøve lidt mere, og jeg er ikke god til at stå fast i en presset situation..

    ACS: Håber ikke du tror det handler om at jeg bare ikke har lyst til at føde (det kan man vel ikke få ks for) ? For ville gerne føde hvis de kunne sige at jeg faktisk kan og at risikoen for mig og baby ikke er større end normalt, men det kan de ikke..

    Tania: De kan desværre ikke sige om jeg kan eller ej, det kan åbenbart ikke måles om mit skamben sidder for lavt (eller også vil de ikke tjekke) de kan kun sige at der jo er en hvis risiko for at det er det der er galt når nu jordmødrene sagde det sidst + min søster har det.. Så føler jeg spiller hasard med mit eget og barnets helbred ved at forsøge at føde..


  • #24   20. mar 2013 Hvorfor så vild med en naturlig fødsel - fordi en naturlig vaginal fødsel rocks!


  • Moaren
    Moaren Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 458
    #25   20. mar 2013 Jeg har altså ik følt mig snydt for fødslen på noget tidspunkt. Har haft to gode ks og et mindre godt. Synes følelsen af at blive mor slår alt, det er sku ik fødslen der får mig til at føle det er fedt... Og jeg var altså 8 cm åben med min ene søn, så nåede langt i forløbet..

  • #27   20. mar 2013 Mutten: Nej de kan intet sige, men som sagt skyldes problemerne næsten med sikkerhed for lavt skamben og så vil der komme problemer igen, hvor store afhænger af babys størrelse og hvordan hun kommer ned i bækkenet..

    Tania: tak for dit svar.. Ja ved jo godt de skal udpensle alle ricisi uanset hvor små da det er en operation.. Og at fødsler er naturligt og derfor skubber de lidt de mulige problemer ved fødsel i baggrunden..

    Fru nøhr: Jamen godt det gør for dig, sådan er det bare ikke for alle..

    Moaren: Tak for dit indlæg smiley


  • #29   20. mar 2013 Tania: Det er en af grundene til at jeg frygter akut ks, da man så ofte ikke får baby op, ved pks får man næsten altid baby op..
    Jeg har ikke fået baby direkte op ved nogle af mine fødsler..


  • #31   20. mar 2013 Nej Signe , ikke nødvendigvis . Jeg var ved dø efter fødslen, Emma sad fast, jeg pressede i over 2 timer og hun blev taget med kop , men på trods af omstændighederne ville jeg ikke være det foruden!

    Der gik længe inden jeg følte det var fedt , men i dag synes jeg oplevelsen med at føde mit barn slår alt smiley


  • #32   20. mar 2013 Kathrine - det jeg mener er de først har kunne måle mig da jeg var åben i mit kejsersnit, ikke under fødsel mv.... Kun da jeg fik kejsersnittet... Det der undre mig endnu mere er jeg selv har født 2 gange på Herlev....

  • #34   20. mar 2013 Jeg havde en der hedder Hector smiley

  • #35   20. mar 2013 Jag overvejer selv pks, fordi tanken på att føda vaginalt får mig til at kaste op. Og jag er så fulstændigt ligeglad med hvad alle andre synes. Jag synes det er op till en selv man bestemmer selv, færdigt! Så TS du gør bare precis som du vil!

  • #37   20. mar 2013 Finamy,
    hvis din krop forekommer dig som værende så klam, kan du jo bare lade være med at få et barn?
    De sviner i øvrigt også ret meget. Og vil nok kaste op, skide, tisse og gylpe på dig rigtig mange gange.


  • #38   20. mar 2013 For MIG er det grund nok. smiley Og det er ju lidt sjov att i skal være sarkastiska men det er helt fint med mig smiley Og mor til vito Hvorfor skal jag lade vare med at få barn fordi jag ikke vil genomgå en "normal" vaginal fødsel? Resten av det du skriver lader jag være med att svare på det siger mer om dig än om mig.

  • #39   20. mar 2013 Det er vel ligeså meget en fødsel hvis man vælger Pks eller? Selvf er det ikke bare det at jag ikke kan lide tanken vid en vaginal fødsel men er ekstremt bange for det.

  • #40   20. mar 2013 Og jag har f.ø ingen problemer med min krop mor til vito.

  • #41   20. mar 2013 Fordi fødslen hører med? Det er vigtigt for barnet, men dit behov er åbenbart vigtigere?

    Og hvorfor er de andre ting ikke relevante? Hvis du finder en fødsel så modbydelig at du ligefrem kaster op ved tanken, bliver det da knap så fedt første gang ungen skider ud over dig? Børn er megaklamme - det hører med til jobbet smiley


  • #42   20. mar 2013 Kun dens naturlige funktioner? smiley

  • #43   20. mar 2013 I min verden kan man ikke sammenligne hvordan barn er og hvordan en fødsel føregår men det er så fint nok att du har det så. Det er ju helt skræmmande att du kører op så meget i noget du overhovedet ikke har med att gøra,



  • #45   20. mar 2013 FinaMy,
    jeg har bare rigtig svært ved at forstå grundlaget for sådan en beslutning, når det bare er "gider ikke".

    og jeg forstår slet ikke hvorfor det ikke er vigtigt for dig, at dit barn kommer til verden på den måde, det er beregnet til at komme på, og som er beviseligt bedst for det?

    og når du skriver noget for at provokere, må du også forvente at det lykkes!


  • #47   20. mar 2013 annsofie,
    haha, men det ER de! min søn gylpede som galdt det hans liv, og sked flere gange ud over ALT! Nu har han inden for de sidste måneder haft diarre og to omgange bræksyge. det er sgu ikke særlig lækkert! haha


  • #48   20. mar 2013 Jag provokerer ikke, jag skriver bare hvad jag overvejer :S Men det var også det eneste, diskutere med dig gider jag overhovedet ikke så ta den med nogen anden. Og det er ok du behøver heller ikke førstå mig.

  • #50   20. mar 2013 Jeg ville være så taknemlig vis jeg kunne have født selv, men her endte det også i akut kejsersnit i fuld narkose og jeg tror bare man kan være så meget mere med fra starten ved almindelig fødsel.. Men du skal ikke tænke på hvad andre siger/tænker det din krop så du må mærke efter om du kan klare det endnu engang smiley

  • #51   20. mar 2013 Jeg tror faktisk det var ham der fik Noah, min ældste til verden for snart 5 år siden, det du beskriver lyder som ham smiley jeg kan lige se om det står i min fødsels journal... I hvert fald er han helt perfekt, han var SÅ god smiley

  • #52   20. mar 2013 Der står desværre ikke hvem der udførte mit ks smiley men lydermeget som ham Henrik smiley anden gang var det en dame smiley

  • #53   20. mar 2013 Annsofie: Nej det siger jeg heller ikke at nogen har sagt, men nogle virker lidt til at have den indstilling at man skal forsøge vaginal fødsel med mindre lægerne direkte forbyder det.. Og så får man lidt fornæmmelsensen.. Og ja det skyldes selvfølgelig at det er et følsomt emne, det bør det vel også være.. Men skal beslutte mig til om 1 uge så jo nødvendigt at være helt sikker snart..
    Og folks indlæg uanset deres mening hjælper faktisk..

    Finamy: Selv med mine oplevelser vil jeg råde folk til at forsøge hvis de ikke har prøvet at føde før (med mindre der er medicinske grunde).. Men jo det er klamt og man mister kontrollen men det tænker du ikke over under fødslen.. Og det gør ondt men det er det værd når man får baby op.. Langt de fleste fødsler går jo uden problemer..


  • #54   20. mar 2013 Signe - Det er jeg da ked af, så har du uden tvivl misforstået noget, jeg siger ikke at du er pjevset.
    Jeg skrev at JEG som ellers er en pjevs uden lige ikke sagde et ord. Både JDM og min mor og daværende kæreste var i chok over hvor godt jeg tog det.
    Det var DET jeg mente med "uden pjevseri"


  • #55   20. mar 2013 Finamy - NEJ man føder ikke sit barn hvis man bliver sprættet og får revet det ud! Et kejsersnit er bestemt ikke det samme som en vaginal fødsel.
    DU føder barnet og gør al arbejdet ved vaginal fødsel - du laver ikke en skid ved et kejsersnit, så det vil aldrig blive en fødsel.

    Et kejsersnit er en nødløsning for folk der desværre ikke KAN føde selv og at man er egoistisk og synes en fødsel er klam er ikke grund nok til et kejsersnit.


  • #56   20. mar 2013 Kathrine, Jo jag ved det, Skal man ikke først ta den med JM? Ju nærmere jag kommer fødslen ju mere panik får jag.. Jag overvejer det som sagt og skal først ha helt styr på forlemper og ulemper, Hvad alle her inde synes er jag fulstændigt ligeglad med, synes bare det er helt sygt att folk reagerer sådan, Men tack før din førståelse, Og hey snart må vi tage os sammen til den der café hygge turen ;);)

  • #57   20. mar 2013 Hvis man ikke bliver født når mor får ks, er man så aldrig blevet født eller hva?? Er forvirret smiley Synes du lukker en gang pladder ud Camilla. Man er hverken ego eller doven fordi man vælger ks. Ungen skal ud og i teorien er vejen dertil ligegyldig så længe den er sikker og ansvarlig. Har aldrig hørt om et barn ellers raskt barn der tog skade som følge af et ks. Hvis folk synes en "rigtig" fødsel er så fantastisk så for min skyld ingen alarm, men synes i mega træls at sige grimme ting om folk der vælger ks.

  • #58   20. mar 2013 http://m.b.dk/?redirect=www.b.dk/danmark/laege-mange-gode-grunde-til-planlagt-kejsersnit

    En rigtig god artikel om planlagt ks af en overlæge på Hvidovre sygehus.


  • #59   20. mar 2013 Kathrine; Ja jag har læst lidt om det og snakket med nogle der har oplevet bægge dele, skal først til JM 7maj, dvs 1 månad innan termin, er det for lidt tid? Måske skal jag ringe allerede imorgon og snacka igennem det? Ja jag med men vi finder ud af det snaart smiley

    Mor til Hector, Tack skal læse igennem det ordentligt og er fø enig med dit tidigare inlæg


  • #60   20. mar 2013 Ja det gør jag så, Tack

  • #62   20. mar 2013 Mor til Hector, linket virker ikke smiley

  • #63   20. mar 2013 Kan godt forstå man er bange for at føde. Det er meget normalt og især når det nærmer sig. Men kan ik forstå man ik har samme frygt ved ks? Jeg har fået 3 ks og var bange hvergang alligevel. Sys ik om at ligge der og ik kan gøre hverken fra eller til. De 2 første gik efter bogen og nr 3 gik oberhovedet ik efter bogen og skal bestemt aldrig have ks igen! Hverken ved fødsel eller ks er man garanteret det går som det skal. Men kan sagtens forstå du ønsker ks så lad være at tænk på hva andre mener om det smiley

  • #64   20. mar 2013 http://m.b.dk/?redirect=www.b.dk/danmark/laege-mange-gode-grunde-til-planlagt-kejsersnit

    Hmm ka se den skriver det på en meget mærkelig måde, men på min iPhone skal jeg bare trykke på det nederste aktive link?!


  • #65   20. mar 2013 Camilla: Helt ok, så misforstod jeg dit indlæg smiley

  • #66   21. mar 2013 Så føder man måske også blindtarmen, når den fjernes? Den opereres også ud.
    Nej det er på ingen måder pladder, hvis man har født er det vaginalt, ellerxer barnet TAGET ved kejsersnit.

    Min mor fik mig TAGET ved KS og fødte min søster.

    Et kejsersnit kan aldrig blive en fødsel i mine øjne.


  • #67   21. mar 2013 Signe det er helt iorden for det var bestemt ikke for at træde på eller håne dig smiley

  • #68   21. mar 2013 Du var fanme også sej Dina at du tog chancen og prøvede igen og bare klarede det til UG

  • #70   21. mar 2013 Så har Hector tagetdag den 4/10. Gud ved om der findes en sang til sådanne lejligheder.

  • #73   21. mar 2013 Jeg har ikke last alle svar. Men når jeg læser det du har været igennem, så forstår jeg fuldt ud hvis du vælger kejsersnit.. man skal gøre det man føler er rigtigt og så skide værre med hvad alle andre mener. Læger og jordemødre er meget for vaginal fødsel, nogen gange lidt for meget... hvis du spørger mig!! Min første fødsel gik helt efter bogen, her anden gang vendte min datter forkert. Alle læger og jordemødre mente jeg skulle føde naturligt, men den læge der var der den dag jeg siger jeg ønsker ikke at føde naturligt men vil ha kejsersnit siger til mig bagefter (selvom han taler for vaginal fødsel tidligere) det forstår jeg godt, var du min kone havde jeg også haft det bedst med det valg... så ja de siger det de har lært, men med deres erfaringer fra det virkelige liv har de nok andre personlige meninger. De må bare ik råde dig til kejsersnit med mindre det er farligt.. held og lykke med det hele, uanset hvad du vælger så gør du det for barnets skyld uanset hvad folk siger husk det og følg din egen mave fornemmelse..

  • #76   21. mar 2013 self er det en fødsel ved pks, Om jag vælger att blive sprætted om (som du så fint siger det camilla) så er det mit valg, bliver hellere sprætted om i maven end att mit underliv bliver fulstændigt ødelagt! Og ungen skal ud, det er det viktigaste ikke hvordan. Tak! Og jag synes kvinder er lige så seje uanset hvordan man føder sit barn vaginalt eller man får lavet et ks smiley

  • #77   21. mar 2013 Ens underliv bliver altså ikke fuldstændig ødelagt af en naturlig fødsel smiley

  • #78   21. mar 2013 Det kan det vel vidst blive? Jag kender mange der har blivet syed og klipped i o.s.v, og eftersom camilla skrev som hun gjorde så svarer jag bare som jag gør.

  • #81   21. mar 2013 Jeg bristede en del indvendig og fik 35+ sting. Men jeg er altså ikke ødelagt dernede af den grund..
    Jeg er helt normal, lægen sagde at man ikke kunne mærke jeg havde født, og udover en smule arvæv på skamlæberne, synes jeg selv at jeg føles ret normal.

    Jeg er ikke gået i stykker, og stingene var helet helt op og ude efter halvanden uge. Det er ret hurtig behandlingstid i forhold til et KS smiley

    Med ks skal man jo også syes sammen efterfølgende, og har også konsekvenser.


  • #82   21. mar 2013 Tania - Jeg tænker skam over hvad jeg skriver og det er min holdning - så kan du blive sur og stødt hvis du vil det.

    Jeg er selv taget ved kejsersnit og I kan være helt rolige - man holder skam fødselsdag som alle andre af den grund smiley


  • #83   21. mar 2013 Mutten, Nej det kan være lidt svært att førstå, kender det godt smiley Det er svensk jag skriver smiley Jag mener ikke det er garanti, jag mener bare man kan blive nød til det. Og jo jag ved godt man bliver syed ved Ks, Jag tænker bare att jag bliver hellere syed i maven end mellem benen. Det er self ikke grunden til att jag overvejer pks.

    Jag overvejer ett Pks og det syntes jag jag ska ha lov til uden att høre en masa negativa kommentarer da det er mit valg smiley


  • #84   21. mar 2013 Kathrine - jeg er TAGET ved kejsersnit..
    Lykke - Jo det har jeg, har du svært ved at acceptere andres holdninger?


  • #85   21. mar 2013 Og så kom vi vidst ret langt væk fra emnet, så mon ikke vi skal gå tilbage til hvad det oprindeligt handlede om? smiley

  • #90   21. mar 2013 Jeg vil nu også mene man fødes ved KS, det er blot en anden måde at gøre det på og man gennemgår graviditet, efterveer osv nøjagtig som ved vaginal fødsel..

  • #91   21. mar 2013 http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2006/09/07/080132.htm

    Så er diskussionen vidst færdig Tania!


  • #92   21. mar 2013 Hvis ikke ordet taget passer jer så brug forløst ved kejsersnit.

  • #93   21. mar 2013 Idag er det hectors forløsningsdag, hurra hurra hurra smiley

  • #94   21. mar 2013 Camilla: Hvorfor har du så stort et problem med at andre ser det som en fødsel ? Virker som om du ser ned på Ks og ikke mener folk er berettiget til at sige de har født barnet..

    Ang artiklen så tænker jeg lidt at det vel er logisk at der er flere børn der mister livet ved ks da de jo ofte foretages pga af problemer, ville være spændende hvis de udelukkende havde taget pks sat op mod fødsler..


  • #95   22. mar 2013 Mutten sikke en gang pladder, det er et følsomt emne, men ikke en af jer kan respektere at jef har en anden holdning. Det er bare for plat.
    Fint at I mener i føder jeres børn, det mener jeg ikke at I gør/har gjort og det er vel egentlig også ligemeget. Elsker I jeres børn mindre ved at nogen i ikke kender ikke mener at i har født dem? Så skulle i da skamme jer

    Synes godt nok i er grimme i munden - igen. Hvorfor gå personligt på mig fordi i føler jer ramt?
    Og mutten hvis du er på filter som muligvis den eneste herinde er der nok en god grund til det for du kan være en satan..


  • #96   22. mar 2013 der er vel en grund til at det hedder "vaginal fødsel" eller "naturlig fødsel". Var det den eneste metode, ville det blot hedde "fødsel".

    Et barn der kommer til verden, bliver født. Bum. Så er det ligegyldigt hvordan det kommer til verden, det fødes altså stadig.


  • #97   22. mar 2013 http://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8dsel


    "Ordet kommer af gl.dansk: føz(æ)l, der kan oversættes med ernæring eller underhold, og det nordiske føde, der betyder bringe til verden."


  • #100   22. mar 2013 Det er altid smukt når et barn bliver født smiley

    Jeg håber ikke at nogen tror at jeg er imod KS; eller ikke synes at det "tæller", for det gør det. Jeg synes bare at der skal være en ordentlig begrundelse for det smiley


    At et liv kommer til verden, er altid smukt og fantastisk, uanset hvordan barnet fødes smiley


  • #103   22. mar 2013 Føler mig lidt splittet... Jeg har 2 kejsersnit bag mig. Selvfølgelig er det en fødsels metode, men samtidig føler JEG ikke jeg har født mine børn.... Når folk spørger mig, siger jeg ikke at mine børn er FØDT ved kejsersnit.... Jeg siger de er TAGET.... For, for mig så er mine børn taget ud af mig, jeg har intet gjord andet end ligge der for de kom til verden.... Det er en læge der har skåret mig op, og TAGET mit barn ud....

    Når det er sagt, så forstår jeg slet ikke der er kommet så stor en debat ud af et skide kejsersnit?! Lad dog være med at lade jeres stolthed såre, fordi andre slynger noget ud i ikke er enige i.... Hold jer dog til det i selv føler er bedst...
    For som sagt, jeg føler IKKE jeg har FØDT mine drenge, og jeg siger de er TAGET ved kejsersnit..... Det jo bare sådan jeg føler....


  • #107   22. mar 2013 Sonne: Det er jo også fint at du personligt har det sådan, men du går vel ikke og siger til andre at de ikke har født hvis de nu føler de har ?
    Jeg føler netop heller ikke jeg har født min datter fordi jeg slet ikke kunne følge med og hun blev hevet ud, på trods af at hun kom ud "den rigtige vej".. Men derfor siger jeg jo ikke at andre hvis børn er taget med kop ikke har født..


  • #108   23. mar 2013 Signe - slet slet ikke... Man kan og skal sku ikke ændre på hvordan folk føler det.... Det var bare mine personlige følelser omkring mine børns kejsersnit.... Men stadigvæk forstår jeg slet ikke folk "hidser" sig sådan op.... Skid da hul i hvad andre føler omkring jeres følelser...

    Som du selv siger, du føler ikke din datter er født trods hun kom den rigtige vej.... Sådan er der andre der føler omkring kejsersnit...

    Folk siger altid til mig at selvfølgelig r dine børn født.... Faktum er blot at jeg ikke selv føler sådan, med mindre jeg virkeligt tænker over tingene...

    Sådan er vi så forskellige smiley

    Synes Generalt ikke man skal se ned på hvordan andre har det omkring ting, vi er trods alt forskellige smiley

    Dina - ja, sådan siger jeg faktisk også sommetider...


  • #109   23. mar 2013 Tania - det er muligt, men hvis ikke man føler sådan er det vel ikke forkert?!! Fair nok du føler anderledes..... Men sådan er vi nogen der ikke føler smiley



  • #111   23. mar 2013 Sonne: Tror mest det er det der med at man prøver at påtvinge andre sine følelser og derfor siger deres er forkerte, at de ikke har ret til at føle og synes som de gør fordi ens egen mening er anderledes..
    Ens idenditet som mor er et følsomt emne og når folk så siger at man ikke har "lov" til at føle man har født sit barn og at man jo bare lå der, det såre og så reagere folk..

    LJ: og hvad så med dem som mig der har født og ikke endte i AKS men som har forholdsvis stor risiko for det eller for kroniske problemer ved fødsel ?


  • #120   23. mar 2013 LJ: Tager det skam ikke nært smiley spurgte kun fordi jeg ud fra dit indlæg ikke rigtig kunne regne ud hvad du mente om sager som min der jo ikke passede ind i nogle af de kategorier su beskrev smiley

  • #122   24. mar 2013 LJ: Nej du skrev nemlig hvis man havde født og det endte i AKS, men i princippet kan du sagtens have et AKS bag dig og sagtens kunne føde næste gang (hvis det er fordi barnet ligger forkert eller bliver for stresset eller lignende) eller man kan have født uden at ende i AKS men have stor risiko for skader og/eller AKS næste gang og derfor vælge PKS..


  • #123   24. mar 2013 Kan jo så fortælle jeg har en bekendt der har 3 super gode fødsler bag sig, men med nr. 4, der ville hun ha pks udelukkende fordi hun ville slippe for rengøring, hårdt arbejde, og ja, faktisk bare fede den af de næste 6-8 uger :-S

    Signe - synes bestemt i skal lade være med at påtage jer hvad andre siger... Føler I at I har født, jamen så har i det, så skal andre sku da ikke spolere det fordi de mener anderledes....

    Fakta - børn der er kommer til verden ved kejsersnit ER født, også selv om nogen måske ikke føler dette.... Lad være med at påtage jer hvad andre siger.... Hold jer til hvad i føler er bedst.... BUM!


  • #125   24. mar 2013 Nej, hun har endda meldt ud at skal hun have flere skal det være ved pks :-S
    Jeg gik selv smertefrit igennem mine... Men vil til hver en tid være fortaler for alm fødsel hvis man kan, vel og mærke...



  • #127   24. mar 2013 Ej, hvor underligt. Jeg vil af flere årsager helst aldrig have KS, men en af årsagerne er især tiden efterfølgende!

    jeg har bare slet ikke indtryk af at det er en nem og god tid, men tværtimod at man ofte er længere tid om at komme sig efter et KS, end efter en vaginal fødsel..

    underlig holdning til tingene :S


  • #129   24. mar 2013 Tania,
    dem jeg kender som har fået KS, har også været plaget efterfølgende. Jeg ser det i hvert fald ikke som den "lette" løsning. Måske den hurtige, men ikke lette..


  • #131   24. mar 2013 Nej jeg gruer da også for hvor ondt jeg får og at jeg ikke kan løfte på min store pige, så forstår heller ikke hvis man ser det som nemt

  • #132   24. mar 2013 Mutten - nej og tænk sig, hun har 4 børn i alt... :-S kan slet ikke forstå man har den holdning til tingene....

    ACS - jeg havde et nemt forløb efter, og har slet ikke været plaget eller mærket af mit kejsersnit... Sådan er vi så forskellige.... Men fuldstændigt enig..... Det en sindsyg underlig holdning til tingene!!

    Tania - der er jeg stik modsat... Havde ikke ret mange smerter...

    Signe - jeg håber du er lige så heldig som jeg... Jeg klarede mig selv efter 10 dage, startede allerede så småt 3 dage efter anden gang, og da var min ældste søn knap 2 år og 3 mdr smiley



Kommentér på:
Hvorfor så vilde med alm fødsel ?

Annonce