Hvorfor så vilde med alm fødsel ? {{forumTopicSubject}}
Ja jeg er begyndt at undre mig over hvorfor jordmødre, læger osv er så vilde med naturlig fødsel nærmest ligemeget hvad.. altså helt klart en rimeligt ukompliseret fødsel er at foretrække, men opstår der komplikationer for mor eller barn så ville et planlagt KS vel have været bedre ??
Sagen er at jeg står og skal vælge og har fået besked på at det er op til mig, de forstår godt mine overvejelser og derfor må jeg vælge frit, men den kommer jo hele tiden, med at professionelt synes det man skal forsøge at føde og man kan jo altid prøve og går det så galt kan man få KS akut..
Men jeg ønsker ikke akut KS, jeg ønsker ikke at forsøge og gå i panik over at det ikke kan lade sig gøre og frygte for mit barn.. samt alt hvad jeg har kunnet læse mig til siger at risikoen er betydelig højere ved akut KS end ved planlagt..
Jeg ved godt der altid er rissisi ved KS også planlagte, men har læst og læst, både lægelige sider og folks erfaringer osv og det virker ikke til at der er større risiko for hverken mor eller barn ved planlagt KS end ved alm fødsel, skader og fare er lidt forskellige, men procenten er vist ret ens, måske endda lidt højere ved fødsel for moderen..
Når nu risiko ved planlagt KS er ret lav og der i tilfældet er ret stor risiko for både psykisk og fysisk skade/ubehag (altså ved godt en fødsel gør ondt, men ud over alm smerte) ved lige den fødsel, hvorfor så presse sådan på med fødslen, hvorfor foretrække at personen prøver og fejler og ender i akut KS frem for roen ved et planlagt KS ?
Jeg synes der er mange ting der taler for planlagt ks (og nej ikke alle er tungtvejende, men når man skal tage en stor beslutning tæller alt jo med)..
1: Tidligere mistet og derfor let til frygt og panik for barnets sundhed
2: Hård fødsel sidst som var sekunder fra at ende i akut KS
3: Min datter var kun 49 cm og 2690 g og måtte klippes og hives ud med kop
4: Sandsynligvis lavt skamben (sagde jordmoderen under fødslen + min storesøster har det)
5: Skade på haleben ved sidste fødsel, som tog 3 måneder før jeg kunne sidde og her under ny graviditet giver det mig gener, hvis ny skade risiko for kroniske problemer..
6: Skade/Stor svækkelse af bækkenbund under sidste fødsel, som tog lang tid at genoptræne og igen volder problemer så snart jeg blev gravid næsten..
7: Kronisk sygdom der gør at smerter fx veer føles langt værre, kastede op af smerte flere gange under sidste fødsel..
8: det praktiske (og i sig selv er det ikke grundlag for KS overhoved, men tæller med i helheds billedet) vi har ikke familie i nærheden der kan tage vores datter (22-23 måneder ved fødsel) folk er enten på ferie eller på anden måde ikke "stabile" i forhold til at tage hende akut og jeg skal hurtigt ind pga de store smerter samt udvidelsen sidste gang tog max 4 timer fra første ve til fuld udvidelse.. samtidigt kan manden ved at vide dato planlægge barsel så han har fra dag 1 + få 1-2 uger ekstre.. ellers så kan han faktisk risikere at være på arbejde og ikke kunne gå før afløser kommer, så jeg måske står alene med vores datter og smertefulde veer, det skræmmer mig ret meget..
Men synes det er svært at stå fast og sige, "jeg vil ski have det KS", når man føler de ser en som svag og hele indstillingen er at man bør forsøge at føde.. Overvejer at tage manden med så jeg har støtte..
Hvad ville i gøre ? og synes i det er helt hul i hoved at jeg hælder mest til planlagt KS ?
aug 2011
Følger: 1 Babyer: 3 Emner: 96 Svar: 786
Om vaginal fødsel er bedst for barnet kommer jo an på hvordan fødslen forløber..
Mutten: Jeg ved godt der er fordele ved fødsel, men der er også fordele ved KS, fx ingen risiko for kvælning i navlestreng og andre fødselsrelaterede skader.. om fødsel er det eneste sagligtgørende kommer jo an på hvordan fødslen foregår, for meget stress er ikke sundt for barnet..
dec 2010
Følger: 22 Følgere: 21 Emner: 331 Svar: 3.176
Jeg fik det fordi det var det jeg ville. Plus lægerne mente det var bedst
Synes ikke at det ene er bedre end det andet. Det der er bedst er at barnet kommer ud.
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 5 Emner: 28 Svar: 239
mar 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 168 Svar: 2.135
Jeg fik valgt mellem Ks eller alm fødsel pga min sprunget ringmuskel... Men jeg tænker sådan: ingen fødsler er ens og hvorfor skulle lige jeg være så uheldig at have to så hårde fødsler hvor både baby og mor har det rigtig dårlig efter - chancer ville være lille for at det skete for mig to gange.. Så jeg valgte at føde normalt igen...
Men men men, jeg fik også lavet en plan med min jm om at jeg ikke skulle gå over tid og sætte igang på terminen og osv.. Min 2 fødsel tog kun 4 timer med reglmæssige veer frem for 60 timer med ureglmæssige veer første gang..
Med hensyn til din datter og pasning kan i jo godt planlægge hvis det er igangsættelse
Held og lykke med at bestemme dig..
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 147 Svar: 4.699
aug 2011
Ang stress, ja der er altid stress under en fødsel og ja den normale stres er sundt, men barnet kan altså også stresses for meget og det er ikke sundt, jo en grund til at min datter fik elektroder på hovede under hele fødslen fordi hun var for stresset og de skulle holde øje med om hun skulle ud akut..
Lykke: Hvor får du dog det fra ? Jeg går ikke ind for KS uden grund.. Og selvfølgelig kan der komme komplikationer ved alle fødsler.. Men nu handler det jo om en situation hvor tidligere fødsel, fysik og familie historik giver stor risiko for komplikationer i en eller anden grad.. Ikke om en førstegangs gødende der bare er nervøs..
Mor til og TD: Tak for jeres indlæg og forståelse..
Mette: Skønt du kunne føde 2 gang men nu er der for mig netop ret stor risiko for en gentagelse, da det jo sandsynligvis skyldes for lavt/smalt skamben..
Annsofie: Tak, men jeg har skam sat mig ind i både risici og fordele samt andres erfaringer
Den gamle krage: Jo det er skam mit valg, men forstår netop ikke at når de siger at det er op til mig da de forstår min "frygt" og finder den begrundet, hvorfor man så skal pålægges dårlig samvittighed og forstår ikke at de mener et forsøg som ender i akut kejsersnit er bedre end planlagt kejsersnit ..
Kathrine: tak for dit indput og din forståelse
apr 2009
Følger: 1 Emner: 22 Svar: 170
Selv har jeg angst for idéen om KS, kan slet ikke holde det ud og beundrer faktisk folk der tør det, for jeg ville slet ikke turde.
Synes slet ikke du skal tillade at lade andre få dig til at føle dig egoistisk eller noget andet. Det her er dit valg, og kun dit. Og ingen skal kunne tage det fra dig. Mennesker tager ikke beslutninger baseret på ingenting, sådan er vi bare ikke indrettet, så jeg er helt sikker på du har dine grunde, og det burde også være godt nok.
mar 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Emner: 247 Svar: 8.537
De kan ikke måle bæknet præcis udefra, kun indefra når du er åben...
okt 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Babyer: 2 Emner: 27 Svar: 390
Ellers send gerne en pb hvis der er spørgsmål
dec 2010
Følger: 22 Følgere: 21 Emner: 331 Svar: 3.176
Så synes du skal vælge det DU er tryg ved. Da det er DIG som skal føde.
okt 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 89 Svar: 1.199
Jeg elskede min oplevelse. Jeg sov gennem det meste, fik intet mod smerterne og de var faktisk ikke så slemme som jeg havde troet.
Jeg følte mig virkelig godt tilpas over at jeg klarede det uden problemer eller pjevseri
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 9 Babyer: 1 Emner: 200 Svar: 5.276
Det er en naturlig afslutning på fødslen, for både moderens og barnets krop. Det sætter gang i de naturlige hormonelle relationer og hjælper kroppen videre.
Kroppen forstår hvad der sker, når man føder vaginalt, da den så ved at nu er man ikke længere gravid, men derimod en mor - en ammende kvinde (som oftest).
al nyere forskning tyder i øvrigt også på at barnets immunforsvar har et kraftigt behov for de bakterier, som barnet naturlig vil møde på sin vej gennem fødselskanalen.
Når det så er sagt, så er altså år 2013 og vi HAR alternativer. Der kan være en milliard grund til at foretrække et KS. At kvinder bare "ikke har lyst" til at føde naturligt har jeg ingen respekt for. Overhovedet.
Men hvis man har fysiske eller psykise årsager, må man jo veje dem op og gøre op med sig selv, hvad der føles mest rigtigt. Det ER bedst for barnet at blive født vaginalt, men er man som mor bange for at gå helt i stykker, rent mentalt af det, må man også huske at tage vare på sig selv under forløbet. For det er selvfølgelig også vigtigt.
okt 2012
dec 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 455
Så jeg ville vælge pks.
aug 2011
Jeg havde så mange smerter i starten pga mit haleben hvilket ødelagde starten for mig, da jeg næsten intet kunne, det påvirkede også amningen negativt da jeg ikke kunne være i en god stilling og amme..
Flere skriver at de følte sig snydt pga Ks og det er da rigtig trist for jer, men ikke alle har det sådan, jeg fraråder heller ikke andre at føde fordi jeg havde en hård fødsel.. Jeg kunne forstå hvis jeg var førstegangs gravid, men jeg har gennemgået 2 fødsler og begge var pænt sagt frygtelige oplevelser så er ret så sikker på at jeg ikke vil føle mig snydt fordi jeg ikke skal have endnu en grim oplevelse..
Mutten: grunden til at jeg har frit valg er at de mener jeg har en god grund, men at det er op til mig. Du mener så vist ikke at jeg har nogen grund til ikke at prøve at føde igen, men det er jo så din mening.. Men det handler bestemt hverken om mode eller andet overfladisk pjat..
Og hvis man kan føde ja, men det føler jeg så heller ikke jeg kan, at blive klippet op og få barnet hevet ud med magt mener jeg ikke er at føde og det havde ikke gået hvis hun bare havde været lidt større (altså normal størrelse).. I en ny fødsel ville smerterne og frygten sandsynligvis endda gøre det endnu sværere for min krop at arbejde..
Camilla: Det var da dejligt du havde en god fødsel.. Men føler mig faktisk lidt stødt over din kommentar om pjevseri fødsler er ikke ens og føles ikke ens og det er altså sjældent pjevseri.. Jeg fik heller intet andet end lattergas, der var ikke tid da udvidelsen gik så hurtigt, havde ve storm og kastede op flere gange af smerte og var tæt på at besvime, men var måske bare pjevset..
Jeg har prøvet at føde og for mig var det altså en frygtelig oplevelse.. Grunden til at fødeplan ikke tiltaler mig er 2 grunde, den vigtigste er at min udvidelses fase sandsynligvis kun går hurtigere denne gang og akut K's hvor barnet er nede i bækkenet og sidder fast er langt mere risikabelt for begge + jeg ikke stoler 100% på at der lyttes helt til mig og ikke bare presses på for at lige prøve lidt mere, og jeg er ikke god til at stå fast i en presset situation..
ACS: Håber ikke du tror det handler om at jeg bare ikke har lyst til at føde (det kan man vel ikke få ks for) ? For ville gerne føde hvis de kunne sige at jeg faktisk kan og at risikoen for mig og baby ikke er større end normalt, men det kan de ikke..
Tania: De kan desværre ikke sige om jeg kan eller ej, det kan åbenbart ikke måles om mit skamben sidder for lavt (eller også vil de ikke tjekke) de kan kun sige at der jo er en hvis risiko for at det er det der er galt når nu jordmødrene sagde det sidst + min søster har det.. Så føler jeg spiller hasard med mit eget og barnets helbred ved at forsøge at føde..
apr 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Babyer: 1 Emner: 144 Svar: 2.878
dec 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 455
aug 2011
Tania: tak for dit svar.. Ja ved jo godt de skal udpensle alle ricisi uanset hvor små da det er en operation.. Og at fødsler er naturligt og derfor skubber de lidt de mulige problemer ved fødsel i baggrunden..
Fru nøhr: Jamen godt det gør for dig, sådan er det bare ikke for alle..
Moaren: Tak for dit indlæg
aug 2011
Jeg har ikke fået baby direkte op ved nogle af mine fødsler..
apr 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Babyer: 1 Emner: 144 Svar: 2.878
Der gik længe inden jeg følte det var fedt , men i dag synes jeg oplevelsen med at føde mit barn slår alt
mar 2008
mar 2008
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 14 Svar: 207
nov 2010
hvis din krop forekommer dig som værende så klam, kan du jo bare lade være med at få et barn?
De sviner i øvrigt også ret meget. Og vil nok kaste op, skide, tisse og gylpe på dig rigtig mange gange.
dec 2012
dec 2012
dec 2012
nov 2010
Og hvorfor er de andre ting ikke relevante? Hvis du finder en fødsel så modbydelig at du ligefrem kaster op ved tanken, bliver det da knap så fedt første gang ungen skider ud over dig? Børn er megaklamme - det hører med til jobbet
nov 2010
dec 2012
nov 2010
jeg har bare rigtig svært ved at forstå grundlaget for sådan en beslutning, når det bare er "gider ikke".
og jeg forstår slet ikke hvorfor det ikke er vigtigt for dig, at dit barn kommer til verden på den måde, det er beregnet til at komme på, og som er beviseligt bedst for det?
og når du skriver noget for at provokere, må du også forvente at det lykkes!
nov 2010
haha, men det ER de! min søn gylpede som galdt det hans liv, og sked flere gange ud over ALT! Nu har han inden for de sidste måneder haft diarre og to omgange bræksyge. det er sgu ikke særlig lækkert! haha
dec 2012
feb 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 1 Emner: 4 Svar: 33
mar 2008
mar 2008
aug 2011
Og folks indlæg uanset deres mening hjælper faktisk..
Finamy: Selv med mine oplevelser vil jeg råde folk til at forsøge hvis de ikke har prøvet at føde før (med mindre der er medicinske grunde).. Men jo det er klamt og man mister kontrollen men det tænker du ikke over under fødslen.. Og det gør ondt men det er det værd når man får baby op.. Langt de fleste fødsler går jo uden problemer..
okt 2012
Jeg skrev at JEG som ellers er en pjevs uden lige ikke sagde et ord. Både JDM og min mor og daværende kæreste var i chok over hvor godt jeg tog det.
Det var DET jeg mente med "uden pjevseri"
okt 2012
DU føder barnet og gør al arbejdet ved vaginal fødsel - du laver ikke en skid ved et kejsersnit, så det vil aldrig blive en fødsel.
Et kejsersnit er en nødløsning for folk der desværre ikke KAN føde selv og at man er egoistisk og synes en fødsel er klam er ikke grund nok til et kejsersnit.
dec 2012
feb 2011
feb 2011
En rigtig god artikel om planlagt ks af en overlæge på Hvidovre sygehus.
dec 2012
Mor til Hector, Tack skal læse igennem det ordentligt og er fø enig med dit tidigare inlæg
dec 2012
dec 2012
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 69 Svar: 2.681
feb 2011
Hmm ka se den skriver det på en meget mærkelig måde, men på min iPhone skal jeg bare trykke på det nederste aktive link?!
aug 2011
okt 2012
Nej det er på ingen måder pladder, hvis man har født er det vaginalt, ellerxer barnet TAGET ved kejsersnit.
Min mor fik mig TAGET ved KS og fødte min søster.
Et kejsersnit kan aldrig blive en fødsel i mine øjne.
okt 2012
okt 2012
feb 2011
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 184 Svar: 987
dec 2012
nov 2010
dec 2012
nov 2010
Jeg er helt normal, lægen sagde at man ikke kunne mærke jeg havde født, og udover en smule arvæv på skamlæberne, synes jeg selv at jeg føles ret normal.
Jeg er ikke gået i stykker, og stingene var helet helt op og ude efter halvanden uge. Det er ret hurtig behandlingstid i forhold til et KS
Med ks skal man jo også syes sammen efterfølgende, og har også konsekvenser.
okt 2012
Jeg er selv taget ved kejsersnit og I kan være helt rolige - man holder skam fødselsdag som alle andre af den grund
dec 2012
Jag overvejer ett Pks og det syntes jag jag ska ha lov til uden att høre en masa negativa kommentarer da det er mit valg
okt 2012
Lykke - Jo det har jeg, har du svært ved at acceptere andres holdninger?
okt 2012
aug 2011
okt 2012
Så er diskussionen vidst færdig Tania!
okt 2012
feb 2011
aug 2011
Ang artiklen så tænker jeg lidt at det vel er logisk at der er flere børn der mister livet ved ks da de jo ofte foretages pga af problemer, ville være spændende hvis de udelukkende havde taget pks sat op mod fødsler..
okt 2012
Fint at I mener i føder jeres børn, det mener jeg ikke at I gør/har gjort og det er vel egentlig også ligemeget. Elsker I jeres børn mindre ved at nogen i ikke kender ikke mener at i har født dem? Så skulle i da skamme jer
Synes godt nok i er grimme i munden - igen. Hvorfor gå personligt på mig fordi i føler jer ramt?
Og mutten hvis du er på filter som muligvis den eneste herinde er der nok en god grund til det for du kan være en satan..
nov 2010
Et barn der kommer til verden, bliver født. Bum. Så er det ligegyldigt hvordan det kommer til verden, det fødes altså stadig.
nov 2010
"Ordet kommer af gl.dansk: føz(æ)l, der kan oversættes med ernæring eller underhold, og det nordiske føde, der betyder bringe til verden."
nov 2010
Jeg håber ikke at nogen tror at jeg er imod KS; eller ikke synes at det "tæller", for det gør det. Jeg synes bare at der skal være en ordentlig begrundelse for det
At et liv kommer til verden, er altid smukt og fantastisk, uanset hvordan barnet fødes
mar 2008
Når det er sagt, så forstår jeg slet ikke der er kommet så stor en debat ud af et skide kejsersnit?! Lad dog være med at lade jeres stolthed såre, fordi andre slynger noget ud i ikke er enige i.... Hold jer dog til det i selv føler er bedst...
For som sagt, jeg føler IKKE jeg har FØDT mine drenge, og jeg siger de er TAGET ved kejsersnit..... Det jo bare sådan jeg føler....
aug 2011
Jeg føler netop heller ikke jeg har født min datter fordi jeg slet ikke kunne følge med og hun blev hevet ud, på trods af at hun kom ud "den rigtige vej".. Men derfor siger jeg jo ikke at andre hvis børn er taget med kop ikke har født..
mar 2008
Som du selv siger, du føler ikke din datter er født trods hun kom den rigtige vej.... Sådan er der andre der føler omkring kejsersnit...
Folk siger altid til mig at selvfølgelig r dine børn født.... Faktum er blot at jeg ikke selv føler sådan, med mindre jeg virkeligt tænker over tingene...
Sådan er vi så forskellige
Synes Generalt ikke man skal se ned på hvordan andre har det omkring ting, vi er trods alt forskellige
Dina - ja, sådan siger jeg faktisk også sommetider...
mar 2008
aug 2011
Ens idenditet som mor er et følsomt emne og når folk så siger at man ikke har "lov" til at føle man har født sit barn og at man jo bare lå der, det såre og så reagere folk..
LJ: og hvad så med dem som mig der har født og ikke endte i AKS men som har forholdsvis stor risiko for det eller for kroniske problemer ved fødsel ?
aug 2011
aug 2011
mar 2008
Signe - synes bestemt i skal lade være med at påtage jer hvad andre siger... Føler I at I har født, jamen så har i det, så skal andre sku da ikke spolere det fordi de mener anderledes....
Fakta - børn der er kommer til verden ved kejsersnit ER født, også selv om nogen måske ikke føler dette.... Lad være med at påtage jer hvad andre siger.... Hold jer til hvad i føler er bedst.... BUM!
mar 2008
Jeg gik selv smertefrit igennem mine... Men vil til hver en tid være fortaler for alm fødsel hvis man kan, vel og mærke...
nov 2010
jeg har bare slet ikke indtryk af at det er en nem og god tid, men tværtimod at man ofte er længere tid om at komme sig efter et KS, end efter en vaginal fødsel..
underlig holdning til tingene :S
nov 2010
dem jeg kender som har fået KS, har også været plaget efterfølgende. Jeg ser det i hvert fald ikke som den "lette" løsning. Måske den hurtige, men ikke lette..
aug 2011
mar 2008
ACS - jeg havde et nemt forløb efter, og har slet ikke været plaget eller mærket af mit kejsersnit... Sådan er vi så forskellige.... Men fuldstændigt enig..... Det en sindsyg underlig holdning til tingene!!
Tania - der er jeg stik modsat... Havde ikke ret mange smerter...
Signe - jeg håber du er lige så heldig som jeg... Jeg klarede mig selv efter 10 dage, startede allerede så småt 3 dage efter anden gang, og da var min ældste søn knap 2 år og 3 mdr
Hvorfor så vilde med alm fødsel ?