{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.549 visninger | Oprettet:

Hjælp. Han bliver stresset af for mange omkring sig {{forumTopicSubject}}

Min søn Victor på 13 mdr har det rigtig svært når der er for mange omkring ham.
Af den grund går han i DP og ikke vuggestue.
Men hver onsdag samles dagplejerne i området og det er en frygtelig dag for ham.
Jeg har aftalt med mit arb at jeg hver dag møder ind lidt før så jeg om onsdagen kan gå tidligt og hente ham. Men i går da jeg henter ham ramler min verden.
Han er gået ind i et puderum for at være alene og de siger at det gør han flere gange om dagen. Han sidder og kigger ud af vinduet og vil ikke have selskab af de andre børn.
Da jeg henter ham skal vi igennem stuen hvor de andre er for at komme ud til garderoben.
Han går helt i panik da vi kommer ind i stuen. Græder, skriger og spjætter med arme og ben.
Da vi kommer ud i gangen er der intet. Men så kommer nogle børn og dp mødre ud i gangen og så starter det forfra og igen da jeg vil gå ind i stuen for at sige farvel. Da vi kommer ud hvor der ingen andre er slapper han helt af og er den dejlige glade dreng.
Det er ikke første gang vi oplever dette.
Vi kan fx ikke tage ud og handle på tider af dagen hvor vi ved der er mange, og selvom der kun er få kan det nogle dage være for meget.
Får vi besøg af andre med børn på samme alder vil han dem ikke.
Jeg har lavet en lille fotobog med udklip af en masse forskellige børn i forskellige situationer så han hjemme kan lære det med ansigter i ro og mag.
Vi har forsøgt med rolige omgivelser og de børn der er i vores omgangskreds er generelt rolige børn så det er ikke fordi de er for voldsomme.
Men intet har virket. Han har det bedst med mor og far på egen hånd derhjemme.
SP kommer på besøg næste uge og jeg har bedt hende om hjælp. Så er spændt på hvad hun har af ideer.
Men vil gerne høre om der er nogle af jer der har været i lign. situationer, og hvad har i gjort for at hjælpe jeres børn?
Han er født 10 dage efter termin og børnelægen siger at det kan give samme påvirkning som ved en der er født for tidligt. Altså et barn der er lidt sart mht omgivelser.
Så vi er obs på det med ved ikke hvad vi skal gøre for at hjælpe ham. Det gør mig så ked af det at han har det så svært og ikke kan nyde at lege med andre. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp. Han bliver stresset af for mange omkring sig
  • #1   20. jun 2013 Min datter har lidt af det samme.
    Dog kan vi godt handle og være sammen med venners børn.

    - hun fungere dog slet ikke når de alle samles i legestue hver 14 dag. Og af den grund holder jeg hende hjemme.
    Hun er særlig sensitiv, og efter vi har været inde og læst om det, er det så meget nemmere at hjælpe hende..

    Dagplejemor er meget obs på hende, og er god til at læse hende.


  • #3   20. jun 2013 Lyder meget som Liam, så jeg ved nøjagtig hvordan du har det, for selvfølgelig vil vi mødre gerne, at vores børn skal nyde det sociale samvær med andre børn. Liam bliver snart fire, og jeg har efterhånden accepteret, at det kan han bare ikke i større forsamlinger smiley
    Jeg vil råde dig til, at få din DP til at inddrage dagplejepædagogen i jeres område, det gjorde vi, og der blev bl.a. lavet aftale om, at Liam fik indlagt faste små pauser i løbet af dagen, så han ikke blev overfyldt af indtryk. For hver anden time i løbet af dagen, fik han ca. 10 min. pause, hvor han sad i et andet rum (hvor DP selvfølgelig kunne se og høre ham), det samme fik han, den ene dag i ugen, hvor de var sammen med de andre DP'er i legestue.
    Nu hvor han går i børnehave, bliver der også gjort en kæmpe indsats for, at han ikke skal blive overfyldt. Han sidder bl.a. kun og spiser sammen med to børn og en pædagog, og i løbet af formiddagen er han i kælderen sammen med en pædagog og to eller tre andre børn, hvor han lærer at "læse" de andre børn og lærer de sociale spilleregler
    Jeg har stort set aldrig Liam med ude at handle, lige netop fordi han heller ikke kan rumme alle de indtryk han får. Men det er trods alt blevet bedre, fordi han efterhånden har lært at fortælle mig, når tingene bliver for meget.
    Jeg har lært med Liam, at det er meget vigtig at skærme ham fra de situationer, som han ikke kan magte. Selvom jeg gerne ville tage ham med i zoo eller sommerland eller lignende, så gør jeg det ikke, for han kan bare ikke rumme det.
    Vi prøvede også at gå til gymnastik, og selvom mange af børnene er nogen han kender fra børnehaven, så måtte vi stoppe, fordi det også var for meget for ham.
    Når jeg tænker bare et år tilbage, så er der sket fremskridt. Dengang var det sådan, at det kunne være for meget for ham, hvis vi var samlet hele familien (4 børn og 7 voksne), men ved at give ham små pauser i løbet af sådan en dag, kan han nu godt håndtere det.
    Mit bedste råd er, at sørge for, at give ham pause fra indtryk inden de bliver for meget og så få DP pædagog på banen, for de har altså en ekspertise og viden, som vi ikke har.


  • #5   20. jun 2013 Tusind tak for jeres svar! Det gav en klump i maven. Måske mere fordi jeg bliver bekræftet i at have ret hvilket jeg måske inderst inde ikke ønskede at have.
    Han er en dreng der skal have ro omkring sig. Ofte misforstår folk ham. I legestuen kalder de ham frygtløs fordi han tør meget mht at klatre, lege med nyt legetæj selvom det larmer, blinker mm. Så de misforstår ham let fordi han har så meget energi, men kommer det til andre mennesker bliver det for meget.

    Vi har kontaktet DP pædagoen og vi har aftalt et møde med hende og DP mor på torsdag næste uge. Jeg er så ked lige nu fordi jeg føler at de overser hans behov og bare ser ham som besværlig. Det gør så ondt i hjertet og kan slet ikke beskrive den afmagt jeg føler smiley

    Jeg er virkelig glad for at læse det i skriver og det bekræfter mig i at jeg har et sensitivt barn. Jeg vil ringe til lægen og se om det kan bekræftes på en eller anden måde så det måske bliver nemmere at forklare hans omgivelser når der har været en læge ind over.
    Tusind tak for jere hjælp og støtte.


  • #6   20. jun 2013 Det at han er "frygtløs" kan være et klart tegn på, at han ikke kan mærke sig selv.
    Liam kaster sig også ud i nogle ting, som er fuldstændig vanvittige nogen gange og det er simpelthen fordi han ikke kan mærke "hov jeg er lidt bange for det her" eller "det her er ikke så sjovt alligevel" osv.

    Rigtig godt at der skal være møde med DP og pædagogen, hvis der er mistanke om, at han er et sensitivt barn, vil jeg råde jer til at få inddraget en ergoterapeut, fordi der er nogle fysiske ting man kan gøre med disse børn for, at de kan lære at mærke sig selv bedre. Liam er ikke sensitiv, han er under udredning pt. men han udviser mange af symptomerne.

    Forstår så godt din klump i maven, jeg har grædt mange tårer, når min skønne dreng ikke kan finde ud af verden. Det er hårdt arbejde, men med en mor som allerede nu er obs på, at der er noget som ikke er helt "normalt" og som allerede nu beder om hjælp til sin søn, så skal det nok gå. Og husk din søn et 100 % perfekt som han er, han er ikke besværlig eller belastende på nogen måde!


  • #7   20. jun 2013 Åh hvor jeg kender det, har så en dreng der først 12 uger for tidlig, men børn der er født efter termin kan som du selv skriver få nogle af de samme "problemer"

    Hjalte kan slet ikke magte for mange mennesker, han reagere aldrig ude så på den måde er han jo nem at have med rundt, men vi får så en meget kraftig reaktion her hjemme. Han banker hovedet ned i gulvet, slår sig selv og os. Nogle gange må vi ikke komme til ham, og andre gange skal vi sidde helt tæt.

    Vi har fået Hjalte ud på dobbel plads i Dp. Han er der kun 2 timer alene er dag, jeg bruger ca 30 min på at sige farvel. Og ellers har vi en meget struktureret hver dag, og gør gerne det samme hver dag. Ude i Dp er der kun ham og en anden pige.

    Vi har fået rigtig, rigtig meget ud af at snakke med jonna Jepsen, hun er sindsyg dygtig og vi skal starte i spædbarnsterapi med Hjalte på lørdag.

    Jeg kan kun råde jer til at holde ro på der hjemme, holde en meget struktureret hverdag, og forberede ham på det i nu skal de forskllige dage. Også læse om det, eller booke en tid ved jonna Jepsen.


  • #8   20. jun 2013 Lyder ikke helt som om din dp mor ser din søn og hvad han har behov for. Der hvor min søn går i dp er der også en dreng med samme behov, han er født 10 uger for tidligt. Så vores dp mor tager afsted i legestuen alt efter hvad han kan magte. Nogle dage går de nærmest hjem med det samme igen andre gang kan han klare en formiddag dernede osv. Forældre holder så også tit fri med ham denne dag. Men er det ikke muligt så indordner vores dp mor sig helt efter hans behov.
    Og det må jeg sige som mor til et andet barn, det synes jeg er så skønt at vide at hun gør.
    Så dette kunne måske også være en hjælp til din søn disse dage, at du fik hende til at se din søns behov. Håber i får noget godt ud af mødet med pædagogen og jeres dp mor så i på bedst mulig måde kan støtte din søn.


  • #9   20. jun 2013 Jeg er rigtig glad for alt i skriver. Bliv endelig ved for det hjælper. Har dog følelserne helt uden på tæjet lige nu, så jeg vender tilbage når jeg har lidt overskud. Har aftalt med SP at der kommer en fys med på onsdag.
    Helt enig i at DP mor ikke læser ham!


  • #10   20. jun 2013 Jeg har selv en søn som er meget sensitiv og jeg synes ikke det er så hårdt. Fordi vi har en meget stram og fast rutine i hverdagen og det gør han klare flere indtryknår han f.eks. Er i legestuen. Jeg synes man skal passe på med at gøre dp. Moren til en bussemand fordi det er altså bestemt ikke nemt for hende at have et sensitivt barn samtidig med hun også har andre børn. Min søn tæller for 2 i dp. Og det gør at der er max. 2-3 andre børn end ham i dp. Og det har også hjulpet rigtig meget.

  • #11   21. jun 2013 Det har intet at gøre med at gøre dp mor til bussemand. Langt fra.
    Vores største ønske er at være glad for hende og have tillid. Men vi har flere gange oplevet at hun har misforstået ham i så voldsom en grad at det har givet ham hård mave og en hel dag der er ødelagt.
    Netop derfor har vi bedt om det møde på torsdag for at se om vi kan finde en løsning eller skal have ham flyttet.
    Så det er slet ikke uden grund at jeg skriver som jeg gør mht til dp mor.

    Vi har snakket med vores sp. Hun vil meget gerne med til det møde for uanset hvad det er der gær ham så ked så mener hun der skal en ind over der taler for ham som ikke er forældre.

    Vi har kontaktet læge som desværre siger at rigtig meget peger i retning af autisme så hun har lavet en henvisning til videre undersøgelse.

    Tusind tak for jeres støtte og imput.
    Ha en dejlig dag.


  • #12   21. jun 2013 Jeg synes bestemt heller ikke nogen gør dp moren til en bussemand, men mener bare hun skal være indstillet på også at have en hverdag som passer til ts søn. Og det kan så godt ske det betyder de ikke kan være så meget sammen med en masse andre. Det drejer sig jo bare om at se hans behov.

    Til ts:
    Ej hvor dejligt for jer at jeres sp mor vil med til det møde og gør så meget for at hjælpe jer.
    Puha spændende hvad lægerne finder ud af, men lige meget hvad er han jo en perfekt lille dreng som han er. Og det at kunne få nogle ord på om der er noget eller ej må jo bare gøre det nemmere for jer mht at få en super hverdag.


  • #13   21. jun 2013 Trine: ja, helt bestemt. Min mand og jeg fik en lang snak i går. Hans lillebror har autisme så han er vokset op med det og ved en del om det.
    Det var lige en forskrækkelse der skulle sluges, men uanset hvad lægerne finder ud af, så ønsker vi bare at vores dreng bliver set som den han er og de behov han har.
    Vi vil gøre alt hvad der står i vores magt for at han får det godt. For det har han bestemt ikke nu. Så vi må kæmpe og det gør vi.
    Ja, vi er også utrolig glade for at sp vil træde ind. Jeg tror det er meget fornuftigt med en der ikke snakker fra hjertet men fra et professionelt syn.
    Drømte faktisk i nat at vi havde vundet gevinsten i lotto så jeg kunne være hjemme med min søn indtil vi fandt en løsning. Øv at det kun var en drøm. smiley


  • #14   21. jun 2013 Dejligt i har lidt erfaring med autisme det må da helt klart gøre det hele bare en lille bitte smule nemmere.

    Øv øv at det kun var en drøm...:-(


Kommentér på:
Hjælp. Han bliver stresset af for mange omkring sig

Annonce