{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.503 visninger | Oprettet:

hun siger jeg er en egoist :-( {{forumTopicSubject}}

tjjjaaaaa jeg har en veninde, eller hvad man nu kalder hende, jeg snakkede med her forleden, jeg forklare hende jeg skal til NF den 15.9 og at jeg glæder mig men også er nervøs, og fortæller hvis der er stor risiko for mit barn evt er mongol, vil jeg ikke have det..

så flippede hun total skråt, og sagde jeg var hjerteløs og egoistisk, at jeg kunne afbryde kontakten i maven til mit barn fordi det er mongol, JESUS og dut dut dut så blev der lagt på

hvad mener i ???? er jeg egoist?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hun siger jeg er en egoist :-(
  • #2   12. aug 2009 Nej det sys JEG bestemt IKKE at du er.. !
    Jeg havde gjort det samme, hvis det var mig.

• #3   12. aug 2009 Jeg syns heller ikke du er egoist.... jeg tror også jeg vil være meget i tvivl om jeg vil gennemføre graviditeten hvis jeg fik at vide at barnet har stor risiko for at være mongol eller noget i den stil.... Det er jo helt op til en selv... det kræver jo ekstrem meget at skulle passe et barn der er mongol.... det skal din veninde slet ikke blande sig i... valget er da dit....

• #4   12. aug 2009 Nej mener jeg over hovedet ikke at du er, jeg har det på samme måde som dig.
    Det er jo dig der skal tænke på dit barn og hvis du ikke mener at det er værdigt for dit barn at bliv født med en form for et handicap så syntes jeg det er helt okay at have denne indstilling til det.
    Prøv og tænk på hvor mange problemer dit barn kan blive sat i på grund af det handicap det evt kunne have, det ville jeg ikke byde mit barn så må folk syntes jeg er egoist eller hvad de nu syntes..
    Det er min mening..

• #5   12. aug 2009 tak for medholden, hvad skal jeg sætte et mongol barn i verden for?
    og jeg ville personligt ikke kunne klare det store ansvar det er

• #6   12. aug 2009 Nej det synes jeg ikke... men jeg havde beholdt barnet hvis det var mongol. men det er jo min personlige mening, jeg synes fortsat det er forkert men det er op til folk selv jo...

• #7   12. aug 2009 det synes jeg ikke det er et utroligt stort spring man skal tage og det er helt andre krafter man skal bruge.

vi havde også besluttet sidst hvis det var skulle vi ikke have barnet da min store datter er ADHD barn og ønsker ikke flere krævende børn hvis man kan sige det sådan men nej det er ikke egoisme.

• #8   12. aug 2009 Nej.. nf-scanningen er netop til for at man kan vælge..

Jeg syntes personligt det er synd for barnet at gå i gennem en graviditet og give den et liv, hvor det måske skal kæmpe sig hele vejen igennem (mere end man normalt gør ;))

• #9   12. aug 2009 louise H den forstod jeg ikke skær den lige ud for mig GG

• #10   12. aug 2009 Tanja *Katja d. 26 maj 2009 *

det er jo netop det jeg mener.....

• #11   12. aug 2009 åhh det er så svært et område, men sys ikk du er egoistisk... Mig og manden herhjemme har tit snakket om, hvis vi fik afvide vi ventede et barn med ds hva vi ville gøre... Manden vil ikk gennemføre det, men jeg personligt har så meget imod abort, så trr ikk jeg ku få foretaget en abort, men ville heller ikk havde lyst t at sætte et barn t verden, som ikk vil få et værdigt liv, men jeg tror stadig jeg ville gennemføre graviditeten, men svært at sige, da jeg ikk har stået i situationen

• #12   12. aug 2009 Jeg siger bare at jeg synes det er op til den enkelte hvad de vil...men ville selv beholde barnet hvis der var chance for at det var mongol. jeg synes der er meget forskel på hvordan man er handicappet, og jeg tror at mongoler har det lige så godt som alle os andre..

• #13   12. aug 2009 Sikke en dejlig veninde (:
    Jeg havde valgt på samme måde som dig.
    Jeg ville ikke kunne klare at have et barn - jeg tror jeg ville have skyldfølelse hver eneste dag. Selvom at det som regelt er rigtig glade børn og de har det godt, så ville jeg ikke kunne klare det.. Det ville være mere egoistisk for mig at få barnet..

• #14   12. aug 2009 tja jeg ville også være i tvivl. men jeg ville ikke afbryde (slå barnet ihjel) med mindre de sagde direkte at det fejler noget - tænk hvis de bare har målt lidt forkert og vupti der slog man et velskabt barn ihjel .. narj det er ikke lige mig smiley

og nej du er da ej, som jeg skriver , jeg ville også overveje det (;

• #15   12. aug 2009 Jeg kunne ikke en gang få en abort med min ufødte barn da jeg havde bestilt en da jeg var 7+..... jeg tror ikke jeg ville kunne få en abort pga DS... hvis det var svært hjerneskadet, eller svært handicappet, ja, så ville jeg nok afbryde graviditeten... men ikke for mongolisme.....

• #16   12. aug 2009 * Sonne & Skønne Noah nu med 8 tænder *
    det er netop det jeg prøver at sige...hehe

• #17   12. aug 2009 sonne. jeg kan godt se hvad du mener, men jeg personligt ville ikke kunne se mig selv i speglet hver morgen, hvis jeg havde valgt at sætte et barn i verden der ikke fungere optimalt. mangler det en finger eller er blind eller døv ja så er det sådan det er det kan nf scanningen jo ikke fortælle mig

• #18   12. aug 2009 Jeg synes bestemt ikke du er egoist. Det er dit valg og kun du kan afgøre om du vil kunne overkomme at have et barn med downs syndrom!
    Og jeg synes bestemt, at det er godt at du har gjort dig nogle tanker om det og taget stilling før scanningen.
    Jeg havde før scanningen besluttet at uanset om scanningen sagde 1:1 chance for downs syndrom, så ville jeg stadig have barnet.
    Jeg arbejder på en specialskole og kender derfor mange børn med downs syndrom og andre handicap og der er ikke én af dem, som jeg ikke mener har et værdigt liv, men det kræver jo selvfølgelig mere arbejde fra forældrene og det mente jeg at jeg kunne magte, men jeg ser absolut ikke ned på dem, som ikke mener de kan magte det.

• #19   12. aug 2009 linda: hvordan kan du bare sige at man er egoist når man sætter et barn til verden ved ds? jeg ville da være pave stolt hvis vi kunne havde beholdt vores dreng. DS børn er fandme også børn!!!

• #20   12. aug 2009 Kan man også se om barnet måske har en hjerte fejl? Min kæreste har nemlig noget epelepsi og en hjerte fejl som gør at han har en passmaker.... Og det er noget der er i generne, som bliver bragt videre til drenge... selvf ik alle drenge men der er en risiko.... (dermed ikke ment at jeg har besluttet jeg ikke ville have et barn hvis jeg viste det havde en hjertefejl) Bare noget jeg har tænkt på....

• #21   12. aug 2009 Termin - et barn der har mongolisme behøver jo ikke være totalt mærket af det... selvfølgelig får de ikke et totalt optimalt liv, men hvad er et optimalt liv? Der kan ske en million ting gennem livet som gør mennesker ikke lever optimalt....

Tag min storebror for et eksempel.... Han blev født som en sund og rask dreng.. igennem sine teenage år var en han ung chamerende fyr... nu som 25årig kan han ikke fungere optimalt desværre... han har fået det bedre, men han er slet slet ikk den samme som han en gang var, og bliver det aldrig igen.... han er mærket for livet....

• #22   12. aug 2009 Anne Mai - ENIG!!!!

• #23   12. aug 2009 linda: ja det er DIN mening!

• #24   12. aug 2009 Altså, hvis jeg var gravid og fandt ud af at vores barn havde DS, kunne jeg ALDRIG finde på at afbryde graviditeten af den grund.. Kan godt være et sygt har nogle andre behov, måske mere krævende behov end et "normalt" barn, men i dagens Danmark kan man jo få SÅ meget hjælp..
    Bar ta min søster, hun er ordblind, og bare det at hun er ordblind gør at hun får SÅ meget hjælp fra kommunen i tror det er løgn, sådan en lille ting som læsebriller får hun hjælp til...

- Og om barnet har DS eller ej, det er stadig ens kød og blod, og personligt synes jeg det er MEGET egoistisk at afbryde graviditeten pga det..
    Og hvorfor gøre det?! Af personlige grunde?! Eller for barnets skyld?!!...
    Et barn med DS kan vel elskes ligeså meget som et "normalt" barn?!!

• #25   12. aug 2009 Anne mai - jeg er med dig her... et barn med DS har lige så gode Chancer for et godt liv som et barn der er raskt ved fødslen....
    Jeg ville kun få fjernet et barn hvis det var så svært handicappet at det faktisk ikk var et værdigt liv...

• #26   12. aug 2009 lige precis trine, der er jo åbenbart bare nogle der kun tænker på sig selv.... desværre..

• #27   12. aug 2009 Jeg har en veninde hvis lillesøster har DS, hun er 19 år gammel, og hun er SÅ sød, og hun er altid glad osv..
    Hun hygger sig hvertfald, hun har lig fået sit eget sted og bo, og hun går vildt meget op i heste, så hun har egen hest og bruger næsten alt hendes tid på rideskolen hvor hun har SUPER mange venner og veninder som osse er rigtig søde til at tage hende med til ting osv...

• #28   12. aug 2009 Anne Mai : Ja, når folk afbryder en graviditet pga DS tror jeg tit det er fordi de ved at folk gerne kigger skævt efter "sådan nogen" på gaden.. Og det er pinligt!! .. TSK!!!!

• #29   12. aug 2009 sonne: nemlig, havde det fået et liv i rullestol, ikke kunne bevæge sig, hjerneskadet eller sådan, men sku da ikke et barn med ds....
    men garanterer dig, ville de have et ds barn i maven og de først fandt ud af det ved fødslen og barnet så døde, så ville de også have det så forfærdeligt ligesom de ville miste et "normalt" barn

• #30   12. aug 2009 Trine: ja i stedet for at være stolt over sit barn.... hvad kalder man det? EGOISTISK

• #31   12. aug 2009 Holder med Sonne Anne Mai og mor yil oliver...

Tror på en med DS har et lige så værdigt liv som os andre

• #32   12. aug 2009 trine; ja de er så skønne som alle andre børn også... spørger du en mor med et ds barn, så ville hun aldrig undvære det barn.

• #33   12. aug 2009 Jeg havde fået en abort hvis jeg havde fået af vide at barnet havde DS, hjertefejl eller andet!

• #34   12. aug 2009 linda; sorry men du er bare egoistisk

• #35   12. aug 2009 Nu skal det siget at hvis det skulle ske for mig ville jeg selvf overveje det ekstremt meget... men for mit vedkommende tror jeg ikke jeg ville kunne magte at have et barn med ds eller noget ligende... så ja, påen måde er det jo nok egoistisk, men jeg tror simpelthen ikke jeg ville have kræfter nok til at skulle det, da et barn med sådan en 'sygdom' på mange måder kræver meget mere end et 'normalt' barn.... men ja, det er jo helt op til en selv, hvad man selv mener man kan magte og hvad ens mening til sådanne ting er... så syns hverken man skal se ned på folk der ville vælge at afbryde graviditeten af en sådan grund, eller se ned på folk der aldrig ville vælge et sådant barn fra.... jeg tager helt sikkert hatten af for folk der vælger at gennemføre en graviditet når man ved hvad sit barn fejler, men det er altså ikke alle der har en sådan styrke til at kunne det...

• #36   12. aug 2009 lida; det er vidst dig der er for langt ude, du synes man er egoistisk når man sætter et ds barn til verden.. det er ikke et sygt barn, bare fordi det ikke er helt perfekt. Prøv tænk de stakkels ds børn man tager livet af bare fordi man ønsker et perfekt barn. Det er ens barn, og tænk hvis det barn kan mærke at forældrerne ikke ønsker en. nej nej ´nej

• #37   12. aug 2009 anne mai: Ttal enig med dig

• #38   12. aug 2009 Linda : Hvorfor ville du ikke kunne give et barn med DS et godt liv?!!...

Anne Mai : Ja, jeg ville være stolt over mit barn lige meget hvad, DS eller noget andet... Selvfølgelig ville jeg heller ikke hvis barnet blev født som en "grøntsag" som alrdig kunne lære og gå, tale osv osv osv...

MT : Hvorfor ikk et barn med hjertefejl?!! .. Det skal altså være en RIGTIG RIGTIG RIGTIG slem hjertefejl for at lægerne ikk kan operere og gøre noget..

Hvor er det enlig chokerende hvor mange der er egoister og KUN øsnker at føde raske børn, selvom man måske kunne gøre noget ved sygdommen børnene evt kunne fejle..
    Synes virkelig det er chokerende..

• #39   12. aug 2009 jeg sidder fandme her og græder over at en kan have sådan en mening og kommentar til dem der er så stærk at ville elske sådan et barn selvom det har ds.... ;(

• #40   12. aug 2009 Nini : Det der med ikk at magte det er noget pjat..
    Hvis du havde sagt det for 50 år siden kunne jeg forstå det..
    - Men idag findes der SÅ mange tilbud for DS børn, hvor de kan komme ud og få nogen FEDE oplevelser, oplevelser som man ikke engang ville kunne tilbyde sit "normale" barn...
    - Du kan få hjælpere til dem så du ikk står med det hele selv osv...

• #41   12. aug 2009 olivers mor; perfekt sagt det hele....

• #42   12. aug 2009 olivers moar: det med hjerte fejl skal goså siges at der skulle ekstremt meget til før jeg ville vælge et abrn fra på den måde... min kæreste som har det har aldrig lidt nogen nød, har haft en ganske almindeligt liv og sådan... kom bare til at tænke på om man kan se sådan noget ved en scanning?

• #43   12. aug 2009 Anne Mai : Årrh smiley .. Kan godt forstå det er hårdt for dig at høre folk sige sådan..
    - Men så er det jo bar DEJLIGT at der findes mennesker som dig og kæresten som var villige til at påtag jer den opgave og det ansvar smiley ...

• #44   12. aug 2009 om man vælger fra eller ej syntes jeg er helt op til en selv..
    Når man vælger at få et barn, er der jo ingen forsikring på at barnet bliver "normalt" Hvad nu hvis barnet bliver hjerneskadet under fødslen, er det så ikke stadig dit barn som du vil elske lige så højt som hvis det var "normalt"?
    Ja jeg ved ikke hvad jeg selv ville gøre, jeg fik foretaget moderkagebiopsi fordi risikoen var forhøjet. Det viste sig så der ikke var noget galt. Jeg blev før svaret kom enig med manden om, at abort var det rigtige for os. Men et par timer før svaret kom, sagde jeg til ham, at jeg ville ha barnet uanset hvad. Tror ikke selv man ved hvad man vælger, begge valg er svære valg og det ene er det rigtige for nogen, mens det andet er det rigtige for andre.
    Nå jeg ville vist bare sige at jeg syntes ikke man er egoistisk uanset hvad man gør i sådan en situation smiley

• #45   12. aug 2009 Trine<, tak du er en skat...... ja ville godt se de folk hvis de mistede deres barn ;( så tror jeg deres mening ville se helt anderledes ud

• #46   12. aug 2009 Nini - Den med hjertefejlen var nu heller ikk myntet på dig smiley ...
    - Men ja, det kan de vel.. Hvis hjertet måske ikk slå rigtig som normalt, eller hvad ved jeg.. smiley Men det vil jeg da gå ud fra at de kan!!!

• #47   12. aug 2009 Igen, syns det er folks egen beslutning... og som sagt kan jeg heller ik sige på nuværende tidspunkt hvad jeg ville gøre... men man har lov til at have sin egent mening omkring sådanne ting... syns hverken man skal sætte folk i dårligt lys hvis men vælger af afslutte en graviditet pga det, eller vælger at få barnet... det er ens egen beslutning, og man skal have lov til at have sin ege mening uden at blive snakket så meget ned til... ellers ville der da heller ik være nogen grund til at man overhovedet bliver tilbudt en nf scanning...

• #48   12. aug 2009 ved du hvad linda, lige nu ville jeg ønske du kunne mærke hvor ondt det gør at miste.... og det et barn med ds! bliv dog voksen

• #49   12. aug 2009 det er også bare iorden, ville bare slå det fast smiley

• #50   12. aug 2009 Anne Mai : smiley ... Jeg tror du har FULDSTÆNDIG ret!!! ..

Men jeg tænker lidt IGEN: MAN KAN FÅ ALT HJÆLP I VERDEN TIL BØRN MED DS...
    - Hvad gør I hvis i får et barn med kolik som skriger i ET væk, eller det viser sig senere at barnet lider af en svær form for damp?!! Hvad så?!! .. Hvad vil I så gøre?!!
    Et barn med damp kræver osse RIGTIG meget energi og overskud, men så ville I måske stoppe med at elske det?!! Eller hvordan?!!

• #51   12. aug 2009 mor til asbjørn og fiona; nej søde det ville hun desværre ikke, for hun er sku ikke normal!

• #52   12. aug 2009 Okay kan altså ik lade være med at skrive det endnu engang... giver linda ret.... ALLE har ret til at have sin mening... det kan da ikke være så svært at få ind?! det hjælper ikke at i bliver ved med at snære af hende og tale ned til hende... hvad forventer i at få ud af det?

• #53   12. aug 2009 Olivers mor...Ganske enkelt fordi vi har rigeligt at slås med i forvejen! Og jeg kan ikke tillade mig at læsse mere over på min kæreste - det er rigeligt at han skal tage sig så meget af mig som han gør nu. Et sygt barn ville bestemt ikke hjælpe på det...

• #54   12. aug 2009 M T : Jamen som marianne skriver længere oppe hvad nu hvis jeres barn blev hjerneskadet under fødslen?! ..
    - Eller hvad nu hvis hjertefejlen først blev opdaget senere efter barnet var født?!! ...

• #55   12. aug 2009 Hvad så? Så er der jo ikke noget at gøre! Men så længe man har et valg så er det helt op til en selv hvad man vil byde sig selv og sit ufødte barn! Og det valg skal man have lov til at have - uanset hvor uenige andre folk så kan være!

• #56   12. aug 2009 jeg er en EGOIST.. Ifølge nogen er jer.

Jeg ville føle mig mere som en egoisk hvis jeg med vilje satte et barn i verden med DS eller andet - og fordi fordi jeg har to andre børn der også skal tages hensyn til.
    og ja, jeg har prøvet at miste 3 børn, men det endre ikke min mening.

Man kan aldrig sige sig fri for at få et barn med "fejl"
    Har en moster der er hjerneskade, og ekstrem voldlig (skete underfødslen, ikke nok ilt) - og min mand har en kusine der nærmest er en grøntsag, - hendes bro kan ikke lide hende fordi forældrene ikke havde tid og overskud til ham, da hun havde/stadig har brug for så meget hjælp.
    Jeg syndes ikke de har noget værdigt liv nogen af dem har selv om de er nok så søde.

Og giver Linda helt ret.
    også tag lige at gå efter bolden og ikke personen, bare fordi man ikke har samme menning, behøver mand ikke at indlede en herts mod personen.

• #57   12. aug 2009 et barn er et barn

• #58   12. aug 2009 Erika : Har du mistet 3 børn efter de var født?!! Eller under fødslen?!!

• #59   12. aug 2009 under graviditeten

• #60   12. aug 2009 Det har jeg osse 2 gange, men tror altså ikk det kan sammenlignes med at miste et barn under/efter fødslen ligesom Anne Mai har gjort...
    - Og det er nok grunden til hun raser sådan.. Hvis I lige tjekker hendes profil forstår I måske osse hendes raseri...

• #61   12. aug 2009 hmmm jer som ville få en abort pga. DS hvilke "fejl" ville være tilladt hvis i fandt en fejl på jeres ufødte barn.

har fået den mest pragtfulde datter, hun er født med læbe/gume/gane spalte. men hun betyder ALT for mig jeg elsker hende og over alt på jorden. og ville for intet andet i verden undvære hende...

ja jeg får ofte blikke og kommentar i byen og HVA SÅ? de folk der glor, peger fingre og hvisker ja det er sku deres problem min datter er lige så smuk og skøn som et barn uden spalte...

men hvilke "fejl" ville i godkende og hvilke fejl ville i ikke godkende?

• #62   12. aug 2009 Godt sagt Mille!! ...

• #63   12. aug 2009 Jeg ville godkende de fejl som barnet ikke skulle leve med resten af sit liv. Noget der påvirkede barnets liv i en negativ retning ville jeg ikke acceptere. (og med resten af sit liv mener jeg kroniske sygdomme eller andet der gør det svært for barnet at leve et normalt liv og have en normal og velfungerende hverdag)

• #64   12. aug 2009 M T : Børn med DS kan osse leve et normalt liv og ha en velfungrende hverdag..

• #65   12. aug 2009 Men børn med DS skal leve med det resten af deres liv og de skal ofte have hjælp.

• #66   12. aug 2009 Jeg synes man er mindst lige så egoistisk hvis man vælger et barn fra pga en fejl man kan se ved Nf. Så er det da måske også fordi man tænker på sig selv og mener man ikke vil klare det.. (Ved godt der er mange der siger de gør det for barnets skyld, men der er nok lige så mange som tænker på sig selv) Men folk er jo forskellige og skal ikke blande mig i hvad der er rigtigt for andre..

• #67   12. aug 2009 M T : Men som jeg har skrevet 1000 gange efterhånden du kan få SÅÅÅ meget hjælp, du kan endda få hjælpere til at passe dem om dagen osv...

• #68   12. aug 2009 Anne Mai - så længe det er et værdigt liv synes jeg at folk burde være flove over at sotére fra... og Som Trine så flot siger, så er det med garanti fordi fol kikk vil kigges skævt til...

Du skriver selv et liv i rullestol, hjerneskade etc, men ikk et DS barn, og jeg er igen fuldstændigt enig med dig....

Linda - prøv lige at vise hensyn... hvordan fanden ville du selv have det at miste et barn med DS ved fødslen, hvor du først i 28'ne uge får a vide det faktisk er et DS barn... ville du ikke elske og savne barnet lige så højt som havde det været et normalt barn?!
    Jeg synes det er dybt respektløst fra din side af at direkte sparke til en som tydeligvis ligger ned...

Og prøv lige at bruge udstemme systemet fornuftigt frem for at misbruge det til at give en som tydligvis bare sørger over sit lille barn!!!!

Til alle andre... undskyld mit udbrud.....

• #69   12. aug 2009 Olivers...Jeeg er ligeglad med hvor meget hjælp man kan få! Jeg vil IKKE risikere at få et barn med DS og senere selv give det sclerose, sukkersyge og muligvis også ADD oven i... En af tingene er mere end rigeligt men jeg samler på autoimmune sygdomme og jeg håber ikke at jeg giver noget som helst videre! Jeg kan risikere at havne i en kørestol inden for det næste år, kan være blind inden der er gået 2 osv... Hjælpere kommer der muligvis til at være nok af her hjemme men jeg vil IKKE byde mit barn at skulle være afhængig af sådan nogle (hverken mennesker eller ting!)

Det er mit valg og jeg synes ærlig talt selv jeg har en ret god grund til at vælge fra - det skal du ikke sætte spørgsmålstegn ved og det er der heller ingen andre der skal!

• #70   12. aug 2009 Anitta - de kan sku bare give mig udstemmer..... det rager mig en pap and... synes bare lige man skal se ind ad først... sidder og klynker over en skriver hun ønsker for hende at hun mister, hvor personen tydeligvis har overskredet grænsen for en som under fødslen har mistet et lille barn med DS..... hvad fanden bilder vedkommende sig ind og sidde og sætte sig på en pedistal, at folk ikk må sige sådan om hende... trods hun lige har trådt meget forkert i følge mig...

Jeg synes personligt ikke det er egoistisk at få fjernet et barn med DS, jeg synes heller ikke det er egoistisk at beholde det.... jeg forstår bare ikke folk der kan vælge deres eget kød og blod fra, pga en fejl....

• #71   12. aug 2009 Sonne : Hvor har du dog bare ret i alt hvad du skriver.. smiley

• #72   12. aug 2009 Linda : Udstemme ? For hvad ?

Jeg ville ALDRIG fjerne et barn af den grund at det skulle havde DS, mangelde en hånd, fod eller fingre, det kan stadig få et glimrende liv, og det er stadig MIT barn, jeg kender flere eksempler på folk med DS som har et lige så godt liv som os andre.... og en anden ting så hader jeg bare ordet mongol, det lyder så forkert, fordi det er blevet brugt som et slags "svine" ord...

• #73   12. aug 2009 Trine - mange tak smiley

DK - jeg er helt enig med dig, og især det med mongol..... jeg kan huske da jeg var barn, det værste skælds ord jeg kendte var mongol...

• #74   12. aug 2009 M T : Jeg har sku osse stor risiko for at kunne få et barn der kommer til at få sukkersyge, og selv få det.. Stort set ALLE i min familie har sukkersyge, de enste der ikk har det endnu er mig, mine 3 søskende og min ene faster.. Alle andre har det..
    - Og Det med ikk at være afhængig, om dit barn skulle ha en hjælper i hverdagene eller om de skal i dagpleje kommer vel ud på et, uanset hvad vil du ALTID være afhængig af at dit barn kan blive passet på den ene eller anden måde...

Sonne : Tror ikk Anitta ville give dig en udstemme, tror hun mente det ironisk fordi der var blevet givet en til anne mai... smiley

• #75   12. aug 2009 Min onkels søster har DS og hun lever på 42. år nu og har det skønt, hun fungere rigtig godt har venner og et socialt liv, deltager i diverse arrangementer osv... HUn er bare et af de dejligste mennesker! og jeg tror hun er sine forældre evigt taknemmelig....

Har også hørt om folk hvor der har fjernet deres børn sent i gravi pga. risiko for DS hvor det har vist sig at barnet har været helt normalt udviklet...

• #76   12. aug 2009 Louise : ENIG!!! ...

• #77   12. aug 2009 Olivers...hun skal ikke i dagpleje. Det er der ikke behov for!
    Men som sagt før - det er mit valg og du kan ikke få mig til at ændre mening smiley

• #78   12. aug 2009 MT : Okay..
    Nææ, prøver jeg skam heller ikke.. Prøver skam bare at forstå dig smiley

• #79   12. aug 2009 Søde Trine - det ved jeg... Anitta kunne ikke finde på at give mig en udstemme smiley hihi.....
    Ej, var bare respons på jeg ville få en udstemme... hihi...

Uanset hvad.. Så synes jeg absolut ikke man fjerner et DS barn, for de kan få akkurat lige så værdigt et liv som et almindeligt barn... og et almindeligt barn kan få et mindre værdigt liv, igen, se mit eksempel om min storebror længere oppe!!

• #80   12. aug 2009 M T : Selfølgelig er der ikke nogle der siger du skal ændre dine valg, det er kun dig selv der kan det, men derfor kan vi andre stadig havde en mening om det, sætte spørgsmål tegn og nogle gange er det altså godt at få andres indgangsvinkel på forskellige ting i livet - det skader ikke, men kan sætte tanker igang...

• #81   12. aug 2009 Jeg har været pensioneret siden jeg var 21 så passer hende selv smiley
    Det er også helt fint - jeg tror dog ikke det kan forklares ordentligt her..

• #82   12. aug 2009 nu har jeg ikke været til nf, for var for lagt henne....så jeg kunne jo godt ha fået en søn, der var mongol, skulle jeg så ha valgt ham fra??? nej.. heldigvis er min søn sund og rask...
    men min kæreste og jeg snakkede faktisk om, hvis vi fik et barn der var mongol, ville vi beholde ham og elske ham overalt på jorden, min kæreste ha haft en lillebror der var mongol, min svigermor fik ham da hun var i 20erne.... men han gik hen og døede en uge før han blev 13....

• #83   12. aug 2009 Anitta - uddyb lige det.. griner...

• #84   12. aug 2009 Jamen det tager jeg som et kæmpe kompliment smiley og ja, livet er sku for kort til at være kedelig smiley

• #85   12. aug 2009

Jeg vil give din veninde ret!!!!!!

• #86   12. aug 2009 JEG syntes at det er kørt ud på et sidespor - Og ja udstemmelse eller ej, så syntes jeg fanme du er en .. jaaa (Linda!) hvad fanden bilder du dig ind og sidde og skrive sådan det er sq DIG der er egoist - så længe barnet kan leve og fungere nogenlunde som andre børn - Ja så skal det sq ha' lov og leve, JEG ville aldrig fjerne et barn med DS osv. KUN hvis det avr så handicappet at det slet slet ikke ville være værd for barnet og leve, eller født som en grøntsag.. ! LInda jeg syntes din holdning er for langt ude. og den måde du opfører dig på - jaaa føj for s... siger jeg bare . kunne tude over de ting du skriver !.. et DS barn (og andre) har sq ret til et liv, tror det i bund og grund handler om at nogle VIL bare være så perfekte som muligt !.. og neeeej tænk hvis de nu kigger osv..

FØJ for en holdning !!! - dem der har den holdning burde sq skamme sig over det !.. tjae, nogle skulle måske prøve og miste

ALT i livet er IKKE perfekt . og det skal et barn heller ikke være !
    iiih hvor er jeg abre gal ! ta jer dog sammen ! udstem mig bare verse god !
    i det mindste har anne mai og MANGE andre et hjerte !

• #87   12. aug 2009 Så er det sagt !

• #88   12. aug 2009 Sonne : Hehe okay.. Tænkte bare hold da op.. Men kan forstå i kender hinanden lidt bedre end først antaget.. smiley ...

Lykke : Hvor var det bare godt skrevet, og jeg er fuldstændig ENIG med dig i alt hvad du skriver!!! ...

• #89   12. aug 2009 *oliver's mooooor takker mange gange .. jeg bliver simpelthen så ked og så sur !

tænk sig nogle kæmper flere år får og få børn og andre vælger et fra som om det var et lotteri, de var med og man står der og vælger ! bare fordi man har nemt ved og få børn skal man da IKKE vælge et fra p.g.a DS el. noget andet !

DK - vær da lige venlig og lade være med og være provokerende

• #90   12. aug 2009 Lykke : Nemlig.. Som sagt kunne jeg ikk være mere enig...
    Kan ikk forstå hvorfor folk synes DS er så forfærdeligt ... ?!! smiley
    - De er de sødeste mennesker, og som jeg har skrevet tidligere de får SÅÅÅ mange oplevelser i livet mange af dem som vores "normale" børn aldrig kommer til at få.. Det er da SÅ fedt for dem!! ..
    - De har osse kærester osv som alle os andre!..

• #91   12. aug 2009 Godt skrevet Lykke!

Men tror nu at DK mente det positivt..

• #92   12. aug 2009 nu prøvede vi jo med Anton at få en rigtig skidt nakkefoldsscanning der hed 1:4, og var hele humlen igennem om vi ville beholde eller abortere.

min holdning har hele tiden været at jeg ville tage imod mit nyfødte barn med åbne arme og elske det "trods alt". Men , men det var jo "i gamle dage" inden NF of alle de scanninger men nu får.

min mand og jeg havde den alvorlige snak og tog , den for os selv, rigtige beslutning ikke at beholde barnet hvis det skulle vise sig at have en alvorlig genetisk fejl eller være udviklingshæmmet som jo blandt andet mennesker med Downs er.

jeg har arbejdet proffesionelt med med voksne med Downs, og ahr en 11 årig dreng med Downs i aflastning og ved hvad jeg har med at gøre- syntes jeg.
    Hvis alle mennesker med Downs var så sjove og underfundige som Morten og Peter som vi ser på tv er, ville valget være let, så skulle vi da med kyshånd tage imod, men mange med DS har alvorlige hjertefejl, voldsommere udviklingshæmning og flere små tillægshandicap udover deres DS som gør ders liv vanskeligt, især når de når udover barndommen og det er da klart noget man skal have med i beslutningen mantager, de bliver også voksne............

jeg mener at det er "værre" at abortere en rask foster af så mange andre (for MIG ) usaglige og urimelige grunde end et sygt foster ( inden 13 uge som vi talte om hos mig) - for vores familie var det en rette beslutning hvor svær den end var for os, og det ville jeg da forvente at andre ville respektere, ligeså ville jeg respektere og hjælpe hvis nogen jeg kendte kom til den anden beslutning - nemlig at beholde deres barn.

lad os sige at man hos mig havde fundet ud af at mit foster havde DS da jeg var i 6. mrd...... så havde jeg beholdt det..... fordi jeg syntes det er uetisk at abortere så sent, men på baggrund af fosterdiagnostik foretaget meget tidligt i graviditeten får vi jo nu muighedne for at vælge og fravælge indenfor visse grænser.

Og så tror jeg faktisk det er meget svært at vide hvad man reelt vælger før man står i situationen og skal lægge krop og hjerte til.....

• #93   12. aug 2009 og forøvrigt syntes jeg da selv jeg et hjerte og også på rette sted.......

• #94   12. aug 2009 Linda : Ja selvfølgelig skal man kunne klare at få igen af samme skuffe, men hvis man er et voksent anstændigt menneske så passer man sku lige på med hvad med skriver til en person der har mistet et barn der tilfældigvis havde DS!!! ...

• #95   12. aug 2009 Lykke -> Som Ina skrev så var det altså positivt ment "jeg kunne ikke havde sagt det bedre" agtigt, kan ikke forstå hvordan du kan få det til at være en provokation....

• #96   12. aug 2009 DK - det lød bare i mine ører som provokation . og hvis du ikke har set det undskylder jeg også mit svar i en anden tråd.. og undeskylder nu over for dig, kan godt se nu hvad du mente, men jeg var for gal til og fatte hvad du mente =) sorry !

Linda - selvfølgelig er der mange der er enige med dig ? =)

Men ja, hvorfor står de ikke bare frem ? hver mand hver sin mening. ja man skulle kunne tage igen af samme skuffe, men JEG syntes du gik over stregen. jeg undskylder for den måde jeg skrev på, men blev bare så gal !..
    -- JEG undskylder det sprog osv jeg brugte, men var bare så sur.. jeg fatter ikke folk kan have sådan en holdning. sorry .. og det er ikke myntet på nogen. men i MIN verden er det forkert ..

Syntes vi skal stoppe de personlige angreb. tror ikke det var tråd starter's mening at det skulle ende sådan her.. beklager ..

• #97   12. aug 2009 det kan da godt være man syntes beslutningen er forkert og at man selv ville vælge anderledes - men en smule respekt for hinandens valg og baggrunden for de valg må der vel være......og det syntes jeg faktisk ganske få i denne tråd udviser.

jeg bliver da også lidt målløs over at så mange mener at min beslutning ville være så forkert , især eftersom ingen af jer har gået eller stået i netop mine sko.......

og jeg forstår slet ikke harmen over at man fravælger et sygt foster af hvad grund det så måtte være når man , for de flestes i Danmarks vedkommende, hylder den fri abort.

der aborteres dagligt små sunde fostre, hvorimod aborter af syge fostre , trods alt, ikke er en meget lille del af abortstatistikken.

jeg mener bestemt ikke småskavanker eller småhandicaps ( har selv en næsten blind pige ) men gennemgribende udviklingsforstyrrelser eller livstruende handicaps.

• #98   12. aug 2009 abort af et raskt foster er jeg osse imod på nogen punkter !

• #99   12. aug 2009 helt nøjagtigt bliver der aborteret knap godt 15000 sunde og raske fostre mod lige knap 300 syge fostre.... se det kunne jeg forstå hvis man hidsede sig op over......

• #100   12. aug 2009 Trine - jeps.. det gør vi smiley

Jeg har ikke tænkt mig at undskylde for min holdning.... jeg synes stadigvæk uanset hvad at et barn er et barn, og alle børn er en udfordring....

Så påpeger jeg endnu en gang... min storebror er født sund og rask og velfungerende, og er den dag i dag afhængig af medicin da han af stoffer, og hovedsagenligt hash er blevet skitzofren..... Hvis ikke han blev tvangs indlat, og tvangs medicineret, så havde han stadigvæk rendt rundt og levet i en eventyr verden, eller en krigs zone er det nu nok mere... han havde mange mange mærkelige idéer, og har dem stadigvæk, men grundet medicinen, er han ikke så grald mere som han har været...

Han har blandt andet sidder dybt seriøst til mine forældre og sagt ting som at de fra det ydre rum spionerede både ham og hele verden igennem en tand der var gået i stykker, som han påstår han selv har smadret da han var 9 år gammel...

Han påstod også sådan noget som at han har levet uden et hjerte fra han var 9 til han var 12, da han var blevet sparket af en hest i hjertet ham havde smadret det til molokyler....

Han har haft forestillinger om at han har skulle drikke en hel liter af hydrogen, for så smagte alt af jordbær...

Han påstår at ham og min morfar har fået tæv af min morfars morfar, altså en mand der har været død i årtier....

Det er INGEN garanti at man får et sund og raskt barn, at de så forbliver sådan!!

• #101   12. aug 2009 Det det hele er gået op i er at linda har skrevet at hun synes man er egoist når man vælger sit barn med ds i stedet for at få dem fjernet( som jeg tænker er at slå sit barn ihjel) og det er jeg blevet sur og ked over hvordan man kan skrive det. Nogle er bare mere voksen og mere klar til at tage ansvar for sit barn end andre... kan man lave børn, så burde man også kunne tage ansvar for det barn uanset om det mangler en arm, ds eller hvad der kan være.... Og jeg er så stolt over de mødre og folk der har børn med ds og ikke har fravalgt dem. De er ligeså meget værd som ALLE andre....

• #102   12. aug 2009 Nemlig Anne Mai... Kan man sige A kan man osse sige B... Og hvis man vil fravælge et sygt barn synes jeg ikk man er klar til at få børn og til det ansvar...
    - Bare min mening..

• #103   12. aug 2009 nej nu må i da holde!
    Hvem skal så bestemme hvornår barnet er sygt nok til at abort er okay?? Jeg syntes det er helt fint at vælge et barn fra pga sygdom eller ds. Men jeg syntes også det er helt fint at vælge barnet..
    DS er også så meget andet end andet udseende og inteligens, der er mange medicinske sygdomme der meget oftere rammer folk med ds. Så du kan jo i realitetren slet ikke vide hvor sygt dit barn med ds er når du føder det.
    Jeg syntes denne her tråd er meget meget meget langt ude..

• #104   12. aug 2009 trine, nej netop det er man ikke...
    et barn er at tage ansvar, om det er syg eller aj.

Prøv tænk hvis vi havde ds og vores forældrer fravalgte os- hvor må det være forfærdeligt.

• #105   12. aug 2009 marianne: ja du har ret i man ved ikke hvor slemt eller hvor sygt barnet er ved fødslen, men man elsker for fanden da sit barn

• #106   12. aug 2009 nu har jeg ikke læst hele tråden men kan se der er meget uenighed om et barn med DS

Personligt synes jeg sagtens en DS kan få et værdigt liv men ville personligt ikke selv sætte en til verden da jeg ved inders inde at jeg ikke ville have krafter til det og det vil barnet kunne mærke havde jeg så ikke haft min datter med ADHD havde det ikke været en problem men ved jeg ikke kunne orke et ADHD og DS barn det ville være psykisk og fysisk umuligt for mig så selv om et barn sagtens kunne få et værdigt liv skal de kommende forældre også vide om de har kræfter til det for uanset hvad man mener og siger så kræver et DS mere end et "normalt" barn.

• #107   12. aug 2009 Anne mai
    Ja selvfølgelig elsker man sit barn, man elsker også sit barn så højt at man ikke ønsker at sætte et barn i verden der evt resten af livet skal leve med hjertefejl blindhed og demens som bare er få af de sygdomme børn og voksne med ds lider af...
    Derfor ville jeg måske vælge barnet fra hvis der var ds. Men jeg ved som sagt ikke hvad jeg ville gøre hvis det viste sig at jeg var grevis med et sygt barn. Men syntes ikke det er egoistisk at vælge fra tværtimod. Syntes heller ikke det er egoistisk at vælge barnet, men det er jo ikke bare lige som folk skriver..

• #108   12. aug 2009 Det kan godt være det kræver lidt mere at have et ds barn men det er elsket som ens andre børn også, og jeg garantere at man ikke elsker de sunde børn mere end ens barn med ds.... Som en del har sagt i denne tråd så findes der meget hjælp. børnene kommer i en speciel børnehave med andre og skole... og senere ofte i beskyttet bolig hvor de har det rigtig godt... og de kan få kærester og kan have det godt som alle os andre..

• #109   12. aug 2009 som nævn før, er det problemet har været at en har skrevet at man er egoist når man får det kære ds barn, og det kan man simpelthend bare ikke sige. man kan sige at man selv ikke kunne klare det, men sku da ikke at alle der får sådan et barn og ikke slår det ihjel er egoister.

• #110   12. aug 2009 Jeg vil gerne lige påpege at nr5, på top 5 listen af de bedst bedømte børn herinde er en lille pige med DS.... hun er sku da mindst lige så sød som alle de andre børn der er herinde....

• #111   12. aug 2009 som jeg selv fik jeg først at vide da jeg var 28 uger henne at vi ventede en skøn dreng med ds... nf og md scanningen var perfekt... så vi havde ingen valg, men havde jeg fundet ud af det inden, havde vi stadig elsket og ønsket os ham.. han er jo vores barn, og med ds eller uden så er han vores! vi var så bare så uheldig at han døde under fødslen.... saver dig ;(

• #112   12. aug 2009 ja og prøv se hvor perfekt lille milika er........... hvordan kan man bare fjerne sådan noget guld? jeg forstår det ikke ;(

• #113   12. aug 2009 Anne Mai - ja, det forstår jeg heller ikke..... hver gang jeg ser hende, så smiler jeg over hele hovedet, for hun ser så livsglad ud....

• #114   12. aug 2009 natascha: man kan have sin meninge, men man kan da ikke skrive at folk er egoister når de vælger sine børn!!!! det er da for langt ude

• #115   12. aug 2009 Hvis du ser hvad jeg skriver, så vil jeg ikke kalde folk for egoister, hvad enten de vælger at få deres barn eller ej med DS, det er op til hver enkelt... men ser du, så bliver dem der ønsker at beholde et DS barn lige så disset som den der vælger at få en abort..... Jeg personligt kunne ikke få en abort, og derved slå mit eget barn ihjel, fordi det havde DS.... men sådan er vi gudskelov så forskellige....

• #116   12. aug 2009 det ligger man sku først mærke til når man har mistet et barn

• #117   12. aug 2009 Natasha - så skal du bare lige huske at se dem der også skriver man er egoist hvis man vælger at beholde et barn med DS.... Der er nemlig nogen stykker der skriver det er egoistisk, og kun for en selv man beholder sådan et barn.....

Det vil sige, dem der går i "forsvars position" forsvare sig bare for dem der mener de er egoister, lige så vel som dem der bliver kaldt egoister for at få fjernet børnene....

• #118   12. aug 2009 natascha; ja nogle bare mere voksen end andre smiley

• #120   12. aug 2009 piger piger ROOOOLIG nu det var ikke meningen i skulle slås om emnet. jeg snakker ikke om DS jeg snakker om MONGOL og her mener jeg svært handicappet... jeg ville med mig selv ikke kunne klare det ansvar det er at have en mongol barn og det er vel fair at indrømme.

jeg har ikke sagt et barn ikke får det lige så godt, jeg kan bare ikke give det barn det det har brug for, og der er mange delte meninger nogle mener jeg er egoist og andre mener jeg ikke er, det respektere jeg...

men jeg kan ikke se hvad jeg skal gøres til egoist for da jeg ikke tænker på mig selv men på barnet, hvis jeg ikke kan give det alt det det har brugfor hvorofr skal jeg så sætte det i verden?

• #121   12. aug 2009 termin den 24/3 : øhm downs syndrom og mongolisme er en og samme ting...

• #123   12. aug 2009 og ann mai jeg mistede sidste årc11+4 så jeg ved udemærket hvordan det er at miste

• #124   12. aug 2009 jeg har også mistet så tidlig i graviditen for 5 måneder siden, tre måneder efter vi havde mistet vores søn under fødslen, det er hårdt men det er sku langt fra det samme

• #125   12. aug 2009 ja det var heller ikke det jeg skulle havde skrevet, er en skovl til at formulere mig i dag GG..

men jeg sys det emne her er meget kørt af sporet, lige frem at kalde det at dræbe sit eget kød og blod er måske lige groft nok..

nu har jeg hund og den betyder ALT for mig, hvis den nu kom til skade og fik ambuteret et ben ville jeg heller aflive den, min dejlige hund skal ikke leve resten af dens liv på den måde, for den ville aldrig kunne det samme...

men kommer der ting efter jeg har født man ikke har kunnet finde, tager jeg sgu det med...

• #126   12. aug 2009 så forstå jeg ikke du bringer det op det er dig selv der har skrevet det???? og jeg ville være knust hvis mit barn døde ved fødslen men som min abort også være lettet når sorgen lagde sig, for der er en mening med det at abortere jo en SA kommer jo som regl fordi der er noget i vejen med fosteret

• #127   12. aug 2009 ej undskyld men synes måske ikke man kan sammenligne en hund og et barn, jeg elsker også min hund men der er altså forskel på dyr og mennesker...ved godt det var lidt en side bemærkning men alligevel...

• #128   12. aug 2009 Termuin - tro mig, som en af dem der har været med på sidelinjen gennem anne mai's graviditet, fødsel og efter, så VED jeg at Anne mai og hendes mand elskede Bjarke, mere end noget som helst i verden... Desværre nåede de ikke at have tid med ham da han døde under fødslen....

Jeg synes at hvis ikk man kender hele Anne mai's historie, så hør den først inden man stiller spørgsmåls tegn til noget smiley

• #129   12. aug 2009 hvad bringer jeg op?

• #130   12. aug 2009 sonne ja men nu er det jo også hård for mig at jeg mistede, for det var ønske barnet og første gang jeg var gravid, denne gravititet er ikke planlagt men jeg glæder mig til at være mor.... og jeg har respekt for jeres holdninger lige som nogle har for min

louise mulig man ikke kan det men for mig betyder min hund ALT, og det var derfor kun et eksempel for at sætte min holdning klar

jeg har nok i mit liv til jeg ikke ville kunne overskue et sygt barn og det mener jeg jo selv er respekt over for barnet, når ikke jeg ville kunne goive det er værdigt liv

• #131   12. aug 2009 ved at blande abort ind i dette emne.. men jeg føler med jer ang jeres tab helt sikkert.. jeg læse en gang en side der var lavet for folk der havde mistet og sikke mange trise historier kan desværre ikke huske hvad den side hed

• #132   12. aug 2009 Termin - Vi snakker om at få en abort HVIS det er DS barn, og anne mai har ikke fået aborter, men Bjarke døde under fødslen, også har hun aborteret, altså en SA.....

• #133   12. aug 2009 sonne jeg ved godt hvad vi snakker om smiley og jeg har selv fåret en SA og det gør sgu ondt lagt inde og det gør det stadig, og frygten for at miste er der heletiden

• #134   12. aug 2009 Det forstår jeg udemærket godt...

• #135   12. aug 2009 sonne nu vi er på sidespor hvoredan går det så med deedee

• #136   12. aug 2009 Anne Mai G

du skriver det kræver en del med et handicappet barn som ds nu er og man kan få en masse hjælp men alligevel selv om man kan få en masse hjælp skal man have en masse andre resureser frem som man normalt ikke skulle bruge på et "normalt" barn og ikke alle kan klare det blandt andet mig da jeg har et handicappet barn i forvejen, selv om man kan få en masse hjælp er det ikke lige til jeg ved hvilken kamp jeg har været igennem for at få den berettet hjælp som vi skal have og den en kamp der bruger mange krafter og det en kamp jeg tror alle skal igennem hvis man har et ds barn da kommunern gør hvad de kan for at spare så meget så muligt og igen det ikke alle der har de krafter.

men uden tvivl som forældre elsker man sine børn uanset hvad jeg elsker ikke min handicappet datter mindre end min anden datter det kunne aldrig falde mig ind men det hårdt, på trods af jeg også har mistet et ønskebarn ved jeg at jeg ville kunne få en abort hvis jeg ventede en ds barn da mine kræfter ikke egner sig til 2 handicappede børn men som tidligere skrevet havde jeg ikke haft min store datter ville jeg beholde barnet.

• #137   12. aug 2009 termin; jeg har aldrig snakket om abort......

karina: ved dig er det noget andet.... og jeg respekterere da de folk der fravælger. accepterer bare ikke når man siger at dem der vil beholde barnet er egoister! ikke en skid andet

• #138   12. aug 2009 Anne Mai G
    enig synes heller ikke man er egoist så det fordi man mener man har kræfter og overskud til at give det lille barn det som det har behov for og det sgu da kun respekt til dem at de har overskud og kræfter til at give dette barn en chance og en god opvækst i kærlige og trygge rammer trods af det ikke er "normalt"

• #139   12. aug 2009 ja nemlig er kun det jeg mener.... det enste jeg er imod er sku bare når en lukker ud at man er egoist når man får sådan et barn..

• #140   12. aug 2009 vi er helt enige. men som jeg også skrev i mit første indlæg har jeg slet ikke læst hele indlæget, men vi er enige.

vil næsten sige man er egoistisk hvis men har kræfterne til sådan et barn og man så fra vælger det for i dag er de specielle børn da de er så få af dem..

• #141   12. aug 2009 Karina : Må jeg ha lov at spørge hvad din store datter fejler?!! ..
    Hun ser nu meget sød ud på billederne smiley ... JA det gør begge dine piger!! smiley

Anne Mai : Du skal ikke forsvare dig selv, det du har gjort er så STORT og så FLOT at du på ingen måder skal forsvare dig selv min søde.. smiley
    - Du har nok og tænke på i forvejen udover alle de latterlige kommentarer herinde.. Nu har du prøvet hele dagen snart og forklare hvad du mener,

• #142   12. aug 2009 *Oliver's Moaar*

det må du gerne smiley
    Hun har ADHD = Damp så hun er på medicin og går til tjek hver 3 mdr det så desværre et usynligt handicap så kan snart ikke tælle hvor mange gange andre mennesker har dømt os pga hendes være måde men ja hun sidder ikke i kørestol så det svært for folk at forstå hvad vi er igennem hverdag, ind imellem fanger jeg mig selv i hvorfor vi skal have et usynligt handicap for det sgu nemmere for forældre hvor det er synligt misunder dem indimellem de kæmper ikke med lige så mage fordomme som vi gør. misunder selvfølgelig ikke på den måde at min datter skal fejle noget andet men fordommene blandt andet.

sorry blev lige en lang smøre.

• #143   12. aug 2009 Jeg synes (uden at orke at læse hele tråden) at alle har ret til sine meninger og holdninger uanset hvad man mener og synes og uanset hvad man har oplevet eller ikke oplevet. Alle har ret til at mene sit og vi har jo alle lov at vælge til og vælge fra -ellers var det jo ikke lovligt at vælge abort. Så jeg synes man skal have lov at sige sin mening men at kalde hinanden egoister synes jeg måske er lidt for langt ude...
    Folk kan jo have sine grunde til at vælge en abort om man synes det er ok eller ej.
    Jeg har assisteret til uanede mængder aborter. Både pga fejl hos foster og fordi parret eller kvinden har valgt at afbryde graviditeten.
    Det har da været hårdt, især når fosteret har været så stort at man kan se hænder og fødder. Og jeg samtidig selv kæmpede med at blive gravid..
    Jeg kan mene mit om deres valg men jeg bliver nødt til at respektere hver enkelt persons valg og fravalg.
    Jeg er ikke selv sikker på hvad jeg ville vælge hvis jeg fik at vide mit foster havde DS. Det kan være svært at sætte sig ind i det før man står i situationen.
    Der er jo også det faktum at den samme kromosomfejl som netop giver DS også tit har en alvorlig hjertefejl hængende oveni. Så det med at skrive at det er ok at fravælge hjertefejl og hjerneskade men at DS kan man ikke fravælge - det er jo ikke nemt. Og hvad giver nogen ret til at fravælge dit og dat og ikke fravælge andet.
    Det er jo op til hver enkelt at tage sin beslutning. Og det kan man da ikke ændre på ved at kalde hinanden egoister eller hvad man nu vil. Alle har ret til sine holdninger og alle har ret til sine valg, det må man acceptere - længere er den egentlig ikke :o)

• #144   12. aug 2009 Karina : Jeg kan sagtens forstå dig at du "misunder" forældre der har børn med synlige handicap, som du siger ønsker man ikk ens barn er sygt.. Men netop pga fordomme, 2 af mine nære venner har damp, og jeg ved godt hvad de kæmper med i hverdagene, og de har svært ved at finde venner pga deres opførsel nogen gange!! ..

• #145   12. aug 2009 Termin - Yes Dear, det gør det da.. hun er dejlig som altid....

Men hvor ved du fra jeg har Deedee?

• #146   13. aug 2009 *Trine & Oliver*
    det er nemlig et kæmpe problem jeg har heldigvis selv lært at beherske mit adhd og borderline men det svært for min datter og ja venner har vi mistet gennem alt det her men er heldig vi stadig har nogen der kan forstå os og støtter os det venner der er guld værd..

• #147   13. aug 2009 Karina : Ja, når man virkelig står i det så finder man lynhurtigt ud af hvem der er rigtige venner og hvem der bare har været der...
    Det gør ondt i starten, synes jeg fordi man bliver SÅ chokket over nogen af dem... Men det er bare ikk det værd i forhold til sine børn!!!

• #148   13. aug 2009 *Trine & Oliver*
    vil heller være venneløs end at droppe min datter og ikke være der for hende hun er alt værd selv de aftner hvor man græder sig selv i søvne og bare har lyst til at opgive det hele men det kan man ikke når man ser dit barn giver det nye kræfter men nøj ville ønske jeg kunne ha fået et "normalt" barn er sgu glad for jeg fandt en mand trods min datter for der er bare mange der er hoppet af i roskilde den har jeg prøvet mange gange.. men alt for sine børn..

• #149   13. aug 2009 sonne fordi jeg ved hvem du er muhahahah GG

• #150   13. aug 2009 Termin - fortæl lige hvem du er til mig så smiley

• #151   17. mar 2010 Denne tråd har jeg tænkt en del over siden januar i år.

Der fødte jeg en stor og velskabt dreng - dødfødt, jeg var i 37. han døde i maven på mig i samme uge, så fødslen blev sat igen.
    han var født med navle strengen 3 gange om halsen, og en ægte knude på navlestrengen, disse faktore slog han ihjel.

Jeg har skrevet længere oppe i tråden.

og fik et svar tilbage:
    <i>men tror altså ikk det kan sammenlignes med at miste et barn under/efter fødslen ligesom XX har gjort... </i>

NEJ måske ikke for nogen, men for andre jo. nu har jeg selv prøvet at føde et fuldbåren barn der var dødt.
    Og må sige at jeg stadig holde ved min mening, - Er glad for at min søn er død i forehold til at han skulle være hjerneskadet pga. manglende ilt, har det dårligt med at jeg ønsker mit barn dødt. men jeg har stadig to andre børn at skulle tage mig af og ville have samme mening hvis min søn skulle have haft DS.
    Jeg er stolt af ham uendeligt stolt af ham. selvføgelig er jeg det, jeg er hans mor, og det ville jeg være lige meget hvordan han var endt ud med at blive.

En anden bemærkning der er blevet skrevt i denne debat, dog ikke til mig:
    <i>Ved du hvad X, lige nu ville jeg ønske du kunne mærke hvor ondt det gør at miste....</i>

Men hvor bliver jeg sur og vred på personen der skriver dette, det er bare ikke noget man skriver til andre, lad for h..... vær med at ønske dens slags for andre mennesker... Det er ikke noget jegselv ville ønske for min værste fjende, for ja, det gør pisse ondt at miste et barn. men ikke noget jeg håber over går andre... især ikke fordi man ikke er enig med personen.

Sidder nu med en føeldse af at det kom til at overgå mig fordi denne person ønskede at jeg (godt nok rettet med enanden person) skulle prøve at mærke hvor ondt det gjorde at miste et barn, fordi man ikke havde samme holdning til det som en selv...Så STORT TILLYKKE du fik dit ønske i opfyldelse.

Kommentér på:
hun siger jeg er en egoist :-(

Annonce