Har vist været i chok;) {{forumTopicSubject}}
Åhh ja - dejligt det er weekend, for jeg har sku været godt og grundigt rundt på gulvet lige siden onsdag.
Jeg skulle på sygehuset og scannes i onsdags 9 uger henne. Blev gravid i første forsøg med ivf, så det var jo bare dejligt.
Har været en del nervøs og har ikke rigtig troet på jeg var sådan "rigtig" gravid - så jeg glædede mig til at komme til scanning for at se "beviset"
Og det fik jeg så sandelig også at se - for der var TVILLINGER - enæggede banditter:)
Jeg tror jeg besvimede i den der stol i 2 sek. Min kæreste og jeg var fuldstændig rundt på gulvet og meget rystet (på en positiv måde) Der stod vi og havde ønsket os et barn i 1,5 år og pludselig stod vi med 2 - DET VAR SINDSYGT AT TÆNKE PÅ!!
Nå men nu har vi fået fortalt det til en del af vores familie og nu glæder jeg mig til at fortælle mine veninder det - men hold da op det har været et stort chok - det tager nok lige et par uger mere før jeg har slugt den helt:)
God weekend til alle:)
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 64 Svar: 1.160
sep 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Babyer: 2 Emner: 245 Svar: 4.609
okt 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Babyer: 1 Emner: 7 Svar: 94
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Babyer: 1 Emner: 5 Svar: 2.554
hvor er det fantastisk
sep 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Babyer: 1 Emner: 214 Svar: 2.339
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 41 Svar: 932
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Babyer: 2 Emner: 62 Svar: 411
Har i andre tvillinger i familien?
mar 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Emner: 53 Svar: 922
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 24 Svar: 190
jun 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Babyer: 1 Emner: 284 Svar: 4.428
jun 2008
Følger: 47 Følgere: 47 Emner: 476 Svar: 3.476
Dobbelt stort tillykke!!
jun 2008
Følger: 65 Følgere: 64 Babyer: 1 Emner: 206 Svar: 3.445
Én sædcelle befrugter ét æg. På et tidligt tidspunkt i graviditeten deler dette ene æg sig i to, således at der bliver to fostre. Enæggede tvillinger har identisk arvemasse (DNA) og er derfor altid af samme køn. De er en slags "naturlig klon" og er derfor næste identiske. Men helt ens er de ikke, f.eks. har de ikke samme fingeraftryk, og det er derfor lidt misvisende at kalde dem "identiske". Enæggede tvillinger er altså et af naturens luner.
Særtilfælde:
Det er faktisk muligt, at få enæggede tvillinger, hvis gener ikke er 100% identiske. Faktisk kan enæggede tvillinger i helt ekstreme tilfælde godt være en pige og en dreng: Hvis kromosomerne hos det ene foster ikke fordeler sig rigtigt i forbindelse med celledeling, kan der opstå abnormaliteter, som kan resultere i genetiske forskelle hos enæggede tvillinger.
Som f.eks. med Turner Syndrom, hvor der mangler et kønskromosom (X), og resultatet kan blive enæggede tvillinger: En pige med 45 kromosomer (Turner Syndrom, X0) og en pige med 46 kromosomer (det normale antal, XX), eller sågar to forskellige køn: Turner syndrom handler nemlig om et manglende kønskromosom: En pige med Turner Syndrom (X0) og en dreng (XY).
Har vist været i chok;)