{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.722 visninger | Oprettet:

Når den lille skal vendes??? {{forumTopicSubject}}

1. Hvordan undersøger de om navlestangen er lang nok???
2. Om den ikke bliver viklet om halsen...????
3. Kan de være sikker på at den lille ik bare flytter tilbage hvor den lå før???
Alle oplysninger om at få vendt den lille må gerne skrives vil gerne være så forberedt som muligt...
Skal ind og have af vide om den bette skal vendes her på onsdag... Er lidt nervøs.... Så hvis nogle kan hjælpe så må i meget gerne skrive...

På forhånd Tak

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når den lille skal vendes???
  • #1   15. jul 2008 Har en helt aktikel om det fra vores børn ?

• #2   16. jul 2008 Hva står der i den aktikel???
    Har nemlig ikke bladet...

• #3   16. jul 2008 Fosterstilling: Med hovedet den forkerte vej?

Langt de fleste børn vender sig med hovedet ned i bækkenet, når fødslen nærmer sig. Men 3 - 4 % gør det ikke. De sidder opad i livmoderen med hovedet under kvindes ribben og numsen ned mod bækkenet. Da både både kejsersnit, og normal fødsel af et barn med numsen først, stadig er forbundet med lidt større risiko for dig og dit barn, vil du blive tilbudt et såkaldt vendingsforsøg, hvis dit barn ligger med hovedet opad. Hensigten med vendingen er at få dit barn til at ligge med hovedet nedad, så du kan føde normalt.

Hvordan opdages det?
    Hver gang du er til graviditetsundersøgelse hos din jordmoder, mærker hun udvendigt på din mave og skriver herefter på din vandre, om barnet ligger i hovedstilling eller det, der hedder underkropsstilling og betyder, at barnet har sin underkrop nederst i din livmoder. Hvis dit barn ikke har vendt sig ved jordmoderundersøgelsen omkring uge 32-33, vil du blive tilbudt en undersøgelse omkring uge 37-38 for at afgøre, hvordan barnet ligger. Ud af de 3-4% af alle børn, der på dette tidspunkt i graviditeten ligger med hovedet den "forkerte vej", vil ca. en tiendedel vende sig helt af sig selv. Oftest uden grund.

Hvordan gør man det?
    Vendingen foregår på den måde, at du får en tid til at møde på fødegangen. Du skal ikke være fastende, men det er en god idé ikke at have maven fuld af mad, da du skal trykkes en del på maven. Du kan have din mand eller en anden person, du er tryg ved, med. En jordmoder vil være der til at tage imod jer. Allerførst bliver du undersøgt udvendigt på maven, det kunne jo være, dit barn havde nået at vende sig siden sidste undersøgelse. Derefter møder du den læge, der skal foretage vendingen. Lægen scanner sig udvendigt på maven for at se, hvordan barnet ligger. Hvis lægen vurderer, at barnet skal vendes, skal du have kørt en CTG-strimmel. Du får nogle bælter rundt om maven og sat et lille lydhoved på, der registrere barnet's hjertelyd. Det er for at sikre sig, at dit barn har det godt, inden man begynder at vende det. Det tager ca. en halv time at køre sådan en strimmel. De fleste vil få drop i hånden med noget medicin, der får livmoderen til at slappe helt af. Det kan give lidt ubehag i form af hjertebanken, men det påvirker ikke dit barn. Din seng bliver vippet, så dit hoved og krop ligger en smule nedad. Det gør man for at prøve at få barnet numse op af bækkenet. Når den halve time er gået, kommer lægen igen. Det er nu, selve vendingen skal foregå. Du får en masse gele på din mave, og lægen forsøger med begge hænder at skubbe barnet rundt i livmoderen. Mange synes, det er en lidt underlig følelse, men ikke ubehageligt, andre synes det gør ondt og bliver kede af det. Det vigtigste er, at man samarbejder med lægen, og siger stop, hvis det er for slemt. Undervejs lytter jordmoderen til barnets hjertelyd for at sikre sig, at det har det godt. Lægen kan mærke, om barnet følger med rundt. Gør barnet ikke det, eller gør det for ondt på dig, må forsøget opgives. Det kan være, at barnet simpelthen har sat sig for godt til rette i bækkenet. Når barnet er blevet vendt, eller forsøget er opgivet, får du kørt endnu en halv times strimmel over barnets hjertelyd. Og du får droppet ud af hånden igen. Der er 50 % chance for at det lykkes at vende dit barn.

Kan det være farligt for mit barn?
    Barnets hjertelyd kan godt blive påvirket og ændre sig, når lægen forsøger at vende det. Lægen vil straks holde op med forsøget eller endog vende dit barn tilbage til sædestilling igen. Gør man det, vil hjertelyden oftest blive helt normal igen. Meget sjældent, faktisk i under en halv % tilfælde, opstår der komplikationer, der kan medføre, at man bliver nødt til at lave kejsersnit med det samme.

Hvad sker der bagefter?
    Hvis det lykkes at vende dit barn, er risikoen, for at det vender sig tilbage, igen meget lille. Men det er klart, at du selvfølgelig bare ringer til fødegangen, hvis du synes, der er sket stor forandring derinde. Efter uge 38 kan det dog være svært at vende barnet igen. Hvis dit barn ikke er blevet vendt, vil du få tilbudt en samtale med en læge. Lægen vil hjælpe sig med at afgøre, om du vil og kan føde dit barn normalt ved det, der hedder en sædefødsel, eller om du ønsker at føde ved et planlagt kejsersnit. De fleste sædefødsler forløber uden større komplikationer. Dog ender omkringhalvdelen af de planlagte sædefødsler med, at man laver kejsersnit under fødslen. Det kan være fordi, man ikke åbner sig tilstrækkeligt, eller fordi barnet ikke trænger ned gennem fødselsvejen, og så kan det skyldes, at barnets hjertelyd bliver påvirket. Faktisk de samme årsager, som når mn laver kejsersnit ved normale fødsler.

* Håber du kan bruge artiklen, og held & lykke med det hele

• #4   16. jul 2008 Hej anna
    Mange tak for du ville skrive indlæget...
    Det gav svar på mange af mine bekymringer...
    Mange tak...
    Skriver lige ind igen når jeg har snakkket med jordmoderen...

• #5   16. jul 2008
    Det var så lidt smiley det kan jeg godt forstå , du må lige holde os opdaterede .

• #6   16. jul 2008 Det skal jeg nok holde jer opdateret...

• #7   16. jul 2008 Ja nu har jeg fået af vide at hun ligger med hovedet ned af... Tror bare ikke rigtig på det. Jeg oplevede nemlig på viborg sygehus af jeg fik af vide af en jormord at hun lå med hovedet først og der viste det sig til scanningen af hun vendte med hovedet op ad.
    Så har forlangt at blive scannet igen...

• #8   16. jul 2008 Hvordan ville i tage det hvis i for en uge siden fik af vide af en jordmoder som mærkede både inde og uden på mig og hun sagde hovedet vendte først...
    Og en ½ time senere blev jeg scannet og fik af vide (hendes) hovede vendte op ad...
    Ville i så ik også forlange at blive scannet igen for at være sikker...
    På at hun vender rigtigt...

Kommentér på:
Når den lille skal vendes???

Annonce