{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.233 visninger | Oprettet:

 Putte
Putte
Tilmeldt:
20. mar 2009
Følger: 1 Emner: 109 Svar: 580

Skifte autostol. {{forumTopicSubject}}

Min dreng på 5 1/2 måned er blevet for stor til sin babystol, vi har idag været ude og prøve den næste stol, og blev ikke rådet til at vente, da man jo også skal tænke lidt længe end et tal...

Men ved jo at det er bedst at vente, men han sidder simpelthen så dårlig, og blir ked...

Han vejer godt nok over 10 kg men er det godt nok???
Han kan ikke helt sidde selv endnu, men sidder super flot med lidt støtte...

Hvad ville i gøre??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skifte autostol.
  • #1   5. feb 2011 Jeg ville vente vil han kan sidde selv ..
    Der er mange andre børn der også har været store i den lille stol ..
    Men han er da også en stor dreng så, min datter er 2 år og vejer 12 kg smiley


  •  Putte
    Putte Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 109 Svar: 580
    #2   5. feb 2011 Ja han er en meget stor dreng smiley
    Håber også snart at vægten går i stå smiley

    Hans skulder bliver mast helt sammen når han bliver sat i den, så de nermest er foran kroppen..


  • #3   5. feb 2011 Hvilken autostol har du ?
    Jeg ville vente, de sidder at barnet selv skal kunne sidde ..
    Min datter var 9 mdr da hun kom i næste stol ..


  •  Putte
    Putte Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 109 Svar: 580
    #4   5. feb 2011 Jeg har brio primo tror jeg sen hedder...
    Vi har købt en nu, er dog ikke kommet hjem endnu.
    Men håber han snart selv kan sidde.


  • #5   5. feb 2011 Med 10 kg, burde du kunne finde en autostol smiley

    Jeg kan ikke huske hvornår Katja skiftede, men hun kunne ikke have benene ind mod ryglænet til sidst, så måtte vi blive nødt til at skifte smiley

    Jeg kan ikke huske mærket, men stolen kan vippes, så barnet ligger ned (brugte vi i starten) eller vippes så barnet sidder op (Bruger vi nu) og hun er rigtig glad for at sidde i den smiley


  •  Putte
    Putte Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 109 Svar: 580
    #6   5. feb 2011 Kan nemt finde en ny stol, og den er også købt... der er stor set hvilebeslag i alle 9-18 kg stole...

    jeg er mere bange for sikerheden når nu han skal sidde fremad...


  • #7   5. feb 2011 Min søn Theo sidder i første aoutostol, og vi er blevet rådet til at vente et godt stykke tid endnu.. Han vejer næsten 9kg, er 71cm lang, og er 6mdr +1 uge smiley
    Vi har Maxi-Cosi, ved ikk om det hjalp, men det er hvad vi er blevet rådet til...
    Ved det lyder koldt, men i Ønskebørn, hvor vi fik vores råd, sagde de at hellere de sidder lidt dårligt, og brækker et ben i et uheld, end at deres kroppe fra livet op bliver ødelagt... Jeg fik et chok, men ja, kan da godt se det... Og det er det i de Test's dom bliver lavet på autostolene bliver tjekket for...
    Så vi synes det gav fuld mening at vente :)'
    Og du har ret i at man ikke bare skal følge de vægt tal de går ud fra...


  • #8   5. feb 2011 Vent med at skifte eller lej en anden model 0-13 kg's stol.

    Det er alt for tidlig at skifte.

    Regl er;
    9 kg
    9 mdr
    siddde selv uden støtte.

    Ved 5 mdr er hans nakke slet ikke stærk nok til en anden stol.

    Så længe hans hoved ikke stikker op over stolekant er han ikke for stor.


  • #9   5. feb 2011 kan ikke huske de nøjagtige tal men;

    tager du et barn på under 6 mdr og under 10 kg og kører galt med blot 50 km/t vil hans hoved have en vægt på omkring 20 kg.

    Det vil hans nakke slet ikke kunne holde til...


  •  Putte
    Putte Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 109 Svar: 580
    #10   5. feb 2011 Kristine K: Giver meget mening... men vi køre bare ret meget, og han vil ikke være i stolen mere, så har sgu et problem...

    Linda:

    Det er kun 2 ud af de 5 krav der skal opfyldes smiley
    Han hoved stikker ikke op over, men han er meget bred og kan ikke være der, så han er for stor til den model vi har...

    Nu er han ikke blevet vejet i nogen uger, men babystolen går jo kun til 13 kg, hvad hvis han vejer det inden han er 9 mdr, hvilæket han jo nok gør, eller inden han kan sidde selv, så skal jeg jo skifte efter reglerne...


  •  Putte
    Putte Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 109 Svar: 580
    #11   5. feb 2011 Sorry 3 krav smiley Stavefejl er gratis smiley

  • #12   5. feb 2011 Kan godt se det er træls da i kører meget, men vil nok synes at sikkerheden er vigtigst... Og min søn er ret hjulbenet, så han nyder faktisk at sidde sådan "på en flyder" måde, hehe.. Måske i kunne hjælpe hans ben lidt på vej, så han ikk sidder så mast at det gør ondt på ham?
    ellers ved jeg ikke hva jeg li ville gøre...
    Men håber i finder en sikker god løsning, så jeres søn ikk har så ondt os... smiley
    og fortsat go aften... smiley


  • #13   5. feb 2011 Vi skiftet også tidligt da marie var blevet for stor til babystolen vi gjorde det vi købte en stol hvor hun kunne sidde bagud fra 0 til 18 kg og derefter fremad til 24 kg mener jeg... Og hun var heller ikke mere end ½ år da vi skiftede.

  • #14   5. feb 2011 ved bare at det er bedre at prøve en anden model 0-13 kg end at sætte ham i en 9-18 kg - med mindre denne er bagud vendt.

    Men kender godt dilema'et, bare omvendt. Frederic var for lang til sin 0-13 kg's stol - men vejed forlidt. Så her var det på listen kg, der blev streget. Han er idag 2,5 år og kunne vægt mæssigt stadig godt være i 0-13 kg's stol med hans 9,7 kg - men han er 91 cm.


  •  Putte
    Putte Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 109 Svar: 580
    #15   5. feb 2011 Jeg tror lige at vi ser tiden an, og håber at han snart kan sidde selv, jeg kan bare ikke se hvilken forreskel det ville gøre. for hvis han nakke ikke er stærk nok nu, så er den det vil heller ikke om 2 uger bare fodri han kan sidde selv??? Bare et eksempel..

  • #16   5. feb 2011 William var 8 mdr da vi skiftede, og han sad osse dårligt, da han var blevet for lang benet, men vægtmæssig måtte han ikke skifte, hvilke vi gjorde af den grund. - Han kunne dog selv sidde osv..

  • #17   5. feb 2011 Men det er rigtigt at det er alderen og ikke så meget vægten som er afgørende for hvornår de kan sidde fremadvendt eller i en større stol. Vælger man at fortsætte med endnu en bagudvendt er der dog ikke så meget at tænke på.

    Forklaringen ligger i at deres muskler og knogler ikke er stærke nok til at modstå de enorme kræfter de udsættes for så længe de er så små. Rent faktisk er de ikke stærke nok før mindst 4 års alderen.

    Hovedet på en nyfødt vejer 20% af barnets samlede vægt. i 9 måneders alderen vejer det ca 25 % og sådan går det langsomt nedad indtil voksen alderen, hvor hovedet vejer ca 6% af kropsvægten. Deril kommer at børns knogler er bløde så de kan vokse og ikke sammenvoksede før omkring 6 års alderen. Sammenvoksningen øger deres styrke og det begynder omkring 4 års alderen agt de er så godt samlede at barnet kan vendes.

    se tabellen her, ved sammen kørsel med 50 km/t
    Nyfødt på 3,4 kg - hoved vejer 0,7 kg - uheld en vægt på 17,5 kg

    9 mdr gammel og 9 kg - hoved vejer 2,2 kg - uheld en vægt på 55 kg

    18 mdr og 11 kg - hoved vejer 2,7 kg - uheld en vægt på 67,5 kg

    Loven siger;
    Stk. 2. I andre biler end busser, der ikke har passagersiddepladser forsynet med sikkerhedsseler, hvortil der kan monteres godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt , må børn under 3 år ikke befordres, mens børn på 3 år og derover med en legemshøjde på under 135 cm alene må befordres på et andet sæde end forsædet, jf. dog stk. 5.







  • #18   5. feb 2011 har du taget den pude ud der er i den til de nyfødte/ spædbarns indlæg hvad man nu kalder den??

  • #19   5. feb 2011 Jeg tror ikke Katja var 9 måneder da hun kom over i den stol hun har nu.. Det hjælper jo heller ikke børnene får ødelagt benene af at sidde baglæns når der ikke er plads til dem

  • #20   5. feb 2011 Men når både SP osv siger det ligemeget de skal sidde med lidt bøjede ven og de anbefaler man venter, så ved de nok hvad de snakker om smiley

  • #21   5. feb 2011 VENT....

    Eller køb en bagudvendt. Hvis i bremser hårdt op eller kører galt vil han ku brække nakken fordi den ikke kan holde hovedet.
    Min datter er 9 måneder snart 10 og kan sagtens sidde i en fremadvendt 9-18 men jeg synes hun er for lille og er nervøs for der ville ske hende noget hvis vi sku køre galt. Så jeg har købt en bagudvendt stol til hende..
    Jeg ville aldrig ku tilgi mig selv hvis der skete hende noget..

    Tanja.
    Min datter sidder fint i sin bagudvendte stol, hun kan sagtens både strække og bøje benene.. Hellere brække et ben end at brække nakken fordi de ikke kan holde hovedet.

    Jeg kan anbefale en britax first class. Den er bagudvendt indtil 13 kg og så kan man vende den fremad derefter..



  • #22   5. feb 2011 » Anna Faustina J - Hvad hjælper det hvad de siger, når barnet ikke vil sidde der? Hun hylede og skreg fordi hun ikke kunne bevæg sine ben..

    Hun fik ny stol, og hun elskede igen at kører bil..


  • #23   6. feb 2011 Ja men små børn kan ikke selv tænke .
    Mange børn gider heller ikke have sele på, skal de så også bare hoppe rundt i bilen.
    Børn kender ikke selv konsekvensen for det de gerne vilm derfor må forældre tage ansvar for barnets sikkerhed ..


  • #25   6. feb 2011 Jeg syntes også i skal vente, nu ved jeg at der er meget forskel på de forskellige autostole. Og den autostol vi brugte var meget bred, vores datter kunne sidde i den med benskinner på, og det er bestemt de færreste der var brede nok til det.

    Ville nok ofre penge på en ny autostol fra 0-13 kg, eller måske leje en.


  •  Putte
    Putte Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 109 Svar: 580
    #26   7. feb 2011 Der er lidt delte meninger. men har nu snakket med 2 butikker og min sp idag... og de alle rådet mig til at skifte...

  • #27   7. feb 2011 Beklager men syntes det er for dårligt at din sp råder dig til noget som kan være farligt for dit barn. Men hvis du har det godt med det, så må du skifte. Det er jo trods alt dit barn og dig der skal køre med den ;o)

  • #28   7. feb 2011 Kan godt forstå at det irriterer jer at han ikke kan være i autostolen, men synes også det er forkert af sp at råde jer til at skifte nu..
    Det er da at sætte jeres barn's liv på spil.

    Prøv at se denne video..
    http://www.youtube.com/watch?v=sssIsceKd6U


  •  Putte
    Putte Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 109 Svar: 580
    #29   7. feb 2011 jeg spørg fordi jeg er meget i tvivl.. er blevet rådet til at skifte, men har ikke ville gøre det...

  • #30   7. feb 2011 min sp sagde nej selvom viktor kunne sidde selv i den alder forst da han rejste sig og gik rundt om bordet i 7 mdrs alderen sagde hun god for det, ellers sagde hun og min læge at så var man da selv skild i hvis de knækkede nakken i et uheld, barskt men sandt...

  •  Putte
    Putte Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 109 Svar: 580
    #31   7. feb 2011 Elisabeth - Mor til skønne Celina 'Venter Nr. 2' .

    Men du må da meget undskylde at jeg spørg til råds i et åbent forum... !!


  • #32   7. feb 2011 sabrina at man selv er skyld i at de ku knække nakken?

    Hvis en anden bil brager op bag i dig mens du holder stille?
    Eller bil kommer over i din vejbane og kører frontalt ind i dig.. Er det så din egen skyld at barnet knækker nakken?


  • #34   8. feb 2011 Mira - Ja selv skyld i det, på den måde at det kunne have været undgået hvis barnet havde siddet i den rette autostol.

  •  Putte
    Putte Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 109 Svar: 580
    #36   8. feb 2011 Tania.

    vi har købt den næste stol. vi har bare ikke taget den i brug.


  • #38   8. feb 2011 Tania - Nu svarede jeg Mira på hvorfor Sabrina havde skrevet sådan.

  •  Putte
    Putte Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 109 Svar: 580
    #40   8. feb 2011 nej det kan den ikke. vi har nemlig købt den i tyskland...

  •  Putte
    Putte Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 109 Svar: 580
    #41   8. feb 2011 har du evt et link til den stol du snakker om??


Kommentér på:
Skifte autostol.

Annonce