{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.229 visninger | Oprettet:

DIagnose og på kontanthjælp spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Jeg har prøvet at ringe til jobcenteret for at få fat i min sagsbehandler, for at stille spørgsmålet.

Men hun er syg..

Bliver stilt om til en anden der ikke tager hendes telefon.. RInger til omstillingen igen, hun giver mig nummeret til sagsbehandleren, og jeg ringer igen, stadig intet svar..

Så nu ville jeg lige spørge herinde..

Er der en af jer der ved og ADD (Undergruppe til ADHD) er en af de diagnoser der gør at man som under 25 år kan få en højere kontanthjælp, hvis man har diagnosen officielt?

Grunden til jeg gerne vil vide det er fordi jeg skal brgue en del penge på medicin, så ville det være rart med en højere kontanthjælp, så man ikke skal leve af havergrød smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DIagnose og på kontanthjælp spørgsmål
  • #1   14. feb 2011 Nej du kan ikke få højere KH smiley Det er kun borderline samt skitzofreni

  • #2   14. feb 2011 Maja P - Okay, det må jeg lige undersøge, Jeg har allerede brugt 370 kr og er kun ved at trappe op, så kan da godt se det bliver mange penge når jeg er op på hvad psykiateren mener jeg skal smiley

    S&D < - Okay, tak skal du have smiley


  • #4   14. feb 2011 Nu vi er med borderline, må en psykolog godt give en diagnosen officielt, eller skal det (ligesom med ADD) også være en psykiater?

    Jeg har efter en forældre-test-halløj på skrift at psykologen mener jeg har ADD, Angst, Deprestion og en snert af Borderline

    De sidste 3 kom faktisk bag på mig at han syntes jeg havde det *g*


  • #5   14. feb 2011 Aner det ikke - jeg får forhøjet grundet min borderline ! Ved ikke hvorfor smiley

  • #6   14. feb 2011 Okay.. Jeg har af en psykolog nemlig papire på jeg har en snert af borderline..

    Men en snert er vel heller ikke nok?


  • #7   14. feb 2011 Nej man skal have diagnosen smiley

  • #8   14. feb 2011 Må jeg spørge hva borderline er ???

  • #9   14. feb 2011 Okay smiley Jeg har nemlig ikke nogen diagnoser officielt smiley

    jeg har kun papiret fra psykologen, og så har jeg 1 gang været til psykiater for at få medicin til ADD, så jeg tror nemt hun kan give mig den diagnose officielt..

    Ud over den ene gang hos psykiateren, er jeg så i email kontakt med hende, og har fået en ny tid også smiley


  • #11   14. feb 2011 Tak...

  • #12   14. feb 2011 Borderline er noget man oftes får, menget få er født med det..

    (link fjernet)

    Min snert bunder i at jeg har haft et meget dårligt forhold til min mor (Som jeg boede hos, var dog på weekend hos min far)

    Men det har så også været lidt specielt for hende.. Min bror fik konstateret ADHD som voksen først, jeg har først lige fået det konstateret uofficielt for et par måneder siden (Og fik først mistanke om det efter Katja var født)

    Mig og min bror mistænker også min mor for at have ADHD, men hun vil ikek indrømme der måske er noget galt med hende, så vi har endnu ikke spurgt om hun ikke vil testes, da vi er lidt nervøse for hvordan hun vil reagere (Hun er fra en generation hvor det er MEGET tabu at have ADHD)


  • #13   14. feb 2011 S&D < - Kan Bordeline eegentlig gå væk med tiden..?

    Jeg tænker hvis man kender årsagen til man har fået det (medmindre man er født med det) og så får snakket ud om det med en proffesionel.. Vil det så kunne gå væk?


  • #14   14. feb 2011 Uh nej det kan det ikke, man kan lære at leve med det smiley Men det er vidst det smiley

  • #15   14. feb 2011 , hvis man som borderline partient skal ha noget tilskud mm skal du ha et dokument fra psykiatrisk afdeeling eller en godkendt psykiater

    vil nu ikke sige ADD er undergruppe til ADHD da det er det samme men ADD er der ikke hyperaktivitet.


  • #16   14. feb 2011 Hehe okay smiley Får man så medicin, eller er det bare psykolog/psykiater behandling? (Ja undskyld jeg spørger sådan *g*)

  • #17   14. feb 2011 det eneste du kan få er kroniker tilskud så bliver det lidt billigere - mine piller mod borderline koster 2300 for en pakke og jeg kunne ikke få tilskud ved kommunen smiley

  • #18   14. feb 2011 Jeg fik psykolog hjælp hos en der havde speciale i sygdomme-lidelser mm og så medicin, det dog ikke alle der har behov for medicin, men at gå hos en psykiaterU/psykoloog kan være en nødvendighed en periode til man har de værktøjer der hjælper en i hverdagen.
    nu skal jeg udredes for ADHD det nok nærmere bare at få papir på det da jeg er sikker på den er god nok (min datter har ADHD)


  • #19   14. feb 2011 S&D < - smiley Vildt..

    Så kan jeg godt hører jeg ikke skal klage over min ritalin *g*

    Så kan jeg godt forstå i kan få forhøjet kontanthjælp når de er SÅ dyre..


  • #20   14. feb 2011 Karina *mor til 3 * - Okay smiley Jeg krydser fingre for din udredning går hurtigere end min gjorde smiley

  • #21   14. feb 2011 S&D <
    hvad var begrundelsen for afslaget?
    du får vel reglions tilskud?


  • #22   14. feb 2011 Jeg får kun til tilskud fra ctr. jamen hun mente at jeg havde penge nok til det smiley

  • #23   14. feb 2011 ctr? er det regions andel det søgte de direkte oppe fra børnpsyk da min datter fik ,medicin.
    min søster fik afslag grundet hendes børneopsparing, de skal komme med en grund ikke bare at man har penge nok har de regnet ud fra indtægt og udgifter?


  • #24   14. feb 2011 Ja de har så smiley Der var desværre ikke noget at gøre

  • #25   14. feb 2011 S&D - Er det løn du får? Og regner de også din mand/kærest med?es indtægt

  • #26   14. feb 2011 gah, hader det her tastetur, pludselig hopper den op og skriver inde i den anden sætning XD

  • #27   14. feb 2011 hvis man er gift regner de ens partnjers indtægt med det gør de ikke ved samlevende.

    S&D <
    og det går ikke engang underhandicap ellers kan man få tilskud ved mer udgifter over 4000kr om året. hvor mange piller er der i en pakke?


  • #28   14. feb 2011 tanja du kan søge kroniker tilskud ved egen læge

  • #29   14. feb 2011 Gaia's Mor - Okay smiley Det må jeg lige hører dem om..

  • #30   14. feb 2011 S&D.. øøhh må jeg spørge hvad du får mod borderline, jeg har det også inc ADHD og jeg får da ikke medicin mod borderlinen...

    og du kan ikke får dicideret medicin mod borderline, men derimod behandles med antipsykotisk, og antideprasiv....

    så er lidt nysgerrig for at høre om du har effekt af din medicin og hvad den hedder

    selv får jeg

    ritalin
    zyprexer (staves) mod min borderline, det er et nerve medicin, og et antipsykotika
    cipramill


  • #31   14. feb 2011 tanja



    Din læge kan søge Lægemiddelstyrelsen om en kronikerbevilling, hvis du har et stort , varigt og fagligt veldokumenteret behov for tilskudsberettiget medicin, og man skønner at dine årlige udgifter til tilskudsberettiget medicin i tilskudspriser overstiger 16.436 kr. (20.260 kr., hvis du er under 18 år). Det svarer til en egenbetaling på 3.555 kr. opgjort i tilskudspriser, når tilskuddet er trukket fra. Bevillingen kan søges på et hvilket som helst tidspunkt inden for et tilskudsår.

    Et kronikertilskud betyder, at du får 100 % tilskud til den del af dine samlede årlige udgifter til tilskudsberettiget medicin, der i tilskudspriser overstiger 16.436 kr. (henholdsvis 20.260 kr.). Du kan dermed højst få en egenbetaling på 3.555 kr. om året, forudsat at du altid køber den billigste medicin blandt tilsvarende produkter.

    Hvis Lægemiddelstyrelsen bevilliger dig kronikertilskud, får du direkte besked. En sådan bevilling bliver registreret centralt. Det betyder, at din kronikerbevilling automatisk registreres i Lægemiddelstyrelsens Centrale Tilskudsregister (CTR) og træder i kraft, når din saldo i CTR har passeret 16.436 kr. (henholdsvis 20.260 kr.). Hvis din saldo allerede har passeret denne grænse inden, vil du kunne få udbetalt det, du har betalt for meget.

    Gyldigheden for en kronikerbevilling er normalt 5 år, men kan være kortere eller længere. Du får tilskud til al tilskudsberettiget medicin, som du køber på recept. Du er altså ikke begrænset til de lægemidler, du får på grund af din kroniske sygdom.



  • #32   14. feb 2011 Sofie H - Okay smiley Har du Borderline? eller ADHD?

    (ja undskyld jeg spørger sådan *g*)

    Syntes det er lidt forvirrende at finde ud af hvad man kan få og ikke få som hjælp..

    Men jeg tror uanset hvad jeg skal ha snakket med psykiateren om at få nogle officielle papire på at jeg har ADD, tror det er nemmere at søge, når man ikke kun har en psykologs papire på det smiley


  • #33   14. feb 2011 sofie h nemlig

  • #34   14. feb 2011 Gaia's Mor - Tak skal du have smiley Jeg ved ikke helt hvor meget min medicin løber op på endnu, da jeg kun er ved at blive trappet op.. (Jeg får lige nu 3 piller af 10g når jeg står op og igen 4 timer efter)

  • #35   14. feb 2011 Sofie H - Hehe det er også sådan jeg har det med ADD smiley

    Det der skitzo noget snakkede psykologen også om ved mig, men ved så ikke om det er en del af ADD, Angst og Depresion?

    Jeg kan ikke lige finde papirene, så kunne jeg lige ha læst det igennem *g*

    Men hvad går din skitzotypisk ud på?


  • #36   14. feb 2011 jeg selv er ved at trappe op lige pt får jeg 75% tilskud..

    har du nem id tanja


  • #37   14. feb 2011 Gaia's Mor - Okay smiley Har du fået ADHD officielt? Eller er det kun Borderline du har det?

    Ja det har jeg smiley


  • #38   14. feb 2011 Sofie H - Okay smiley Ja psykologen sagde at folk med ADD tit også havde angst og depresion fordi man så tit bliver misforstået, laver fejl og glemmer..

    Jeg var dog lidt overrasket over han sagde angst og depresion *g* jeg føler mig ikke depremeret, og er kun angst når der er mange mennesker omkring mig, eller der sker en kæmpe omvæltning i mit liv, som jeg ikke er sikker på hvordan vil ende smiley

    Hvertfald lige hvad jeg ligger mærke til, men han har så åbenbart også kunne se noget mere smiley


  • #39   14. feb 2011 Ah, kan godt se nu hvorfor phykologen også var inde på det der skitzo noget i hans tekst, jeg har det med bare gerne at ville sidde selv smiley

    Jeg fandt det her: (link fjernet)

    Og noget af det passer jo også på mig, men det har sikkert mere med min ADD at gøre siden at ikke gav mig den diagnose også smiley

    Jeg tror på det overnaturlige (Ånder, hekserier osv), men troede ikke det kunne være et symptom at gøre det *g*


  • #40   14. feb 2011 man kan ikke fåe medicin mod borderline men medicin som hjælper med de problamatiker man kan ha i forbindelse med borderline.

    har aldrig hørt skizo har forbindelse med ADD eller Depri, måske angst men så fremprovokere nogen skizo lignende symptomer


  • #41   14. feb 2011 Karina *mor til 3 * - Jeg har hellet ikke skizo, han har nævnt det i mine papire, men ikke som en "diagnose" smiley

    Nogle af syptomerne er også de samme.. Men sådan er det jo tit med sygdommene i hovedet smiley


  • #42   14. feb 2011 undre mig bare for sad og snakkede med hende vi kommer hos på hillerød børnepsyk og hvor vi blandt andet snakkede om skizo og det er langt fra ADHD og ADD så synes det underligt hvis han skriver dte i dine papiere. ville helt klart få det udpenslet.

  • #43   14. feb 2011 Karina *mor til 3 * - Bare i linket kan jeg sige der er nogle sammenligninger..

    Det med at isolere sig, det kan jeg også godt finde på, jeg bliver ør i hovedet af at skulle forholde mig til mennesker, så blvier jeg nødt til at trække mig tilbage..

    Det er pga ADD'en

    "Man er tilbøjelig til at fejltolke andre" Det gør jeg også tit, plus jeg selv tit bliver misforstået, det er netop fordi det er den dysfuktion i/på hjernen som ADD er (og ADHD)

    Jeg er mistroisk også, men det er mere fordi jeg pga min ADD har brændt næsen så mange gange..

    "man kan have en tendens til at tro på overnaturlige eller magiske fænomener." - Det gør jeg.. Men det tror jeg faktisk de fleste mennesker gør, jeg har hvertfald ikke selv mødt særlig mange der ikke en lille smule tror på ånder smiley

    Foreskellen på ADD og skizo (som ikke er skitzoferni) er bare at mit ikke er en sindslidelse, altså ADD er ikke en psykisk sygdom..

    Det er et handicap der gør at indtryk og hjerne ikke fungere så godt samme..

    Jeg fik også taget en IQ og den viste at alt "inde bag ved" var helt normalt, den gik faktisk bedre end min kæreste som ikke har ADD smiley Psykologen sagde også han før havde sendt lynende kloge mennesker (jeg er "Kun" normal klog) afsted for at blive testet for ADD/ADHD..

    Men det er jo tit diagnoser ligner hinanden..

    F gik vi i mange år og troede min nevø havde ADHD der blev værre og værre, nu har de så fundet ud af at han "kun" har mild ADHD, og når han hopper er det tics som han får i forbindelse med Torrette som han også har fået konstateret (Plus han også har fået "smidt" autisme oven i, så han modsat mange andre med ADHD (og undergrupper) husker sindsygt godt)

    Foreskellen på hoppe tics og dicideret ADHD uro er at ved torrette aner han ikke han gør det før enten nogen siger det til ham eller det går op for ham at han står og hopper..

    Han kan dog også gøre det med vilje, men de fleste gange er det tics..

    Når man ikke ser ham hver dag kan det være svært at se hvornår det er torrette og hvornår det ikke er.. Så det sker desværre tit mig og min nevø misforstår hinanden eller hans forældre må rette på mig når jeg siger noget til ham..

    Så ja, vi er lidt hårdt ramt i familien smiley Men vi prøver at tale åbent om det, så vi får en bedre forståelse for det

    Hov, det blev lidt langt indlægget smiley Det kan være svært at stoppe når man så gerne vil dele hvordan man har det *g*


  • #44   14. feb 2011 Med alt det skrevet, så tror jeg også der er foreskel på om man har det som barn, og når man har det som voksen..

    Jeg mærker hvertfald tit der er en større forståelse over min nevø har et handicap som han ikke kan gøre ved, end der er ved mig..

    Jeg er jo voksen, så jeg kan jo bare tage mig sammen tror de smiley

    Selv min kæreste virkede i starten somom det der ADD bare var noget jeg fandt på.. Det var faktisk først da kommunen overvejede at finde en plejefamilie at det virkede somom at det egentlig var rigtig nok det jeg sagde, og at han måtte lige et tak mere på banen iforhold til hvis jeg ikke har haft handicappet smiley

    Jeg har så valgt at flytte så han er selv med datteren i håb om kommunen ville lade hende blive hos ham, indtil videre har han fået en 3 måneders prøve periode.. Jeg må få overværet samværd 2 timer i hans lejlighed, plus jeg må komme og spise engang imellem (og de må komme her og spise) plus vi må tage på familie besøg sammen.. Katja skal så også op til hendes farfar 1-2 gange i ugen som aflastning..


  • #45   14. feb 2011 min søster har ADD pog jeg har nok ADHD så kender alt til det.
    desværre er folk gode til at påtage sig en sygdom/lidelse hvis de læser lidt som passer på en.

    kan ikke skrive så megetr nu men kan komme med en hel roman bare ikke med kun en hånd


  • #46   14. feb 2011 Det er helt iorden smiley

  • #47   14. feb 2011 Jeg har ikke læst det hele - men jeg får serouqel og der er 1000 piller i en pakke smiley

  • #48   18. feb 2011 S&D <

    er det så en eller flere piller du får om dagen ?
    min datter får 4piller om dagen til en værdig af 272kr for 4 pakker efter vi får hjælp fra regionen men de holder kun 30dage då vi køber 4pk hver mdr.


  • #49   18. feb 2011 Jeg får depot piller, så derfor tager jeg kun to om dagen smiley

  • #50   18. feb 2011 ville ønske min datter også kunne bruge depot.

    hvis man lige regner ud er dine piller også billigere end min datters piller stk pris. nok derofr de ikke vil hjælpe økonomisk der er alligevel til 500dage


  • #51   18. feb 2011 skal man så købe medicin for 5-800 kr igen, får man kan få en ny bevilling? Eller forlænger de bare den anden?

Kommentér på:
DIagnose og på kontanthjælp spørgsmål

Annonce