{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.236 visninger | Oprettet:

Enlig forsørger {{forumTopicSubject}}

I må undskylde alle mine tråde. Jeg har bare en masse spørgsmål smiley

Hvornår går man som enlig forsørger?

Kan Kasper og jeg godt være kærester, og han kommer og besøger mig et par gange om ugen og sover hos mig? Eller er det helt udelukket?

Jeg står som enlig forsørger, men både kommune og sygehus ved at jeg er kærester med Kasper.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Enlig forsørger
  • #1   4. jan 2013 Hvor blev den anden tråd lige af??!

  • #2   4. jan 2013 Den har jeg slettet smiley Jeg har fået svar på mine spørgsmål angående forældremyndighed, og derfor er der ingen grund til at den bliver ved med at ligge herinde, og folk stadigvæk giver deres mening smiley

  • #3   4. jan 2013 Nå nå oki smiley

  • #4   4. jan 2013 Jeg ved at reglerne ikke altid tolkes ens, men tolkes ud fra den enkelte sagsbehandler, så for at være på den nogenlunde sikre sider, kan man kontakte kommunen og høre dem hvordan de tolker reglerne.

    Men en ting er sikkert, men kan GODT være i et forhold, men stå registreret som enlig ved kommunen uden, at det behøves at være socialt bedrageri.



  • #6   4. jan 2013 Som Diamond siger er der forskellige fortolkninger.

    men som udgangspunkt skal du sove alene oftest (så han skal sove hos dig under halvdelen af nætterne). Han må ikke bidrage til husholdningen hos dig, dvs. at han ikke må handle ind for dig, eller lave mad for lige. Ligeledes må han heller ikke spise med hos dig hver dag.

    Reglen hedder at I ikke må indgå i et "ægteskabslignende forhold" men det tolkes forskelligt fra kommune til kommune, så jeg ville klart råde dig til at snakke med din sagsbehandler smiley


  • #7   4. jan 2013 Dine,
    men det handler ikke kun om overnatninger, det handler også om andre ting og om de har en fælles hverdag smiley


  • #9   4. jan 2013 Dina,
    når hun står med et lille barn, er det da slet ikke usandsynligt at han kommer forbi i hverdagene og hjælper, men tager hjem til sig selv bagefter?
    Drengen går jo i skole, og jeg ved da ikke hvordan Stine bor i forhold til hans skole?


  • #10   4. jan 2013 Som ACS skriver, så vil han sikkert komme forbi en et par gange om ugen, sommetider blive og overnatte og sommetider tage hjem. Han vil da selvfølgelig hjælpe hvad han kan, og vi kommer da sikkert også til at tage ud at handle ind sammen og sådan. Hvis ikke man må det, så gør vi det selvfølgelig ikke. Fra mig af, og ud til hans skole tager det 20 min i bus, og han har selv 45 min i bus hjemmefra ham af. Men vi sørger for at overholde reglerne, og så kan man altså også tage op til ham en gang i mellem når vi skal være sammen. Det behøves jo ikke nødvendigvis være hos mig hele tiden smiley

  • #11   4. jan 2013 Stine,
    jeg ved jo ikke hvordan din økonomi bliver, men hvis det pludselig ser ud til at I er for meget sammen, kan du ændre det, så du ikke længere er enlig forsørger smiley Så er der intet i klemme, og I kan frit ses så meget I vil smiley


  • #12   4. jan 2013 jeg vil ikke mene at du kan gå under betegnelsen enlig forsørger.. prøv at læs det her:
    Man lever i et ægteskabslignende forhold til en anden, hvis ens forhold vil kunne føre til ægteskab.

    Ens partner bidrager til den fælles husførelse, hvis vedkommende eksempelvis:
    • bringer og henter børnene til og fra daginstitutioner
    • handler ind til den enlige forsørger og børnene
    • overfører penge til den enlige forsørgers konto
    • vasker op og gør rent i den enlige forsørgers hjem
    • opholder sig i den enlige forsørgers hjem
    • tager på ferie med den enlige forsørger
    • har sine personlige ejendele i den enlige forsørgers hjem
    Det forhold, at den enlige forsørger og vedkommendes mulige partner ikke har fælles bopæl, er ikke tilstrækkeligt til at bevise, at den enlige forsørger reelt også er enlig.

    direkte kopieret fra http://www.dinretshjaelp.dk/Om-at-v%C3%A6re-enlig-fors%C3%B8rger.1180.aspx


  • #13   4. jan 2013 Erikas mor: Hvad er det der lyder mærkeligt?

  • #14   4. jan 2013 Erikas mor,
    friplads afhænger af indkomsten og har INTET med civil status at gøre. Det drejer sig om husstandsindkomsten.

    Man kan jo godt af og til overnatte med nogen, uden at dele sin hverdag med dem?

    jeg har altså også jævnt ofte en mand overnattende, men han deltager på ingen måde i min husstand, så det har jeg det slet ikke skidt over!


  • #15   4. jan 2013
    ERIKAS MOR - giver dig helt ret i at det hele virker lidt mystisk.. og det er socialt bedrageri, hvis hun får alle de tilskud, når hun reelt ikke er enlig overhovedet


  • #16   4. jan 2013 Hvis han ikke hjælper hende økonomisk (udover sin forsøgerpligt) og ikke deltager i hendes husholdning, ER hun jo enlig forsørger. Det er det, det hele handler om, og det hun her spørger ind til.

  • #17   4. jan 2013 Erikas,
    men han er på SU og under 20 år, så hun ville stadig få fuld friplads smiley hans indtægt er så lille, at den ikke spiller en særlig stor rolle.


  • #18   4. jan 2013 Han kommer ikke til at hjælpe mig økonomisk smiley

    Når der står han ikke må deltage i husholdningen, hvad indebærer det så? Må han ikke hente hende i dagpleje og tage hende med hjem til mig?


  • #19   4. jan 2013 Stine,
    bum bum, det er jeg i tvivl om han må. Det kommer nok an på frekvensen af det, og om han gør det for dig, eller om I kalder det samvær. jeg vil helt klart fortsat råde dig til at snakke med din sagsbehandler om det.

    der er meget meget strengere regler, når det er faderen til ens barn, for der skal så lidt til før folk råber "sociale bedrageri" (som du kan se)


  • #20   4. jan 2013 Hvorfor er jeg ikke enlig? Jeg har min helt økonomi og han har hans. Jeg kommer til at betale ALT hvad der skal købes ind til i MIN lejlighed. Og han skal heller ikke komme hver dag og heller ikke overnatte hver gang han er på besøg. Kasper og jeg er bare kærester og samtidig er han barnets far. Og i det ligger der såmænd kun at han sommetider kommer og opholder sig i min lejlighed.

  • #21   4. jan 2013 Erikas,
    men når man IKKE hjælper hinanden, er man ikke i et ægteskabslignende forhold.

    Du er dum hvis du tror at det at jeg har nogen overnattende, spiller en rolle. Kommunen ville absolut intet have at komme efter her, for han bidrager ikke med noget som helst - jo, af og til sætter han sin kaffekop ud i køkkenet, efter brug smiley


  • #22   4. jan 2013 Det kunne være en hvilken som helst anden person. Min søster eksempelvis. Hun vil da sikkert også komme ofte i min lejlighed. Så han er da en gæst ligesom hvilken som helst anden. Bare at han er min kæreste og far til barnet.

  • #23   4. jan 2013 Der er jo ikke tale om en hemmelig hverdag, der er tale om at Stine her spørger hvor meget de må ses, før der ikke længere er tale om at hun er enlig.

    Og så længe han ikke sover der for ofte, og ikke hjælper til i hendes hjem, er de ikke i et ægteskabslignende forhold.


  • #24   4. jan 2013 Erikas mor: Vi kommer ikke til at have en hverdag sammen. Forstå nu lige, at han bor stadig hjemme, i øvrigt 35 km væk. Han kommer jo bare for at besøge os, og jeg vil sommetider tage op til ham i nogle dage.

  • #25   4. jan 2013 ACS har fuldstændig ret. Der er ikke tale om en hemmelig hverdag. Jeg spørger, hvor meget vi må ses, før at jeg ikke længere er enlig.. Og jeg spørger udelukkende for IKKE at være social bedrager da det slet ikke er min hensigt.

  • #26   4. jan 2013 Erikas mor,
    du kunne jo bare lade være med at komme med den slags slet skjulte anklager - jeg kan jo godt læse hvad du skriver smiley og det har absolut intet på sig smiley


  • #27   4. jan 2013 Erikas mor: Hvilke tilskud? Børnepenge har jeg da ret til. Kasper kommer ikke til at skulle betale noget til vores datter, idet hun bor sammen med mig og jeg har udgifterne omkring hende. Så jeg mener da at det er rimeligt jeg får børnepenge fra ham.

  • #28   4. jan 2013 Stine Skjødt - jeg skriver lige det samme igen, for du har tydeligvis ikke læst det smiley

    Man lever i et ægteskabslignende forhold til en anden, hvis ens forhold vil kunne føre til ægteskab.

    Ens partner bidrager til den fælles husførelse, hvis vedkommende eksempelvis:
    • bringer og henter børnene til og fra daginstitutioner
    • handler ind til den enlige forsørger og børnene
    • overfører penge til den enlige forsørgers konto
    • vasker op og gør rent i den enlige forsørgers hjem
    • opholder sig i den enlige forsørgers hjem
    • tager på ferie med den enlige forsørger
    • har sine personlige ejendele i den enlige forsørgers hjem

    Det forhold, at den enlige forsørger og vedkommendes mulige partner ikke har fælles bopæl, er ikke tilstrækkeligt til at bevise, at den enlige forsørger reelt også er enlig.

    så NEJ, han må ikke hente hende fra dagpleje, han må ikke vaske op hjemme ved dig, han må ikke have tøj eller tandbørste liggende osv


  • #29   4. jan 2013 Hvordan kan det stinke af pengefusk, at TS spørger hvordan reglerne er?

    Hende og hendes kæreste har valgt ikke at bo sammen. de er unge og venter et barn og synes begge det er smartest at vente med at flytte sammen. Det synes jeg er RIGTIG fornuftigt! Især da TS kan bo et sted hvor der er andre i samme båd, alt i alt lyder det rigtig godt.

    hun er måske berettiget til nogle tilskud, i kraft af at hende og hendes kæreste lever to seperate liv, og de tilskud vil hun nu høre om her for at være på den sikre side og ikke komme til at begå utilsigtet bedrageri.

    hvordan kan det være pengefusk?

    Stine,
    få et møde i stand med din sagsbehandler, spørg der, og få det hele på skrift. Og husk en bisidder til mødet!


  • #30   4. jan 2013 ACS: Jeg vil kontakte kommunen og spørge dem omkring reglerne. Og så har jeg tænkt mig at aftale et møde med min sagsbehandler. Hun vil helt sikkert rigtig gerne hjælpe mig med i hvert fald at finde ud af hvordan vi lige gør det aller bedst, så ikke der opstår nogle misforståelse.




    Jeg har fra start af tænkt mig at kontakte kommunen for at høre nærmere. Jeg oprettede også bare det her indlæg for at høre jer af, ikke for at skabe en dårlig stemning og blive kaldt social bedrager osv... Desuden så er det heller ikke sådan endnu. Jeg får først lejligheden fra d. 1 februar. Jeg bor stadig hjemme hos mine forældre. Så stop med at komme med udtalelser om at jeg bedrager. For jeg er slet ikke flyttet ind endnu.


  • #31   4. jan 2013 Det er altså IKKE rigtigt at man ikke må stå som enlig fordi man er i et forhold.

    Man kan jo tvinge folk til at dele økonomi eller flytte sammen fra dag et man kommer sammen. Staten bestemmer ikke hvornår folk flytter sammen eller deler økonomi.

    Man kan jo sagtes være rigtig gode venner/veninde og gøre mange af de ting der er nævnt overfor, som at overnatte, hente børn osv. Skulle det betyde at man begår socialt bedrageri?


  • #32   4. jan 2013 Stine,
    du skal ikke tage dig af den slags, folk bliver nemt ophidset herinde (som du jo nok har bemærket i dag).

    Selvfølgelig er du ikke interesseret i at snyde, og det er rigtig godt at spørge ad. Det er bare ikke sort på hvidt og tolkes forskelligt fra kommune til kommune, og også forskelligt imellem sagsbehandlere.



  • #33   4. jan 2013 og fordi noget bliver tolket som socialt bedrageri i Ålborg kommune f.eks. kan der sagtenss falde en anden afgørelse i en anden kommune der siger det modsatte - Fordi det er et fortolkningsspørgsmål...
    Så pas på med at strøg om jer at folk begår socialt bedrageri...


  • #34   4. jan 2013 ***Diamond** * - det kommer jo an på om man er lesbisk smiley det skal være et ægteskabslignende forhold, og det betyder jo egentlig så snart man overnatter ved en kæreste mere end engang imellem eller man spiser aftensmad sammen lidt for ofte

  • #35   4. jan 2013 Jeg tror det er lige meget om i er sammen noget af tiden hos dig eller ham det er mere mængden og måden man er sammen på.

  • #36   4. jan 2013 Min bærbar driller lige nu -

    Man kan godt være i et forhold og havde økonomi som enlig! Der kan være forskellige grunde til at folk ikke har mulighed for eller kan leve sammen.


  • #37   4. jan 2013 Den gamle (hvad blev der af Bonnie??),
    nemlig, det handler ikke om adressen, men måden at være sammen på.


  • #38   4. jan 2013 ACS: Tak for dine svar smiley Folk får hurtig ondt i røven herinde og bliver ophidset. Utroligt at det skal være sådan smiley

    Og tak for alle de andre svar også. Jeg vil forhøre mig nærmere hos kommunen, som altid har været min mening.


  • #39   4. jan 2013 Janni,
    igen fra kommune til kommune.

    Da min veninde ventede sig og også var alene, legede vi med tanken om at flytte sammen, så vi kunne hjælpes ad og vores børn kunne vokse op med en slags søskende omkring sig. Men jeg kunne ikke økonomisk, hvis ikke jeg fik forsøger-SU. Og det ville jeg ikke kunne få, da vi ville indgå i et ægteskabslignende forhold, selvom vi er to meget heteroseksuelle kvinder.


  • #40   4. jan 2013 Stine,
    det var så lidt smiley

    og det er det gode og det dårlige ved nettet og denne slags forums. Man får en masse svar på ingen tid, men det er ikke altid de kan bruges - især ikke når der, som her, er mange variabler.



  • #41   4. jan 2013 Acs jeg føler mig som en gammel krage smiley

  • #42   4. jan 2013 Den Gamle,
    hahaha, okay så. Ja, det kan vel ret nemt ske, et sted som her! høhø


  • #43   4. jan 2013 Jeps smiley

  • #44   4. jan 2013 Erikas mor: Nej det er ikke sikkert at jeg er enlig... Vi slutter diskussionen her. Jeg forhører mig hos kommunen for at få de helt rigtige regler. Dem vil jeg selvfølgelig rette mig efter. Jeg skriver blot hvordan jeg havde forestillet mig at det skulle være. Og de ting jeg forestiller mig er sikkert ikke sådan at man må gøre det. Grunden til jeg spørger er jo også fordi jeg ikke ved det og er i tvivl. Så derfor er jeg sikkert helt forkert på den. Og DERFOR spørger jeg om hjælp. Kan du ikke forstå det?

  • #45   4. jan 2013 Kald det hvad du vil. Enlig eller ikke enlig - jeg er ligeglad smiley

  • #46   4. jan 2013 Det med at jeg har søgt særlig støtte fra faderen, var jo som sagt også en fejl. Jeg var bare blevet rådet til det af min mor + sagsbehandler. Hvor skulle jeg vide fra at det er forkert og kun tilhører mødre som ikke har noget samarbejde med faderen og derfor ikke får nogen støtte omkring noget som helst. Hvordan skulle jeg vide bedre, når jeg har fået at vide at jeg skulle søge det. Det var en fejl, og jeg har tænkt mig at annullere det.

  • #47   4. jan 2013 Hvad er begrundelsen for at i ikke flytter sammen permanent ?? Kærligheden eller økonomien. - det ku måske være interessandt for jer to at tænke over. Det lyder ( for mig ) som om i gerne vil hinanden men alligevel ???? Er det økonomien der sætter grænsen eller er det jeres forhold........

  • #48   4. jan 2013 Det med at jeg har søgt særlig støtte fra faderen, var jo som sagt også en fejl. Jeg var bare blevet rådet til det af min mor + sagsbehandler. Hvor skulle jeg vide fra at det er forkert og kun tilhører mødre som ikke har noget samarbejde med faderen og derfor ikke får nogen støtte omkring noget som helst. Hvordan skulle jeg vide bedre, når jeg har fået at vide at jeg skulle søge det. Det var en fejl, og jeg har tænkt mig at annullere det.

    Grunden til at vi ikke flytter sammen er, at det ville Kasper ikke. Han vil gerne blive boende hjemme indtil han er færdig med sin uddannelse om 2 år. Det acceptere jeg og jeg synes det er fair. Vores forhold ville måske også få i stykker af at gå op og ned af hinanden 24/7, så at vi ikke flytter sammen er fint nok for mig smiley


  • #49   4. jan 2013 Erika,
    husk nu lige på at TS er 16. Hun har ikke siddet herinde i flere år og læst op og ned om hvad man må og ikke må.

    Hun har nok aldrig før i sit liv, bekymret sig om hvordan reglerne er. derfor spørger hun.
    Hun gør intet endnu, bedrager ingen og har ikke engang født endnu.

    jeg synes ærligt talt det ville være på sin plads at huske på at her er tale om en meget ung og meget gravid kvinde, som prøver at finde hoved og hale i reglerne, hvad hun er berettiget til og hvad hun ikke er, og hvad der vil være det bedste for hende, hendes datter OG hendes kæreste. Både nu og på længere sigt.

    Det ER svært at finde rundt i, især når der kommer en masse råd fra alle sider (familie, venner, os osv.)


  • #50   4. jan 2013 Hvad betyder intra

  • #51   4. jan 2013 ACS: Jeg kunne ikke haft sagt det bedre selv. Jeg er kun 16 år ja, og jeg har sgu aldrig før tænkt over sådanne ting, og har aldrig været sat ind i alle de regler. Men det skal jeg nu, og derfor prøver jeg at sætte mig ind i tingene så godt som jeg nu kan..

    Jeg får forskellige råd. Den ene siger noget, og så siger en anden noget helt andet, og DET er forvirrende.


  • #52   4. jan 2013 Selvfølgelig skal stine spørge og selvfølgelig have svar i ordentlig tone:-) keg håber da heller ikke hun føler jeg dunker hende- jeg vil bare ha hun også skal mærke efter hvor hun selv er og hvor kasper er , så andre ikke trækker dem rundt i manegen alt efter hvad " der kan betale sig økonomisk" hvis I fprstår

  • #53   4. jan 2013 Jeg vil ikke høre om, at så burde jeg måske lige have tænkt mig om før jeg valgte at få barn. Jeg opdagede min graviditet i uge 21, og havde derfor ikke mulighed for abort. Ja, så kunne jeg have bort adopteret, men det ville jeg aldrig kunne få mig selv til.

  • #54   4. jan 2013 Jeg prøver at gøre det så godt som jeg kan smiley

  • #55   4. jan 2013 Den gamle,
    det var bestemt heller ikke rettet til dig. Men TS har haft en del tråde i dag, og jeg tror at en del brugere herinde glemmer at den her verden er HELT ny for hende. Og det er altså virkelig svært at finde rundt i, vi andre kan jo også have svært ved at lure hvad der er smartest i sidste end smiley

    Den var bestemt ikke møntet på dig.


  • #56   4. jan 2013 Erikas mor: Som jeg skriver tidligere oppe.. Så nej.. Jeg kunne ikke have tænkt på det her noget før. Hun var ikke planlagt, og havde ikke mulighed for abort. Jeg ved udemærket godt at det havde været smartest at vente, men den mulighed var der altså ikke smiley

  • #57   4. jan 2013 Men Erika, hun spørger nu smiley Der er jo ingen grund til at være bagklog på TS's vegne, det er altså ikke særlig brugbart.

    hun beder om hjælp og råd nu, og om en måde at finde rundt i de jungle, som det reelt er.


  • #58   4. jan 2013 Synes du det er sent at spørge indtil, hvor meget Kasper må komme hos mig når jeg får min lejlighed? Jeg har ikke engang overtaget den endnu. Så jeg synes ikke det er sent.

  • #59   4. jan 2013 Og min tvivl omkring det særlige tilskud, så synes jeg heller ikke at det er sent. Det er ikke engang blevet behandlet hos kommunen endnu, og det kan godt nå at blive annulleret. Så der er heller ingen problem.

  • #60   4. jan 2013 Bedre sent end aldrig smiley

    Der er meget der skal nåes, når man kun har en "halv" graviditet til det. Især når man skal fortælle noget SÅ uventet til sin omgangskreds.


  • #61   4. jan 2013 Maria: Jeg ved godt at det er en lige så vigtig rolle, men derfor er han da stadig gæst i mit hjem. "Gæst" kan tolkes på forskellige måder, men egentligt så er han jo faktisk gæst.

  • #62   5. jan 2013 Du må gerne have en kæreste. I må bare ikke forlove jer. Så ryger alt tilskud. I må ikke være sammen mere end 190 dage om året:-)

  • #63   5. jan 2013 Du skriver bare til mig hvis du har flere spørgsmål. Har stået samme sted som dig

Kommentér på:
Enlig forsørger

Annonce