{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.396 visninger | Oprettet:

Mad problemer.. Langt :) {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley

Vi har Emily som fyldte 5 år i august.

Siden juli i år, har hun ændret sit syn på mad fuldstændig.

Hun brokker sig stort set altid over det der bliver serveret, fordi "hun ikke kan lide det".
Det gælder både morgenmad, frokost (madpakke) og aftensmad.

Når vi handler ind til madpakken er hun som regelt med, og bestemmer noget pålæg hun godt kan lide, men alligevel har hun kun spist ca. ½ rundtnom på en hel dag, hvor hun før spiste 1½-2 rundtnommer + frugt og grønt.

Hun siger altid at hun ikke er sulten om morgenen, og derfor får hun ofte ingen morgenmad - mod min vilje.

Om aftenen er det altid en krig. Vi vil gerne ha at hun spiser det hun tager på tallerkenen, eller i det mindste smager på det, så vi ikke skal stå og smide det ud. Hun øser selv om. Men nej, hun spiser som en myre inklusive den massive brok hun kommer med. smiley
Så det ender ofte med at hun får en rugbrødsmad istedet for.

Generelt spiser hun ikke som hun skal - overhovedet.. Hun har ikke tabt sig men hun er en meget slank pige, og det bekymre mig at hun har så mange forvrængede tanker om mad.

Jeeg frygter lidt at det er noget hun har fået fra et andet barn i børnehaven eller lign, for hun har altid haft en go appetit.

Hvad kan jeg gøre?

Et andet problem er som sagt snakken .. Herhjemme er det ikke ok at snakke med mad i munden. Men hun snakker konstant under aftensmaden. Det er helt i orden at snakke, men man skal osse huske at spise sin mad (hvilket hun ikke gør). Så det ender ofte med at vi begge sidder og snakker med mad i munden, for at hun ikke skal sidde og spørge om de samme ting 10 gange.
Har prøvet at forklare hende at det er ok at snakke under måltiderne - det gør mig og far osse, men vi huske at spise vores mad imens. Den forstår hun bare ikke smiley

Det er ret hårdt for os at vores måltider ofte kan tage 1½ time hvis det går efter Emilys hovede. Og i størstedelen af tiden, er det en diskussion om at maden altså ikke smager af chili eller noget andet.
Hun brokker sig også hvis hun har fået mere mad på tallerkenen end Bella på 10 mdr. Prøver at forklare hende at Bella altså er en lille baby med en meget mindre mave, så hun ikke skal ha så meget mad før hun er mæt. Så siger hun at hendes mave også er lille og hun osse bliver meget mæt. Siger selvfølgelig at hun kun skal spise til hun er mæt, men at hun ikke får mere mad senere på aftenen, for når man har spist aftensmad er maven fuld, og klar til man har sovet og får morgenmad igen.

Hjælp mig.. Det er møghårdt smiley Håber i forstår hvor jeg vil hen. Det gør mig virkelig ked af det at hun ikke bare har et naturligt forhold til mad.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mad problemer.. Langt :)
  • #2   12. dec 2010 Iben - Ja det gør de .. For hun kommer altid hjem med 3/4 dele af sin madpakke.

• #3   12. dec 2010 Lyder til hun har taget styringen i og omkring maden...

Vi har lige været indlagt i 5 dage med vores dreng på 2 år og 3 mdr, da han har haft spiseproblemer fra da han blev født..

Han var 9 kg ved 8½ mdr og nu her 19 mdr senere siger den + 600 gram. 300 g mindre end ved 1 og 2 års undersøgelsen.

Vi fik et stykke A4 papir med hjem fra spise team, hun synte vi skulle have den med hjem - selvom vi har levet efter den i over 1 år...

Vejledning - en fridk start på spisning.
    Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres. Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.

Det vigtigste er;
    - vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget.
    - tro på at det nok skal spise det, det har behov for.
    - giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning.
    - undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.

Måltidet;
    - lad dit barn spise i fred og ro
    - respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult.
    - vær diskret rollemodel.
    - undlad ris/ros, belønning/ straf.

Rammerne;
    - skab en rolig atmosfære
    - sluk tv, dvd, video, radio
    - undlad legetøj på bordet
    - placer jer, så barnet kan se dig spise
    - sørg for så få forstyrrelser som muligt.

Maden;
    - sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide.
    - lad dit barn selv øse op.
    - sørg for at barnet har eget bestik.
    - ingen kommentarer om mad eller spisning.
    - ingen krav om at smage eller spise op.

Sansning;
    - lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage)
    - lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)

Omgivelserne;
    - bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur.
    - bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur..

• #4   12. dec 2010 Linda B - Mange tak. Søgte også lidt på google og fandt mange af de ting du har skrevet. Så jeg har prøvet at printe det ud, og fremlægger det for min kæreste senere, og så prøver vi at spise på den nye måde. :o) Håber det giver os begge mere ro omkring hele situationen for det er helt vildt stressende smiley

• #5   12. dec 2010 Hun vil nok gå i selvsving de første par måltider, når hun finder ud af at hun ikke kan styre jer og mad mere...

Frederic viser ikke sult så alle deres fine råd og ide'er virker ikke her.

For det med at have mad stående fremme i små skåle - drikkelse stående alle steder, så han selv kan tage når han har lyst.

Vi kan male vores vægge med nutella og have slik stående fremme, han rører det ikke.

Han fik en julekalender af hans mormor fra haribo, med de der små slik poser i. Han åbner den hver dag, men ligger slik posen på bordet.

Igår gik han hen til ovnen, peged på flæksestegen og sagde; Adr mad, mig ikke lig det, smager ulækkert. Skubbed skamlen hen til komfur og peged på sovsen; Sovs ulækkert. Til kartoflerne; mig ikke have kartofler idag.

• #6   12. dec 2010 linda B - sikke noget smiley det er jeg ked af. Det er virkelig svært som forældre at være vidne til. Nå, nu har vi lige spist morgenmad og det gik for en gangs skyld fint .. Så nu må vi se. Jeg er nok osse go til at tage sorgerne på forskud, så man er lidt irriteret allerede når man sætter sig ved bordet. Det må jeg holde op med og gøre middagsbordet til et dejligt sted.

• #7   12. dec 2010 Det er pænt træls...

Dejlig det gik godt til morgen mad. Jep det er med at gemme sine frustrationer - følelser væk.

• #8   12. dec 2010 Nu kender jeg jo Emily's veninde jasmin og min datter går i samme BH som din smiley

Hjælper det slet ikke når hun ser eks. Jasmin spise? Eller når lillesøster spiser alle tingene?

Jeg kan godt se at børnehaven ikke tager det så alvorligt med hvor meget de spiser for ofte synes jeg ikke min datter har rørt særlig meget smiley Og det er også svært hvis de er ligeglade..

• #9   13. dec 2010 Fru Munch - Hvem er din datter? *S*
    Jo det hjælper når hun er sammen med en veninde, men det hjælper kun til veninden ikke er her mere smiley Hehe.
    Ja, det er virkelig dårligt at pædagogerne ikke tager hånd om problemerne.. De siger man altid kan sige hvis der er noget, men det hjælper jo ikke hvis de ikke gør noget ved det..

*William* - Det prøvede vi igår og der spiste hun faktisk en halv sandwich til aftensmad uden brok.. Og frokost og morgenmad gik faktisk osse fint. Vi ignorer bare alle de negative momenter der kan opstå smiley Skønt!

• #10   13. dec 2010 Sille, hun går nede på krudtuglerne smiley
    Ej det hjælper selvfølgelig heller ikke så hvis der skal sidde veninde ved siden af hele tiden hehe.. Men det lyder da til det går fremad smiley

• #11   13. dec 2010 Ja det gør det.
    Har lige hentet hende fra børnehave og hun havde ikke spist sin madpakke "fordi den var folk kold".. Så hun var hundesulten. Så nu sidder hun med en rundtnom rugbrød med pølse som ryger ned..
    Hun har vist opdaget at man bliver hundesulten uden mad.

• #12   13. dec 2010 Mon ikke at det er en fin ting at opdage? smiley
    Og igen har pædagogerne ingenting gjort? Men okay, de kan jo heller ikke tvinge hende til at spise, bare ærgerligt for hun skal jo have noget ned når de render sådan rundt og leger smiley

• #13   13. dec 2010 Fru munch - Nej de har ik gjort noget. Hun havde nogle forskellige grøntsager med, og den sandwich og hun har kun spist lidt grøntsager smiley
    Men ja, det er en go ting. Idag har hun faktisk sagt at det var noget lækker mad jeg lavede smiley Prøvede noget nyt.

• #14   14. dec 2010 Det er da fedt smiley

Kommentér på:
Mad problemer.. Langt :)

Annonce