{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.641 visninger | Oprettet:

Hjælp mig lige :/ Det hårdt.. {{forumTopicSubject}}

Emily er kommet ind i en rigtig dårlig periode.
Hun prøver bevidst hele tiden at gøre os irriterede - jeg ved godt det kan være tegn på at hun har brug for opmærksomhed på et eller andet punkt - men vi prøver alt.
Vi hygger os sammen hver dag inden aftensmaden og efter maden, får de et bad hvor vi også hygger os.

Men når vi er ude og handle så PLAGER hun heeeelt vildt. Jeg siger dog altid på forhånd "Så ska vi bare lige ha købt noget pålæg og noget aftensmad", så hun ved på forhån hvad der skal ske, men næææ nej.
Og når hun ikke får sin vilje går hun amok! Hun blir ikke bare ked af det eller sur, hun kan slet ikke kontrollere sig selv.
Igår der kastede hun sig ned på jorden, blev siddende og lyttede SLET ikke. Da hun så endelig begyndte at gå, sku vi over en stor vej (jeg gik med klapvogn), og hun gad bare ikke at gå! Hun gik langsommere end en handicappet snegl! Jeg blev virkelig sur og bilene holdt og ventede, hun er ligeglad. Hun har ALTID haft respekt for vejene, og ved at man skal passe på! Men ååååhh..
Hun er så strid!

En anden ting er, at hvis hun f.eks. ikke gider bære sin taske mere (som hun har plaget om at få med), så lyver hun og siger hun har ondt i ryggen.
Hun lyver meeeeget tit for at få sin vilje.
Jeg konfrontere hende ikke direkte med hende, men forklare hende at det er okay at sige man har ondt i ryggen, og man godt kan bede om at holde en pause eller få båret sin taske indtil ryggen har det bedre. Men nej nej..

Hun prøver os virkelig af.. Og hun truer os hvis hun ikke får sin vilje. Hvis hun bliver sendt i timeout siger hun typisk "så skriger jeg så hele huset kan høre det!" - hvortil jeg svarer at det må hun selv om, men så får hun 5 minutter mere.

Jeg føler virkelig jeg gør alt for at være sød og forstående, men det er bare svært! For hun gør kun hvad HUN vil!
Det har aldrig været sådan før?
Er det en periode? Hun er 5½ år.

HJÆÆLP!

Kan godt være jeg ik har fået alt med.. Eller har forklaret mig forkert, det er svært at få det ud på skrift smiley

Knus Isaa som ik ka li at være en sur mor!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp mig lige :/ Det hårdt..
  • #1   7. feb 2011 Det ska lige siges at hun er jaloux på sin lillesøster. For når hun er i timeout, prøver vi jo at trække Bella væk fra det hele og snakker med hende - og så syntes Emily at vi snakker meeeget mere med Bella end med hende. Hun mener at vi ska sidde og snakke når hun er i time-out, men det gør vi jo før eller inden.

  • #2   7. feb 2011 Hvis hun ikke vil bære sin taske kan i så ikke lade den stå på jorden og gå fra den ? kommer jo lidt an på hvornår hun gør det.

    Og plager vores børn kommer de ud i bilen og dermed ikke ud og handle !

    Vores den store er også begyndt at være strid. Og først prøvede vi med time out syntes ikke det virkede andet i starten. Så tog vi feks noget legetøj fra ham men det var han da ligeglad med.
    Nu har vi taget tv fra ham i stedet og det virker som om han virkelig føler det ikke er sjovt.


  • #4   7. feb 2011 Line A - Nej for hun ville være ligeglad med om vi gik fra hendes taske. Så ville hun bare blive sur over hun sku hente det, og så ville det være en ond cirkel.. Jeg VIL ikke stå på gaden i 10-15 minutter med et uartigt barn. Når hun reagere sådan så plejer jeg at tage fat i hendes arm, og hive hende afsted, efter jeg har snakket med hende selvfølgelig. Jeg plejer også give hende en chance. Altså tælle til 10 og sige at hvis hun ikke høre efter nu, sker det og det.

    Hun ser ikke så meget TV og hun er ligeglad med hvis vi tar hendes legetøj. I morges ville hun ik ha gamascher på (og det SKAL hun når de skal til gymnastik med børnehaven, de andre dage vælger hun selv tøj). Jeg prøvede ALT men næ nej, hun ville ik ha dem på. Jeg prøvede at "true" med at tage hendes nye barbie, det hjalp ikke. Det var først da jeg sagde at hvis hun ikke stoppede nu og hørte efter hvad jeg sagde, så sku hun ik afsted til børnefødselsdag på søndag! Og jeg HADER at true med sådan nogen ting! Jeg VIL det ikke. Jeg vil ik fratage hende alt muligt, men det føler jeg jeg er nødt til!


  • #5   7. feb 2011 Tania - Jo vi plejer heller ik handle med hende. Hun havde været på weekend hos sin gudmor, så da jeg hentede hende aftalte vi at vi sku lave det aftensmad hun havde allermest lyst til - så det var vi ude og handle.. Og se, selvom det var noget HUN ville ha (pitabrød), så var det ik godt nok, fordi de havde fået Hello-Kitty rosiner :s argh!

  • #7   7. feb 2011 Det ska os lige siges, at hun er rigtig dårlig til at lave noget for sig selv. Hun har perler, lego, dukker, bamser, tegne ting YOU NAME IT! Hun har SÅ meget og det er let tilgængeligt.. Men alligevel så sidder hun meget sjældent og laver noget alene. Hvis Bella ik gider lege med hende bliver hun sur. Hvis vi ikke gider lave LEGO når hun vil lave lego, så bliver hun osse sur! Og ja, selvfølgelig leger vi med hende hver dag. Det ska ik forståes sådan.
    Pigerne deler værelse, men her en af de kommende måneder får Emily sit eget værelse. Håber det hjælper.


  • #8   7. feb 2011 Kan det være en reaktion på et eller andet?
    Er der sket noget nyt i jeres liv?


  • #9   7. feb 2011 Tania - okay, så er jeg da ik den eneste.. hader bare virkelig at være sur.. der er alt for meget negativ energi hjemme hos os.

  • #10   7. feb 2011 Heidi - Hmm, vi flyttede i November men det er noget der har stået på i en månedes tid. Og hun virker glad for flytningen?
    Bella begyndte at gå for 1½ mdr siden, og siden da har hun jo krævet mere opmærksomhed end før? Ved ik om det ka være det?
    Ellers er der ik rigtig sket noget. Hun har været til indskrivning på folkeskolen? Men det var jo en positiv overraskelse for hende.

    Hun har os problemer med at spise, eller selve lysten til mad. Men det går fremad stille og roligt. Tror det er en ide hun har fået i børnehaven.


  • #12   7. feb 2011 positiv oplevelse*

  • #13   7. feb 2011 Måske det er at Bella tar' opmærksomheden?
    Jeg synes det lyder meget som en reaktion på noget.


  • #14   7. feb 2011 Heidi - Det er jeg også overbevist om at det er..Og jeg ku godt forestille mig det var pga Bella, men ka jo ik rigtig ændre noget? Er ens overfor mine børn. De får lige meget af min opmærksomhed?

  • #15   7. feb 2011 Nej, du kan bestemt ikke ændre på det.
    Men måske hun lige skal lære at acceptere det.
    Lad os krydse fingre for hun forstår omstændighederne, og bliver "sig selv" igen (:


  • #17   7. feb 2011 Kan det tænkes at hun trænger rigtig meget til at komme i skole og blive "udfordret"?!
    Hun er ved at være den store i børnehaven og lillesøster er heller ikke så gammel at hun kan udfordre og give modspil....
    Bare en lille tanke smiley


  • Sandie Lie P
    Sandie Lie P Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Svar: 10
    #18   7. feb 2011 uden at skulle gøre mig klog på en masse. Men så har din ælste datter sikkert været mors nummer 1 i meget lang tid og der har hun nok fået lov til mere. Nu hvor der er kommet en lille ny er der konkurrence og du er måske begyndt at sætte flere grænser en du har gjort før. Det skal hun jo lige vænne sig til og det bliver en kamp.
    Men hun skal nok også havde noget hygge når den lille ny sover.
    Fks sige at nu skal i 2 piger rigtig bage når den lille sover.
    Du kunne også begynde at indføre lommepenge. Altså i det små men så lære hun at bruge de penge hun har.
    Altså hun kan få belønning for at hjælpe mor med at finde varene i supermarked og for det for hun nogle lommepenge.
    Vil hun købe noget kan hun jo tage de indtjente penge med og kun ud fra dem købe hvad hun har for det gør store piger :-)))))


  • #19   7. feb 2011 Heidi - Ja præcis smiley

    Mone-mor - Det kan også godt være. Hun glæder sig ihvertfald rigtig meget og kalder sig selv et "skolebarn" smiley Må håber der sker noget.

    Sandie - Ja, det gør vi også.. For det meste tegner vi dog. Det elsker hun at gøre sammen med mig, og lave perleplader osv. Hun hjælper os med at lave mad, og så leger far og Bella imens.
    Vi afprøvede sådan et "belønningssystem" her for et par uger siden. Hun fik en glad smiley for hver ting hun hjalp med (tog ud af bordet, ryddede hendes legetøj op osv - ingen store ting). Vi gav hende somregel to opgaver hver om dagen, og så er det en selvfølge at hun tager tallerkenen af bordet. Vi sagde at hun sku ha 12 glade smileyer om fredagen (en uge), og så fik hun 15 kr at købe fredagsslik for. Men hun kunne slet slet ik tolerere det. Første uge var det en succes, men jo flere smileyer vi tog, jo mindre gad hun lave. Det var ikke sådan at vi tog en smiley fra hende, hvis hun ikke gad. Vi tog kun en smiley hvis hun var uartig, og ikke hørte efter selvom vi gav hende chancer. Så det stoppede vi med efter 3 uger. Nu spørger hun igen om vi ska lave det, men vi har sagt at vi venter lidt. Hun får småpenge til hendes sparegris, når hun har været rigtig dygtig. Og den sparegris får hun tømt når hun har fødselsdag, og så har hun til at købe noget stort smiley


  • Sandie Lie P
    Sandie Lie P Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Svar: 10
    #20   7. feb 2011 Jeg kan godt se at det er surt at midste sine smileys for så er der endnu længere til målet. Hvis hun ikke laver opgaverne kan hun så ikke få en sur smily. Så har hun alligevel nogle chancer til at rette sine fejl.

    Hvad med at give hende en fritids aktivitet. Tænker på at her kan hun glemme verden lidt med alt det nye.
    Hun kan gå til dans, skøjte, svømme.

    Nu er jeg kontaktfamilie for et rumænsk barn på 10 år som kommer til dk 2 gange om året og hun har ADHD. Vi har lært hende godt at kende og ved hvad der hjælper hende. Vi har belønningstavle. Når hun laver noget for hun kun positivt opmærksomhed alt negativt ignoreres. Det har en stor effekt. Men mest af alt musik. Hun bliver dejlig rolig med musik.
    I sommers lærte hun at cykle og hun blev 2 meter høj af den opblevelse. og i vinters lærte hun at skøjte. Når man prøver tingene fra en anden vinkel kan det give store resultater. Vi kunne true med at fjerne alt fra hendes værelse....bla bla det ville hun skide på. Så må andre midler i brug smiley


  • #21   7. feb 2011 Sandie - Hun rider, men ikke lige pt pga vejret og jeg har et dumt arbejde smiley Men hun starter til håndbold i den nye sæson smiley Så det er der sørget for..
    Hun går os til gymnastik med dem fra børnehaven om mandagen og torsdagen smiley


  • #22   7. feb 2011 syntes du har fået nogle gode råd, så det vil jeg ikke gi dig, men alligevel sige at jeg syntes ikke i skal fjerne smiliys når hun ikke gør tingende, kan godt forstå hun så ikke gider, hvis det optjente så blir fjernet,
    syntes i skal fortsætte og så bare lade være med at ta og gi, hvis hun ikke gør som i siger..
    her brugte vi også samme system til vores søn da han var mindre, det var så bare kugler der kom i et kuglehus farmand og søn lavede sammen... det var en kæmpe succes og da huset var fyldt fik han den længe ønskede BMX han så gerne ville ha selv om han havde cykel i forvejen, samt han fik et beløb hver uge


  • #23   7. feb 2011 kommende - vi fjerner dem jo heller ikke når hun ikke udføre de ting vi beder hende om smiley Vi fjerner dem, hvis jeg f.eks beder hende om at fjerne sit slikpapir fra gulvet, og hun så bare går amok. Så siger vi "hvis du ikke høre efter nu, og fjerner det her papir så fjerner vi en smiley".
    Det er vel ligeså negativt at give en sur smiley (hvilket vi slet ikke bruger), som at tage en smiley?
    Vi har jo sat antallet af smileyer, sådan at der er plads til at hun kan "dumme sig" og stadig opnå sine 12 smileyer smiley Det er ikke engang 2 ting hun ska hjælpe med om dagen smiley

    Hvis vi skal fortsætte uden at tage, hvordan ska det så fungere?


  • #24   7. feb 2011 Puhh Isaa, jeg tror simpelthen, hun har været vanttil og ku snøre dig om sin lille finger. Og har jo selv set med egne øjne hvor gal hun kan blive den lille bandit ;o)
    Men tror simpelthen at i er nød til og holde ved den beslutning i har taget, for tror lidt at hun har fundet ud af at hvis jeg blir ved med og gøre som jeg gør, så stopper i med det i har aftalt.
    Hold fast i det i har aftalt, og nej det er ikke spor rart og være en sur mor, det er virkelig sur røv, men tænk på at det er for deres eget bedste i det lange løb at de får sat grænser og sådan vil det være resten af deres liv.
    Op med humøret, hun skal nok falde ned igen:o)


  • #25   7. feb 2011 hvis jeg forstår dig rigtigt, så fjerner i smilyes hun har tjent, hvis hun ikke fjerne det papir i evt ber hende om ?

  • #26   7. feb 2011 ja det er ik sjovt at være sure mor:( min søn er også strid i perioder (han blir snart 4 år) og jeg kan ik helt finde ud af om du er konsekvent eller hva når du evt tager ting fra hende om du så kun truer med det eller om di rent faktisk tager det?
    jeg startede nemlig med kun at true, men det regner de jo hurtigt ud de små lømler hehe. og da hjalp det faktisk når jeg gjorde alvor af mine trusler og tog tingene.
    der var også en gang hvor han virkelig var strid og der røg tingen simpelthen i skraldespanden - så den kan vi nu "bruge" som trussel hvis det ik virke bare at gemme tingen væk. men ja man føler sig som ond mor for vildt bagefter:(

    han har også perioder hvor han ikke vil gå hjem fra børnehave hvor han også enten snegler den eller ligger sig på jorden og skriger jeg vil ikke gå mere :s ja så går mor altså bare og så når jeg når langt nok væk så kommer han luskende til sidst, så det er sjeldent han gør det efterhånden smiley men nu er vi også heldige og have stisystem hele vejen, så der er ingen farlige veje eller noget.



  • #27   7. feb 2011 Maria - Tak søde. Det er rart at få en andens syn på det, som rent faktisk har set hende når hun går amok. Igår stod hun og hamrede løs på bilen! :s

    kommende - Ja præcis..

    Carina - Jeg truer ikke kun, jeg gør også konsekvens af det. På et tidspunkt fjernede jeg et stykke legetøj hver gang hun ikke hørte efter, og hun fik så et stykke tilbage når jeg syntes at hun havde gjort sig fortjent til det.. Men hun var fuldstændig ligeglad med sit legetøj (bortset fra sin nintendo) smiley Så hun var ik glad for at få det tilbage.. Det var da bare ligemeget.


  • #28   7. feb 2011 Lene - Det hjælper ikke.. Hun eeeeelsker den opmærksomhed hun får.. Og det er faktisk tit at ældre mennesker stopper og siger "nååårh hvor er det synd for dig lille ven".. Så hun jo fået noget godt ud af at skabe sig!

  • #29   7. feb 2011 Uhhh, for dælern lille lømel, jeg var blevet tosset, hvis hun havde stået og banket løs på bilen. Men når det nu er nintendoen der er et hit derhjemme, så ville jeg da nok vælge og ta den, og så ingen diskussioner med hende. det er kun ja og nej.
    Har du egentlig prøvet og spørge hende ad, om hvorfor hun gør som hun gør???


  • Sandie Lie P
    Sandie Lie P Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Svar: 10
    #30   7. feb 2011 Vi har et magnet smily tavle med smilende "gule" og sure "røde" til at sætte på. Så kan man skrive opgaver på tavlen.
    Vi har også aftalt hvor mange smilende smilyes der skal være for at opnå noget.
    Og der står gerne en tiggende pige som gerne vil havde en extra opgave for at få den sidste smiley for at få udløst en gave. Det hele skal jo helst ende i "sykse"(kan ikke lige stave til det)


  • Sandie Lie P
    Sandie Lie P Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Svar: 10
    #31   7. feb 2011 har hun ellers svært ved at være koncentreret ?
    er der problemer i børnehaven?
    er der forskellige tider på dagen hvor det er værst?
    Spider og drikker hun som hun skal?


  • #32   7. feb 2011 Natasjas mor/Maria - hun smed nintendoen væk for et års tid siden smiley den har været sporløst forsvundet siden..

    Sandie Lie - Hun kan ikke koncentrere sig særlig godt. Dog kan hun nogengang godt sidde og lave perleplader længe - men kun hvis det har et formål (hvis nogen ska ha den).. Ellers ikke. Hun har altid gang i 10 ting på en gang..
    Der er ingen problemer i børnehaven, bortset fra at hun er med til at holde folk uden for og selv bliver sur, hvis de andre holder hende uden for. Ellers ingenting smiley Heldigvis.
    Det kommer når hun keder sig har jeg indtryk af. Hvis hun ikke ved hvad hun skal lave. I de situationen prøver vi at hjælpe hende igang med nogen, men så endet tit med et oprør fordi hun ik gider de ting vi foreslår..

    Hun drikker det hun skal, men hun spiser som en mus. Bella hendes lillesøster er et år, og spiser mere end hende. Det har stået på længe og vi har snakket meget med børnehaven og lægen om det, da det har været et større problem end det er nu. Hun siger at hun ik ka li maden.. Også selvom det lige har været hendes livret osv. Og at hun ikke er sulten. Vi acceptere altid det hun siger, men holder fast i at man SKAL spise det der bliver serveret. Men der er tit konflikter når vi spiser.. For vi syntes ik det er okay at hun spiser een kartoffel og 5 ærter.. Men det er tit hun ik spiser mere end det smiley Men det er KUN herhjemme. Når vi er ude spiser hun med stort velbehag. Hun spiser også 2 rundtnommer rugbrød + snacks og frugt i børnehaven, og til morgenmad går det også fint. Men det er som om hun har sat sig i hovedet at hun ikk ska spise mere end Bella, og jeg er bange for at hun får en spiseforstyrrelse hvis det bliver ved. Har overvejet at få en snak med børneafdelingen omkring det.


  • #33   7. feb 2011 Natasja spiser heller ikke særlig meget til aften, men hun blir så altid tilbudt natmad, hvis det er tilfældet.
    Lukas, Natasjas fætter har samme problem, men det er faktisk kun blevet være fordi der har været så meget fokus omkring det han spiste. Hva med og prøve en periode og la hende spise det hun vil og så se om det ikke sku blive bedre, for hvis hun spiser godt i børnehaven, kan det jo være hun er dækket ind. og så måske tilbyde hende et måltid mad inden hun skal i seng, hvis hun kun har spist lidt, havregørd, øllebrød el hva hun nu spiser.


  • #34   7. feb 2011 Underlig formuleret det sidste, men du ved hvad jeg mener :o)

  • #35   7. feb 2011 Vi fokusere ikke rigtig på det. Lader hende selv styre det.. Bortset fra om morgenen.. Hvis det står til hende bruger hun 40 minutter på at spise ET stykke grovtoast! Så beder jeg hende altså om at spise!

Kommentér på:
Hjælp mig lige :/ Det hårdt..

Annonce