{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.882 visninger | Oprettet:

Griner bare af det... {{forumTopicSubject}}

Ja... hvordan skal jeg begynde??? Bliver desværre nok lidt langt...


Her da Mikkel blev 2 begyndte han rigtigt at prøve grænser af - samtidig med det havde jeg graviditetsproblemer med bækkenløsning, men prøvede ikke at lade ham mærke af det, og bar ham og diverse ting trods smerter... men selvfølgelig var jeg ikke lige så hurtig til at kunne rejse mig og kunne heller ikke løbe efter ham hvis han f.eks stak af når vi var udenfor... og det opfangede han jo hurtigt, at mor var nem at løbe om hjørner med.

Desværre bliver det ikke bedre - tværtimod... Det er nok lidt en kombination at grænseprøvningsalderen og så det at han er blevet storebror. For han er god til at lave ballade så snart jeg sætter mig med Caroline - for så kan jeg jo ikke bare lige reagere, så skal jeg først lægge hende eller lignende...

Det der er det frustrerende / det jeg ikke helt ved hvad jeg skal stille op med, er når han laver ballade.
Han er f.eks lige begyndt at kunne nå stikkontakterne, og er fuldstændig ligeglad med at jeg siger nej, og fortæller ham at han ikke må leje med lyset. Han syntes bare det er sjovt og ignorerer fuldstændig hvad jeg siger, indtil jeg siger:
"Hvis du ikke stopper med at lege med lyset og går væk fra stikkontakten inden jeg har talt til 3, så kommer jeg og tager dig væk".

Bruger også den med at tælle til 3 i mange andre situationer som f.eks. hvis han skal have skiftet ble og ikke gider:
"Hvis du ikke selv går ud på badeværelset inden jeg har talt til 3, så kommer jeg og bærer dig."
Sådan bruger jeg det i flere forskellige situationer, og når jeg at tælle til 3, jamen så der koncekvens hver gang, at jeg flytter ham væk eller bærer ham ud på badeværelset o.s.v.

Nu er han så også begyndt at grine når han får skæld ud... :S
I dag gad han f.eks ikke sove til middag, han stod op og løb ind i soveværelset og hoppede i sengen. Gik ind og hentede ham og lagde ham i seng igen - kort efter stod han op igen, og skrev af grin da jeg gik efter ham og "fangede" ham og lagde ham i seng igen.
Efter nogen gange prøvede jeg bare fuldstændig at ignorere ham, da han tydeligvis syntes det var en hylende sjov leg at jeg hentede ham og lagde ham i seng igen. Efter 20 minutters leg i soveværelset uden skyggen af mor, jamen så kom han da bare ind i stuen og sagde "kommer efter dig" med kæmpe smil på, og begyndte at løbe frem og tilbage mellem stue og soveværelse.
Prøvede igen at putte ham, og hver gang skreg han bare af grin, selvom jeg snakkede med meget store bogstaver og fortalte ham at han altså skulel blive i sengen. Men så snart jeg vendte yggen til, så var han oppe igen.

Han har siden han var ½år været lige til at lægge i sengen og sige nat nat, og så sov han, vi har ALDRIG haft putteproblemer med ham, og her til aften var der heller intet...


MEN hvad gør i andre når jeres 2 - 3 årige bare er skide ligeglad med hvad i siger - ligeglad med en skideballe / snakken med store ord - og bare griner jer op i hovedet?
Har i nogen gode råd til hvordan vi kan prøve gribe det an? Så vi ikke "taber" denne grænseprøvningsperiode vi er på vej igennem....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Griner bare af det...
  • #2   6. nov 2012 Jeg tænker også at han så må undvære den lur. Også ville jeg nok vælge mine kampe med omhu. Lade være med at skælde udover at han slukker lyset, ville personligt nok rende i den helt anden grøft og rose ham for at være så dygtigt at lære det, så er det jo knap så interessant i længden.

  • #3   6. nov 2012 Han endte også med at undvære luren i dag - resultat - han var så træt til aftensmaden at det blev til 2 bider, og han gik og skabte sig og småhylede fra kl 4 af, af ren overtræthed.


    Syntes ikke om han leger med stikkontakterne - det er ikke det at han tænder og slukker for lyset - men det at han også hiver stik ud og sætter i igen, samt han har fundet ud af at pille de der sikkerhhedspropper ud smiley dem han ikke kan nå - der finder han bare noget at stå på.


    Det kan også være når vi er ude og handle, han er så dygtig til at holde fast i barnevognen, men engng imellem går der ballade i den og så slipper han bare og løber mens han skriger af grin. Ikke så fedt når dette sker inde i et supermarked og endnu værre ude på parkeringspladsen. Og ja, han skriger bare af grin og stopper ikke før end jeg løber efter og fanger ham... smiley han fuldstændig ignorerer at jeg siger han skal stoppe, ikke må løbe eller beder ham komme tilbage.


    Sidst var det da vi havde været i banken, holdt ham i hånden og han prøvede at slippe, sagde til ham han skulle blive ved at holde mig i hånden og gå pænt, og forklarede at der kørte biler så det var farligt at gå ud på vejen. Alligevel "river" han sig løs og løber grinende ud mellem 2 parkerede biler od mod hvor de kører, skynder mig at sætte autostolen med Caroline i og får fat i ham inden han når derud... og knægten griner bare og syntes det er super sjovt. Forklarer ham igen hvor farligt det er, men kort efter prøver han igen, men bliver så i stedet sur over at jeg holder fat i hans arm så han ikke han løbe.


  • #4   6. nov 2012 Skal tilføjes han ellers er en rigtig sød og "nem" dreng. Har altid fået masser af kys og kram, og har gjort meget ud af at rose ham siden han var helt lille.

    Han er utrolig godt med udviklingsmæssigt og har et rigtig flot sprog, han overrasker tit i brugen af ord, da han bruger virkelig svære ord korrekt sat ind i sætningen HVER gang.

    Han er nu 2år og 4 måneder må jeg også hellere huske at tilføje...


  • #5   6. nov 2012 Okay, altså de fleste kommer jo i trodsalderen omkring de 3 år, måske er han bare tidligt på den? Også hvis han er så godt med udviklingsmæssigt, så keder han sig måske og savner udfordringer?

    (Jeg er ikke ekspert, så det er rent gætværk, Clara er jo kun 13 mdr.)


  • #6   6. nov 2012 Tror også det er trodsalderen / grænseprøvningsalderen vi døjer med...

    Men vil så gerne have nogle "nye værktøjer" til at gribe det an, så vi ligesom kan vinde trodsalderen på en god måde.

    Tænker meget over hvad jeg siger til ham, ikke det er noget han kan blive ked over eller ligefrem have en psykisk koncekvens for ham.

    (Læste engang en tråd om en der havde sagt til sønnen at så ville hun ikke være hans mor mere - han havde intet ballade lavet siden deg dag. Men hvilke tanker og senere hen mén vil den sætning ikke have for knægten, når han tog den så hårdt på sig. Han må jo have fået et sår på sjælen for resten af livet...)


  • #7   6. nov 2012 Monique er 20 mdr, hun leger også med lyset..
    Generelt når hun laver ballade, spørger jeg hende om hun skal ind på værelset!?
    Så siger hun gerne "nej" eller mumler mhmh (nej) hvorefter jeg kvittere med - så skal du være sød/opføre dig ordenligt!

    Hvis hun bliver ved - så bliver hun smidt ind på sit værelset og døren bliver enten lukket til eller lukket (hun kan selv nå og åbne døren).. Så kommer hun gerne ud når hun har skabt sig færdig..


  • #8   6. nov 2012 Jeg kan godt følge dig. Jeg tænker allerede nu meget over hvordan jeg siger tingene til Clara.

    Hvad med den SP du er tilknyttet pga Caroline, kan hun ikk måske hjælpe? Det kan jo også være led i hans reaktion på lillesøster. At han måske savner den udelte opmærksomhed. Har du alenetid med ham efter hun er kommet?


  • #9   6. nov 2012 Monique er 20 mdr, hun leger også med lyset..
    Generelt når hun laver ballade, spørger jeg hende om hun skal ind på værelset!?
    Så siger hun gerne "nej" eller mumler mhmh (nej) hvorefter jeg kvittere med - så skal du være sød/opføre dig ordenligt!

    Hvis hun bliver ved - så bliver hun smidt ind på sit værelset og døren bliver enten lukket til eller lukket (hun kan selv nå og åbne døren).. Så kommer hun gerne ud når hun har skabt sig færdig..


  • #10   6. nov 2012 Pernille:
    Syntes jeg er god til at putte Caroline ud i barnevognen et par timer før han skal sove til middga (de dage han er hjemme) så vi kan hygge og lege og spise frokost i ro og mad. Og his han spørger mig om jeg ikke vil lægge hende i kravlegården, så gør jeg det også gerne - spiser hun siger jeg til ham at hun lige skal spise færdig først, for så sover hun, og vi får fred og ro fra hende til at hygge os.

    Men jo, ingen tvivl om at trodsalderen er kombineret med det at blive storebror og pludselig skulle dele.

    Desværre er eftermiddagene ret "pressede", de dage han er i dagpleje har vi ikke megen alenetid sammen. Vi er hjemme ved 4 tiden, og Caroline er gerne vågen og gider gerne ikke ligge meget mere end 10min af gangen og maden skal også laves. Martin er først hjemme ved halv 6 tiden og det er sengetid mellem kl. 7 og 8.

    Ellers er han rigtig glad for Caroline, vil rigtig gerne være med, og hun får både kysser og krammere. Han spørger tit om han ikke må holde hende, og spytter hun sutten ud er han gerne meget ihærdig for at proppe den ind i munden på hende igen.
    Har også hele vejen igennem gjort mit bedste for at han ikke har skullet føle hende irriterende - f.eks under graviditet har jeg ALDRIG sagt at der har været noget jeg ikke har kunnet gøre fordi jeg har været gravid... men altid sagt at det har været mig selv der ikke har kunnet uden at nævne mave, lillesøster elelr andet.


  • #11   6. nov 2012 Camilla:
    Den med værelset er også brugt her, men han åbner bare døren lige med det samme og løber grinende ud og laver ballade igen. smiley


  • #12   6. nov 2012 Så må du være vedholdene og smide ham derind igen og igen..
    Sige at nu stopper det ellers fratager du ham et eller andet - disneysjov fredagssnoller eller lign.



  • #13   6. nov 2012 Har ikke læst de andre indlæg.

    Det lyder præcis som Magnus da han blev storebror. Det kunne måske have noget med det at gøre, at han gerne vil have din opmærksomhed på alle mulige tænkelige måder, jeg VED hvordan det er at være i dine sko, og man synes selv man giver begge børn lige meget opmærksomhed, men det er ikke sikkert din søn synes det er nok, selvom det nok i virkeligheden er. Og nu siger jeg ikke det er derfor, men det er også bare et bud smiley

    Jeg spændte ballerne og trak vejret dybt og så prøvede jeg med andre metoder end dem jeg før havde brugt, og skifter ind i mellem stadig. Lige nu er det at sidde på trappen til en timeout og bruger tegnsprog (som virker FANTASTISK), før var det ind på værelset og har også prøvet med store bogstaver.

    Det kan jo også være fordi han er kommet i trodsalderen. smiley


  • #14   7. nov 2012 Jeg har ikke læst alle indlæggene, men når han griner og det synes som om at han opfatter det som leg, så tænker jeg at han ikke helt forstår forskellen på straf og leg.

    Jeg tror måske ikke at konsekvenserne er hårde nok, da han ikke føler at der er nogen straf i det der ellers skulle være en straf, men at det bare er sjov eller leg.

    Hvorfor skulle han f.eks gå ud på vadeværelset når han får valget mellem at gå og blive båret? så ville det være sjovere og nemmere at blive båret. Det ville næsten virke som belønningen. Der synes måske intet straf i det for ham at han bare bliver båret. Ikke noget ubehageligt der får ham til at skamme sig eller ændre opførsel.

    Og skæld ud flyver ind af det ene øre og ud af det andet, hvis de er vant til at høre på at man skælder meget ud. Jeg var vant til at mine forældre altid skældte ud -sågar råbte. Og det var næsten konstant, og vi var top uregerlige og ligeglade. Vi gav igen af samme skuffe. Men det var så lige et sidespor smiley

    Jeg bruger altså time-outs selvom nogle måske vil synes det ikke er korrekt. Det virker enormt godt her, og jeg sætter ikke en bestemt tid på. -nu er Papaya så godt nok lidt ældre og forstår at styre lidt flere ting selv, men ved hende sætter jeg hende i sengen og fortæller hende hvorfor hun får en timeout og siger at hun kan komme ud når hun kan opføre sig pænt igen. Og hun render ikke selv ud selvom døren står åben. Hun kan kaste og smide med ting på sit værelse, skrige og slå i dynen, og går hen og smækker døren i som en teenager. Men hun kommer først selv ud når hun mener at hun opfører sig pænt. Der kan gå alt fra 5 min til 30 min før hun vælger at komme ud og sige "jeg er ok nu"

    og så får jeg en lille engel ud der opfører sig pænt og er glad igen.

    jeg tror jeg ville lave et større skel mellem belønning og straf/vise ham hvad uønsket adfærd medfører. og så give ham en tidsbestemt time-out


  • #15   7. nov 2012 Rikke 6+:
    Time Out på værelset virker ikke... i hvert fald ikke altid. Han går bare ud af værelset og griner af det, for så kommer mor jo og sætter ham derind igen, og det syntes han er skide skægt.

    Det er med at bide / sparke / nive o.l. har vi heldigvis ingen problemer med, og har ikke haft det, for da han begyndte på det sagde vi at det måtte han ikke, og så accepterede han det, og det er ikke kommet igen nu han er kommet i denne trodsalder. Men det behøver ikke være i dagplejen de lærer det - det er lidt en del af den naturlige udvikling. Barnet lærer jo hele tiden at kroppen kan forskellige ting, og en dag basker barnet måske bare med armene når han/hun er sur, rammer mor, hvor der STRAKS kommer en reaktion... og så har barnet lært at det at slå giver reaktion og afbryder mor eller far i det de nu er igang med.



    Camilla | Moniques moar <3:
    Han har ikke noget sådan. Han kunne ikke være mere ligeglad med Disnetsjov og andet børnetime o.l. der kører i fjernsynet. Han kan godt lide at se Postmand Per - men det er også det.

    Og at f.eks sige han ikke får noget slik om 4 dage når det blir fredag eller han ikke må se Postmand Per senere på dagen, det syntes jeg han er for lille til helt at forstå koncekvensen af, når fredagen så kommer eller når vi når eftermiddagen og han gerne vil se lidt Postmand Per.
    "Afstraffelsen" tænker jeg skal være noget der har koncekvens "her og nu".



    Fie - Nu med 2 unger smiley R:
    Kunne da være jeg skulle prøve med Time Out et helt andet sted... f.eks sætte bøjlen tilbage på hans TripTrap stol, så han kan sidde der lidt, uden at kunne stikke af.

    Duer bare ikke rigtigt med stolen de gange det er ved bordet balladen foregår - når han f.eks hælder mælken ud på bordet og plaster i det med hænderne. Eller kaster maden på gulvet.



    Jeannie H, mor til Papaya Athena smiley .
    Han vil ikke bæres. De gange jeg når at tælle til 3 og går hen og løfter ham op, bliver han sur og siger han selv vil gå. Så det er ikke for at blive båret han gør det.
    Time Out kunne han ikke være mere ligeglad med efter han ikke har tremmesengen mere.


    Vi har overvejet at give ham tremmesengen tilbage igen. For da han havde den kom han derop i, så kunne han ikke stikke af, og syntes ikke det var sjovt på samme måde som nu.

    Hvis vi siger nu at han kommer i seng eller på værelset, så griner han bare og siger "jeg kravler bare ned" eller "jeg åbner bare døren"...
    Lige meget hvor sur jeg prøvet at se ud, hvor store bogstaver jeg snakker med, hvor sur jeg lyder, så griner han bare. Prøver at forklare ham at han ikke må tingene og at det ect. kan være farligt eller hvad der nu er grunden.


  • Nanna Marie
    Nanna Marie Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 340
    #16   7. nov 2012 Uden at have det mindste forstand på noget som helst, synes jeg det lyder som om han savner at være sammen med dig, bare dig og ham, og at det er derfor han prøver grænser af...
    Bare en tanke... smiley


  • #17   7. nov 2012 Nanna Marie:
    Kan godt være det er det... for han har altid været vandt til at jeg har brugt rigtig meget tid med at lege med ham, og han har altid kommet før alt andet.

    Sørger stadig for at vi har alenetid og leger eller han sidder hos mig og putter og ser Postmand Per. Men det er jo ikke meget i forhold til inden Caroline kom.
    Må prøve om jeg ikke kan få farmand til at slippe computeren lidt mere og sidde med Caroline når han er hjemme, så jeg kan få mere tid til at lege og hygge med Mikkel, og se om det hjælper.


  • #18   7. nov 2012 Vi sad lige og snakkede lidt om det her til aften... og han laver ikke rigtig den samme ballade med farmand, der er altså en andenn respekt overfor det han siger.

    Og det kan faktisk passe meget godt med det Nanna Marie siger.
    For det er altid mig der har leget og hygget mest md mig, og jeg har sørget for det meste omkring ham. Også mig der giver flest krammer og møsser. Hvor farmand er lidt mere "sin egen", har ikke leget lige så tit med ham, det han dog begndt mere på, ligesom han har overtaget at bade ham samt han nu også kører ham i dagpleje om morgenen.

    Så jo, han har været vandt til det hele nærmest har været mor, og hun altid har "været der på pletten" hvilket jo ikke er tilfældet mere...


  • Nanna Marie
    Nanna Marie Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 340
    #19   8. nov 2012 Ja, det er jo sådan i børns tankegang at negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed...
    Er glad for at kunne hjælpe, håber på det bedste for jer alle fire... smiley
    Knus herfra.. smiley


  • #20   20. dec 2012 Klart han laver ballade når du sætter dig med søster hun var dig 100 % tag ham med under Den anden arm så kan i fx læse mens du hir mad så i hygger alle 3 og j
    A aldren er da også smiley så han er fuldstændigt efter bogen .. Hold fast i hvad du mener hver eneste gang


Kommentér på:
Griner bare af det...

Annonce