1.289 visninger
|
Oprettet:
Mor til dronningen og fighteren <3 .
23. apr 2008 Følger: 22 Følgere: 20 Emner: 186 Svar: 2.352
23. apr 2008 Følger: 22 Følgere: 20 Emner: 186 Svar: 2.352
er det for tidligt {{forumTopicSubject}}
at prøve og tilbyde skemad når barnet er 3 mdr????
min datter virker totalt uinteresseret i mme.... vi ved snart ikk hva vi skal gøre... hun vil bare ikk spise det... vi kæmper med hende hver gang og hun bliver så ulykkelig fordi hun er sulten, og pigebarnet skal jo have noget og spise.....
hvornår begyndte i og tilbyde skemad, vælling og fugtmos?????
har i nogle råd til hvordan jeg starter op på det på en god måde????
jeg har ikk lyst til at høre på dumme kommentarer, for alle børn er ikk ens
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 22 Svar: 804
Du skal gøre det du har det godt med, og ikke hvad andre folk synes du skal gøre.. =)
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 20 Emner: 186 Svar: 2.352
aner bare ikk hvordan man gør....
hva for noget yoghurt har du givet din datter og hvor meget og hvor mange gange om dagen??? hva for nogle grøntsager giver du din datter????
undskyld hvis jeg spørger for meget, men vil ikk komme til at give hende for meget så hun får det dårligt....
sep 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Babyer: 2 Emner: 62 Svar: 973
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 34 Babyer: 3 Emner: 70 Svar: 558
Nicoline begynde da hun var 4 mdr ca og blev først rigtig intraserret i det da hun var 5 1/2 mdr
mar 2008
mar 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Babyer: 2 Emner: 339 Svar: 5.489
mar 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Babyer: 2 Emner: 194 Svar: 1.602
Jeg har selv fået at vide at en måned kan gøre meget ! Så det kommer an på hvem man snakker med..
Henriette - Godt skrevet
sep 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Babyer: 2 Emner: 62 Svar: 973
Vores datter er flaskebarn og vores SP siger at vi ikke behøvede vælling, da der indholdsmæssigt er så lidt forskel på MME og vælling, og vælling er dyrer... Men at det kunne være fint at prøve, hvis de mister interessen for flasken, hvilket vi IKKE har prøvet, hehe så snart hun ser eller HØRER flasken så åbner hun munden...
Men snak med din SP... eller ring derind og snak med en af dem der er der....
apr 2008
Følger: 31 Følgere: 31 Babyer: 2 Emner: 519 Svar: 5.581
apr 2008
har snakket med min sp som siger at jeg hverken må give hende vælling eller grød før hun er 4 mdr... og at jeg bare skal kæmpe videre med hende!?!?!
aner bare ikk hva jeg skal gøre snart... for er møg synd for pigebarnet hvis hun ikk får noget og spise.... vi har prøvet at sætte hende i alle stillinger hvor man kan spise og der er ikk noget der hjælper...
hun kan ikk tåle andet end nan 1, så det er ikk en mulighed og skifte mme...
grunden til at jeg osse gerne vil starte op nu er at hun virker interesseret i det mad vi spiser... hun sidder og åbner munden når vi har noget mad og hun sidder hos os enten på skødet eller i sin stol....
jeg har den der bog som en af jer snakker om og der står der osse 4 mdr i....
apr 2008
Følger: 31 Følgere: 31 Babyer: 2 Emner: 519 Svar: 5.581
Det sagde min sp oss.. Men vi blev nødt til at starte på et eller andet da Tristan ikk ville finde ro om natten... Så vi startede på vælling 1½ md før sp synes... Og han har ikk haft problemer.. Tvært imod er han blevet MEGET gladere...
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Babyer: 1 Emner: 147 Svar: 4.699
jeg overlevede selv som 6-8 ugers baby på sødmælk blandet med vand og sukker , samt kogte tomater uden skind, jeg fejler ikke noget men man ville aldrig gøre det sådan i dag, tomater er højallergen, og sødmælk+vand njaaaa - vi er kort sagt blevet klogere på hvad der er sundt for vores babyer - også selvom andres børn "ikke fejler noget" - så JA jeg er fortaler for at holde sig til de anvisninger SP og læger kommer med , nemlig de 4 mrd. men kald mig bare autoritetstro
mar 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Emner: 247 Svar: 8.537
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Babyer: 1 Emner: 5 Svar: 2.554
jeg synes det er for tidligt, men jeg kender jo ikke dit barn, så det er lidt svært at udtale mig om :o)
apr 2008
der er jo ikk nogen mennesker der har lyst til at blive tvunget til at spise fisk hvis man ikk kan lide det...
mine forældre startede osse med at give mig vælling da jeg var 3 mdr, da jeg ikk ville ha mælk.. ( siger ikk at jeg sammenligner min datter med dengang jeg var baby)
mar 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Babyer: 2 Emner: 43 Svar: 416
MEN jeg vil dog også sige, at det ikke er for sjov man siger 4 måneder. Det har noget at gøre med deres fordøjelse og tarmkanaler ikke er modne nok før den alder. Så hvis du begynder, så hold godt øje med hendes mave.
Du må altså IKKE give yoghurt før 6 måneder gammel! De kan ikke tåle ko-mælk og andre mælkeprodukter før. Læs på nettet, der står masser om mad til spældbørn. Held og lykke
jul 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 44
mar 2008
Så prøv med vælling det er meget bedre end mos...
Pump eventuelt noget a dit eget mælk ud og bland det i vællingen..,
dec 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Babyer: 4 Emner: 29 Svar: 1.248
mar 2008
Ville vente til de anbefalede 4mdr
Men gav selv Noah Lidt vælling inden han var 4mdr...
apr 2008
men nej der er ikk nogen der kender hende bedre end mig og min kæreste...
hun er netop osse begyndt og vise interesse for andet mad og tror jeg vil prøve og give hende lidt vælling og starte lige så stille op og se hvordan hun tager det
nu har jeg netop givet hende en falske med mme og det meste af den tid har hun skreget og grædt.... (mælken havde den rigtige temp)
mar 2008
mar 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Babyer: 2 Emner: 43 Svar: 416
jul 2008
for selv hvis hun begynder på lidt ndet md skal mælken jo stdig være hendes primære føde, og hun kan derfor ikke undvære det.
har heller aldrig hørt om en baby der dikrete nægtede fordi de ikke kunne lide det og ville have noget andet de kender jo ikke til andre måder at få næring på.
det er overhovedet ikke for at gøre dig nervøs, men jeg ville helt sikkert kontakte lægen
apr 2008
det løber med en passende fart, for får hun et større hul løber det for hurtigt og så er det lige før hun bliver kvalt når hun spiser...
jeg har ikk været ved lægen med hende endnu...
jeg synes ikk det ser ud til at hun er ved at få tænder... har aldrig hørt om en 3 mdr gammel baby kan få tænder... men jeg kan jo tage fejl...
jul 2008
(og jo et barn på tre måneder kn sagtens få tænder, der er ingen grænser i hverken den ene eller anden ende, mit mellemste barn fik da hun var 3 mdr. min yngste da han var 1 år, nogle er endda født med en tand eller to)
apr 2008
hva mener du med et tigerspring?????
okay... jeg ved jo ikk så meget om sådan noget da det er mit første barn
apr 2008
mar 2008
mar 2008
Alle forældre føler sig utilstrækkelige og ulykkelige, når deres barn græder meget, men det hjælper på bekymringerne, når du ved, at uroen skyldes den voldsomme udvikling, dit barn gennemgår i den allerførste del af livet, såvel mentalt som fysisk.
I bogen "60 vidunderlige uger" redegør to hollandske forskere for den viden, de har opsamlet gennem mange års studier, interviews og dagbogsnotater fra mødre til spædbørn. Sammenfattet kan man sige, at barnet ved hvert af de 8 udviklingstrin (de såkaldte "tigerspring") gennemgår nogle store forandringer i kroppen og bevidstheden, og det er disse forandringer, der gør barnet forvirret og ekstra omsorgskrævende i nogle dage.
Så når dit barn græder og virker som om, det ikke kan finde ro, skal du ikke fortvivle men i stedet tænke: "Skønt! Jeg har et normalt barn i rivende udvikling". Forskerparret giver en grundig forklaring på, hvad der sker i barnet ved hvert enkelt udviklingstrin, og de fortæller dig temmelig præcist, hvornår du kan forvente, at "uvejrsskyerne" viser sig.
Spring 1 (5 uger): Sanserne vågner
Barnets indre organer og stofskifte forandrer sig, og barnet er nu ved at falde til som et lille landvæsen. Det oplever en voksende bevidsthed om sine omgivelser. Efter dette spring vil dit barn virke mere kvikt og opmærksomt. Det er ganske enkelt vågnet op!
Spring 2 (8 uger): En verden af mønstre
Dit barn ser mere, oplever farver for første gang og aner mønstre i det, det ser på. I netop denne alder oplever barnet for første gang, at det er adskilt fra verden og opdager, at det har hænder.
Det opfatter lyde, smag, lugte og genkender ting omkring sig, f.eks. sit legetøj. Barnet har mere kontrol over sit hoved, sin krop og sine ansigtsmuskler.
Mange ammende mødre oplever, at barnet vil have bryst oftere, men at det ikke spiser hele tiden. Det kan få nogle kvinder til at tro, at de ikke har mælk nok, men i virkeligheden er sutteriet bare barnets måde at finde trøst på.
Spring 3 (12 uger): Blide overgange
Barnet bemærker forandringer mellem f.eks. lys og mørke, forandringer i stemmeleje og andre "skygger" i omgivelserne.
Barnet vil nu selv forsøge at opdage verden, som det bedst kan, f.eks. ved at eksperimentere med sit legetøj og sin egen krop. Det opdager, at det selv kan være med til at skabe overgange og forandringer.
Bevægelserne bliver mere smidige og bevidste, og den måde, barnet bruger sin stemme på, er i stor udvikling. Der sker netop nu store forandringer i nervesystemet.
Spring 4 (19 uger): Begivenheder
Barnets evne til at forstå verden bliver mere detaljeret, det er mere fysisk aktivt, kan lave mere komplicerede lyde og er måske snart på vej til at kravle.
Alt, hvad barnet foretager sig, viser en voldsom trang til at skabe mening af tingene. Barnet er ved at udvikle sin egen personlighed.
Spring 5 (26 uger): Sammenhænge
Barnet er nu mere mobilt og kan koordinere arme og ben med resten af kroppen. Det bygger hele tiden videre på sine allerede tilegnede færdigheder og sin viden.
Barnet forstår nu afstanden mellem to genstande. Og allervigtigst: Med afstandsfornemmelsen forstår barnet nu, at Mor kan finde på at gå - altså skabe afstand! Opdagelsen af, at mor kan finde på at forsvinde, er skræmmende for alle børn. Behovet for en base er stort.
I denne alder forstår barnet også, at nogle ting er udenpå, indeni, ovenpå, nedenunder, og denne viden bruger det i sin leg med legetøjet og andre ting, det ser.
Spring 6 (37 uger): Kategorier
Barnet foretager nu metodiske undersøgelser af verden. Samler bittesmå genstande op fra gulvet, prøver at forstå de ting, det ser. Det vil mase en banan, prøve hvordan spinat og kartoffelmos føles mellem fingrene, blande det sammen - bare for at se det ske!
Barnet er mere koncentreret, alvorligt, roligt og er ved at opdage, at forskellige ting hører under samme kategori: En lille gul hest på en tegning er i samme kategori som en stor sort hest på et fotografi, etc.
Spring 7 (46 uger): Rækkefølger
Barnet begynder nu at forstå, at hvis det skal nå et mål, må det gøre tingene i en bestemt rækkefølge. Klodserne skal lægges ovenpå hinanden, den runde klods skal i det runde hul etc.
Børn i denne alder kan godt lide at sætte to ting sammen. Hvor det før kun har formået at splitte ad (vælte et tårn af klodser), vil det nu gerne samle og opbygge.
Det bliver mere præcist i sine handlinger og kan f.eks. grave med en skovl, prøve at sætte en nøgle i nøglehullet, kaste med en bold, hente sine sko etc.
Spring 8 (55 uger): Programmer/processer
Barnet erkender nu, at verden er fuld af mål og rækkefølger af handlinger. Hvis man skal på tur, skal man have sko, jakke og hue på og hente klapvognen. At spise, sove, skifte ble, bygge et tårn - alting kræver et "program".
Barnet vil gerne hjælpe med alting, og hvis det får lov, bidrager det til, at barnet bedre kan forstå verdens sammenhæng - og det er netop den i al sin vælde og uforståelighed, der forvirrer og skræmmer barnet. Så vær overbærende, trøst og lad barnet få lov til at hjælpe og være med på sit eget plan.
Vokseværk på krop og sjæl
Fælles for de 8 tigerspring er, at det er en svær tid for barnet (og for dig som forældre!). Men når du ved, at det er en konstruktiv, positiv udvikling, der sker lige nu, er det nemmere at støtte dit barn, og det er det eneste, barnet har brug for, når det river og slider i det både indeni og udefra. Barnet har vokseværk på krop og sjæl. Det har brug for varme, trøst og omsorg. Og den kan kun komme fra dig.
-------------------------------------------
der er lidt ;:O)
dog er bogen på et par uger mere...
apr 2008
mar 2008
Det handler om at børn tager nogen spring, du ved, nogen gange vokser de meget, andre gange mindre, og det samme sker med deres udvikling.. De tager nogen spring i udviklingen, som gør at de godt kan være meget afvisende over for flasken, og være meget ulykkelige...
Køb eventuelt bogen, jeg har den, og nøj den har været en stor hjælp...
apr 2008
hva hedder den bog???
mar 2008
Den fåes i bog og idé.. den er en smule dyr, men meget meget læreri...
apr 2008
kunne være meget rar og have, så man ikk forstyre lægen osv hver gang man er nervøs
mar 2008
jul 2008
mar 2008
apr 2008
jul 2008
den hedder 60 vidunderlige uger
mar 2008