{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.274 visninger | Oprettet:

er det for tidligt {{forumTopicSubject}}

at prøve og tilbyde skemad når barnet er 3 mdr????

min datter virker totalt uinteresseret i mme.... vi ved snart ikk hva vi skal gøre... hun vil bare ikk spise det... vi kæmper med hende hver gang og hun bliver så ulykkelig fordi hun er sulten, og pigebarnet skal jo have noget og spise.....

hvornår begyndte i og tilbyde skemad, vælling og fugtmos?????

har i nogle råd til hvordan jeg starter op på det på en god måde????

jeg har ikk lyst til at høre på dumme kommentarer, for alle børn er ikk ens smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er det for tidligt
  • #1   17. mar 2009 Jeg er så småt begyndt at give min datter på 3.5mdr ske mad.. Hun har prøvet at spise yoghurt og igår spiste hun en kartoffel med grøntsager.. Så jeg har tænkt mig at fortsætte med det stille og roligt... Du kan jo bare prøve at give hende noget, og kan hun lide det, så kan du jo bare fortsætte med det.. =)

    Du skal gøre det du har det godt med, og ikke hvad andre folk synes du skal gøre.. =)


  • #2   17. mar 2009 okay... så må jeg prøve mig frem...

    aner bare ikk hvordan man gør....

    hva for noget yoghurt har du givet din datter og hvor meget og hvor mange gange om dagen??? hva for nogle grøntsager giver du din datter????

    undskyld hvis jeg spørger for meget, men vil ikk komme til at give hende for meget så hun får det dårligt....


  • #3   17. mar 2009 INDEN du gør noget så snak med din SP ring til hende, hun har masser af gode råd og hun har tid til at snakke med dig om det, vores gav os en masse opskrifter og råd og vores datter var lige blevet 4 mdr. inden hun fik skemad... Hvad for et mærke mme bruger du for vores datter gider KUN nan1 (til hverdag, det andet kan gå ind imellem) prøv at skifte mærke, det gjorde vi og det virkede og det smager og lugter heller ikke ens...

  • #4   17. mar 2009 Siger de ikk os først fra 4 mdr med ske mad??

    Nicoline begynde da hun var 4 mdr ca og blev først rigtig intraserret i det da hun var 5 1/2 mdr


  • #5   17. mar 2009 Siger heller ikke at de kommer til at fejle noget.. man råder bare folk til at vente til de er 4 mdr, pga deres mave.

  • #6   17. mar 2009 michela fik vææling fra 3 mdr. og skemad fra 3.5 tror ikke det kommer så nøje

  • #7   17. mar 2009 Mischa - Tror altså ikke at Trine var ude på at latterliggøre dig eller noget, men man må jo godt kommentere selvom at det ikke er til trådstarter. Det ér jo altså stadig et åbent forum..

    Jeg har selv fået at vide at en måned kan gøre meget ! Så det kommer an på hvem man snakker med..

    Henriette - Godt skrevet smiley


  • #8   17. mar 2009 Da vi var indlagt på ålborg syghus fik vi af vide at den ENE mdr. var MEGA vigtig, man skal ikke begynde før de er klar til det, det kan give dem enorme afføringsproblemer, så du selv skal pille deres pølser ud fordi de ikke kan komme af med det...

    Vores datter er flaskebarn og vores SP siger at vi ikke behøvede vælling, da der indholdsmæssigt er så lidt forskel på MME og vælling, og vælling er dyrer... Men at det kunne være fint at prøve, hvis de mister interessen for flasken, hvilket vi IKKE har prøvet, hehe så snart hun ser eller HØRER flasken så åbner hun munden...

    Men snak med din SP... eller ring derind og snak med en af dem der er der....


  • #9   17. mar 2009 Du kan prøve med hj lavet risvælling... Det hjalp på søvn herhjemme, det kan være det hjælper på sulten hos jer. smiley Du kan bare sende en pb hvis jeg skal uddybe det.. smiley

  • #10   17. mar 2009 tak for alle jeres råd.....

    har snakket med min sp som siger at jeg hverken må give hende vælling eller grød før hun er 4 mdr... og at jeg bare skal kæmpe videre med hende!?!?!

    aner bare ikk hva jeg skal gøre snart... for er møg synd for pigebarnet hvis hun ikk får noget og spise.... vi har prøvet at sætte hende i alle stillinger hvor man kan spise og der er ikk noget der hjælper...

    hun kan ikk tåle andet end nan 1, så det er ikk en mulighed og skifte mme...

    grunden til at jeg osse gerne vil starte op nu er at hun virker interesseret i det mad vi spiser... hun sidder og åbner munden når vi har noget mad og hun sidder hos os enten på skødet eller i sin stol....

    jeg har den der bog som en af jer snakker om og der står der osse 4 mdr i....


  • #11   17. mar 2009 Natalie's momse
    Det sagde min sp oss.. Men vi blev nødt til at starte på et eller andet da Tristan ikk ville finde ro om natten... Så vi startede på vælling 1½ md før sp synes... Og han har ikk haft problemer.. Tvært imod er han blevet MEGET gladere...


  • #12   17. mar 2009 problemet med at starte for tidligt er jo til dels at tarmsystemet ikke er gearet til andet end mælk der er noget mere letfordøjeligt( og letoptageligt) end grød og mos - desuden er det påvist at barnet , hvis det er disponeret, nemmere udvikler fødevareallergi hvis man starter for tidligt.

    jeg overlevede selv som 6-8 ugers baby på sødmælk blandet med vand og sukker , samt kogte tomater uden skind, jeg fejler ikke noget men man ville aldrig gøre det sådan i dag, tomater er højallergen, og sødmælk+vand njaaaa - vi er kort sagt blevet klogere på hvad der er sundt for vores babyer - også selvom andres børn "ikke fejler noget" - så JA jeg er fortaler for at holde sig til de anvisninger SP og læger kommer med , nemlig de 4 mrd. men kald mig bare autoritetstro smiley


  • #13   17. mar 2009 Noah fik vælling som 3mdr, men dette var i samråd med SP.. så snak altid med SP om at begynde på noget andet end det i plejer smiley

  • #14   17. mar 2009 hvis jeg var dig vile jeg i hvert fald, tage en god snak med SP inden jeg kastede mig ud i det.

    jeg synes det er for tidligt, men jeg kender jo ikke dit barn, så det er lidt svært at udtale mig om :o)


  • #15   17. mar 2009 jeg magter bare ikk og skal ha en skrigende baby hver 4. time fordi hun kan lide/vil have sin mælk og jeg synes det er synd og tvinge til hende til det....

    der er jo ikk nogen mennesker der har lyst til at blive tvunget til at spise fisk hvis man ikk kan lide det...

    mine forældre startede osse med at give mig vælling da jeg var 3 mdr, da jeg ikk ville ha mælk.. ( siger ikk at jeg sammenligner min datter med dengang jeg var baby)



  • #16   17. mar 2009 Hmm, jeg kan godt forstå dig. Da min søn var 3,5 måned gad han pludselig heller ikke flasken og det endte med jeg begyndte på ske-mad (grød) og det var under vejlednign fra min sp. Han startede nærmest på to ske-måltider om dagen og så fik han flaske ca 4 gange om dagen. Han gad godt flasken efter han fik ske-mad et par gange om dagen.
    MEN jeg vil dog også sige, at det ikke er for sjov man siger 4 måneder. Det har noget at gøre med deres fordøjelse og tarmkanaler ikke er modne nok før den alder. Så hvis du begynder, så hold godt øje med hendes mave.
    Du må altså IKKE give yoghurt før 6 måneder gammel! De kan ikke tåle ko-mælk og andre mælkeprodukter før. Læs på nettet, der står masser om mad til spældbørn. Held og lykke


  • Julie K
    Julie K Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 44
    #17   17. mar 2009 Det lyder som om du allerede har besluttet dig for at prøve med fast føde. Jeg ville holde ud den ene månede. - Det er nok ikke for sjov man siger TIDLIGST fra 4 mdr.

  • #18   17. mar 2009 ~ ~Natalie's momse~ ~
    Så prøv med vælling det er meget bedre end mos...
    Pump eventuelt noget a dit eget mælk ud og bland det i vællingen..,


  • #19   17. mar 2009 vil sige hvis du føler hun er klar til ske mans så gør du det :O) Er ingen der kender din baby så godt som du selv og de siger også at når baby begynder at være interessert i hvad de andre spiser så er det på tide med smags prøver ;O)

  • #20   17. mar 2009 Altså under alle omstændigheder, så ville jeg ikke starte med grød og mos før end barnet var 4mdr.. det gjorde jeg heller ikk med Noah...
    Ville vente til de anbefalede 4mdr smiley

    Men gav selv Noah Lidt vælling inden han var 4mdr...


  • #21   17. mar 2009 jeg ved godt at man ikk må starte på det før de er 4 mdr... men når pigebarnet ikk vil spise sin mælk har jeg ikk noget andet valg end at give hende noget andet.. for vil ski ikk sulte hende...

    men nej der er ikk nogen der kender hende bedre end mig og min kæreste...

    hun er netop osse begyndt og vise interesse for andet mad og tror jeg vil prøve og give hende lidt vælling og starte lige så stille op og se hvordan hun tager det

    nu har jeg netop givet hende en falske med mme og det meste af den tid har hun skreget og grædt.... (mælken havde den rigtige temp)


  • #22   17. mar 2009 Carina - prøv eventuelt at give hende det ved stue temp... jeg har selv en mærkelig dreng der nægter at spise mælken lun eller varm... den må ikk være mere end max 17-18grader...

  • #23   17. mar 2009 Det kan jo også være hendes tænder? Eller kan det være, at hun synes mælken løber for langsomt ud?

  • #24   17. mar 2009 har du været til læge med hende?
    for selv hvis hun begynder på lidt ndet md skal mælken jo stdig være hendes primære føde, og hun kan derfor ikke undvære det.

    har heller aldrig hørt om en baby der dikrete nægtede fordi de ikke kunne lide det og ville have noget andet de kender jo ikke til andre måder at få næring på.

    det er overhovedet ikke for at gøre dig nervøs, men jeg ville helt sikkert kontakte lægen


  • #25   17. mar 2009 mælken er ikk for varm smiley for bliver den koldere end det vi laver den til vil hun ikk spise det....

    det løber med en passende fart, for får hun et større hul løber det for hurtigt og så er det lige før hun bliver kvalt når hun spiser...

    jeg har ikk været ved lægen med hende endnu...

    jeg synes ikk det ser ud til at hun er ved at få tænder... har aldrig hørt om en 3 mdr gammel baby kan få tænder... men jeg kan jo tage fejl...



  • #26   17. mar 2009 det kan også være et tigerspring, hvor mange uger er hun??

    (og jo et barn på tre måneder kn sagtens få tænder, der er ingen grænser i hverken den ene eller anden ende, mit mellemste barn fik da hun var 3 mdr. min yngste da han var 1 år, nogle er endda født med en tand eller to)


  • #27   18. mar 2009 så vidt jeg kunne regne mig frem til er hun 12 uger....

    hva mener du med et tigerspring?????

    okay... jeg ved jo ikk så meget om sådan noget da det er mit første barn smiley


  • #28   18. mar 2009 btw var til vagtlæge med hende igår da hun næsten kastede hele sin aftensmad (mme) op og hun fejler ikk noget... hun er frisk som en havnørn

  • #29   18. mar 2009 Carina, så er det tigerspring.. 2 sek, så får du nærmere forklaring...

  • #30   18. mar 2009 Som forælder til et spædbarn vil du opdage, at dit barn med jævne mellemrum græder mere og er sværere at stille tilfreds med de rutiner, du plejer at ty til for at trøste og berolige. Det er der (heldigvis) en naturlig forklaring på.

    Alle forældre føler sig utilstrækkelige og ulykkelige, når deres barn græder meget, men det hjælper på bekymringerne, når du ved, at uroen skyldes den voldsomme udvikling, dit barn gennemgår i den allerførste del af livet, såvel mentalt som fysisk.

    I bogen "60 vidunderlige uger" redegør to hollandske forskere for den viden, de har opsamlet gennem mange års studier, interviews og dagbogsnotater fra mødre til spædbørn. Sammenfattet kan man sige, at barnet ved hvert af de 8 udviklingstrin (de såkaldte "tigerspring") gennemgår nogle store forandringer i kroppen og bevidstheden, og det er disse forandringer, der gør barnet forvirret og ekstra omsorgskrævende i nogle dage.

    Så når dit barn græder og virker som om, det ikke kan finde ro, skal du ikke fortvivle men i stedet tænke: "Skønt! Jeg har et normalt barn i rivende udvikling". Forskerparret giver en grundig forklaring på, hvad der sker i barnet ved hvert enkelt udviklingstrin, og de fortæller dig temmelig præcist, hvornår du kan forvente, at "uvejrsskyerne" viser sig.

    Spring 1 (5 uger): Sanserne vågner

    Barnets indre organer og stofskifte forandrer sig, og barnet er nu ved at falde til som et lille landvæsen. Det oplever en voksende bevidsthed om sine omgivelser. Efter dette spring vil dit barn virke mere kvikt og opmærksomt. Det er ganske enkelt vågnet op!

    Spring 2 (8 uger): En verden af mønstre

    Dit barn ser mere, oplever farver for første gang og aner mønstre i det, det ser på. I netop denne alder oplever barnet for første gang, at det er adskilt fra verden og opdager, at det har hænder.

    Det opfatter lyde, smag, lugte og genkender ting omkring sig, f.eks. sit legetøj. Barnet har mere kontrol over sit hoved, sin krop og sine ansigtsmuskler.

    Mange ammende mødre oplever, at barnet vil have bryst oftere, men at det ikke spiser hele tiden. Det kan få nogle kvinder til at tro, at de ikke har mælk nok, men i virkeligheden er sutteriet bare barnets måde at finde trøst på.

    Spring 3 (12 uger): Blide overgange

    Barnet bemærker forandringer mellem f.eks. lys og mørke, forandringer i stemmeleje og andre "skygger" i omgivelserne.

    Barnet vil nu selv forsøge at opdage verden, som det bedst kan, f.eks. ved at eksperimentere med sit legetøj og sin egen krop. Det opdager, at det selv kan være med til at skabe overgange og forandringer.

    Bevægelserne bliver mere smidige og bevidste, og den måde, barnet bruger sin stemme på, er i stor udvikling. Der sker netop nu store forandringer i nervesystemet.

    Spring 4 (19 uger): Begivenheder

    Barnets evne til at forstå verden bliver mere detaljeret, det er mere fysisk aktivt, kan lave mere komplicerede lyde og er måske snart på vej til at kravle.

    Alt, hvad barnet foretager sig, viser en voldsom trang til at skabe mening af tingene. Barnet er ved at udvikle sin egen personlighed.

    Spring 5 (26 uger): Sammenhænge

    Barnet er nu mere mobilt og kan koordinere arme og ben med resten af kroppen. Det bygger hele tiden videre på sine allerede tilegnede færdigheder og sin viden.

    Barnet forstår nu afstanden mellem to genstande. Og allervigtigst: Med afstandsfornemmelsen forstår barnet nu, at Mor kan finde på at gå - altså skabe afstand! Opdagelsen af, at mor kan finde på at forsvinde, er skræmmende for alle børn. Behovet for en base er stort.

    I denne alder forstår barnet også, at nogle ting er udenpå, indeni, ovenpå, nedenunder, og denne viden bruger det i sin leg med legetøjet og andre ting, det ser.

    Spring 6 (37 uger): Kategorier

    Barnet foretager nu metodiske undersøgelser af verden. Samler bittesmå genstande op fra gulvet, prøver at forstå de ting, det ser. Det vil mase en banan, prøve hvordan spinat og kartoffelmos føles mellem fingrene, blande det sammen - bare for at se det ske!

    Barnet er mere koncentreret, alvorligt, roligt og er ved at opdage, at forskellige ting hører under samme kategori: En lille gul hest på en tegning er i samme kategori som en stor sort hest på et fotografi, etc.

    Spring 7 (46 uger): Rækkefølger

    Barnet begynder nu at forstå, at hvis det skal nå et mål, må det gøre tingene i en bestemt rækkefølge. Klodserne skal lægges ovenpå hinanden, den runde klods skal i det runde hul etc.

    Børn i denne alder kan godt lide at sætte to ting sammen. Hvor det før kun har formået at splitte ad (vælte et tårn af klodser), vil det nu gerne samle og opbygge.

    Det bliver mere præcist i sine handlinger og kan f.eks. grave med en skovl, prøve at sætte en nøgle i nøglehullet, kaste med en bold, hente sine sko etc.

    Spring 8 (55 uger): Programmer/processer

    Barnet erkender nu, at verden er fuld af mål og rækkefølger af handlinger. Hvis man skal på tur, skal man have sko, jakke og hue på og hente klapvognen. At spise, sove, skifte ble, bygge et tårn - alting kræver et "program".

    Barnet vil gerne hjælpe med alting, og hvis det får lov, bidrager det til, at barnet bedre kan forstå verdens sammenhæng - og det er netop den i al sin vælde og uforståelighed, der forvirrer og skræmmer barnet. Så vær overbærende, trøst og lad barnet få lov til at hjælpe og være med på sit eget plan.

    Vokseværk på krop og sjæl

    Fælles for de 8 tigerspring er, at det er en svær tid for barnet (og for dig som forældre!). Men når du ved, at det er en konstruktiv, positiv udvikling, der sker lige nu, er det nemmere at støtte dit barn, og det er det eneste, barnet har brug for, når det river og slider i det både indeni og udefra. Barnet har vokseværk på krop og sjæl. Det har brug for varme, trøst og omsorg. Og den kan kun komme fra dig.
    -------------------------------------------

    der er lidt ;:O)
    dog er bogen på et par uger mere...


  • #31   18. mar 2009 nu har jeg læst det og kald mig bare blondine, men forstår det ikk :S

  • #32   18. mar 2009 BLONDINE! hehe.. ej..

    Det handler om at børn tager nogen spring, du ved, nogen gange vokser de meget, andre gange mindre, og det samme sker med deres udvikling.. De tager nogen spring i udviklingen, som gør at de godt kan være meget afvisende over for flasken, og være meget ulykkelige...

    Køb eventuelt bogen, jeg har den, og nøj den har været en stor hjælp...


  • #33   18. mar 2009 ahhh¨på den måde smiley

    hva hedder den bog???


  • #34   18. mar 2009 Vidunderlige uger..

    Den fåes i bog og idé.. den er en smule dyr, men meget meget læreri...


  • #35   19. mar 2009 okay... det må jeg kigge på her til den første smiley

    kunne være meget rar og have, så man ikk forstyre lægen osv hver gang man er nervøs smiley


  • #36   19. mar 2009 Den har lært mig utroligt meget om deres udvikling...

  • #37   19. mar 2009 ja den er faktisk fantastisk, tror aldrig jeg har hørt om et barn den ikke passer på

  • #38   19. mar 2009 Ditte - nej heller ikk jeg, har godt nok draget glæde af min.. det er helt sikkert...

  • #39   20. mar 2009 jeg må ned i bog og ide og kigge hva det er for en bog, kan jeg høre på det hele hehe



  • #40   21. mar 2009 jja ellers på biblioteket
    den hedder 60 vidunderlige uger


  • #41   21. mar 2009 Ditte - de har lavet en udvidet udgange der hedder vidunderlige uger, og som går helt til 75 uger smiley

Kommentér på:
er det for tidligt

Annonce