Hjælp til amning - HJÆLP! {{forumTopicSubject}}
Den lange variation:
Jeg er andengangs mor - fødte i tirsdags. Første gang fik jeg aldrig amningen til at fungere. Det har derfor været et stort ønske at få det op at køre denne gang. Inden fødslen har jeg været forbi ammeambulatoriet for at få råd og vejledning. Efter fødslen er jordemoder og sundhedsplejersken blevet koblet som skal følge os og sørge for at alt er som det skal være, rådgive og vejlede fortsat mm.
Efter en uge med store smerter (som så mange andre også oplever), øve øve øve på sutteteknik, brystbetændelse med dertil hørende feber og kulderystelser syntes jeg nu, at det er begyndt at køre i den rigtige retning. Det syntes jeg ihvertfald lige indtil sundhedsplejersken var forbi igen idag. Jeg viste hende stolt mit skema som jeg har ført over amningen og bleskiftningen det sidste døgn, og hun var meget tilfreds og syntes det så fornuftigt ud. Men vejningen viste et andet billede. Min lille pige har tabt sig mere end de 10% af sin kropsvægt som nyfødte må tabe efter fødslen. Min sundhedsplejerske fortæller at normalt ville hun sende os en tur forbi hospitalet, men hun syntes også det ville være rigtig ærgerligt hvis amningen gik i vasken på den bekostning, når nu det endelig gik den rigtige vej. Derfor gav hun mig en frist til på torsdag (fire dage) til at få noget sul på babyen. Planen er at hun skal ammes hver anden Tim døgnet rundte, og tre gange i døgnet skal vi supplere med 40 ml modermælkserstatning - morgen, middag og aften.
Det lyder rigtig nemt, og jeg er top motiveret, MEN den første gang jeg er nød til at vække hende efter to timer fra sidste amning, hvor jeg gjorde benarbejdet for hende ved at pumpe mælken ned i bryster (også en del af planen fra sundhedsplejersken), og hun blev mættet godt op med MME oven i hatten, er hun bare ikke til at få liv i. Hun sover virkelig bare fra bleskift, små drillerier og hvad vi ellers har prøver for at vække hende. Det er død frustrerende. Jeg syntes jeg har prøvet alt hvad jeg har hørt og kunne finde af gode råd, men min lille pige er bare træt nu.
Jeg har snakket med min søster, som havde samme problem med sin første søn. Hun fortæller, at hun til sidst måtte lade sin baby sove og vente til han var mere frisk eller ikke så træt. Hun fortæller envidere at hendes amning og babys vægtøgning gik meget bedre da hun begyndte at slappe af mht at vække sin baby, og lod ham lede slagets gang så at sige.
Min stressfaktor ligger så bare i, at jeg kun har fået fire dage til at få 240 g. på mit barn. Det er jeg bange for ikke at nå hvis jeg ikke holder mig til den plan der nu er blevet lagt.
Rigtig gode råd søges (er nu halvanden time bagud og føler bare tiden tikker fra os).
jun 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Babyer: 1 Emner: 65 Svar: 736
Skal amme barn hver anden time. Har til på torsdag til at få 240 g. på hende, men hun er ikke til at vække. What to do når baby bare vil sove, og ikke hørte efter da sundhedsplejersken sagde: "hver anden time..."?
jun 2011
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Babyer: 1 Emner: 100 Svar: 694
Hvis hun kun har taget 150 eller 200 gram på.
Så går det jo den rigtige vej alligevel.
Det er da en god idé at vække hende.
Men hvis hun bare ikke er til at få til at spise allerede efter 2 timer, så går det jo bare ikke.
Tilbyd alt hvad du kan når hun er klar eller du mener at hun gerne vil spise hvis du vækker hende.
Mere kan du jo ikke gøre.
.
Så ro på. Og se hvordan det går.
jun 2011
nov 2011
Følger: 1 Emner: 63 Svar: 1.458
Jo mere du stresser jo mere i amningen kan gå galt.
aug 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Babyer: 1 Emner: 21 Svar: 374
Min søn havde tabt sig 9.8 % da vi fik lov at tage hjem fra hospitalet. Vi skulle vække ham hver 3 time, han tog 110 g. På, på et døgn fordi jeg slappede af, løb min mælk også bedre til. i skal nok klare det
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 37 Svar: 3.625
Som de andre skriver, så få ro på, og stol på at hun nok skal tage på igen. At din amning er nok, og at hun bare lige skal lære det.
Stol på din mavefornemmelse.
jun 2011
aug 2013
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 33 Svar: 203
Jeg fødte min søn en søndag, fødslen var hård og jeg mistede meget blod efterfølgende så min mælkproduktion ville ikke gå i gang. Jeg ammede ofte, og sad med brystpumpe efter hver amning for at det i gang og der kom stort set kun 2ml ud efter hver amning, derudover fik han erstatning. Han vejede 3665 da han blev født. Og om onsdagen vejede han kun 3300. Vi fik heldigvis lov til at komme hjem alligevel, men kun fordi vi havde en tid om torsdagen i den by vi bor, til høreprøven.
Da vi kom hjem onsdag tog vi det stille og roligt, han blev ammet når han vågnede og hvis der gik mere end fire timer så vækkede jeg ham så han kunne få noget mad. Vi gjorde så det, at efter hver amning blev han suppleret på med mme. Nogle gange ville han intet have, andre gange drak han 30 ml mener jeg.
Da vi kom hen til prøven om torsdagen og fik han vejet, vejede han 3500. Altså han havde taget 200gram på, på et døgn. Og det tror jeg var fordi vi kom hjem og fik ro på, han fik lov til at sove "igennem" - blev ikke vækket hele tiden. Jeg sikrede mig blot at han blev ordentlig mæt ved hvert måltid, ved at tilbyde ham den flaske.
At han fik flasken gik ikke udover at han ikke ville ammes, men han fik også kun flasken efter han havde spist ved brystet.
Min historie er blot, at det lykkedes vores dreng at tage 200gram på, på et døgn.
Håber det lykkedes for jeres guldklump indtil på torsdag
aug 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Emner: 70 Svar: 344
jun 2011
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 37 Svar: 3.625
aug 2013
Har du en bryst pumpe? Så kan du evt pumpe ud en-to gange om dagen for at sætte din produktion op
jun 2011
Jeg har en brystpumpe som bliver flittigt brugt. Ifølge den plan sp har lagt skal jeg pumpe mælken ud i brysterne, så baby slipper for det hårde arbejde- så er mælken klar med det samme
Jeg tror ikke det er nødvendigt at sætte produktionen yderligere op. Det virker som om "udbud og efterspørgelsesprincippet" hænger meget godt sammen
Hjælp til amning - HJÆLP!