{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.937 visninger | Oprettet:

Epidural blokade. {{forumTopicSubject}}

Til fødslen fik jeg lavet en epidural blokade. Lægen der skulle ligge den på mig, kunne ikke ''finde'' ud af det på min ryg, så der blev stukket nogle gange inden de måtte tilkalde en anden læge til at ligge den.

Men..

Jeg fødte i lørdags og har stadig rigtig ondt i ryggen . Kan det skyldes blokaden ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Epidural blokade.
  • #1   23. jul 2008 har ikke fået noget da jeg skulle føde men kan skyldes at din ryg måske slapper af nu efter den tykke mave

  • #2   23. jul 2008 Epiduralblokade;

    Anvendelse:
    I udvidelsesperioden, hvis veerne opleves så smertefulde, at en kraftig smertelindring er nødvendig.
    Kan anvendes under hele fødslen.

    Virkning:
    En lokalbedøvelse af en smerteførende nerve fra livmoderen og fødselsvejen. Disse nerver går til ryggen/lænden. Blokaden anlægges derfor imellem ryghvirvlerne i epiduralrummet, udenfor rygmarven.
    Blokaden virker ved at mindske de smerter, der opstår når livmodermunden skal åbne sig.
    Den smertestillende virkning begynder 10-20 minutter efter blokaden er lagt.
    Blokaden lægges af en anæstesilæge. i sjældne tilfælde kan der være ventetid, da anæstesipersonalet har andre akutte arbejdsopgaver, men generalt kan anæstesilægen være tilstæde i løbet af en ½ time.

    Anlæggelse af epiduralblokaden:
    Før blokaden lægges, skal du ha taget blodtryk og lagt et drop i en blodåre i hånden, til saltvand og evt. medicin under fødslen. Under anlæggelsen af blokaden skal barnets hjerteaktion og veaktiviteten registreres ved en CTG-registrering. For at kunne lægge blokaden bedst muligt, skal du enten sidde op eller ligge på siden og "krumme ryg". Huden på ryggen rengøres med sprit, derefter lokalbedøvelsen.
    Derefter indfører anæstesilægen en tynd plastikslange (et epiduralkateter) igennem en nål til det sted, hvor nerverne, der skla bedøves, ligger (epiduralrummet). Kateteretbliver liggende, efter at nålen er blevet fjernet, så der kan gives bedøvelse så længe, det er nødvendigt. Det skal sættes fast med et plaster op af ryggen. der tilsluttes en lille pumpe til kateteret, som kontinuerligt tilfører bedøvelsen, så længe der er behov herfor. Virkningen aftager gradvist efter, pumpen er slukket. Efter fødslen fjernes kateteret.

    Bivirkninger/ulemper:
    Langt de fleste har god effekt af blokaden, men i nogle tilfælde virker den ikke optimalt, og der må suppleres med anden medicin. I sjældne tilfælde er det nødvendigt, at blokaden ligges om.

    Blodtryksfald:
    Blodtrykket kan falde i forbinnelse med at epiduralblokaden bliver anlagt Ved lavt blodtryk kan du blive utilpas og svimmel og blodtilførslen til barnet kan blive nedsat.
    Dette kan behandles med ekstra væske igennem droppet og eventuelt medicin.

    Nedsat kraft og følelse i benene:
    Det kan ske, at følelsen i benene nedsættes, så du må blive i sengen, i stedet for at gå rundt. Dette kan virke meget generende for nogle kvinder, mens det ikke er af større betydning for andre.

    Nedsat vekraft og derefter følgende indgreb:
    Epiduralblokaden kan nedsætte veernes styrke og derned forlænge fødselsforløbet. Derfor vil der ofte være behov for at give vestimulerende medicin i droppet, der kan gøre veerne kraftigere. Ligeledes kan det betyde, at barnet må forløses med sugekop. Ved anlæggelse af sugekop øges risikoen for større rifter i mellemkødet. Der tages højde for den manglende vefølelse og pressetrang ved, at der kan slukkes for infusionspumpen i presseperioden.

    Hudkløe:
    Den smertestillende medicin, der gives i epiduralkarteteret kan give hudkløe, som dog er sjældent generer så meget at det kræver behandling.

    Temperaturstigning:
    Ved langvarrig fødsler med epiduralbedøvelse kan der opstå feber hos kvinden. Man er ikke helt klar over, hvad årsagen er. Ved høj feber vil vi oftes behandle med antibiotika.

    Vandladning:
    Der kan opstå vandladningsbesvær på grund af manglende fornemmelse af, om blæren er fyldt. Hvis du ikke selv kan lade vandet, hjælper jordmoderen med at tømme din blære med et urinkarteter.

    Hovedepine:
    I sjældne tilfælde kan der forekomme kraftige hovedepine efter epiduralblokaden. Hovedepinen kommer typisk i danene efter blokaden er lagt. Der findes en behandling af denne bivirkning, og det er derfor vigtigt, at du henvender dig til fødestedet, hvis hovedepinen kommer efter udskrivelsen til hjemmet.

    Rygsmerter:
    Epiduralblokaden kan forårsage rygsmerter efter fødslen, ligesom føleforstyrrelser i form af snurrende fornemmelser i ben og hofter kan forekomme, men generne forsvinder af sig selv efter dage til uger. Kroniske nerveskader er ekstremt sjældne.

    Infektion og blødning i ryggen:
    Infektion og blødning i epiduralrummet er en meget sjælden komplikation, og behandlingen kan blive nødvendig.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------

    Det er hvad der står i min brochure... :O)
    håber det kan hjælpe lidt :O)


  • #3   23. jul 2008 det kan godt skyldes blokaden.. jeg har fået den, dog ramte han første gang. men du skal jo tænke på at den jo går igennem din rygmarv. det er derfor at det kan gøre ond. det er jo brusk den kommer igennem..


  • #4   23. jul 2008 sonne du skal sku også være så klog og komme med links og det hele..;-)

    glemte også at skrive at jeg havde også ondt i ryggen en uges tid efter..


  • #5   23. jul 2008 Hippentossen - jamen jeg skulle sende det til en veninde, så det lå i computeren.. hihi..

  • #6   23. jul 2008 godt man ikke have brug for det smiley

  • #7   23. jul 2008 griner ja det er godt at ha lidt info på lager;-)
    håber ikke at du får brug for den;-)


  • #8   23. jul 2008 jeg har stadig ondt nogen gange lige i området og jeg fødte i april. så tror nok det derfor du stadig har lidt ondt

  • #9   23. jul 2008 Hippen - jeg har masser af info.. hihi...

  • #10   24. jul 2008 nej har du også født, ja undskyld det er ikke det emnet handler om. Vil i hvertfald ønske dig og din kæreste stort tillykke.... :0) Hvor er hun skøn

  • #11   24. jul 2008 jeg havde ondt i ryggen næsten 2 uger efter jeg fødte pga den.. smiley



    Men den virker, gør den.!


  • #12   24. jul 2008 Jeg har hørt om flere der har haft problemer efter fødslen efter sådan en blokade... Så det kan sagtens være fra den.

  • #13   24. jul 2008 jeg har haft ondt i min lænd til tider lige siden jeg fik den rygmarvsbedøvelse da jeg sku have kejsersnit med patrick og det var i 2006.

  • #14   24. jul 2008 Pernille B- Tusind tak ! smiley

Kommentér på:
Epidural blokade.

Annonce