{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.637 visninger | Oprettet:

Epidural? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen, jeg har et stykke tid overvejet at føde uden smertestillende eller lign.
idag faldt jeg så over en artikel hvor der står:

en mere kontroversiel forklaring på de manglende føleser efter fødslen kan være brugen af Epidural, fortæller jordmoder anne ruby. Epidural hjælper nemlig hjernen til at blokere for smerten og lægger også en dæmper på udskillelsen af endorfiner og fødselshormonet oxytocin, som er kroppens lykkehormoner.æ derfor er det ikke ualmindeligt at kvinder, der har født med hjælp fra epidural ikke for det samme lykkerush, som kvinder der føder uden ?

Så ville lige høre hvad i sagde til det, og hvad i overvejer/overvejdede i forhold til jeres fødsels ?

Det skal lige siges jeg ikke er typen der er bange for at have ondt, selvom jeg godt ved det en heelt ny smerte.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Epidural?
  • #1   8. jul 2010 altså jeg ved det ikke rigtig i nu overvejet først at føde uden noget. for har det overhoved ikke godt med at få en nål i ryggen :(.... men jeg tager det til den tid. er jo første gang så ved ikke om jeg kan holde smerterne ud smiley

  • #2   8. jul 2010 Jeg var helt sikker på jeg ikke skulle have epiduralen .. TROEDE JEG!
    Jeg fik den først da jeg var 8 cm. åben, og det var simpelthen min redning.
    Man kan ikke planlægge sin fødsel - vent og tag det som det kommer ..
    Og jeg følte bestemt lykke da jeg fik min datter (:


  • #3   8. jul 2010 Mathilde.
    Også min første gang, jeg er bare så skide bange for at gå glip a noget ?
    vil gerne opleve alt med hende, smerterne og ja alt ? er sletslet ikke bange for nåle, de må stikke mig hvor de vil xD men er bange for at gå glip a noget.


  • #4   8. jul 2010 Heidi..
    Det var nu heller ikke min plan at udelukke det totalt.
    Tænkte bare som udgangs punkt ville jeg ikke, og så kunne jeg altid få den hvis det blev nødvendigt smiley


  • #5   8. jul 2010 ja kan jeg godt forstå og har det også selv sådan nemlig.

  • #6   8. jul 2010 ved du om du får en pige eller en dreng ?

  • #7   8. jul 2010 så lige du fik en dreng hehe smiley

  • #8   8. jul 2010 jeg var helt åben for alt, havde ikke overvejet det så meget, faktisk havde jeg nok ikke tænkt fødslen i detaljer ;o) hvilket jeg egentligt er glad for, tog det som det kom, eneste ønske jeg havde var at komme i badekar, hvilket så også blev det eneste jeg kom til ;o) jeg var rigtigt glad for at være helt mig selv hele vejen igennem, ingen slanger, nåle, væsker, ilt, gas og hvad det ellers er, kun vand, min kæreste og min søde jordmor ;o)

  • #9   8. jul 2010 Med min første datter, skreg jeg efter en epidural, da jeg havde ve storm og ingen pause overhovedet i veerne. Narkoselægen kom ind ad døren, men blev sendt ud igen, da jeg skulle til at presse. Jeg fødte på tre timer fra vandet gik, til hun var ude, så en dejlig men smertefuld fødsel.
    Jeg fik dog lattergas under forløbet for at kunne trække vejret som jeg skulle, og det gjorde desværre at jeg har mange små sorte huller i hukommelsen omkring fødslen. Jeg kan huske det meste, men synes alligevel det er lidt tåget og det eneste masken gjorde var at jeg bedre kunne styre mine veer i vejrtrækning.
    Så da jeg skulle føde anden gang, havde jeg på forhånd sagt til manden at med mindre alt gik meget anderledes denne gang, så ville jeg kun have ilt i masken. Og det er jeg super glad for, da jeg husker min yngstes fødsel meget bedre.
    Men som andre skriver, så kan man ikke planlægge sin fødsel, for alt kan ske undervejs, så vent og se hvordan det spænder af, snak evt. med hjælper om hvad du kunne forestille dig, så u har afstemt forventningerne, og så kan du se hvordan det går ;o)

    Og jeg følte kæmpe lykkerus begge gange, ingen forskel på dem ;o)


  • #12   8. jul 2010 jeg havede det også sådan at jeg skulle kunne mærke det hele men dog jeg fik den alligevel da jeg var 10 cm åben selvom de sagde at den nok ikke ikke virkede men da jeg havde en meget lang fødsel var den guld og jeg har ingen problemer haft efter..

  • #13   8. jul 2010 der er da bestemt intet galt i at få smertelindring ;o) for nej man er da ikke sejere ved ikke at få det ;o) det er helt op til en selv hvad man føler for, jeg synes personligt ikke smerterne var så ulidelige som forventet, nok også derfor jeg ikke spurgte efter lindring, men for nogen er det måske meget meget slemt, nogen trækker fødslen måske meget ud, ved nogen er der måske gode veer, men intet sker, der kan være mange grunde til at få lindring og mange grunde til at få hjælp til at føde, men jeg tror først man er klar over det når man er i det.. jeg håber da på at jeg næste gang kan gøre det uden igen, men kan jeg ikke, så er det bare sådan ;o)

  • #14   8. jul 2010 Jeg fik en epidural da jeg fødte, det var ikke planlagt, jeg tog det som det kom.. Jeg lå med veer og var åben 2 cm i 5 døgn og den dag jeg fødte besluttede jeg mig for at nu VILLE jeg have den fik den også, 6 timer efter jeg bad om den.. Jeg var i en lykkerus med det samme at min lille prinsesse kom ud, selvom min epidural stadig havde en effekt til ca. 15min efter jeg havde født..

  • #15   8. jul 2010 jeg ville helste klare så meget af det uden smertelindring. fik dog et par hiv i masken, men det var også det eneste.... men okay havde også kun veer fra 03 til 11 og derefter pressveer til 11.16 og jeg var første gangs fødende

  • #16   8. jul 2010 Altså jeg takker jo ikke nej til den for at være sej ?
    og jeg planlægger ikke med fødsel (: jeg vil bare gerne have en 'oversigt' som baggrund at gå ud fra, for jeg vil ikke sidde og sige nu 'JEG VIL HAVE ALT DET SMERTESTILLENDE JEG KAN FÅ' hvis jeg kan klare det uden ? da det er et ønske jeg har (:

    Men man kan vel godt sætte sin jordmor (en eller anden) ind i, at man helst vil undgå det. men at hvis det bliver for voldsomt gerne vil have det ? så man har begge muligheder åbne? kan man ikke ??


  • #17   8. jul 2010 Nadiaa - Du behøver ikke sætte din JM ind i det, det er jo langt fra sikkert at det er hende som du har med når du skal føde. Selvom hun skriver det i din vandrejournal er det ikke sikkert at de kigger på det (Det gjorde de ikke ved mig.)

  • #18   8. jul 2010 Annika.
    når okay, det var nemlig det jeg tænkte at hun ville skrive det ned så de kunne se det (:


  • #20   8. jul 2010 Jeg havde besluttet mig for at jeg sku have alt mod smerte!! Men da jeg lå i fødslen sagde jeg til min kæreste at jeg intet ville have alligevel for smerterne var ikke så voldsomme som forventet.. Så derfor fik jeg ingenting, jm sagde så også da jeg havde født at der havde været rigtig lang ventetid for de 5 andre som lå og fødte samtidig som mig..

  • #21   8. jul 2010 Ja vi fik at vide at det var en god ide at tage stilling til hvad man ønskede ifm fødslen.
    Både ift badekar, epidural osv osv.... så man ligesom har klarlagt det med sig selv og forberedt sig det man nu kan.

    JDM spurgte også mig da jeg kom med veer om jeg havde taget stilling til hvad jeg ønskede så jeg synes det er fint du tænker igennem hvad du ønsker.

    Jeg fødte uden noget da jeg var for langt henne i fødslen til at få epidural.

    Endte dog efter 3 timers pressetrang med en pudendusblokade. Gud ske tak og lov!!


  • #22   8. jul 2010 Tanja..
    Jamen jeg kan faktisk ikke svare dig på det, jeg er bange for at gå glip a noget. og jeg er vokset op med 'man skal føde sit barn med smerte, og være der med kærlighed' det sagde min farmor altid. og det ikke grunden til det tror jeg.. men det bare noget jeg gerne vil have, misforstå mig nu ikke, synes ikke der er noget galt i man får det.. men vil personligt helst selv undvære.

    Mor igen til september.
    Jamen det har jeg nemlig også hør (:
    og fik rundvisning på fødegangen her den anden dag, og siden har jeg tænkt meget over hvordan jeg ville have det.. så hvis alt går efter planen bliver det nok også uden (:


  • #24   8. jul 2010 Ja synes også det er godt at være lidt afklaret med hvad man gerne vil. Det er jo ikke altid det går sådan alligevel men så har man forberedt sig så godt man kan!

    Og skulle man ændre mening undervejs er det da ganske ok, det er jo forskelligt hvad folk ønsker og det er fint, bare man selv har haft lidt i tankerne.


  • #25   8. jul 2010 Tania..
    Det jeg slet ikke i tvivl om, men som sagt er det jo heller ikke kun derfor ?
    det er bare noget inde i mig der siger , det sådan jeg vil have det. Hvis det muligt.. og jeg har lært a mange års erfaring jeg skal lytte til inden i hehe smiley

    mor igen..
    Prææcis, jeg ser det også bare som et udgangspunkt. et ønske på vejen (: hvis det muligt smiley


  • #27   9. jul 2010 Jg følte absolut ingen smerte da jeg fik epiduralen ..
    Kunne ikk så meget som mærke snerten af mine veer - ingenting (:


  • #28   9. jul 2010 havde fra start sagt hvis jeg kunne skulle jeg intet have - men efter næsten 3 døgn med veer fik jeg nok og sgade hun bare skulle give mig epi : men da der var jm skifte skulle jeg vente .. og heldigvis var de andre jm ikke for at jeg skulle have den så fik morfin i stedet for - jeg kunne sove 1½ time på det og så var jeg klar til at føde .. lykken da jeg ikke havde sovet i to døgn .. og skal helt klart næste gang også kun have morfinen .. smiley

  • #29   9. jul 2010 kan KUN give anitta ret - og de hjælper ikke en skid

  • #30   9. jul 2010 Jeg troede jeg ville have en epi og så slippe for smerten. men da det gik i gang ville jeg slet ikke have det..
    Klarede fødslen på ilt og en smule lattergas og ellers bare mig selv og selskabet af kæresten og en god veninde.
    Tror det kommer meget naturligt når fødslen går igang og man står i det.
    Kommer nok også an på længden af fødslen.
    Ved mig gik forvandet kl 19.30 og jeg begyndte at få veer der kunne mærkes omkring kl 22.30 og min datter er født 01.35, så jeg havde ikek en ret lang fødsel


Kommentér på:
Epidural?

Annonce