{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.065 visninger | Oprettet:

barsel - VS - indkøring - tid? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg er en anelse forvirret.

Jeg har endelig besluttet mig for at det bliver VS, med en lang indkøring.
PT er Vito rigtig godt med motorisk og generelt meget fremmelig, så derfor VS: Til gengæld er han meget mors dreng, og skal se folk lidt an, inden han åbner op, derfor lang indkøring.

Men hvor længe er lang?
Hvor meget tid skal jeg sætte af?.

Jeg gik på barsel 4. juni, med termin 2. juli. Jeg fødte dog først 12. juli. Har jeg så de ti dages ekstra barsel??
Vitos far holdt ikke de 14 dage - kan jeg få dem?

Jeg planlægger at starte skole efter barsel, og kan jo risikere at have 1-2 mdr. hvor jeg skal være på KH, da jeg næppe finder et job i mellemtiden, men jeg synes jo det ville være rart hvis barslen kunne strækkes så længe som muligt, så jeg ikke skulle i aktivering med lange dage i den periode.

Overblik og gode råd modtages gerne?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  barsel - VS - indkøring - tid?
  • #3   17. nov 2011 Okay, så jeg har ti dage ekstra.
    Så jeg skal regne 46 uger fra min fødsel?

    Hmm ja, ved jo godt de er øremærkede, men kunne være de kunne overføres når nu vi ikke er sammen. Oh well..
    Jaa, jeg tænker også at hvis jeg sætter en måned af?

    Der vil jo nok være skolestart omkring første halvdel af august, så jeg har en måned på KH, og er jeg heldig bliver jeg ikke sendt ud for en måned, så jeg også kan bruge lidt af den tid hvis det driller.

    Det er jo bare så vigtig at han er tryg og glad inden det bliver helt fast.


  • #4   17. nov 2011 jeg har skrevet alle mine op til dp en månede før jeg selv skulle starte, for at have god tid til indkøring, det har dog alle gange kun taget omkring en uge med god langsom indkøring, mne rart lige og have de 3 uger efter hvor man stadig kan hente tidligt og er til rådighed hvis der pludselig skulle ske et eller andet smiley

    tror de de 14 dagen kun er til far. do kan du forlænge din barsel med 8 til 14 uger, men ved ikke hvordan og hvorledes med hvordan det betales?


  • #5   17. nov 2011 Noah er født d. 26/7, havde termin d. 16/7... min barsel sluttede d. 13/6 året efter smiley
    Jeg valgte han senest skulle starte d. 13/5, og han fik plads allerede fra d. 11/5....
    Startede så først op d. 20/10, fordi kommunen lavede en fejl, så vi havde en god lang indkøring...

    Med Nicki stoppede min barsel d. 30/8, så satte ham til senest at få plads fra d. 30/7, vi kunne så få Noah's plads fra d. 4/7, han stoppede d. 1/7 nemlig, så den takkede vi ja til....
    Jeg startede d. 2/9, Så vi havde 2 mdr, Nicki og jeg....

    Jeg har begge gange været glad for at have så lang tid, så man stadigvæk har kunne holde en fridag i ny og næ smiley


  • #7   17. nov 2011 Hov ja, det er 46 uger fra din fødsel...

  • #8   17. nov 2011 Carina,
    jeg er på KH så jeg kan ikke holde ekstra barsel. LIgeledes skal det hele også holdes samlet - jeg kan ikke gemme noget, som andre f.eks kan.

    Okay, det lyder som om at det bør være nok at jeg sætter en måned af.

    Jeg får det til at min barsel slutter den 23. maj smiley det føles jo som lige om lidt!..


  • #9   17. nov 2011 Kan man kun få tilskud til kommunale institutioner, eller også til private?

    Nu er det rigtig svære problem jo at vælge HVILKEN VS det skal være..


  • #14   17. nov 2011 du kan få FRIplads hvis det er kommunalt, men "kun" tilskud hvis det er privat. Vi gav 1750 i dagpleje privat 7000 - 5250 kr i tilskud.

    Du kan ikke få hans 14 dage... smiley men du har 14 uger til dig og derudover har I 32 uger at fordele mellem jer som det passer jer, dem har du sandsynligvis når i nu ikke er sammen... og de uger tæller fra dagen efter du har født...

    den 18 okt. havde du så brugt dine 14 uger, så tæller du 32 uger derfra og det bliver den 29 maj. det vil sige at du skal meldes ledig fra den 30 maj.

    Men husk man har ikke ret til KH hvis man er uddannelsessøgende - venter på at starte i skole!!!! Så du skal helst have noget der dækker dig ind fra endt barsel til start skole!!!


  • #15   17. nov 2011 Mor til,
    arh okay, jeg har talt en uge galt smiley

    ilyder godt med friplads til private også - det var jeg i tvivl om.
    så er jeg måske ved at finde noget der ser godt ud smiley


  • #16   17. nov 2011 hoxer,
    har man ikke det? så dvs. at såfremt jeg vil starte i skole, står jeg uden indtægt sommeren over?


  • #18   17. nov 2011 jeg må jo prøve at forhøre mig på kommunen.
    jeg tvivler på at jeg kan finde et arbejde for så kort tid, så hvis jeg ikke kan få kh i den tid, er mine planer om uddannelse vist ikke til at opfylde :S


  • #20   17. nov 2011 Det fis og humbuk man ikke kan få kontanthjælp hvis man er uddannelses søgende..!!!

    Lige fra jeg startede hernede har jeg gjord klart jeg ville søge på uddannelse, og jeg har været her i 2 mdr nu, snart 3, og de har endnu ikke taget, eller truet med at tage min kontanthjælp!!

    Der er flere hernede som starter i uddannelse til januar, og deres kontanthjælp er ej heller taget!!


  • #22   17. nov 2011 på borger dk står der at man som ledig også kan forlænge, dog maks med 8 uger.

    og jo du kan godt gemme. jeg var på kh da jeg holdt barsel med victor og startede så skole inden jeg brugte alt min barsel. min mand tog så det der var tilbage af victors da vi fik freja smiley


  • #23   17. nov 2011 carina,
    men det er jo heller ikke at gemme, men at dele?
    min søster har f.eks kun holdt 6 mdr barsel, og kan så frit bruge resten de næste par år. hvis jeg stopper, er min barsel slut.

    hmm, kan man forlænge? skal der ikke være en særlig årsag af en art?


  • #24   17. nov 2011 Jeg ved der er en der fornyligt herinde ikke kunne forlænge sin barsel, trods hun kun havde 5 dage at køre datteren ind.... Grunden til hun ikke havde længere var de skulle have en speciel dagplejer med speciale i børn med specielle behov da datteren havde epilepsi....

  • #25   17. nov 2011 jo det er da at gemme, der er jo 2 1/2 imellem dem. vi fik at vide at vi frit kunne vælge om det skulle være ham eller mig der tog resten, vi valgte så ham da han jo kun har de 14 dage. er ret sikker på du godt må gemme.

    jeg ved ikke om der skal være en særlig årsag, der står bare at man som ledig ikke har samme rettigheder til fleksibel barsel, man kun kan forlænge med 8 uger og at man skal kontakte kommune for nærmere info. kan lige finde det smiley



  • #26   17. nov 2011 Barselsdagpenge som ledig
    Er du ledig og modtager arbejdsløshedsdagpenge, har du automatisk også ret til barselsdagspenge, når du er på orlov.

    Modtager du kontanthjælp eller starthjælp, har du ved barselsorlov som hovedregel ret til denne ydelse i de samme perioder, som gælder lønmodtageres ret til barselsdagspenge. Mens du holder barselsorlov, har du ikke pligt til at tage imod tilbud om beskæftigelse, aktivering e.l.

    Er du ledig uden at modtage arbejdsløshedsdagpenge eller kontant- eller starthjælp, er du ikke berettiget til barseldagpenge. Du skal have haft en tilknytning til arbejdsmarkedet og opfylde visse krav om beskæftigelse.

    Bemærk, at du som ledig ikke har helt de samme muligheder for at udnytte den fleksible barselsorlov. Fx kan du kun forlænge din orlov med 8 uger og ikke med 14 uger. Du kan kontakte enten din a-kasse eller kommunen for at få nærmere oplysninger.



  • #27   17. nov 2011 carina,
    hmm okay. men altså, jeg vil ikke gemme smiley vil gerne have så lang barsel som muligt, og så være sikret økonomisk sommeren over, så jeg kan starte i skole smiley



  • #28   17. nov 2011 Ej!
    Nu har jeg altså lige spurgt en af vores vejledere..... Du får din kontanthjælp frem til august hvor du starter i uddannelse.... det eneste tidspunkt man ikke er berettet til kontanthjælp grundet uddannelse er hvis man stopper en uddannelse i juli, og starter ny i august, så er man ikke berettet til kontanthjælp i den måned....

    Nu du er på barsel, og får kontanthjælp, når din barsel så stopper, så hopper du fra den ene kategori over i en anden, hvor du så skal være aktivt jobsøgende indtil du starter i uddannelse..... Det kommer ikke til at ha effect på din kontanthjælp.... Den kommer du til at bibeholde indtil du er i uddannelse....


  • #29   17. nov 2011 http://www.vordingborg.dk/cms/site.aspx?p=15770

    Jeg kan så læse mig til som jeg forstår det... At man kan GODT få kontanthjælp - at sonne HAR RET det er kun ved skift mellem 2 uddannlser el. lign. at man ikke kan få det i sommerferien mellem disse 2.... Jeg undskylder....


  • #31   17. nov 2011 Gudrun - Det var jo lige det jeg skrev.... hvis man er i uddannelses skift, så er man ikke berettet til kontanthjælp... Det er man derimod hvis man kommer fra barsel, job eller i den dur, og først starter uddannelse 2-3 mdr senere.....

    I TS situation, så er hun berettet til kontanthjælpen frem til hun skal starte uddannelse..... Har det fra en af vores vejledere....


  • #32   17. nov 2011 Mange tak - så fik vi det afklaret smiley

    Blev lige bekymret!


  • #33   17. nov 2011 ACS - tillod mig at spørge nu jeg havde kyndig hjælp lige ved hånden smiley

Kommentér på:
barsel - VS - indkøring - tid?

Annonce